Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2006, 12:54
Orpheus
Orpheus is offline
Ik was vergeten de gordijnen open te doen en waarschijnlijk was ik ook vergeten het gas uit te doen. Dat laatste is niet helemaal zeker, maar eigenlijk zouden mijn gedachten ergens anders moeten zijn.
Het regende niet, het waaide niet hard en er waren geen fluitende vogels te bekennen. Integendeel, het was stralend weer en naast de heg speelden kinderen met waterpistooltjes. Hoe graag wilde ik op dat moment weer kind zijn, naïef aan vreemde mannen de weg kunnen vragen en kunnen spelen zonder me af te vragen of de rekeningen wel op tijd betaald konden worden. Maar het kon niet, teveel levenslessen vonden het nodig mijn pad te kruisen en ook mijn liefdes werkten gestaag mee aan mijn ongeluk.

Voor het eerst sinds tijden was ik niet verdrietig pappa, en ik weet dat jij dat vreemd zult vinden (als je dit überhaupt ooit zult lezen, want ik weet niet of er ook leesbrillen in de hemel zijn). Het voelde stiekem als een bevrijding toen ik die dag jouw kist in het graf zag zakken, acht juli tweeduizendzes. ‘Het verdriet zal wel later komen’, zei je altijd wanneer ik weer eens te nuchter reageerde op een aanval van iemand die mij niet aan zou moeten vallen. Jij zag ook wel dat ik beter op kon schieten met mam, iedereen wist dat deze vader-zoonrelatie op dezelfde verhouding stond als kapitalisme versus communisme.
Ik kón gewoon niet huilen, want er klopte helemaal niets van. Het was geen dag voor een begrafenis en eigenlijk vond ik het arrogant dat je begraven moest worden op mijn enige vrije dag van de maand.

Toen ik thuis kwam, liep ik geen leegte binnen, ik voelde geen steken in mijn hart. Van alle clichés klopte er voor mij geen enkele. Want pappa, jij had alle vormen van emotie al uit me geslagen, voordat ik ze zou kunnen tonen.

Laatst gewijzigd op 14-07-2006 om 08:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2006, 13:37
hasseltboy
hasseltboy is offline
Mooi.Waar gebeurd?
Oud 13-07-2006, 13:40
Orpheus
Orpheus is offline
Oeps - sorry. Nee, niet waargebeurd.
Dat had ik er bij moeten zetten natuurlijk
Oud 13-07-2006, 14:58
Roosje
Roosje is offline
Ik zal hier later nuttig commentaar op leveren, denk ik, maar nu vraag ik me af waarom je tweeduizendzes niet ook in letters hebt geschreven. Ik vind het zo heul lelijk staan, omdat je de rest van de datum wel voluit hebt geschreven.
Oud 13-07-2006, 15:07
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Roosje schreef op 13-07-2006 @ 15:58 :
Ik zal hier later nuttig commentaar op leveren, denk ik, maar nu vraag ik me af waarom je tweeduizendzes niet ook in letters hebt geschreven. Ik vind het zo heul lelijk staan, omdat je de rest van de datum wel voluit hebt geschreven.
Ik ook... Maar het is een stukje van vijf minuten omdat ik weg moest. Ik zit op mn werk namelijk...

Edit; Aangepast.

Laatst gewijzigd op 14-07-2006 om 08:33.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 11:10
Roosje
Roosje is offline
Hier komt dan mijn nuttige commentaar, dat stiekem niet bar nuttig is:

Ik vind het een goed stukje. Althans, de strekking ervan vind ik goed. Hoe je het neerzet is op sommige punten iets minder. Het loopt namelijk net niet helemaal lekker en hoe dat komt, weet ik niet precies. Laat ik bij de eerste zin beginnen:
Citaat:
Ik was vergeten de gordijnen open te doen en waarschijnlijk was ik ook vergeten het gas uit te doen.
Waarom zet je hier twee keer vergeten neer? Ik zou van het laatste stukje "waarschijnlijk ook om het gas uit te doen" maken, dat vind ik al een stuk prettiger lezen. Misschien heb je het expres gedaan, maar het bevalt mij niet, om heel eerlijk te zijn.
Citaat:
Dat laatste is niet helemaal zeker, maar eigenlijk zouden mijn gedachten ergens anders moeten zijn.
Bij nader inzien ook een vreemde zin. Met dat laatste gedeelte word ik, als lezer, eigenlijk een beetje in het diepe gegooid. Het lijkt niet op elkaar aan te sluiten, als je snapt wat ik bedoel. Wat heeft dat namelijk te maken met gordijnen & gas?
Citaat:
Het regende niet, het waaide niet hard en er waren geen fluitende vogels te bekennen. Integendeel, het was stralend weer en naast de heg speelden kinderen met waterpistooltjes.
Als het lekker weer is, zijn er meestal wel fluitende vogels, toch? De waterpistooltjes vind ik tof. Alleen het integendeel vind ik niet zo mooi geplaatst.

Nu ja, en zo kan ik wel langer doorgaan. Kijk er eens wat kritischer naar, zou ik zeggen.

Als laatste: ik vind papa mooier zonder P en de zin tussen haakjes vind ik er echt nìet bijpassen. (a)
Oud 17-07-2006, 12:12
Orpheus
Orpheus is offline
Dankjewel voor je nuttige, stiekem toch niet zo nuttige, maar toch nuttige reactie

Ik had er inderdaad wat nauwkeuriger mee kunnen zijn, maar het was een keus om het zo neer te zetten.
Oud 17-07-2006, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 13-07-2006 @ 15:58 :
Even mierenneuken over de getallen: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/202/

Taaladvies geeft dus de voorkeur aan 8 juli 2006.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 19:46
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
zuster schreef op 17-07-2006 @ 20:41 :
Even mierenneuken over de getallen: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/202/

Taaladvies geeft dus de voorkeur aan 8 juli 2006.
Dat weet ik, maar hij had acht ook al voluit geschreven, dus vond ik het mooier met tweeduizendzes. Daarnaast vind ik getallen voluit sowieso leuker.

Edit: Oh, dat was ik dus, Roosje.

Laatst gewijzigd op 17-07-2006 om 19:49.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 20:10
McDuck
McDuck is offline
Heel mooi stukje
Best wel ontroerend op sommige momenten.

Citaat:
Het was geen dag voor een begrafenis en eigenlijk vond ik het arrogant dat je begraven moest worden op mijn enige vrije dag van de maand.
Ik weet niet waarom, maar dit stukje vind ik.. tja ik weet het niet eens echt. Niet eens speciaal mooi of indrukwekkend, maar het heeft iets vind ik. Ik kan het moeilijk uitleggen.. In ieder geval positief

Citaat:
Want pappa, jij had alle vormen van emotie al uit me geslagen, voordat ik ze zou kunnen tonen.
Het idee vind ik mooi, alleen op de een of andere manier vind ik deze laatste zin een beetje cliché-achtig. Iets te duidelijk aangegeven wat er nu precies aan de hand is/was. Ik houd zelf meer van een soort van onduidelijkheid, dat je er wel achter komt dat er iets was tussen kind en vader, maar dat je niet precies weet wat. Of dat het in ieder geval niet zo duidelijk gezegd wordt. Maarja dat is mijn mening, waarschijnlijk denkt niet iedereen er zo over.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 13:33
Changshan
Changshan is offline
2006 vind ik niet storend staan, 'papa' heeft ook mijn voorkeur, het idee van de fluitende vogels wanneer er geen stralende dag is, kloipt niet helemaal, maar voor de rest zie ik geen reden tot mierenneuk. Mooie opbouw en een goede doodssteek als eindzin.
Oud 24-07-2006, 20:38
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
Changshan schreef op 23-07-2006 @ 14:33 :
2006 vind ik niet storend staan, 'papa' heeft ook mijn voorkeur, het idee van de fluitende vogels wanneer er geen stralende dag is, kloipt niet helemaal, maar voor de rest zie ik geen reden tot mierenneuk. Mooie opbouw en een goede doodssteek als eindzin.
De fluitende vogels en de geen stralende dag - het contrast tussen mijn gedachten en de gedachten die ik zou moeten hebben wanneer de kist ter aarde gelaten wordt.

Zo ook de begrafenis versus de kinderen met waterpistooltjes.

Oud 25-07-2006, 22:11
Verwijderd
Mooi hoe je de afstand tussen hetgeen dat gebeurde en de beschrijving van het weer (en de kindertjes met waterpistolen) weet neer te zetten. Pappa klinkt voor mijn doen nog wat kinderlijker dan Papa. Dat vind ik mooi in dit verhaal, ik neem namelijk vanzelf aan dat het door de ogen van een volwassene is geschreven - en dan Pappa erin. Dat sluit mooi aan bij de wens weer naïef te kunnen zijn als die kinderen die beschreven worden.

Het einde is erg goed! Mooie afsluiter aan het stuk en lekker tegen de cliché's in. Je geeft er gelijk een verklaring bij waarom de persoon zo tegenover zijn 'pappa' staat.

Al met al, weer eens graag gelezen maar dat wist je al voordat ik ging reageren.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 19:54
G. -
G. - is offline
Er zijn nogal een paar clichés in te vinden waarin ik ook maar al te graag zou vallen als ik schrijven zou, jammer genoeg staan ze niet.

Er word inderdaad te duidelijk gezegt dat het over mishandeling gaat, laat ons nog even gissen. Ik ga niet quoten of bevestigen wat anderen zeiden, dat heb je al gelezen. Er stonden erg bruikbare en mooi verwoorde dingen in, het is niet barslecht, er stonden clichés in (iedereen gebruikt nou eenmaal graag clichés) en er stonden dingen in waarbij de context anders zou moeten zijn, niet zo van op de hak op de tak...

Met wat nakijken zou dit verhaal fantastisch (kunnen) zijn.
Reageren

Regels voor berichten