Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2006, 16:41
Flab
Flab is offline
Hey allemaal,

Na m'n laatste jaartje VWO volgend jaar wil ik psychologie gaan studeren. Daarom wilde ik als onderwerp voor m'n profielwerkstuk iets met psychologie en ben uitgekomen bij kopieergedrag.

Wat kopieer gedrag precies is en hoe het voorkomt ga ik onderzoeken en dat doe ik met de vakken Aardrijkskunde (Sociologie) en Economie (kopieergedrag kan voorkomen in de handelsmarkt), maar dat zijn slechts verplichte keuzes geweest en bepalen verder niets in het maken van het werkstuk.

Aan jullie wil ik vragen wat jij denkt bij 'kopieergedrag' en of je het de afgelopen dag/week/maand nog bent tegengekomen in je leven.
In principe zijn alle antwoorden goed, aangezien ik de definitie nog niet heb gespecificeerd. Ik zal alle reacties copy/pasten en van wie ik de reacties gebruik zal ik een PM sturen.

Alvast bedankt!

Mijn eigen inbreng:
Als ik kopieergedrag hoor, denk ik aan de groepjes meisje bij ons op school met allemaal dezelfde soort kleren en houding. Hierbij zie ik duidelijk een verschil tussen de 'leiders' die het introduceren en de 'meelopers' die het slechts doen om erbij te horen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2006, 17:28
Hoii
Hoii is offline
een voorbeeldje

van die blanke nep negers die dinge zegge als

hey hoe gaat het g
geef me de boks man
ik kom naar je osso
zehh swa kill kom nie auhoere met mij
ai noh brotha

best wel lelijk hea
Oud 18-06-2006, 18:26
Sell-by.date
Sell-by.date is offline
Wanneer iemand vertelt een complimentje te hebben gekregen, de anderen óók ineens een complimentje hebben gekregen dat nog net iets complimenteuser was o.a.

Grote groep mensen met dezelfde kledingstijl en gewoonten, waar je de daadwerkelijke trendsetters en de meelopers er zo tussenuit haalt.

Eén persoon begint met het dragen van een haarband, en ineens heeft iedereen er eentje. Whatever.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 18:41
Verwijderd
voorbeeldje: als ik ruzie met iemand heb, dan hebben de vriendinnen van diegene waar ik ik ruzie mee heb plotseling ook ruzie met mij (terwijl die er dus eigenlijk niks mee te maken hebben).
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 19:09
Verwijderd
Je laatste vwo jaar is nog niet begonnen en je bent nu al met PWS bezig?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 19:37
Flab
Flab is offline
Citaat:
Mala schreef op 18-06-2006 @ 20:09 :
Je laatste vwo jaar is nog niet begonnen en je bent nu al met PWS bezig?
Ja, je MOET bij ons op school aan het eind van 5 VWO je hele opzet hebben ingeleverd. Dat heb ik inmiddels al gedaan, maar enige research is nooit fout en als ik 't nu doe, hoef ik 't later niet te doen.

Trouwens, ik vind het hartstikke interessant dus zie ook daar geen problemen .
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 20:19
Verwijderd
Bij kopieergedrag denk ik aan:
- imitatie van personen, onder andere m.b.t. de lichaamshouding, taalgebruik (bv. herhaling van andermans woorden bij een reactie op de ander) om bij de ander in de gunst te komen
- gapen, 'kijken' waarna iedereen ook naar niks gaat kijken etc.
- als iemand van een groep nee zegt tegen bv. een collectant, zegt opeens iedereen nee.. en andersom.

en ik denk een beetje aan groepsdenken (d.w.z. men wil het allemaal met elkaar eens zijn, "er moet wat uit de vergadering komen, wat is niet belangrijk", vb. Betuwelijn)
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 20:57
Boef
Boef is offline
Bij kopieergedrag denk ik aan (kleine) kinderen, die alles wat hun ouders, oudere broers/ zussen, oppas, etc. nadoen. Dit kan napraten zijn, maar ook bepaalde handelingen.

Zo staat de moeder van de kinderen waar ik op pas, altijd bij de openhaard als ze de afstandbediening van de televisie gebruikt. Sinds kort weten de kinderen ook hoe de afstandbediening werkt. Als zij 'm gebruiken, gaan zij ook bij de openhaard staan. Toen ik de tv laatst wilde aanzetten daar, kreeg ik te horen "je moet daar (bij de openhaard) gaan staan, anders werkt het niet".

Napraten heb ik ook genoeg meegemaakt de afgelopen tijd. Kleine kinderen doen niets anders dan jouw zinnen gebruiken. Ze praten de zinnen van hun ouders na: "ik ben vandaag een beetje ziekjes". Ook heb ik ze vriendjes en zussen horen na praten. Bijvoorbeeld "lekker puh" of "zeg je het niet dan weet je het ook niet".
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 21:03
lithuania
lithuania is offline
Volgens mij heb je twee soorten kopieergedrag, bewust en onbewust. Bewust zijn dingen als dezelfde kleren kopen, zelfde tv-programma's kijken enz. Onbewust is meer het kopieren van de manier van spreken, lichaamshouding, en het aanpassen van gezichtsuitdrukkingen, bijvoorbeeld sip kijken als iemand iets zieligs verteld, dat gebeurt echt automatisch en continu als je erop gaat letten.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 22:36
coopergirl
coopergirl is offline
Kopieergedrag voortkomend uit onzekerheid waardoor je je bijvoorbeeld hetzelfde gaat kleden als mensen waarvoor je bewondering hebt.

Kopieergedrag is iets primitiefs; kuikens imiteren hoe moederkip zaadjes van de grond pikt en bootsen dit na. Wij menschen doen dit eveneens, zij het niet met zaadjes.

Kopieergedrag omdat je je als groep verwand voelt met iemand, het gevoel 'samen staan we sterk'.
Oud 19-06-2006, 00:07
Freestyler*
Freestyler* is offline
dan denk ik aan kleine kindjes
als de één een bepaald scheldwoord heeft opgepikt van een ouder kind, gaat dat de hele klas door. Andere kinderen gaan het woord ook gebruiken, ondanks dat ze niet eens weten wat het betekent.
Oud 19-06-2006, 10:24
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik denk aan mensen die het uiterlijk/gedrag/whatever kopieren van iemand anders. En ik moet ook denken aan kinderen, omdat die natuurlijk het gedrag van hun ouders kopieren.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 22:25
flanke
flanke is offline
Een voorbeeldje van kopieergedrag:
Als jij zit te babbelen tegen een leuke jongen die op een bepaalde manier een houding aanneemt (bijvoorbeeld benen of armen gekruist ofzo) dan ga je automatisch diezelfde houding aannemen. Daarmee wil je dan, onbewust, aan die jongen duidelijk maken dat je jou er goed bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 22:35
Devilicious
Devilicious is offline
een vriend van mij doet dat dus de hele tijd. als ik iets koop moet ie het meteen hebben. als ik iets zeg is ie het er altijd mee eens. ksnap niet waarom hij het doet.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 11:24
Verwijderd
Citaat:
flanke schreef op 19-06-2006 @ 23:25 :
Een voorbeeldje van kopieergedrag:
Als jij zit te babbelen tegen een leuke jongen die op een bepaalde manier een houding aanneemt (bijvoorbeeld benen of armen gekruist ofzo) dan ga je automatisch diezelfde houding aannemen. Daarmee wil je dan, onbewust, aan die jongen duidelijk maken dat je jou er goed bij voelt.
Die houdingsecho is meer iets biologisch dan sociologisch/economisch.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 15:30
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Devilicious schreef op 19-06-2006 @ 23:35 :
een vriend van mij doet dat dus de hele tijd. als ik iets koop moet ie het meteen hebben. als ik iets zeg is ie het er altijd mee eens. ksnap niet waarom hij het doet.
meschien is ie bang dat hij er anders niet bij hoort of dat hij verkkerde mening heeft
Oud 20-06-2006, 16:14
Flab
Flab is offline
Citaat:
Snees schreef op 20-06-2006 @ 12:24 :
Die houdingsecho is meer iets biologisch dan sociologisch/economisch.
Ah joh, ik vind het allemaal prima.

Nogmaals bedankt he allemaal en ga gerust door, want hier heb ik echt veel aan
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:21
Verwijderd
Bij kopieergedrag denk ik aan een meisje op de middelbare school. Zij hoorde er nooit echt bij. Was ook wel zielig, ze had bril, beugel, puisten , flashaar, was dik enz.
Maar zij liep altijd achter mij aan. Als ik naar de wc ging ik de pauze, liep ze achter mij aan zonder wat te zeggen. Ging ze ook naar de wc. Als ik een boterham pakte in de pauze pakte zij er ook 1. Als ik op een stoel ging zitten ging zij ook op een stoel zitten, erg irritant
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:23
Verwijderd
oja een vriendin die altijd dezelfde gympen haalde als mij omdat ze me denk ik cool vond
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 18:13
dark princess
dark princess is offline
bij kopieergedrag denk ik aan:

- mensen die zich net zo kleden en gaan gedragen als hun 'voorbeeld', dat kan een bekend iemand zijn, maar ook een 'cool' iemand uit de groep.

- als iemand vraagt om de mening van iemand, dat die iemand dan wacht tot een ander het zegt en dan zegt: dat vind ik ook.

kopieergedrag kan ook onbewust voorkomen, zo heb ik bij mezelf gemerkt dat ik heel lang met iemand omging die een bepaald stopwoordje had, dat ik zelf heel irritant vond, datzelfde stopwoordje heb ik nu zelf ook. had ik zelf nog niet gemerkt, maar ik werd erop gewezen, toen hoorde ik het zelf ook. dat was dus niet expres kopieergedrag, omdat ik het zelf heel irritant vond dat die andere dat steeds zei. is m'n verhaal nog te volgen?
Oud 20-06-2006, 20:39
Swlabr
Swlabr is offline
Als ik dit woord hoor denk ik aan een paar van mijn klasgenoten. Hiermee duid ik op het feit dat sommigen qua kleding, taalgebruik, mening anderen nabootsen, maar dan niet in positieve zin; taalgebruik dat écht niet klopt. 'Hun spreken geeneens goeie Nederlands'. Dít is pas verloedering!

Ik wil niet zeggen dat ik de Nederlandse taal perfect machtig ben hoor, maar als je de simpelste regels niet kan toepassen dan is het niveau echt laag. PPS: Ik weet dat dit niet over kopieergedrag gaat, maar dit moest ik even zeggen n.a.v. iets dat iemand vandaag vertelde.

Laatst gewijzigd op 20-06-2006 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 21:53
Devilicious
Devilicious is offline
Citaat:
meschien is ie bang dat hij er anders niet bij hoort of dat hij verkkerde mening heeft
zou kunne
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 23:44
vedetje
vedetje is offline
Als je iets eet met iemand op restaurant
'Wat ga jij nemen?'
'uhm, ik weet het niet, wat ga jij nemen?'

hierbij komt het door onzekerheid neem ik aan

'ah, ik wou al zolang iets doen van sport en nu heb ik me eingelijk ingeschreven in volleybal'
'echt, oh, waar speel het, ik wil dat ook doen'

hierbij komt het kopieergedrag meer voort uit het idee dat de ander je bezorgt, niet echt dat je wil kopieeren, maar dat je er gewoon zelf nog nooit aan hebt gedacht

nuja, dit zijn 2 concrete situaties die me zijn opgevallen. Daarnaast herken ik ook het fenomeen lichaamshouding nabootsen, of bijvoorbeeld geeuwen en lachen
inderdaad ook kleine kindjes die nabootsen. Bijvoorbeeld een stuk speelgoed dat niemand bekijkt, en iemand begint er mee te spelen en dan wil iedereen het plots. Of het nabootsen van televisieseries (the powerrangers ), of bepaalde dressingcode's, soms omdat het cool en in de mode is, maar soms ook gewoon omdat het zo hoort (een advocate draagt een mantelpakje en niet een gemakkelijke jeans en dergelijke...)

een mens is nu eenmaal een kuddedier, en je hebt de leiders en degene die volgen
Oud 21-06-2006, 20:25
vosje16
vosje16 is offline
- Kleine kinderen die het gedrag van volwassenen nadoen of mensen napraten omdat ze denken dat het zo hoort. Dus eigenlijk een soort leergedrag door observatie.

- Trendsetters en meelopers, omdat ze erbij willen horen.

- Mensen die je leuk vindt, ga je ook automatisch (onbewust) kopiëren. Dit zou o.a. een reden zijn waarom geeuwen aanstekelijk werkt. Persoonlijk voorbeeldje: mijn vriend zegt altijd "ik ben verschrokken" (ipv verschoten of geschrokken) en ik wéét dat het fout is maar toch heb ik het al ook enkele keren gezegd (sinds ik het hem heb horen zeggen).
Of stel dat 1 van je vrienden heel vaak een bepaald woord zegt (bvb "cool"), dan ga je dat op den duur ook zeggen.

- Conformisme. Voorbeeld uit mijn cursus psychologie: Je hebt een groep mensen samen aan een tafel (1 proefpersoon die van niets weet en de anderen zijn allemaal onderzoekers/assistenten) Je toont 3 lijnstukken die duidelijk een verschillende lengte hebben. Je vraagt eerst aan de onderzoekers om te zeggen welke de grootste is. Als de meesten van hen dan een fout antwoord geeft, zul je zelf ook geneigd zijn om datzelfde foute antwoord te zeggen, zelfs al ben je 100% zeker dat het fout is.
Dit hangt natuurlijk ook af van de grootte van de groep. Stel dat je met een groep van 10 mensen aan 't praten ben. Als er 9 akkoord gaan met een stelling, ga je hoogstwaarschijnlijk zeggen dat je er ook akkoord mee bent. Anderzijds, als je maar met 3 zou zijn en 2 zeggen dat ze akkoord gaan, is de kans groter dat je toe zult geven dat je niet akkoord bent.

- Sociale druk. Stel dat al je vrienden roken, dan ga je ook geneigd zijn om te beginnen roken.

Laatst gewijzigd op 21-06-2006 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 09:47
fiona
fiona is offline
bij kopieergedrag denk ik aan de reclamesector die op dit fenomeen hoofdzakelijk beroep doet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2006, 11:11
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
als je ouders je bijv vaak het zelfde zeggen ove riets wat je doet en je zusjes dat dan gaan overnemen
Oud 22-06-2006, 13:22
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Flab schreef op 18-06-2006 @ 17:41 :
Aan jullie wil ik vragen wat jij denkt bij 'kopieergedrag' en of je het de afgelopen dag/week/maand nog bent tegengekomen in je leven.
In principe zijn alle antwoorden goed, aangezien ik de definitie nog niet heb gespecificeerd. Ik zal alle reacties copy/pasten en van wie ik de reacties gebruik zal ik een PM sturen.
dat sowieso

Maare, Ik denk dat kopieergedrag essestieel is als je dingen wil leren, men leert in het begin door dingen na te doen. En ja reclame springt daar handig op in zodat je hun producten koopt. Dat is gewoon slimme marketing
Oud 22-06-2006, 13:27
DvoorA
DvoorA is offline
bij kopiergedrag denk ik aan willen hebben/zijn wat een ander heeft/is, omdat je je dan beter voelt of erbij wil horen. Bijvoorbeeld meisjes van 14 die allemaal dezelfde kleding dragen om erbij te horen. Of iedereen die nu ineens een Wuppie wil hebben, including myself
Oud 23-06-2006, 10:01
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
ik denk hierbij o.a. aan iets wat alleen met een voorbeeld uitgelegd kan worden:

Stel ik vind dat iemand mij onrecht heeft aangedaan. (ik kan niet echt iets bedenken, dus maar het standaard voorbeeld). X heeft mij een schop gegeven. Misschien is hier wel een hele ruzie aan vooraf gegaan, en ben ik net zo goed schuldig.

Vervolgens ga ik naar mn vrienden toe en vertel het verhaal op zo'n manier dat ik alleen in de slachtofferrol naar voren kom en X alleen schuld heeft.

Vrienden zullen in zo'n geval altijd voor jou zijn. Ze kopiëren (in dit geval niet het gedrag, maar) je mening en zullen X met boze ogen aan kijken. Zonder zelf ook maar wat na te denken over wat voor informatie ik allemaal wel niet achtergehouden kan hebben, kopiëren ze mijn mening en kijken Jantje met boze ogen aan. Terwijl hij net zo schuldig als onschuldig is als ik ben.

Op dit soort manieren ontstaat ook pestgedrag onder kinderen naar mijn mening dan. Je hebt de 'stoere' en 'zwakke' kinderen. Wanneer een stoer en een zwak kind ruzie zouden hebben, krijgt het stoere kind een grote groep volgelingen (kopieerders om het maar zo te noemen) en staat de zwakke vaak alleen of met maar een paar anderen. Kopieerders kiezen dan denk ik ook voor de veilige kant, de kant waar ze de meeste kans hebben, het beste uit zullen komen.

Misschien dat je er wat aan hebt, dit is iig mijn mening (ik ben het ook eens met meningen van andere forummers, daarom heb ik dat achterwege gelaten en geprobeerd een andere kant van kopieergedrag te definiëren.)

s6 ermee!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 10:05
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
De opvoeding bestaat ook uit kopieergedrag, grotendeels...De mening van de ouders is in sommige gevallen haast 'heilig'.

Om een voorbeeld van mezelf te noemen: Mijn ouders stemmen voor het CDA...Wanneer ik moet gaan stemmen, zal mijn vooroordeel bij het CDA liggen. Ook al heb ik nog niet eens onderzocht wat hun programma is. Ook wanneer ik er wel onderzoek naar zou gaan doen, zal het CDA toch in mn achterhoofd blijven en sowieso al een streepje voor hebben
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 10:56
De Nacht
De Nacht is offline
Kopieergedrag is voor schapen die denken uniek te zijn door in een hokje te stappen waar al duizenden, zo niet miljoenen, mensen zich bevinden.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 10:59
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Denken dat je geen schaap bent is zo naief dat ik vrees dat mensen die dat van jongs af aan al doen de leeftijd van 21 niet zullen bereiken.
Oud 25-06-2006, 00:49
JCG
JCG is offline
Citaat:
De Nacht schreef op 23-06-2006 @ 11:56 :
Kopieergedrag is voor schapen die denken uniek te zijn door in een hokje te stappen waar al duizenden, zo niet miljoenen, mensen zich bevinden.
Goed om te horen dat je geen enkel idee van je ouders en omgeving hebt over genomen. Maar je klinkt nu wel erg alto verantwoord
Oud 25-06-2006, 11:09
Nona
Nona is offline
Oh, ik dacht eigenlijk in de eerste instantie aan spiegelen, waarbij je subtiel ongeveer doet wat een ander doet (bijvoorbeeld drinken wanneer de ander een slok neemt en een zelfde houding aannemen). Als het niet irritant opvalt schijnt het dat de ander je dan aardiger gaat vinden.

Mensen kopiëren elkaar omdat ze ergens bij willen horen. Bij een volk, een familie, een vriendengroep, een club of wat dan ook. Mensen hebben die morele steun en sociale bevestiging denk ik nodig om zichzelf te kunnen verantwoorden, tot op zekere hoogte. Mensen zoeken ook anderen op die interesses of ideeën met ze delen. Een autofan bij een autoclub, iemand die van fantasy houdt op een LotR-forum en mensen die van mode houden bij elkaar op straat.
Oud 27-06-2006, 19:14
mOii_J
mOii_J is offline
Ik ben het vandaag nog tegengekomen, gister zei ik dat ik een jongen leuk vond, vandaag zei mijn vriendin dat ze die eigenlijk ook wel leuk vond.. Mijn vriendin vind een band leuk, vandaag haar vriendinnen ook. Ze doen het volgens mij alleen om erbij te horen.. Ik krijg het gevoel dat ze het alleen doen "om ook iets leuk te vinden." Ik vind het echt irritant, zulke mensen zijn gewoon nep.
Oud 27-06-2006, 22:52
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
mOii_J schreef op 27-06-2006 @ 20:14 :
Ik ben het vandaag nog tegengekomen, gister zei ik dat ik een jongen leuk vond, vandaag zei mijn vriendin dat ze die eigenlijk ook wel leuk vond.. Mijn vriendin vind een band leuk, vandaag haar vriendinnen ook. Ze doen het volgens mij alleen om erbij te horen.. Ik krijg het gevoel dat ze het alleen doen "om ook iets leuk te vinden." Ik vind het echt irritant, zulke mensen zijn gewoon nep.
het is ook niet makkelijk om uniek te zijn he? sterkte ermee.
Sorry.
Oud 28-06-2006, 19:46
Coléoptère
Coléoptère is offline
Als ik aan kopieergedrag denk denk ik ook gelijk aan stopwoorden en dergelijke, uitdrukkingen die niet echt bestaan maar binnen een vriendengroep worden gebruikt. Niet zozeer meelopergedrag, als dat iedereen in een bepaalde groep dingen en woorden van elkaar overneemt, en op dezelfde manier gaat praten, omdat je naar elkaar toegroeit. Voor mijn gevoel is er dan een beetje van iedereen in alle anderen gekomen ofzo...

En natuurlijk het kopieeren van lichaamshouding en dergelijke in een gesprek.
Oud 30-06-2006, 18:22
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Het gevaarlijke van kopiërgedrag moet je ook niet vergeten.
Toen ik tijdelijk op een gesloten afdeling geplaatst werd was ik me hier bewust van.

Mensen die oook maar gingen automutileren omdat ze zagen dat een ander daarmee wel aandacht van de leiding kreeg.
Mensen die ook maar weg gingen lopen, want een ander deed het ook. En ach...dan zal het er wel bij horen als je hier zit.

Gevaarlijk, en vooral erg dom...

Terrorisme is ook een vorm van kopiërgedrag, als je het mij vraagt. Zoiets hoort af te schrikken, maar mensen nemen het naar genoeg toch over.
Oud 02-07-2006, 18:52
Fainne
Fainne is offline
ik denk dan aan mezelf die onbewust mensen imiteert Ik vind het zelf wreed irritant maar als ik een veel tijd met iemand doorbreng neem ik soms onbewust diegene zijn tics, specifieke hoofddraaibewegingen, uitroepen en reacties over, het kan lang duren voor ik het besef en ik schaam me wel als het wordt opgemerkt want ik doe het echt niet expres
Met citaat reageren
Oud 02-07-2006, 19:03
Lotte
Lotte is offline
Kopieergedrag hoeft niet perse negatief te zijn vind ik. Soms kopieer je nou eenmaal wat van anderen, dat doet iedereen en vaak nog eens zonder duidelijke reden. Dus niet omdat diegene onzeker is of geen eigen identiteit heeft. Ik vind mensen die gaan zitten zeuren over hoe origineel zij zijn nog erger dan mensen die gewoon hun gevoelens volgen en niet te veel letten op hoe zij overkomen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 20:23
the Delicious
the Delicious is offline
Bij kopieergedrag denk ik aan kleine kinderen die dingen van oudere kinden overnemen, waarschijnlijk omdat die ouderen hun voorbeeld zijn.
Laatst zat ik met mijn beste vriendin in een speeltuin, kwam er een groepje van een paar jongetjes van ongeveer 5 jaar naar ons toe.
'Ik wil met je zoenen'
'Ik wil met je trouwen'
'Ik wil met je neuken'
En toen renden ze hard lachend weg. Dat hadden ze vast ergens gehoord.

Citaat:
Kruimel schreef op 25-06-2006 @ 12:09 :
Oh, ik dacht eigenlijk in de eerste instantie aan spiegelen, waarbij je subtiel ongeveer doet wat een ander doet (bijvoorbeeld drinken wanneer de ander een slok neemt en een zelfde houding aannemen). Als het niet irritant opvalt schijnt het dat de ander je dan aardiger gaat vinden.
Toen ik dit las dacht ik aan nog iets anders:
Als je bijvoorbeeld met iemand praat die een haarlok voor zn ogen heeft zitten, strijk jij je had een paar keer door je haar. Als iemand iets op zn tand heeft zitten, ga jij met je tong langs je tanden...
Of dit ook met kopieergedrag temaken heeft weet ik niet zeker, maar ik moest er wel aan denken. Misschien heb je er wat aan?
Oud 03-07-2006, 20:35
muisje1986
muisje1986 is offline
En ik maar denken dat dit een lifestyle topic zou zijn over je kopieergedrag bij het kopieerapparaat....
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 14:04
LovexMusic
LovexMusic is offline
Citaat:
Sell-by.date schreef op 18-06-2006 @ 19:26 :
Wanneer iemand vertelt een complimentje te hebben gekregen, de anderen óók ineens een complimentje hebben gekregen dat nog net iets complimenteuser was o.a.
Ja precies! Daar kan ik me ook enorm aan storen. Heb je en keer iets leuks te horen gekregen heeft die ander altijd ook toevallig net iets beters te horen gekregen 'oh.. maar leuk voor je hoor..' beetje schijnheilig vink dat maargoed
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 17:41
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
Flab schreef op 18-06-2006 @ 17:41 :
Hey allemaal,

Na m'n laatste jaartje VWO volgend jaar wil ik psychologie gaan studeren. Daarom wilde ik als onderwerp voor m'n profielwerkstuk iets met psychologie en ben uitgekomen bij kopieergedrag.

Wat kopieer gedrag precies is en hoe het voorkomt ga ik onderzoeken en dat doe ik met de vakken Aardrijkskunde (Sociologie) en Economie (kopieergedrag kan voorkomen in de handelsmarkt), maar dat zijn slechts verplichte keuzes geweest en bepalen verder niets in het maken van het werkstuk.

Alvast bedankt!

Mijn eigen inbreng:
Als ik kopieergedrag hoor, denk ik aan de groepjes meisje bij ons op school met allemaal dezelfde soort kleren en houding. Hierbij zie ik duidelijk een verschil tussen de 'leiders' die het introduceren en de 'meelopers' die het slechts doen om erbij te horen.
kopieergedrag: iets van een ander zó leuk vinden dat je het zelf ook wilt en het namaakt of koopt. kan voortkomen uit jaloezie en er zijn verschillen of de kopieerder met de eer van het leuke ding aan de haal wil gaan of niet.
kopieergedrag is 9 van de 10 keer vervelend voor de originele bedenker en deze is er vaak niet blij mee.
en t kan bij vanalles : truitjes en broeken, kapsel, haarkleur, msn naam, manier van spreken, stopwoordjes etc.
Oud 05-07-2006, 18:55
pearlette
pearlette is offline
Als je iets economisch wil met kopieergedrag, dan kun je misschien de invloed van de economische recessie op trends doen? En dan de weer aantrekkende economie; of dan de trends ook weer heviger worden enzo.
Oud 12-07-2006, 12:36
Flab
Flab is offline
Citaat:
pearlette schreef op 05-07-2006 @ 19:55 :
Als je iets economisch wil met kopieergedrag, dan kun je misschien de invloed van de economische recessie op trends doen? En dan de weer aantrekkende economie; of dan de trends ook weer heviger worden enzo.
Had ik als eerste economisch-gerelateerde gedachte ook

Verder nogmaals bedankt voor alle reply's! Ik heb voorlopig genoeg en ga nu ff genieten van m'n vakantie. Thanks!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 14:41
kruizer
kruizer is offline
De hele metalscene is één groot kopieergedoe.

Iedereen loopt met lang haar en een zo bloedeig mogelijk shirt.

En ja, ik ook.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 14:52
Warsocket
Warsocket is offline
Onbewust ook, datis leren / aanpassen

als je4 weken op vakantie bent en er zitten daar alleen maar belgen kun je er donder op zeggen dat je na die 4 weken ook voor een stuk met belgisch accent praat
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten