Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2006, 22:01
Toet0r
Toet0r is offline
Ik heb al een jaar of 2 dat ik tijdens het sporten ga hyperventileren dus daarmee naar de dokter geweest en die zei dat het inspanningsastma was, dus kreeg ik zo'n puffer die ik voor het sporten kan gebruiken. In het begin hielp dat wel wat, maar de laatste paar maanden steeds minder.
Ik heb de laatste tijd ook dat als ik alleen nog maar een tijdje op de fiets stevig door trap al veel minder makkelijk kan ademhalen. Voor mn gevoel is die astma een stuk erger geworden dan dat het in het begin was.

Nu heb ik sinds een week of wat continu het gevoel dat mn keel half dicht zit, het voelt echt alsof iemand hem een beetje dichtknijpt en het geen prettig gevoel en het ademen gaat een stuk minder makkelijk. Ik ben de laatste paar weken nogal snotterig en verkouden dus misschien dat het daar mee te maken heeft, maar zou het ook door die astma kunnen komen? Ik weet nog wel van spreekbeurten van vroeger dat astma voelt alsof je door een rietje ademt en dat gevoel heb ik nu ook wel een beetje (iig alsof mn luchtpijp een stuk smaller is). Ik ben wel van plan om naar de dokter te gaan als het niet overgaat, maar dan wacht ik even tot de verkoudheid een beetje over is, want misschien dat het daar mee te maken heeft. Maar ik vroeg me dus af of hier iemand misschien enig idee heeft of het ermee te maken zou kunnen hebben?! Misschien een beetje een loos topic, maar ja, misschien dat heel toevallig iemand er ook wel eens last van gehad heeft
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 22:34
DDM
DDM is offline
Je zou asthma kunnen hebben. Misschien heb je nu een ontsteking aan je luchtwegen wat zeg maar de asthma verergerd. Heb je weleens een histamine-provocatie test gehad? Of een peak flow meting? Dan moet je door zo een buisje blazen. Want anders mag de diagnose asthma helemaal niet gesteld zijn. Dat doen huisartsen namelijk te vaak
Oud 08-08-2006, 22:45
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
DDM schreef op 08-08-2006 @ 23:34 :
Je zou asthma kunnen hebben. Misschien heb je nu een ontsteking aan je luchtwegen wat zeg maar de asthma verergerd. Heb je weleens een histamine-provocatie test gehad? Of een peak flow meting? Dan moet je door zo een buisje blazen. Want anders mag de diagnose asthma helemaal niet gesteld zijn. Dat doen huisartsen namelijk te vaak
Nee, dat heb ik nooit gehad! Mijn huisarts is ook echt een slechte, maar we kunnen geen andere krijgen Dus t is wel verstandig om even langs te gaan?
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 22:50
DDM
DDM is offline
Ja zeker verstandig S6 verder!!
Oud 08-08-2006, 22:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Astma kan verergeren door heel veel dingen, inspanning, weersomstandigheden, dingen waar je allergisch voor bent (voedsel, pollen, huisstofmijnt) maar zeer zeker ook door verkoudheids of griepvirussen. Ik heb zelf ook astma en merk heel goed dat als ik ziek ben (verkouden of griep) mijn astma ook meer opspeelt en het ook lang duurt voor ik weer beter ben.

Bij mij voelt een astma-aanval vaak ook wel alsof iemand mijn keel dichtknijpt of alsof er iets op mijn borstkas ligt dus ik herken het wel.

Als ik jou was zou ik wel teruggaan naar je huisarts. Als het goed is laat je huisarts je dan een longfunctiemeting doen om te zien hoe het met je longen en je longfunctie staat. Ik neem aan dat je nu alleen een luchtwegverwijder zoals ventolin of bricanyl hebt gehad? Het zou kunnen dat je er nu een onstekingsremmer bij krijgt die de onsteking in je longen (als je die hebt, dat is vaak bij astma) remt zodat je longen minder snel en minder hevig reageren op invloeden van buitenaf.
Oud 08-08-2006, 23:00
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-08-2006 @ 23:51 :
Astma kan verergeren door heel veel dingen, inspanning, weersomstandigheden, dingen waar je allergisch voor bent (voedsel, pollen, huisstofmijnt) maar zeer zeker ook door verkoudheids of griepvirussen. Ik heb zelf ook astma en merk heel goed dat als ik ziek ben (verkouden of griep) mijn astma ook meer opspeelt en het ook lang duurt voor ik weer beter ben.

Bij mij voelt een astma-aanval vaak ook wel alsof iemand mijn keel dichtknijpt of alsof er iets op mijn borstkas ligt dus ik herken het wel.

Als ik jou was zou ik wel teruggaan naar je huisarts. Als het goed is laat je huisarts je dan een longfunctiemeting doen om te zien hoe het met je longen en je longfunctie staat. Ik neem aan dat je nu alleen een luchtwegverwijder zoals ventolin of bricanyl hebt gehad? Het zou kunnen dat je er nu een onstekingsremmer bij krijgt die de onsteking in je longen (als je die hebt, dat is vaak bij astma) remt zodat je longen minder snel en minder hevig reageren op invloeden van buitenaf.
Ik heb salbutamol gekregen (en die gebruik ik nu ook maar even in de hoop dat het misschien wat helpt).

Hm, dit klinkt alsof het inderdaad verstandig is langs de huisarts te gaan, maar snel even een afspraak maken. Ik hoop dat die man dan ook eens in ziet dat niet alles overgaat met rust houden of er nog eens een nachtje over slapen :\
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 23:00
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
DDM schreef op 08-08-2006 @ 23:50 :
Ja zeker verstandig S6 verder!!
dankje
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 23:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Toet0r schreef op 09-08-2006 @ 00:00 :
Ik heb salbutamol gekregen (en die gebruik ik nu ook maar even in de hoop dat het misschien wat helpt).

Hm, dit klinkt alsof het inderdaad verstandig is langs de huisarts te gaan, maar snel even een afspraak maken. Ik hoop dat die man dan ook eens in ziet dat niet alles overgaat met rust houden of er nog eens een nachtje over slapen :\
Salbutamol is hetzelfde als ventolin en dat is een kortwerkende luchtwegverwijder Die zorgt er voor dat je luchtwegen snel verwijden zodat je meer lucht krijgt. Het zorgt er echter niet voor dat een eventuele ontsteking in je luchtwegen bestreden wordt, daar heb je eventueel andere medicijnen voor nodig.

Ik ben in januari met vergelijkbare klachten naar mijn huisarts gegaan en normaal reageert mijn huisarts ook wel een beetje zoals jij hier beschrijft maar toen ik kwam met benauwdheidsklachten nam hij me heel serieus en vond ik hem zelfs een beetje overbezorgd. Volgens mij zijn dit wel dingen die artsen over het algemeen redelijk serieus nemen.

Laat je het weten zodra je meer weet, ben wel benieuwd Succes ermee!
Oud 09-08-2006, 12:41
Tsu
Tsu is offline
Door sporten kan je juist minder last krijgen van astma op den duur.
Oud 09-08-2006, 14:45
Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
Tsu schreef op 09-08-2006 @ 13:41 :
Door sporten kan je juist minder last krijgen van astma op den duur.
Wel gek, want ik kreeg er juist tijdens het sporten last van!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 15:05
Tsu
Tsu is offline
Ja in het begin, maar op den duur niet meer. Het is juist heel goed als je sport voor je longen. Mijn vader heeft ook al sinds ie klein is heel veel last van astma. Toen kon ie niet eens gewoon voetballen met kinderen uit de buurt. Werd ie heel benauwd enzo. Maar nu traint hij elke dag zeer intensief (vechtsport) en geeft ie er les in. En hij is bijna nooit meer zo benauwd als vroeger
Oud 09-08-2006, 15:10
Tsu
Tsu is offline
oh en voor degene die me weer niet geloven:

"Inspanningsastma leidt meestal niet tot gevaarlijke aanvallen, maar is wel heel vervelend voor een sporter. Toch is het raadzaam om aan sport te blijven doen, zeker als je astma hebt. Astmapatiënten met een goede conditie hebben vaak minder last van hun aandoening dan lotgenoten die weinig bewegen"

Bron: http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp...e=topic&id=438
Oud 09-08-2006, 15:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je een betere conditie hebt kan je je benauwdheid beter opvangen volgens mij. Je longfunctie neemt er echter niet door toe. Als je in staat bent te sporten (als je longfunctie niet TE slecht is) dan zou ik het zeker doen. Ik wil binnenkort ook weer beginnen met zwemmen, dat ging me altijd wel vrij goed af en dan kan je gewoon je eigen tempo hanteren enzo. Pufje ventolin van te voren dan lukt het denk ik wel.
Oud 09-08-2006, 16:09
Toet0r
Toet0r is offline
Ik heb de laatste paar wedstrijden en trainingen dat ik mee gedaan heb wel veel last ervan gehad, soms zoveel dat ik wel moest stoppen. Het rottige is dat ik in april mn knie blesseerde en daarom de 3 maanden voor de zomerstop ook niet meer heb kunnen spelen en ik vrees dat het de komende tijd ook niet zal gaan lukken weer goed te gaan spelen want ik heb nog veel last van mn knie. Ik fiets wel elke dag een uur naar school (in totaal) en ik werk deze zomer 11 kilometer verderop dus ik fiets dan ook anderhalf uur per dag, dus zo hoopte ik mn conditie ook een beetje op peil te houden maar het helpt niet veel. Mn conditie is nu ook echt zo slecht, ik ben al helemala buitenadem als ik eventjes de trap op ren
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:43
Tsu
Tsu is offline
Misschien moet je zoiets dat rustig opbouwen, door bijvoorbeeld gewoon dagelijks te wandelen ofzo. Dat je je conditie opbouwt.
Oud 09-08-2006, 19:16
Toet0r
Toet0r is offline
Ja ik was ook niet van plan om meteen weer volle bak te gaan want dan kan ik na 2 minuten stoppen omdat ik het niet meer trek! Maar het rotte is dus dat ik bang ben dat ik door mn knie sowieso zal moeten stoppen met sporten voorlopig, als ik hem gewoon lang of flink belast doet het heel veel pijn en rennen lukt me ook niet echt zonder pijn.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 19:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het geen idee om te gaan zwemmen of mag dat ook niet met je knie? Meestal heb je daarbij weinig last van je gewrichten en het is voor mijn astma ook een van de sporten die ik het beste en langste volhoud. Desnoods kan je daar wat conditie mee opbouwen zodat de rest dan ook weer wat beter lukt.

Bij mij gaat het momenteel ook weer slecht. Ik kan heel slecht tegen vochtig weer dus die regen is ook niet alles. Misschien dat dat bij jou ook wel meespeelt.
Oud 10-08-2006, 18:34
dark princess
dark princess is offline
ik heb ook astma, ik had ook het advies gekregen om te gaan sporten, zodat ik dan op den duur minder moe en fitter zou worden (heb ook vaak last van gewrichten en/of spieren)...ik heb nog geen leuke sport gevonden overigens. nog tips?

Maar bij de apotheek deden ze laatst heel raar, ik kwam ventolin halen, na een bezoekje aan de huisarst (na zo'n longfunctietest door zo'n wc-rol-achtig-buisje) en toen zeiden ze gelijk dat ik mijn medicijnen wel verkeerd gebruikt zou hebben, omdat je dat anders niet nodig hebt (ze zeggen dat ik al een van de zwaarste heb en ik heb nog steeds last van benauwdheid) en je mag dat ventolin maar 6 keer per dag gebruiken...ik werd daar een beetje bang van, want volgens mij doe ik het wel goed. Dit heeft verder niet heel veel met TS te maken, maar omdat er nu toch een topic voor is, dacht ik: ik vraag het even.

Ik gebruik trouwens ook met luchtverwijder en anti-infectie in één (seritide diskus 50/250). Weten jullie hier iets van? En wat ik verder kan doen, behalve sporten en gezond eten, om het minder benauwd te krijgen?
Oud 10-08-2006, 18:40
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 10-08-2006 @ 19:34 :
ik heb ook astma, ik had ook het advies gekregen om te gaan sporten, zodat ik dan op den duur minder moe en fitter zou worden (heb ook vaak last van gewrichten en/of spieren)...ik heb nog geen leuke sport gevonden overigens. nog tips?

Maar bij de apotheek deden ze laatst heel raar, ik kwam ventolin halen, na een bezoekje aan de huisarst (na zo'n longfunctietest door zo'n wc-rol-achtig-buisje) en toen zeiden ze gelijk dat ik mijn medicijnen wel verkeerd gebruikt zou hebben, omdat je dat anders niet nodig hebt (ze zeggen dat ik al een van de zwaarste heb en ik heb nog steeds last van benauwdheid) en je mag dat ventolin maar 6 keer per dag gebruiken...ik werd daar een beetje bang van, want volgens mij doe ik het wel goed. Dit heeft verder niet heel veel met TS te maken, maar omdat er nu toch een topic voor is, dacht ik: ik vraag het even.

Ik gebruik trouwens ook met luchtverwijder en anti-infectie in één (seritide diskus 50/250). Weten jullie hier iets van? En wat ik verder kan doen, behalve sporten en gezond eten, om het minder benauwd te krijgen?
Mijn man heeft veel baat bij zo'n pompje (dus geen diskus) met daarvoor een kamer. Dan komt er meer binnen - zeker wanneer hij erg benauwd is - dan zonder kamer.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 18:47
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-08-2006 @ 19:40 :
Mijn man heeft veel baat bij zo'n pompje (dus geen diskus) met daarvoor een kamer. Dan komt er meer binnen - zeker wanneer hij erg benauwd is - dan zonder kamer.
Dank je wel ik moet eind augustus weer voor controle over die longfunctie, ik zal het dan even aankaarten bij de huisarts, al gebeurt die test altijd bij de assistente (die eigenlijk veel aardiger is dan de huisarts, de huisarts neemt me nooit serieus).
Oud 10-08-2006, 19:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
dark princess schreef op 10-08-2006 @ 19:47 :
Dank je wel ik moet eind augustus weer voor controle over die longfunctie, ik zal het dan even aankaarten bij de huisarts, al gebeurt die test altijd bij de assistente (die eigenlijk veel aardiger is dan de huisarts, de huisarts neemt me nooit serieus).
Je zou andere medicijnen kunnen vragen. Ik heb ook een tijdje Seretide gebruikt (ook een Diskus overigens) en dat hielp wel goed maar ik kreeg teveel bijwerkingen. Ik heb nu Qvar en dat werkt voor mij beter. Een ander medicijn kan soms heel veel beter werken waardoor je er minder last van hebt. Een andere manier van inhaleren zoals Andijvie zegt (aerosol met voorzetkamer) kan ook maar in Seretide is de aerosol er niet in alle sterktes. Ik zou het er iig even met je huisarts over hebben. Hij is de enige die je (andere) medicijnen voor mag schrijven dus je moet het er toch echt met hem over hebben al kan je het wel via de longverpleegkundige of assistente spelen als je huisarts niet mee wil werken, heb ik zelf ook wel eens gedaan

Ik heb het momenteel ook weer vaak benauwd, gebruik weer bijna dagelijks ventolin en ik beweeg en sport ook weer meer dan eerst en toch helpt het allemaal niet. Ik weet hoe vreselijk frustrerend het is. Artsen denken als je longfunctie niet gestegen is ook veel te snel dat je je medicijnen niet of niet altijd inneemt terwijl dat lang niet altijd de oorzaak is.

Succes ermee, ik weet hoe rot het kan zijn

Regels voor berichten