Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2006, 10:51
Verwijderd
Mijn SATA-controller (SIS 964, van de 756-chipset) is langzaam. Dat is vreemd. Het gaat met name om de STR-waarden. Ik heb nu een Samsung SP2504C en zoals jullie weten zit die wel > 70 MB/sec in de outer tracks. Nu haal ik dus in diverse benchprogramma's en ook in real-world performance maximaal 50 MB/sec, heel strak. Je ziet in HD Tach ook het lijntje van 0 tot 170 GB keurig kaarsrecht lopen ipv. vloeiend aflopend, en pas daarna duikt-ie onder de 50 MB/sec. Ook de burst rate is 50 MB/sec.

Nu heb ik de nieuwste drivers van de controller (zowel IDE als SATA), verschillende DMA-modes geprobeerd, SATA-II jumper verwijderd/er weer opgezet, BIOS geflasht, et cetera en ik word er gestoord van. Is dit nu een incompatibility of is die SIS-controller gewoon kut? Dat laatste kan ik me namelijk niet vóórstellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2006, 17:34
Enlightenment
Enlightenment is offline
Welk moederbord heb je precies? Gebruik je de SATA poorten die de chipset levert of toevallig een die met een losse controller is verbonden? Heb je al gekeken of er apparaten zijn die het IRQ delen met de SATA controller? Dat veroorzaakte op een fileserver van een vriend bij mij zeer lage scores. Bij jou lijkt er een bus-limiet te zijn ofzo.

Post ook eens je SiSoft Sandra scores en als het kan ATTO met 4MB I/O grootte (zodat je de cache van de schijf test).

En nog iets: heb je de RAID-functionaliteit uitgeschakeld in het BIOS?

Laatst gewijzigd op 15-07-2006 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 18:46
Verwijderd
Ik heb een Asus A8S-X met BIOS versie 0801 (is de nieuwste, geflashed). Er zitten twee SATA-poorten op, geen SATA II maar de oude, dus gewoon SATA-150. Maar ook dat moet toch wel sneller kunnen. Hij zit op IRQ 17 en deelt daar niets mee.

ATTO met 4 MB geeft aan

RAID functionaliteit staat uit; er zijn drie modes voor de onboard RAID controller: disabled, Native en RAID. Disabled is (uiteraard) geen schijf zichtbaar, Native is wat ik nu heb en RAID is hetzelfde, maar dan tijdens het booten scant-ie eventuele RAID-arrays en komt-ie tot de conclusie dat er maar één schijf aan hangt.

Een buslimiet lijkt me ook logisch, maar dat is toch absurd. Ik weet dat heel vroeger IDE-controller van (toen) inferieure chipsets nogal eens slecht presteerden, maar elke SATA-controller moet toch wel boven de snelheid van een ATA-66 schijfje uit kunnen komen :\
Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 20:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
ATTO komt tot ~120MB/s voor write speed; dus de bus zou snel genoeg moeten zijn. Vanaf 64k transfersize zit de read speed ook wel in orde: 60MB/s. Als je dat met SiSoft Sandra haalt lijkt me daar niets mis mee?

Alleen de echt nieuwe moderne schijven (Raptor / Seagate's 7200.10) kunnen richting 77MB/s halen.
Oud 15-07-2006, 22:16
Verwijderd
Deze schijf moet gewoon > 70 MB/sec kunnen halen in de outer tracks, dat is duidelijk. Dat haalt ook iedereen die zijn HD Tune en ATTO-benches post.

Ik heb 'm ook gekocht vanwege het lage geluidsniveau en niet vanwege de performance (dan had ik wel een 7200.10 gekocht) maar het frustreert me toch.

Lijkt wel alsof alleen write cache aanstaat ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten