Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2006, 12:08
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Wie leest hier graag oude poezie? Ik heb nu een vak waarvoor ik veel 1000 jaar oude gedichten moet lezen, en ik ben geheel enthousiast.

Zelf vind ik vooral de Oudwestgermaanse gedichten het leukste, omdat ik die in de orginele vorm kan lezen. Soms is het wel een beetje puzzelen, maar uiteindelijk kom ik er wel.

Laat mij 'oude poezie' definieren als gedichten van voor 1800, dan hebben we iig een breed stuk.

Lees jij oude poezie? Zo ja; waarom, wat vind je mooi? Zo niet; waarom niet?
Oud 17-10-2006, 12:42
Verwijderd
Ik heb wel redelijk wat Middelnederlandse teksten gelezen en die waren meestal op rijm gezet, dus misschien vallen die wel onder de noemer poëzie.

Zoiets is inderdaad het tofste als je het onvertaald kunt lezen en ik vind het heel fijn om al die bekende verhalen van Reynaerde de Vos, Marieken van Nimegen, Floris ende Blanceflor, De Reis van Sint Brandaan, enz. allemaal in het Middelnederlands te lezen.

Same goes for middeleeuws Engels. Ik lees nu af en toe Le Morte d'Arthur en hoewel dat geen poëzie is, is het toch tof om dat te lezen. Misschien omdat het goed voelt dat je een 'vreemde' taal toch goed kan volgen.

Pre-middelnederlandse zaken heb ik niet zoveel gelezen geloof ik, behalve het Gothische Onze Vader (Atta Unsar ofzo?) en ye olde Hebban Olla Vogala. Veel verder kom ik helaas niet.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 12:51
Verwijderd
Ik wil niet de zeurkous uithangen, maar hoort dit niet op Dop? (A)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 14:00
Blood Fire Rage
Citaat:
Quis schreef op 17-10-2006 @ 13:51 :
Ik wil niet de zeurkous uithangen, maar hoort dit niet op Dop? (A)
Het lijkt mij dat letteren voor literatuur is, en DoP voor het dumpen van eigen dichtwerk.
Oud 17-10-2006, 14:02
Verwijderd
Het kan hier ook wel. De meeste van die Middelnederlandse gedichten waar ik het over had zijn nu meestal bekend als verhaal. Er zijn volgens mij niet zoveel mensen die Reynaerde als gedicht hebben gelezen. Bovendien vind ik dit een te leuke topic om weg te geven. We gaan het gewoon ook hebben over literatuur van 1000 jaar oud, of die nu rijmt of niet.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 14:08
Blood Fire Rage
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-10-2006 @ 15:02 :
Het kan hier ook wel. De meeste van die Middelnederlandse gedichten waar ik het over had zijn nu meestal bekend als verhaal. Er zijn volgens mij niet zoveel mensen die Reynaerde als gedicht hebben gelezen. Bovendien vind ik dit een te leuke topic om weg te geven. We gaan het gewoon ook hebben over literatuur van 1000 jaar oud, of die nu rijmt of niet.

LUH-3417
Ik heb genoten van vdvReynaerde.
Hier het volledige gedicht in het Middelnederlands voor de mensen die het willen proberen.
Oud 18-10-2006, 12:54
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 15:00 :
Het lijkt mij dat letteren voor literatuur is, en DoP voor het dumpen van eigen dichtwerk.
Nou ja zeg, niet denigrerend over DoP praten. DoP is net zo goed voor discussies als deze en bovendien is poëzie ook literatuur (ehr, dacht ik). DoP is geen dump voor krabbels, het is een subforum over dichten.

Goed, ont: Ik vond Floris ende Blancefloer tof, maar ik heb alleen De Spaansche Brabander in het oorspronkelijke middelnederlands gelezen en die vond ik wat saaier. Wel heel grappig. Ik ga de oorspronkelijke vandenvosreynaerde wel eens proberen.

Laatst gewijzigd op 18-10-2006 om 12:58.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 13:52
Blood Fire Rage
Citaat:
Porcelain schreef op 18-10-2006 @ 13:54 :
Nou ja zeg, niet denigrerend over DoP praten. DoP is net zo goed voor discussies als deze en bovendien is poëzie ook literatuur (ehr, dacht ik). DoP is geen dump voor krabbels, het is een subforum over dichten.
Haha, minderwaardigheidscomplexje? Ik heb niets denigrerends over DoP gezegt, dat maak jij ervan

En precies omdat poezie ook literatuur is heb ik dit topc hier gezet.
Oud 18-10-2006, 14:57
Reynaert
Reynaert is offline
O ja, de Reynaert, leuk. Ik heb daar een heel mooie editie van, met onder andere de volledige tekst in het Middelnederlands, een inleiding, commentaar en tekstkritische aantekeningen.
Verder heb ik eigenlijk heel erg weinig met erg oude teksten, zeker uit het Nederlands. In het Middelnederlands bijvoorbeeld speelt religie vrijwel altijd een belangrijke rol in het verhaal. Een fabel als Van den Vos Reynaerde vormt daar een mooie uitzondering op, religie komt wel voor in het verhaal, maar dat is vooral impliciet.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 17:15
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 18-10-2006 @ 15:57 :
O ja, de Reynaert, leuk. Ik heb daar een heel mooie editie van, met onder andere de volledige tekst in het Middelnederlands, een inleiding, commentaar en tekstkritische aantekeningen.
Verder heb ik eigenlijk heel erg weinig met erg oude teksten, zeker uit het Nederlands. In het Middelnederlands bijvoorbeeld speelt religie vrijwel altijd een belangrijke rol in het verhaal. Een fabel als Van den Vos Reynaerde vormt daar een mooie uitzondering op, religie komt wel voor in het verhaal, maar dat is vooral impliciet.
Wil je Oudgermaanse heldensagen? Ik kan wel wat linkjes voor je opzoeken.
Oud 18-10-2006, 18:24
Reem
Reem is offline
Oud- en middelnederlandse teksten zijn gaaf om een keer te lezen om twee redenen: de verhalen zijn weliswaar vaak religeus, maar mooi, en je kunt een beetje proeven van hoe het Nederlands ook ooit is geweest. Vooral dat laatste vind ik interessant. Behalve teksten als De Reynaerde, Beatrijs en Mariken van Nieumeghen heb ik ook gedichten gelezen van Henric van Veldeke en Jacob van Maerlant. Erg boeiend vond ik de inhoud hiervan niet, wel mooi om te lezen.
Oud 18-10-2006, 20:18
Verwijderd
Ik 'moet' het nu ook, en hoewel het af en toe redelijk onbegrijpelijk is, is het af en toe ook wel oké. Maar Middeleeuwse literatuur ligt mij in het algemeen niet zo, alleen 'nieuwe' literatuur vind ik leuk.
Dus.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 22:41
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 18-10-2006 @ 21:18 :
Ik 'moet' het nu ook, en hoewel het af en toe redelijk onbegrijpelijk is, is het af en toe ook wel oké. Maar Middeleeuwse literatuur ligt mij in het algemeen niet zo, alleen 'nieuwe' literatuur vind ik leuk.
Dus.
Ja, na '45 begint het eigenlijk pas echt.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 03:10
Blood Fire Rage
Citaat:
Reynaert schreef op 18-10-2006 @ 23:41 :
Ja, na '45 begint het eigenlijk pas echt.
Na 1930 hield het op zal je bedoelen |(
Oud 19-10-2006, 07:44
Krynn
Krynn is offline
'Moet' nu rederijkerstoneelstukken lezen voor m'n studie...die zijn soms zo ongelooflijk grappig. En dan krijg je het Middelnederlands er nog als bonus bij. Dat kon me voor m'n studie al bekoren.
Oud 19-10-2006, 08:46
Verwijderd
Hé, als ik nou nieuwe literatuur leuker vind, laat me.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten