Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2006, 20:40
Jones
Ik heb al bijna 2 jaar een racefiets op m'n kamer staan en eigenlijk rij ik er alleen op in de zomer. Vorige zomer was het echt voor de lol, wel wat kilo's kwijt geraakt maar meer niet. In mei dit jaar ben ik weer begonnen en nu pak ik het iets serieuser aan. Ik rij om de dag een rondje van 20 of 45 km (ligt eraan hoeveel tijd ik heb)

Wat mij op het moment opvalt is dat ik er wel veel kilo's van kwijt raak maar niet echt merkbaar conditie opbouw. Ik fiets niet echt volgens een schema, meestal komt het neer op fietsen tot ik er bij neerval, even afreageren dus. Ik zou alleen wel wat meer conditie willen hebben zodat ik m'n tempo wat langer vol kan blijven houden. Wat ik me afvraag is of dit vanzelf komt of moet ik dan echt volgens een schema gaan fietsen? En is die 20 km niet te kort om iets op te bouwen?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 15:47
Verwijderd
Fietsen is niet wat je noemt een 'dragende' sport. Dat wil zoiets zeggen als dat je je bovenlichaam weinig gebruikt. Daardoor verlies je niet zoveel calorien als je zou willen.

Ik raad je aan om: 1) kritisch naar je voedingspatroon te kijken. en 2) een andere sport te kiezen, bijvoorbeeld hardlopen. Bouw dat laatste langzaam op om blessures te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 16:16
MickeyV
MickeyV is offline
Hardlopen, inderdaad. Wel rustig aan in 't begin.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 16:39
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 06-07-2006 @ 16:47 :
Fietsen is niet wat je noemt een 'dragende' sport. Dat wil zoiets zeggen als dat je je bovenlichaam weinig gebruikt. Daardoor verlies je niet zoveel calorien als je zou willen.
Hij zegt dat hij wél gewicht verliest, maar geen conditie opbouwt.

Ook ik zou harlopen aanbevelen, op internet staan talloze schema's. Zelf ik (= sportfoob eerste klasse) heb het daarmee klaargespeeld om zoiets als een conditie op te bouwen. Het is wel nog vele malen saaier dan fietsen, dus zoek een maatje.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 16:51
Ndimension
Ndimension is offline
20 km is niet echt veel, dat is een hooguit een halfuurtje fietsen. Ik zou toch wat langer fietsen en in een hoger tempo. Of combineer fietsen met iets anders. Misschien hardlopen of anders touwtjespringen.
Oud 06-07-2006, 17:31
Stevill
Stevill is offline
Lopen: Interval, duur en met rugzak.
Oud 06-07-2006, 19:18
Jones
Ik heb het blijkbaar niet goed uitgelegd. Ik hoef niet perse gewicht te verliezen en conditie opbouwen heeft geen hoogste prioriteit. Ik wil gewoon graag fietsen, ik vind het leuk om te doen en vind het fijn om mezelf af en toe tot het uiterste te drijven. Ik vroeg me dus af hoe ik met FIETSEN conditie opbouw. En dat 20km kort is, dat weet ik Dat fiets ik ook alleen maar als het niet anders kan qua tijd.

Mijn voedingspatroon aanpassen is echt niet nodig En hardlopen is dodelijk saai.

@ Ndimension: Ik heb helemaal niks over mijn tempo gezegd, hoe weet je dan dat ik in een hoger tempo zou moeten fietsen?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 13:19
Carn
Carn is offline
ik weet niet hoe het zit met fietsen maar misschien kan je daar een soort van intervalschema op toepassen; een stuk zwaarder dan gewoon een duurtraining.
Oud 09-07-2006, 15:12
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Jones schreef op 06-07-2006 @ 20:18 :
Ik heb het blijkbaar niet goed uitgelegd. Ik hoef niet perse gewicht te verliezen en conditie opbouwen heeft geen hoogste prioriteit. Ik wil gewoon graag fietsen, ik vind het leuk om te doen en vind het fijn om mezelf af en toe tot het uiterste te drijven. Ik vroeg me dus af hoe ik met FIETSEN conditie opbouw. En dat 20km kort is, dat weet ik Dat fiets ik ook alleen maar als het niet anders kan qua tijd.

Mijn voedingspatroon aanpassen is echt niet nodig En hardlopen is dodelijk saai.

@ Ndimension: Ik heb helemaal niks over mijn tempo gezegd, hoe weet je dan dat ik in een hoger tempo zou moeten fietsen?
Ik denk dat je ...>>HIER<< meer info en uitleg vind over wielrennen.

Ben er zelf ook regelmatig te vinden.

Tip: Probeer eerst eens in een licht verzet, maar met een hogere trapfreqeuntie te fietsen. later kun je het tempo opvoeren door een een groter verzet (lees vorenste buitenblad) te gaan fietsen.

Laatst gewijzigd op 09-07-2006 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 15:14
Jones
Citaat:
Cornel schreef op 09-07-2006 @ 16:12 :
Ik denk dat je ...>>HIER<< meer info en uitleg vind over wielrennen.

Ben er zelf ook regelmatig te vinden.

Tip: Probeer eerst eens in een licht verzet, maar met een hogere trapfreqeuntie te fietsen. later kun je het tempo opvoeren door een een groter verzet (lees vorenste buitenblad) te gaan fietsen.
Ik heb me der in een grijs verleden al aangemeld. Zal daar dan eens wat topics doorlezen. En ik fiets al in een licht verzet. In ieder geval vrij weinig op het voorste buitenblad.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 15:21
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Jones schreef op 09-07-2006 @ 16:14 :
Ik heb me der in een grijs verleden al aangemeld. Zal daar dan eens wat topics doorlezen. En ik fiets al in een licht verzet. In ieder geval vrij weinig op het voorste buitenblad.
Als je een langere tijd niet meer gefiets hebt, moet je (om blessures aan knieen) te voorkomen toch eerst wennen aan het ''trapritme'' van het wielrennen, dan pas kun je geleidelijk aan het tempo opvoeren. Ik ben zelf pas een paar jaar bezig met wielrennen, en nu pas begin ik op het nivo te komen dat ik met gemak afstanden van 50 km en meer haal, maar ik train dan ook gemiddeld 2 tot 3 keer per week, en s'winters maak ik lange wandeltochten. Verder doe ik op z'n tijd jogggen en hardlopen (ook met mate en verstand)

O,ja héél belangrijk, overdaad schaadt, dwz beter 2 keer per week normaal trainen, dan 4 keer als een bezetene!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 16:42
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 06-07-2006 @ 17:51 :
20 km is niet echt veel, dat is een hooguit een halfuurtje fietsen.
Ik weet zeker dat jij dat niet haald, dan zou je al met een snelheid van 40 km per uur moeten fietsen. Dat is voor veel profrenners nog een hele zware kluif.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 19:19
Blackgeni
Blackgeni is offline
Citaat:
Jones schreef op 06-07-2006 @ 20:18 :
@ Ndimension: Ik heb helemaal niks over mijn tempo gezegd, hoe weet je dan dat ik in een hoger tempo zou moeten fietsen? [/B]
Als jij zoveel kilometer per dag fiets dan train je dus niet lang genoeg of je tempo is te laag. Dat is eruit afteleiden toch?

Regels voor berichten