Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2006, 19:56
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Al een lange tijd heb ik last van stemmingswisselingen (dysthemie). Deze diagnose is gesteld bij mij na een opname, in combinatie met een verstoorde persoonlijkheidsontwikkeling.
(Persoonlijkheidsproblematiek, maar geen borderline!).
Omdat ik voor mijn opname voor mijn stemming de antidepressiva Effexor gebruikte, denk ik er nog wel eens over na om medicatie te gebruiken.
Bij de Effexor is het alleen nogal mis gegaan en uit de hand gelopen, dus daar durf ik niet nog een keer aan te beginnen. Volgens de artsen is dat ook heel gevaarlijk voor mijn lichaam momenteel (ik heb destijds een flinke overdosis genomen).

Nou twijfel ik om medicatie te nemen door het bovengenoemde. Anderzijds hoor ik ook veel van mensen dat het ze wél kan helpen.

Ik wordt soms gek van de heftige wisselingen, en ben dus serieus aan het bedenken waar ik verstandig aan doe.

Mijn vraag is: Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze combinatie, of hebben jullie je dysthemie op een andere manier weten te onderdrukken?

Grtjs.
Oud 01-08-2006, 20:24
Verwijderd
Ik heb ook een dysthyme stoornis en persoonlijkheidsproblematiek.
Ik heb een jaar of wat seroxat geslikt, het werkte wel na een paar keer hoger dosis krijgen, maar het vlakte me echt af. Ik werd een zombie. Dus ik stopte ermee.
Toen een jaar ofzo geen medicijnen gehad en uiteindelijk toch maar weer aan de medicijnen. Toen efexor, net als jij.
Die heb ik een half jaar geslikt, na een paar keer een hoger dosis en een hoop gezeik met de psych, en nog geen effect van de meds ben ik daar ook mee gestopt.
Nu zit ik zonder medicijnen en ik wil t ook graag zo houden, want t werkt voor mij gewoon niet.

Als ik jou verhaaltje zo lees dan denk ik dat het voor jou beter is om geen medicijnen te nemen maar ik ken je verder niet dus dat kan ik niet voor je beslissen.
Wat misschien goed voor je is, is de VERS training. Dat is een training vooral voor Borderliners, maar kan mensen met borderline-kenmerken en persoonlijkheidsproblematiek ook goed helpen. Ik volg die training nu en ik leer er een hoop van.
Of het jou zal helpen ligt eraan of je er écht iets aan wil doen, maar dat lijkt me wel, en hoe je, alles wa je hebt geleerd, toepast in je leven. Het is wel een intensieve training maar ik denk wel de moeite waard om er ff over te praten met je psych of dokter ofzo.

Verder wil ik nog ff zeggen dat je zoiets niet kan onderdrukken. Je kan t op z'n minst accepteren en ermee leren omgaan.
Dan leer je jezelf ook beter snappen en kan je misschien ook leren om te zorgen dat die knop niet (meteen) omgaat, als je snapt wat ik bedoel.

Succes iig.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:30
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ja die training ken ik wel. Bij ons heet dat de Goldsteiner geloof ik. Ik volg momenteel namelijk wel therapie/dagbehandeling. Naast mijn werk.
Heb er wel eens over nagedacht; maar omdat ik niet veel kenmerken van borderline heb, en heel weinig geduld heb met 'echte' borderliners weet ik niet of ik daar tussen pas.

Hmmm, moet nog maar goed nadenken idd. Zit te denken aan psychotherapie als tweede optie. Cognitieve gedragsterhapie was bij mij een minder groot succes namelijk.

Succes dan voor jou! En bedankt voor ej reactie.
Oud 01-08-2006, 20:41
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 01-08-2006 @ 21:30 :
Ja die training ken ik wel. Bij ons heet dat de Goldsteiner geloof ik. Ik volg momenteel namelijk wel therapie/dagbehandeling. Naast mijn werk.
Heb er wel eens over nagedacht; maar omdat ik niet veel kenmerken van borderline heb, en heel weinig geduld heb met 'echte' borderliners weet ik niet of ik daar tussen pas.

Hmmm, moet nog maar goed nadenken idd. Zit te denken aan psychotherapie als tweede optie. Cognitieve gedragsterhapie was bij mij een minder groot succes namelijk.

Goldstein is een heel andere therapie dan de VERS training. Vers training is voor emotie regulatie.

Hoelang mag je uberhaupt geen medicijnen gebruiken? Want, als je geen Efexor mag gebruiken, zijn andere medicijnen ook uit den boze lijkt me.
Oud 01-08-2006, 20:48
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 01-08-2006 @ 20:56 :
in combinatie met een verstoorde persoonlijkheidsontwikkeling.
(Persoonlijkheidsproblematiek, maar geen borderline!).
Vind je borderlinepersoonlijkheidsstoornis erger klinken dan een theatrale of ontwijkende of antisocialepersoonlijkheid bv? Omdat je het zo expliciet vermeld zeg maar... Als iemand zegt last van pers.problematiek te hebben, is niet het eerste waar ik aan denk 'borderline'.. Maar goed, blijft klote.
Oud 01-08-2006, 21:11
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Gaat mij helemaal niet om wat ik erger vind klinken. Het gaat me alleen om de verwarring te voorkomen die er vaak is.
Er is bij mij geen diagnose gesteld in de persoonlijkheids problematiek. Omdat ze die niet kónden stellen. Wel konden ze borderline uitsluiten, dus dat wil ik dan ook. That's all.

Ik zal eens informeren of ze die trainingen bij ons ook geven. Misschien kan dat dan idd een soort uitkomst bieden, ik weet het niet.

Ik mag wel medicatie, maar dan moet het onder strenge voorwaarden; en dat is best lastig natuurlijk.
En daarnaast mag het iig geen Efexor zijn. Dat zouden mijn nieren waarschijnlijk niet meer trekken ofzo. Maar ik weet niet precies hoe dat zit. Ik heb er destijds ook in warrige omstandigheden naar geluisterd moet ik zeggen.
Zowieso denk ik dat ik bij het zien van efexor al over mijn nek ga; vorige week was ik aan het werk en toen gaf ik medicijnen aan een bewoonster. Die at gewoon een stuk of tien tabeletten op alsof het een snoepje was. Mijn maag keerde ongeveer 180 graden om...bweeh...

Seroxat kom je toch veel van aan? Dat dacht ik tenminste?

Grtjs.
Oud 02-08-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Anno 1986 schreef op 01-08-2006 @ 21:30 :

Ah oke.
Mja dat heb ik ook hor, maar niet alle borderliners laten hun kenmerken goed zien zegmaar, je zal vast wel moeten wennen maar het is echt een goeie training, zoals ik al zei, de moeite om er ff over te praten met je psych ofzo.
Mja dat zou ook nog kunnen.
Iig veel sterkte dr mee en thnx.

Ps. Aankomen van seroxat heb ik weinig van gemerkt, maar dat is al jaren geleden dus ik weet t ook nie meer zo goed, maar ik denk da da wel meevalt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 19:09
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 01-08-2006 @ 22:11 :
Gaat mij helemaal niet om wat ik erger vind klinken. Het gaat me alleen om de verwarring te voorkomen die er vaak is.
Er is bij mij geen diagnose gesteld in de persoonlijkheids problematiek. Omdat ze die niet kónden stellen. Wel konden ze borderline uitsluiten, dus dat wil ik dan ook. That's all.

Ik zal eens informeren of ze die trainingen bij ons ook geven. Misschien kan dat dan idd een soort uitkomst bieden, ik weet het niet.

Ik mag wel medicatie, maar dan moet het onder strenge voorwaarden; en dat is best lastig natuurlijk.
En daarnaast mag het iig geen Efexor zijn. Dat zouden mijn nieren waarschijnlijk niet meer trekken ofzo. Maar ik weet niet precies hoe dat zit. Ik heb er destijds ook in warrige omstandigheden naar geluisterd moet ik zeggen.
Zowieso denk ik dat ik bij het zien van efexor al over mijn nek ga; vorige week was ik aan het werk en toen gaf ik medicijnen aan een bewoonster. Die at gewoon een stuk of tien tabeletten op alsof het een snoepje was. Mijn maag keerde ongeveer 180 graden om...bweeh...

Seroxat kom je toch veel van aan? Dat dacht ik tenminste?

Grtjs.
Het was geen verwijt, het kwam alleen zo op mij over ^

Vers training is dus bedoelt voor het reguleren van emoties.. Voorwaarde is dat de gevoeligheid voor emoties erg groot is, er zijn heftige reacties op situaties die emoties met zich meebrengen en er is een vertraagde terugkeer naar het basisniveau. Als er bij jou een constant negatief gevoel aanwezig is, weet ik niet of het helpt. Veel depressieve mensen hebben positieve ervaringen met cognitieve gedragstherapie. Maar goed, er is een scala aan therapien. Liggen er waar jij poliklinische gesprekken hebt geen flyers over vanalles?

Van Seroxat kwam ik trouwens net zoveel aan als van Fevarin en Efexor. Op zich worden al die medicijnen in lever en nieren afgebroken, dus als je geen Efexor mag, is het dan niet apart dat je wel andere kunt gebruiken? But i'm not a shrink.
Reageren

Regels voor berichten