Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2006, 12:04
verf
verf is offline
Ik heb een vraagje: Kan je bloed geven als je regelmatig een joint rookt?
Ik vraag mij dat al een tijdje af. Ik denk van niet, omdat ze de thc wel zullen zien in je bloed, maar zeker ben ik er niet van.
Ik heb namelijk een zeldzame bloedgroep en voel me ergens 'verplicht' om er te geven, maar ik rook wel af en toe een joint....

Iemand die er iets meer over weet?

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2006, 12:21
DvoorA
DvoorA is offline
hele goede vraag, want ik moet de 26e bloed geven maar omdat ik blow heb ik het al duizend keer uitgesteld...je moet gewoon zon vragenlijstje invullen, aangeven of je blowt en hoe vaak en dan bepalen zij wel of je bloed bruikbaar is.
Oud 17-06-2006, 13:37
zeehond23
zeehond23 is offline
ik denk dat degene die het krijgt er niks van merkt
Oud 17-06-2006, 13:42
verf
verf is offline
Het zou inderdaad kunnen dat de persoon die dat bloed krijgt er niets van zou merken, maar MAG je in de eerste plaats al bloed geven met thc in?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 15:12
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
THC blijft vrij lang in je bloed (aantoonbaar) aanwezig. Over halfwaardetijd:
http://www.drugsbase.com/artikel.asp...=&artikel=4598
http://www.medical.unipath.com/gims/...ugsinglenl.pdf

Het gaat er met name om hoe vaak je gebruikt. Je zegt eerst 'regelmatig' en daarna 'af en toe'. Dat is nogal vaag, hier moet je tegen jezelf (en de partij aan wie je afstaat) duidelijker over zijn. Overweeg een tijd te stoppen. Hoe lang is afhankelijk van hoeveel je op dit moment gebruikt. De eerdergenoemde URLs kunnen je helpen met schatten.

Hoeveel is toegestaan, dat weet ik ook niet. Het zou zonde zijn als blijkt dat nadat je bloed hebt geprikt het niet bruikbaar is. Daarom denk ik dat je je vraag het beste aan de partij aan wie je het afstaat kunt vragen. Geef zo nodig aan hoeveel je gebruikt, en geef eventueel aan of je bereid bent (tijdelijk) te stoppen. Op deze manier kunnen beide partijen een zorgvuldige afweging maken.
Oud 17-06-2006, 15:32
verf
verf is offline
Ik rook ongeveer drie joints/week, of dat nu 'regelmatig' is of 'af en toe', weet ik niet en doet er ook niet toe.
Ik denk dat het ook niet zo veel uitmaakt hoeveel je er rookt: ofwel mag je bloed geven met thc, ofwel niet, dat lijkt me toch het meest logische. Met een klein beetje alcohol in je bloed mag toch ook niet geven, denk ik toch?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 15:36
Myuki
Myuki is offline
dat is toch wel regelmatig dan

oh en ik weet het antwoord op je vraag niet, maar ben wel benieuwd
Oud 17-06-2006, 16:52
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
verf schreef op 17-06-2006 @ 07:32 :
Ik rook ongeveer drie joints/week, of dat nu 'regelmatig' is of 'af en toe', weet ik niet en doet er ook niet toe.
Dat ben ik met je eens. Het gaat om een harde statistiek, niet om een subjectieve interpretatie van deze statistiek.

Wat ook belangrijk is, is THC percentage van je marihuana, hoe je het rookt (bij joint gaat veel THC verloren) en hoeveel marihuana er in je joint gaat.

Uitgaande van een halfwaardetijd van 24h heb je nadat je een week niet hebt gerookt nog maar 0.78% van het THC percentage dat je had op het moment dat je je laatste joint rookte in je lichaam. Na 2 weken is dat nog maar 0.0061%. Het THC percentage dat zich op dit moment in je lichaam bevindt is echter hoger dan bij een onregelmatige gebruiker vanwege de hoge halfwaardetijd van THC en het feit dat je 3 keer per week blowt. Echter in jouw geval kun je na een week hoe dan ook spreken van een verwaarloosbaar percentage.

Citaat:
Ik denk dat het ook niet zo veel uitmaakt hoeveel je er rookt: ofwel mag je bloed geven met thc, ofwel niet, dat lijkt me toch het meest logische. Met een klein beetje alcohol in je bloed mag toch ook niet geven, denk ik toch?
Het gaat om de halfwaardetijd.

Alcohol heeft een andere halfwaardetijd dan THC. Bij THC ligt deze relatief hoog. Daarom hoop ik dat men pragmatisch te werk gaat, of dat men het nadat je een week gestopt bent niet detecteert. Daarbij moet je denken aan een statistisch verwaarloosbaar percentage zoals in eerdergenoemd voorbeeld. Dat men pragmatisch te werk gaat mag je vooral hopen wanneer er een tekort van bloed van jouw bloedgroep bestaat.

Nogmaals, je kunt altijd informatie inwinnen, het proberen, met bovenstaand verhaal in het achterhoofd.
Oud 18-06-2006, 11:10
verf
verf is offline
Heel erg bedankt
Ik denk dat ik het dan toch maar eens ga proberen. Eerst een weekje (of twee) niks smoren en dan zien....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 00:39
Verwijderd
Je moet een vragenlijst invullen. De dokter in kwestie zal je dan kunnen vertellen of je bloed mag geven of niet. (ik heb zelf een aantal keer bloed gegeven, maar wel zonder wiet te hebben gerookt)
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 12:32
Verwijderd
Je krijgt idd een vragenlijst, er staat nix in over drugs. Ik blow al jaren en ik geef ook bloed. Nooit problemen mee gehad.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 17:28
A*
A* is offline
Ik ben vorig jaar bij de bloedbank geweest. Daar moest ik een vragenlijst invullen o.a. over mijn drugsgebruik. Er stond niks in over blowen, maar wel of je snuift en spuit.
Als je snuift, mag je ook geen bloed geven. Want (vertelde die aardige mevrouw mij) als je snuift, wordt meestal het dingetje waar je door snuift doorgegeven en op die manier kun je ook infecties of ziektes oplopen.
Dus moest ik een jaar wachten.

Het gaat er meer om, dat je met het gebruiken van bepaalde drugs ziektes over kunt dragen, en dat willen ze voorkomen. Daarom mogen mensen die snuiven en spuiten geen bloed geven.
Maar het lijkt me opzich ook wel logisch dat iemand met veel thc in zijn bloed geen bloed mag afstaan.

Ze gaan in ieder geval eerst een beetje bloed afnemen en testjes op doen of kijken of het in orde is enzo. En daarna weet je of je bloed mag geven.

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
fiepje schreef op 19-06-2006 @ 13:32 :
Je krijgt idd een vragenlijst, er staat nix in over drugs. Ik blow al jaren en ik geef ook bloed. Nooit problemen mee gehad.
Bij mij wel, maar het ging meer om het spuiten en snuiven van harddrugs als ik het me goed herinner.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 07:08
Broeder
Broeder is offline
Ja, alleen over drugs spuiten en drugs in ruil voor seks staan vragen. En ik ben er gister nog geweest.
Oud 20-06-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-06-2006 @ 21:18 :
Bij mij wel, maar het ging meer om het spuiten en snuiven van harddrugs als ik het me goed herinner.
Mja,
Citaat:
Broeder schreef op 20-06-2006 @ 08:08 :
Ja, alleen over drugs spuiten en drugs in ruil voor seks staan vragen. En ik ben er gister nog geweest.
Dat staat er wel ja, klopt, maar verder niks over drugs bij mij.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 20:29
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Site van sanquin(bloedbank)

Ik snuif af en toe cocaïne. Is dat een probleem?
Na het snuiven van drugs wordt de donatie een jaar uitgesteld, vanwege het risico op besmetting met een virus via het neusslijmvlies. Frequente gebruikers kunnen dus geen bloed geven.
Ik gebruik regelmatig alcohol / cannabis / XTC. Is dat een probleem?
Dat is geen probleem, op voorwaarde dat er geen sprake is van verslaving en u op de dag van de donatie niet onder invloed bent.

Kan dus in principe geen kwaad
Reageren

Regels voor berichten