Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2006, 10:45
Go
Go is offline
Is het toegestaan, als de betreffende persoon niet expliciet een soortement geheimhoudingsformulier voor de GBA heeft ondertekend, zijn of haar gegevens uit de Gemeentelijk Basis Administratie te publiceren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2006, 11:44
Luminon
Luminon is offline
Dat lijkt me te vallen onder het grondrecht van bescherming van de persoonlijke levenssfeer, ik zal nog even verder kijken.

Edit: volgens de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, kan de gemeente je verzoek wijgeren op basis van een onevenredige schending van de persoonlijke levenssfeer, maar er staat niks in over een publicatieverbod. Ik ga nog even in de jurisprudentie kijken.

Edit2: Sorry, geen uiteindelijk antwoord kunnen vinden.

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 18:10
Verwijderd
nee, dit valt volgens mij onder de wet bescherming persoongegevens. Alleen bepaalde bevoegde instanties kunnen die gegevens opvragen (bv een deurwaarder)
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 21:40
Go
Go is offline
Nadat ik verhuisd ben heb ik mijn nieuwe woonadres aan de betreffende gemeente doorgegeven waar ik ben komen te wonen. Deze heeft dat aan mijn oude gemeente doorgegeven. Nu las ik tot mijn grote verbazing in een plaatselijk kerkblad dat ik als dooplid (dat is nu eenmaal zo, verder heb ik helemaal niks met de kerk) vermeld stond onder de noemer 'verhuizingen', met mijn volledige nieuwe adres. Dit kan de kerk alleen maar bij de gemeente opgevraagd hebben, niemand anders weet het. Vanzelfsprekend ben ik hier niet blij mee, omdat ik in mijn nieuwe woonplaats niet zomaar mensen aan de deur wil hebben, van bijvoorbeeld een of ander geloofgenootschap. Iemand wist mij te vertellen dat bij een verhuizing de gegevens ook aan de plaatselijke kerk van de nieuwe woonplaats wordt doorgeven, zodat je mensen aan de deur kunt verwachten.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 22:03
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 16-07-2006 @ 22:40 :
Nadat ik verhuisd ben heb ik mijn nieuwe woonadres aan de betreffende gemeente doorgegeven waar ik ben komen te wonen. Deze heeft dat aan mijn oude gemeente doorgegeven. Nu las ik tot mijn grote verbazing in een plaatselijk kerkblad dat ik als dooplid (dat is nu eenmaal zo, verder heb ik helemaal niks met de kerk) vermeld stond onder de noemer 'verhuizingen', met mijn volledige nieuwe adres. Dit kan de kerk alleen maar bij de gemeente opgevraagd hebben, niemand anders weet het. Vanzelfsprekend ben ik hier niet blij mee, omdat ik in mijn nieuwe woonplaats niet zomaar mensen aan de deur wil hebben, van bijvoorbeeld een of ander geloofgenootschap. Iemand wist mij te vertellen dat bij een verhuizing de gegevens ook aan de plaatselijke kerk van de nieuwe woonplaats wordt doorgeven, zodat je mensen aan de deur kunt verwachten.
Ja dit klopt. Wij hebben ook mensen aan de deur gehad (weliswaar waren de betreffende mensen alweer verhuisd maargoed) van de kerk die de nieuwe inwoners kwamen verwelkomen. Maar heb je je oude kerk niet toestemming gegeven (of je ouders) voor het halen van die gegevens uit het GBA?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 22:25
Go
Go is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-07-2006 @ 23:03 :
Ja dit klopt. Wij hebben ook mensen aan de deur gehad (weliswaar waren de betreffende mensen alweer verhuisd maargoed) van de kerk die de nieuwe inwoners kwamen verwelkomen. Maar heb je je oude kerk niet toestemming gegeven (of je ouders) voor het halen van die gegevens uit het GBA?
Ik heb nooit enige toestemming gegeven. Mijn ouders ook niet. Eigenlijk had ik nog willen zeggen dat ik niet in dat krantje wilde komen te staan, maar ik stond er al in. Nu wil ik even weten hoe dit juridisch in elkaar zit, en een dreigende brief naar ze toesturen met daarin de eis dat er in het volgende nummer excuses gemaakt wordt voor het ongevraagd publiceren van mijn nieuwe adresgegevens.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 23:11
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-07-2006 @ 19:10 :
nee, dit valt volgens mij onder de wet bescherming persoongegevens. Alleen bepaalde bevoegde instanties kunnen die gegevens opvragen (bv een deurwaarder)
Het klopt dat in de meeste gevallen alleen bepaalde instanties de gegevens kunnen opvragen, maar dat volgt uit de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de wet bescherming persoonsgegevens geld waneer een bedrijf jouw gegevens wil opnemen in hun systeem.

Citaat:
gerwin schreef op 16-07-2006 @ 22:40 :
Artikel 99 Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
2. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kan een regeling worden getroffen omtrent de systematische verstrekking van algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving , de geboortedatum, de datum van overlijden en het administratienummer aan één samenwerkingsverband van kerkgenootschappen of andere genootschappen op geestelijke grondslag, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor het verwerken van persoonsgegevens betreffende de tot de genootschappen behorende leden op een wijze die toelaatbaar is ingevolge de Wet bescherming persoonsgegevens.

Artikel 68c Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.
Bijzondere derde als bedoeld in artikel 99, tweede lid, van de wet is de Stichting Interkerkelijke Leden-Administratie , voor zover de behoefte van de stichting aan gegevens uit de basisadministraties haar grond vindt in de verwerking van persoonsgegevens als bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens betreffende de leden van de kerkgenootschappen en andere genootschappen op geestelijke grondslag, die gebruik maken van de in het tweede lid, onderdeel a, bedoelde faciliteiten.

Da's dus gewoon via de wet bepaald, de kerk wordt structureel geinformeerd over verhuizende leden.

p.s. Als je nou gelijk wat specifieker was geweest had ik je makkelijker antwoord kunnen geven.

Laatst gewijzigd op 16-07-2006 om 23:14.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 23:32
Go
Go is offline
Bedankt . Het leek mij wat vreemd dat een kerkelijke instantie een uitzonderingspositie in zou nemen. Vreemd. Maar dat is nu eenmaal zo. Ik stelde de vraag vrij algemeen om reacties als 'Dan gooi je de deur toch dicht?' of iets dergelijks te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2006, 23:33
Luminon
Luminon is offline
Graag gedaan.
Oud 17-07-2006, 22:04
Go
Go is offline
Een aanvullende vraag: is het de kerk toegstaan mijn gegevens door te geven aan kerkelijke instanties in mijn nieuwe woonplaats, zodat ik mensen aan de deur kan verwachten?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 22:22
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 17-07-2006 @ 23:04 :
Een aanvullende vraag: is het de kerk toegstaan mijn gegevens door te geven aan kerkelijke instanties in mijn nieuwe woonplaats, zodat ik mensen aan de deur kan verwachten?
ja
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 22:28
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
gerwin schreef op 17-07-2006 @ 23:04 :
Artikel 17 Wet bescherming persoonsgegevens
1. Het verbod om persoonsgegevens betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging te verwerken als bedoeld in artikel 16, is niet van toepassing indien de verwerking geschiedt door:
a. kerkgenootschappen, zelfstandige onderdelen daarvan of andere genootschappen op geestelijke grondslag voor zover het gaat om gegevens van daartoe behorende personen;
b. instellingen op godsdienstige of levensbeschouwelijke grondslag, voor zover dit gelet op het doel van de instelling en voor de verwezenlijking van haar grondslag noodzakelijk is, of
c. andere instellingen voor zover dit noodzakelijk is met het oog op de geestelijke verzorging van de betrokkene, tenzij deze daartegen schriftelijk bezwaar heeft gemaakt.
2. In de gevallen als bedoeld in het eerste lid, onder a, is het verbod tevens niet van toepassing op persoonsgegevens betreffende godsdienst of levensovertuiging van de gezinsleden van de betrokkene voor zover:
a. het betreffende genootschap met die gezinsleden uit hoofde van haar doelstelling regelmatige contacten onderhoudt en
b. die gezinsleden daartegen geen schriftelijk bezwaar hebben gemaakt.
3. In de gevallen als bedoeld in het eerste en tweede lid worden geen persoonsgegevens aan derden verstrekt zonder toestemming van de betrokkene.

Artikel 1 Wet bescherming persoonsgegevens
In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
i. toestemming van de betrokkene: elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokkene aanvaardt dat hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt;

Of hier sprake is van toestemming is mij niet helemaal duidelijk, en dan rest natuurlijk de vraag of de kerk zich hier helemaal aan de wet zal houden. Daarnaast is er natuurlijk ook de kans dat er Jehovas oid op je af komen op basis van het al gepubliceerde bericht.
Ik raad je aan even de desbetreffende kerk te bellen en ze te vragen je te verwijderen uit hun systeem.

Edit: ik zit te twijfelen of dit wel klopt, het gaat immers om een combinatie van gegevens over godsdienst en adresgegevens.

Laatst gewijzigd op 17-07-2006 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 23:40
Verwijderd
Ik weet er niet veel van, maar wel dat ik bij mijn verhuizing een formulier kon invullen waarin ik kon vermelden dat ik niet wilde dat kerken op de hoogte van mijn adres kwamen, dus ik denk dat het wel toegestaan is(anders had ik zo'n formulier niet gekregen toch?)
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 21:15
Martiño
Martiño is offline
Mijn moeder is ambtenaar bij de burgerlijke stand, en weet precies hoe het met het GBA in elkaar zit.
In principe is je PL (persoonslijst) in het GBA beschermd door de privacywetgeving. Dus niet iedereen mag er zonder jouw toestemming in kijken. Er zijn echter uitzonderingen.

Sommige instanties hebben inzage/doorgaverecht, zodat gegevens gelijk bijgewerkt kunnen worden (bijvoorbeeld bij verhuizing of overlijden). Dit zijn voornamelijk overheidsinstanties, zoals de IB-groep, Ministerie van Defensie (dienstplicht) en de Belastingdienst, om te controleren of jij wel de juiste gegevens opgeeft. Maar ook sommige niet-overheidsinstanties hebben hierin inzage, zoals zorgverzekeraars of pensioenfondsen (letwel: sommige! Het is altijd verstandig om je adreswijziging te controleren. Mijn zorgverzekering deed dat namelijk wel, maar het oude pensioenfonds van mijn moeder niet).

Wat kerken betreft: de katholieke kerk heeft geen inzagerecht in de GBA, hoe het met de andere (niet-katholieke) kerkgemeenschappen in Nederland zit, kon ze me niet vertellen. Als je dus aan een katholieke kerk verbonden bent, worden die niet automatisch op de hoogte gesteld.
Let wel op: de gemeente kan (evt. op verzoek van de burger, zoals bij Leekah) de kerk op de hoogte stellen dat er een nieuwe bewoner in de wijk/parochie/gemeenschap is komen wonen (en dan een foldertje in de bus duwen ofzo, of het foldertje zit bij een kennismakingspakket). Dat kan van gemeente tot gemeente verschillen. Zo kun je je voorstellen dat in een gemeente als Staphorst de kerken sneller hiervan op de hoogte stellen.

Overigens kun je bij elke gemeente gratis je gegevens uit het GBA opvragen, en ook gratis opvragen aan welke instanties de gegevens worden doorgegeven of kunnen worden opgevraagd. Volgensmij kun je zelfs bij een aantal instanties de doorgave of het inzagerecht weigeren (niet bij de IB-groep of de Belastingdienst).

Edit: Ik weet dat er dingen in staan die waarschijnlijk al gepost zijn, maar ik wou het er toch bij zetten, aangezien de informatie van een gediplomeerde ambtenaar afkomstig is .

Laatst gewijzigd op 18-07-2006 om 21:18.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 18:18
Augustus
Augustus is offline
holy shit
Reageren

Regels voor berichten