Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2006, 22:55
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Hallo iedereen!
Misschien beetje rare vraag, zo midden in de vakantie
Maargoed, ik ga na de vakantie naar 3 Gymnasium en wil me alvast goed voorbereiden.
Ik wil alvast een beetje uitzoeken wat voor profiel ik wil doen, zodat ik weet op welke vakken ik volgend jaar extra moet letten

Het liefst zou ik N&G doen, het probleem is echter dat ik niet zo sterk ben in wiskunde(ik moet best veel oefenen en m'n best doen voor een 7). Biologie en natuurkunde gaan me wel goed af.
Ik vraag me af of N&G haalbaar is als je niet goed bent in wiskunde, aangezien B1 pittig blijkt te zijn.

Verder nog iets voor het opletten van vakken volgend jaar niet zoveel uitmaakt...:
Stel dat ik N&G ga doen wil ik ook graag economie erbij doen, omdat ik dan praktisch alle kanten op kan.
Alleen ik vraag me af of het dan niet slimmer is atheneum te gaan doen, aangezien ik anders ook teveel uren heb en minder tijd voor mijn wiskunde.

Nouja, jullie zien wel dat ik er nog niet echt uit ben, hebben jullie tips?
Oud 20-07-2006, 23:02
Verwijderd
Hmm, je komt in de nieuwe tweede fase, daar is alles anders

Het hangt van je school af, maar je kan heel veel "kiezen".

Je kan kiezen tussen:

- Wiskunde A en Wiskunde B

én

Je kan kiezen tussen:
- Natuurkunde óf
- Natuur Leven en Technologie óf
- Aardrijkskunde

Daarnaast heb je bij NG standaard Scheikunde en Biologie. Het hangt van je school af of ze (NLT) aanbieden en of ze niet gewoon Natuurkunde en WiskundeB verplicht stellen.

Maar, vraag jezelf eerst ns af wat ja later zou willen worden, waar je interesses liggen en ga geen NG doen omdat je denkt "oh, dat is wel breed en daar kan ik alles mee", je zit er toch 3 jaar aan vast.

Als je de medische kant (geneeskunde etc) op wil dan zou ik NG met natuurkunde en wiskunde B nemen. Als je eigenlijk gewoon maar een beetje wil rommelen met dingen die je leuk vind (scheikunde, bio, ak, wiskunde a) dan kan je dat ook doen, alleen je wordt niet gegarandeerd toegelaten waarschijnlijk tot alle opleidingen.

Waarschijnlijk, omdat er naar mijn weten nog vrij weinig bekend is over toelatingseisen die er gesteld gaan worden aan profielen in de nieuwe tweede fase, vooral in het beta gebied.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 10:35
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
oke .. maar hoort het bij de nieuwe tweede fase dat je ook wiskunde a kan hebben bij N&G? Bij ons is het tot nu toe nl. altijd verplicht geweest wiskunde B te nemen bij N&G en N&T.
En verder: ik wil inderdaad de beta kant op. Het liefst zou ik geneeskunde studeren, maar ik vroeg me dus af of het wel haalbaar zou zijn omdat ik niet zo sterk ben in wiskunde
Oud 21-07-2006, 10:41
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
helaas wordt het mogelijk om wiskunde a te kiezen bij NG in de vernieuwde tweede fase
rampenplan
Oud 21-07-2006, 10:50
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
BeertjeColargol schreef op 21-07-2006 @ 11:41 :
helaas wordt het mogelijk om wiskunde a te kiezen bij NG in de vernieuwde tweede fase
rampenplan
Hoezo rampenplan Voor mij wel beter juist! Alleen ik kan me dan inderdaad wel voorstellen dat je op sommige studies niet meer wordt toegelaten..
Oud 21-07-2006, 11:01
fractuur
fractuur is offline
nou ja, je kan gewoon geen kant op met NG + wiska. Geen beta-opleiding die je toelaat, tenzij ze dat gaan veranderen. (wat ik niet hoop, want dan gaat het hoger onderwijs écht op zijn retour) Als ik jou was zou ik nog even naar dit jaar kijken, gewoon hoe alles loopt. Hoewel vakken pas echt hun vorm in de bovenbouw zullen krijgen (vooral profielvakken) heb je wel meer zicht op natuurkunde (scheikunde is niet te vergelijken met wat je in de bovenbouw krijgt), twee klassieke talen, misschien economie etc.
Oud 21-07-2006, 11:10
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
nee, precies, het enige beta profiel wat dan nog overblijft is nt eigenlijk, ng verandert in een soort vreemde samensmelting van de maatschappij en natuur profielen, wat dus echt compleet nutteloos is.
Oud 21-07-2006, 11:48
sdekivit
sdekivit is offline
wiskunde B1 was al niet spectaculair, kun je nagaan wat de mensen met een vwo N&G-profiel kunnen die wiskunde a kiezen.

--> kies wiskunde a om te mislukken in de beta-wetenschappen zeg ik iig.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 11:54
Verwijderd
Gewoon N&G doen Wiskunde B1 is gewoon goed te doen, als je elke dag je sommetjes maakt. Bij mij op school waren alle N&G'ers geslaagd
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 14:05
Morri
Morri is offline
Als ik zo jouw posts lees, maak ik daaruit op dat je wel graag je best wilt doen voor wiskunde. Als je die instelling houdt, zul je het wel kunnen halen denk ik. Maar hoelang is 'even oefenen'?

Wat betreft gymnasium/atheneum: ik zou sowieso zeggen: haal eerst de derde maar eens. Ben je goed in de klassieke talen kies er dan één + economie1, dat moet toch te doen zijn. Kost het je heel erg veel moeite en vind je het ook niet zo leuk, doe het dan niet. Doe het sowieso alleen als je het leuk vindt, niet om de status ofzo, want dan houd je het waarschijnlijk toch niet vol.

Succes met de keuze! Ga ook niet te overhaast te werk, je hebt nog een heel jaar, je zult nog veel uitleg krijgen van je mentor (ook over de nieuwe tweede fase).
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 17:47
Verwijderd
B1 is net zo pittig als een 'gekruid' gerecht in de Nederlandse keuken. Je weet dat het pittiger is dan normaal, maar het blijft laffe kost.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 19:34
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ook ik zeg dat wiskunde b1 goed te doen is. Ik vond het helemaal niet moeilijker dan wiskunde a12. Maar dat komt misschien ook doordat de onderwerpen mij wel goed liggen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 20:14
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Bedankt voor de reacties en tips, iedereen! Ik heb er veel aan, want ik had helemaal niet verwacht dat wiskunde B niet zo moeilijk is als iedereen denkt. En op aanraden ga ik me nu gewoon eerst focussen op de derde En zorgen da tik minstens een zeven voor wiskunde sta. Want mijn wiskundelerares gaat ons een advies geven voor wiskunde .... en ik zou niet graag horen dat ze denkt dat ik B niet aan zou kunnen
Alleen hoeveel extra vakken mag je? Als ik N&G ga doen met latijn en economie 1,2 zou dat mogelijk zijn of heb ik dan teveel uren?
Oud 21-07-2006, 21:09
yavanna
yavanna is offline
Nou uit eigen ervaring weet ik dat ik WB1 toch erg moelijk vind
In de 1ste/2de/3de/4de ( echte profiel kwam pas in 5de ) haalde ik met gemak achten en soms negens, maar dit jaar (5de klas) variëerden m'n cijfers tussen de 2,3 en de 6,7
En de enige dossiertoets van dat jaar was heel slecht gemaakt, van de tachtig leerlingen waren er iets van 15 voldoendes.

Maar ik denk dat het met bijles wel beter zal gaan, dus dat kan je ook nog overwegen mochten de eerste proefwerken echt dramatisch slecht gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 21:15
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 21-07-2006 @ 21:14 :

Alleen hoeveel extra vakken mag je? Als ik N&G ga doen met latijn en economie 1,2 zou dat mogelijk zijn of heb ik dan teveel uren?
zoveel als je zelf wilt, als het roostertechnisch mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 22:10
lisanne_tje
lisanne_tje is offline
als jij in de tweede fase komt hebben ze de hele zooi omgegooid en kan je zelf kiezen
ik geloof dat je dan geen wiskunde A1, A2 en B1 en B2 hebt maar A, B, C en D...
maar ik denk dat je het beste na de zomervakantie info kan gaan vragen op school, want er is nog niemand bekend met dat nieuwe systeem dus is het ook een beetje zinloos om je advies te gaan geven
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 21-07-2006 @ 21:14 :
Hangt van je school af wat ze toestaan, dus dat moet je daar vragen. (En als je echt graag die vakken wilt doen, gewoon doordrammen, dan blijkt er vaak veel meer mogelijk dan ze eerst zeggen.) Qua inspanning lijkt het me wel goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 15:47
Verwijderd
Als je de geneeskunde kant op wil zou ik zeker kiezen voor Wiskunde B en Natuurkunde (dus geen wiskunde A en aardrijkskunde).

Daarnaast in je vrije deel kiezen voor Economie + klassieke taal, als je dat leuk vind
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 20:46
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
oke, en ook nog tips voor welk niveau natuurkunde en scheikunde?
Oud 22-07-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Charl0tteee schreef op 22-07-2006 @ 21:46 :
oke, en ook nog tips voor welk niveau natuurkunde en scheikunde?
hoebedoel je niveau?

In de nieuwe tweede fase is er geen onderscheid meer tussen natuurkunde1 en 2 en scheikunde1 en 2. Je hebt alleen nog maar natuurkunde en scheikunde

Enneh, op VWO niveau natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 10:33
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 22-07-2006 @ 21:50 :
hoebedoel je niveau?

In de nieuwe tweede fase is er geen onderscheid meer tussen natuurkunde1 en 2 en scheikunde1 en 2. Je hebt alleen nog maar natuurkunde en scheikunde

Enneh, op VWO niveau natuurlijk
Ja dat snapte ik ik had het idd over natuurkunde/ scheikunde 1 of 2
Oud 23-07-2006, 13:03
Verwijderd
Het is wel goed dat je erover nadenkt, maar voor serieuze overwegingen is het nog te vroeg, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 21:04
wr_faya
wr_faya is offline
Netjes dat je je alvast zo goed voorbereid .
Maar maak niet de fout dat je er te makkelijk over gaat denken.
Want nu ik je zo zie "schrijven", lijkt het vanzelfsprekend dat je het met vlag en wimpel gaat halen.

Maargoed, op je schrijfvaardigheid zal je zeker niet zakken .
Oud 28-07-2006, 19:05
Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
wr_faya schreef op 23-07-2006 @ 22:04 :
Netjes dat je je alvast zo goed voorbereid .
Maar maak niet de fout dat je er te makkelijk over gaat denken.
Want nu ik je zo zie "schrijven", lijkt het vanzelfsprekend dat je het met vlag en wimpel gaat halen.

Maargoed, op je schrijfvaardigheid zal je zeker niet zakken .

Dankje

En je hebt gelijk. Ik denk dat wiskunde evengoed flink pittig gaat worden
Oud 28-07-2006, 19:18
ikkkee
ikkkee is offline
Citaat:
fractuur schreef op 21-07-2006 @ 12:01 :
nou ja, je kan gewoon geen kant op met NG + wiska. Geen beta-opleiding die je toelaat, tenzij ze dat gaan veranderen. (wat ik niet hoop, want dan gaat het hoger onderwijs écht op zijn retour) Als ik jou was zou ik nog even naar dit jaar kijken, gewoon hoe alles loopt. Hoewel vakken pas echt hun vorm in de bovenbouw zullen krijgen (vooral profielvakken) heb je wel meer zicht op natuurkunde (scheikunde is niet te vergelijken met wat je in de bovenbouw krijgt), twee klassieke talen, misschien economie etc.
Waarom is scheikunde eigenlijk niet te vergelijken? Wordt het veel moeilijker in de tweede fase, of wordt het alleen anders?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2006, 20:26
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
ikkkee schreef op 28-07-2006 @ 20:18 :
Waarom is scheikunde eigenlijk niet te vergelijken? Wordt het veel moeilijker in de tweede fase, of wordt het alleen anders?
Het wordt zowel een stuk moeilijker, als dat het heel anders is.
Oud 29-07-2006, 07:02
sdekivit
sdekivit is offline
je begint met scheikunde weer helemaal vanaf het begin. Het is handig als je die elementen al wel weet, maar die ga je toch weer opnieuw behandelen met nieuwe dingen als het concept mol en concentratie.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 11:45
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 29-07-2006 @ 08:02 :
je begint met scheikunde weer helemaal vanaf het begin. Het is handig als je die elementen al wel weet, maar die ga je toch weer opnieuw behandelen met nieuwe dingen als het concept mol en concentratie.
Wij begonnen niet bij de basis hoor. Je moest wel degelijk al die elementen weten en al redelijk kunnen rekenen met mol. Kregen wij al in de derde?

Het verschilt per school, bij werd het alleen meer maar niet echt moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 12:19
JumperOne
JumperOne is offline
In de derde krijg je genoeg voorlichting over je profielkeuze (ik kreeg bijvoorbeeld een hele folder waar alles in stond).
Ik zou afwachten hoe het met de profielvakken gaat volgend jaar. Aan het eind van de tweede dacht ik ook N&G te willen gaan doen, maar in de derde bleek dat natuurkunde en scheikunde me helemaal niet lagen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 15:21
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 29-07-2006 @ 12:45 :
Wij begonnen niet bij de basis hoor. Je moest wel degelijk al die elementen weten en al redelijk kunnen rekenen met mol. Kregen wij al in de derde?

Het verschilt per school, bij werd het alleen meer maar niet echt moeilijker.
ik wil ook helemaal niet de indruk wekken dat je niets hoeft te weten voor scheikunde in de 4e. Maar meestal komt in het eerste hoofdstuk van het 4e jaar weer het algemene rekenwerk naar voren (zoals massa%,ppm en ook de mol en molariteit enz)

Wat dat betreft is scheikunde het makkelijkst van alle betavakken in de 4e klas (tenminste dat heb ik ervaren) en in de 5e kregen heel veel mensen rolberoertes van zuren en basen
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 29-07-2006 @ 16:21 :
ik wil ook helemaal niet de indruk wekken dat je niets hoeft te weten voor scheikunde in de 4e. Maar meestal komt in het eerste hoofdstuk van het 4e jaar weer het algemene rekenwerk naar voren (zoals massa%,ppm en ook de mol en molariteit enz)

Wat dat betreft is scheikunde het makkelijkst van alle betavakken in de 4e klas (tenminste dat heb ik ervaren) en in de 5e kregen heel veel mensen rolberoertes van zuren en basen
Ik kreeg pas eind vierde-begin vijfde het echte rekenwerk (vooral begin vijfde). Best slecht, maar dat hebben ze gelukkig nu al een beetje aangepast.

Scheikunde is over het algemeen niet zo moeilijk, maar ik vind het van de NT-vakken het vak waar je het meeste voor uit je hoofd moet leren. Vergelijkbaar met biologie.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:51
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Charl0tteee schreef op 28-07-2006 @ 20:05 :
Dankje

En je hebt gelijk. Ik denk dat wiskunde evengoed flink pittig gaat worden
Reageren

Regels voor berichten