Whow, bedankt voor alle positieve reacties iedereen!
Om even op een aantal opmerkingen en vragen terug te komen:
* Persoonlijk vind ik mijn opa ook beter gelukt dan mn oma. Had meer moeite om haar te doen lijken.. Tenslotte heb je zelf een referentiebeeld in je hoofd van mensen die je goed kent en wil je de tekening het meest daarop doen lijken en dat laten uitstralen.. Maar uiteindelijk vind ik het feit dat hij iets scherper is nog niet zo erg, omdat het zowat overeenstemt met hun persoonlijkheden..
* Ook met die hand ben ik het wel eens. Die's wat minder uitgewerkt. En bovendien zou ik in het vervolg er beter aan denken om eerst een kadertje te kopen en er dan een tekening van formaat voor te maken

Want heb nu een stukje van de onderkant moeten halen, wat best stom is

* @ Pierreke: bedoel je die schaduw? Want begrijp het niet goed

* @Maxwell: aan de rechterkant zijn idd haast geen rimpels en dergelijke te vinden, maar dat is bewust. Vind het de laatste tijd wel leuk om wat met contrasten te experimenteren..
* @ Noodles: nou bedankt, want meestal ben ik het die jaloers is op jouw werken

Van deze tekening heb ik jammer genoeg geen tussentijdse scans gemaakt ofzo, zal het bij een volgende anders wel eens doen. Eigenlijk komt het erop neer dat ik voornamelijk met 2 potloden werk: een 3b en 8b. Met die eerste maak ik een grove schets en ga dan stukje bij beetje uitwerken. eerst 'kleur' ik lichtjes met de 3b en ga dan vervolgens met de andere accenten leggen (zoals de horizontale lijnen op de hoed), de kleine verticale streepjes zijn dan weer met 3b gedaan. Verder veeg ik vrij veel (hoewel ik weet dat sommigen daar echt tegen zijn). Dit doe ik voornamelijk met mijn vingers, soms met pengom en anders met een papieren pennetje dat ik rol, om de hardere accentjes te leggen. Ik werk overigens vaak op a4-formaat, dus met andere woorden een echt prutswerk dat vaak uren vergt. Btw, ik heb inderdaad een voorbeeldfoto gebruikt, had ik er wel even bij mogen vermelden idd

@XIII: Ik zal de foto nog wel voor je uploaden en hier posten. Ow, en dat patroontje ben ik vergeten!