Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2006, 08:43
simon25
simon25 is offline
Hey peepz,

Ik heb deze jaar vwo eindexam gedaan maar helaas heb ik het niet gehaald. Ik ben gezakt voor drie vakken. Maar heb ik nu een einddiploma havo of dat ook niet? Want ik wil graag naar HBO dus ben ik wel/niet toelaatbaar?

greetingzz
Oud 09-07-2006, 08:54
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nee.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 09:30
Sanctus
Sanctus is offline
Niet? Met een overgangsbewijs van 5V naar 6V kun je toch naar het HBO?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Sanctus schreef op 09-07-2006 @ 10:30 :
Voor zo ver ik weet niet, hoor...? Daarvoor heb je gewoon een havo of vwo diploma nodig of je moet een 21+ toelatingstest doen (maar daarvoor moet je dus 21 zijn).

Sowieso is een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo ook geen havodiploma.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 09:36
simon25
simon25 is offline
hey peepz

Als je havo afgerond heb kan je gelijk naar vwo 5 dus waarom is het dan vwo 6 geen einddiploma havo?

greetingz
Oud 09-07-2006, 10:28
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
simon25 schreef op 09-07-2006 @ 10:36 :
hey peepz

Als je havo afgerond heb kan je gelijk naar vwo 5 dus waarom is het dan vwo 6 geen einddiploma havo?

greetingz
Tweede fase:
havo 4 en 5
vwo 4, 5 en 6

Dat wil dus zeggen dat je wanneer je vwo 5 hebt, je nog helemaal niks hebt afgerond, als je havo 5 klaar hebt, wel.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 10:36
Verwijderd
Citaat:

Idd omdat je niets afgerond hebt, je hebt geen examen gedaan (en gehaald) of wat dan ook. (Ook voor de tweede fase werkte het zo.)
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Omdat een overgang van VWO5 naar VWO6 niet gelijk staat aan het afronden van HAVO5, duh.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 12:21
Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Overgang van havo 3 naar havo 4 geeft wel recht tot het volgen van een mbo opleiding.
Oud 09-07-2006, 14:20
wr_faya
wr_faya is offline
Citaat:
Urineer de beer schreef op 09-07-2006 @ 13:21 :
Overgang van havo 3 naar havo 4 geeft wel recht tot het volgen van een mbo opleiding.
klopt idd
Oud 09-07-2006, 17:22
Luminon
Luminon is offline
Van het ministerie van OCW
Citaat:
Om hoger onderwijs te volgen is een havo-diploma nodig voor een hoger beroepsopleiding (hbo) en een vwo-diploma voor een wetenschappelijke opleiding (wo). Ook een mbo-4-diploma geeft toelating tot het hbo. Net zoals een getuigschrift van het eerste jaar hbo (propedeuse) toelating geeft tot het wo. Havo en vwo-leerlingen hebben een profiel gekozen. Voor sommige opleidingen is een bepaalde profiel vereist. Andere, zoals dans of sport en bewegen, vragen speciale vaardigheden die de opleiding zelf vaststelt.
Nee dus.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij wel inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Mala schreef op 14-07-2006 @ 14:00 :
Volgens mij wel inderdaad.
Misschien dat er een hele enkele opleiding mensen toelaat, maar het merendeel doet dat niet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Urineer de beer schreef op 09-07-2006 @ 13:21 :
Maar in 3havo (en ook in 3vwo) sluit je de basisvorming af. Dan heb je dus iets afgesloten. In 5vwo sluit je niets af, ja een paar vakken misschien, maar met een paar vakken kun je niet zo veel.

Na het afsluiten van de basisvorming of na het behalen van een einddiploma, is er als het goed is geen verschil per school in wat je kunt en wat je niet kunt. Maar een school mag helemaal zelf weten hoe ze de vakken verdelen over vwo 4, 5 en 6. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat de ene school een vak in 4 vwo afsluit, terwijl de andere school daar pas in 6 vwo aan begint. Of dat de ene school 6vwo helemaal gebruikt om alles te herhalen, terwijl de andere school dan nog heel veel nieuwe dingen aan de leerlingen leert. Daarom is een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo voor elke school anders en kan het niet gebruikt worden om naar tertiair onderwijs te gaan.

Laatst gewijzigd op 14-07-2006 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 18:49
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Het kan inderdaad niet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 19:24
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je hebt op sommige opleidingen, mits je 21 jaar oud bent, wel een toelatingsexamen.
Oud 14-07-2006, 20:58
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Volgens mij kun je niet van V5 naar het HBO. Je kan het wel als je in ^V6 zit en niet bent geslaagd. Dit is bij een paar opleidingen zo en je moet een test eerst doen.
En als je in V5 zit heb je niet automatisch een h5
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 11:22
Verwijderd
Misschien als je met een hbo instelling gaat praten en misschien al aan een opleiding kan beginnen en de rest van de vakken in je avonduren gaat halen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 12:02
Verwijderd
Je mag inderdaad niet naar het HBO met een overgangsbewijs van 5V naar 6V, simpelweg omdat je nog geen opleiding afgerond hebt. Er zijn wel een aantal HBO-instellingen, en ik denk dat daar de verwarring vandaan komt, die een soort traject hebben waarbij je vakken van je middelbare school die je nog moet volgen kan halen en tegelijkertijd vakken van het HBO kan volgen. Maar dit kan ook niet overal én het is uiteindelijk wel de bedoeling dat je een middelbare-school diploma hebt.

De regeling dat je met een overgangsbewijs 3V-4V naar het MBO mag, vind ik persoonlijk nogal achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 13:57
hasseltboy
hasseltboy is offline
Bij het Windesheim in Zwolle kan het overigens wel

http://www.windesheim.nl/portal/page..._schema=PORTAL
Oud 17-07-2006, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-07-2006 @ 13:02 :

De regeling dat je met een overgangsbewijs 3V-4V naar het MBO mag, vind ik persoonlijk nogal achterlijk.
Volgens mij is dat vooral bedoeld als een soort vangnet.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 18:49
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
ik vind het eigenlijk wel een goed idee.. om mensen van 6 VWO ook zonder diploma naar het HBO te laten gaan..Je hebt toch meer basis dan een Havo of MBO-leerling.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 21:50
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
AnTiLiCiOuS schreef op 17-07-2006 @ 19:49 :
ik vind het eigenlijk wel een goed idee.. om mensen van 6 VWO ook zonder diploma naar het HBO te laten gaan..Je hebt toch meer basis dan een Havo of MBO-leerling.
Dat ligt maar net aan je opleiding. Ik zou het eerder omschrijven als een ándere basis.

Bij mijn opleiding stoppen ze de HAVO mensen in één klas (of meerdere) en de MBO/VWO mensen in één klas. Niet dat zij hetzelfde programma volgen, maar dat geeft toch aan dat MBO-ers zeker een voorsprong hebben.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk positief ben over MBO-ers die naar het HBO gaan. Over het algemeen zijn ze erg gemotiveerd en serieus met hun opleiding bezig. Dit is dan ook vaak de bovenlaag van de MBO-ers. Voor mijn gevoel zijn ze door hun leeftijd wat verstandiger en besteden meer tijd en zorg aan hun opleiding.

Dit is in ieder geval op mijn opleiding zo en geldt alleen als de MBO opleiding veilloos aansluit op de HBO opleiding.
Oud 18-07-2006, 17:01
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
Citaat:
Miracle schreef op 17-07-2006 @ 22:50 :
Dat ligt maar net aan je opleiding. Ik zou het eerder omschrijven als een ándere basis.

Bij mijn opleiding stoppen ze de HAVO mensen in één klas (of meerdere) en de MBO/VWO mensen in één klas. Niet dat zij hetzelfde programma volgen, maar dat geeft toch aan dat MBO-ers zeker een voorsprong hebben.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk positief ben over MBO-ers die naar het HBO gaan. Over het algemeen zijn ze erg gemotiveerd en serieus met hun opleiding bezig. Dit is dan ook vaak de bovenlaag van de MBO-ers. Voor mijn gevoel zijn ze door hun leeftijd wat verstandiger en besteden meer tijd en zorg aan hun opleiding.

Dit is in ieder geval op mijn opleiding zo en geldt alleen als de MBO opleiding veilloos aansluit op de HBO opleiding.
Ja ok, hier heb je ook weer gelijk in. Ik heb gehoord dat er bij de HES in Amsterdam een opleiding was dat van 5 klassen naar 2 klassen ging . De meeste mensen die hun tentamen niet hadden gehaald kwamen allemaal van de HAVO
Met citaat reageren
Oud 18-07-2006, 19:04
Hells Ezel
Hells Ezel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 17-07-2006 @ 13:02 :
Je mag inderdaad niet naar het HBO met een overgangsbewijs van 5V naar 6V, simpelweg omdat je nog geen opleiding afgerond hebt. Er zijn wel een aantal HBO-instellingen, en ik denk dat daar de verwarring vandaan komt, die een soort traject hebben waarbij je vakken van je middelbare school die je nog moet volgen kan halen en tegelijkertijd vakken van het HBO kan volgen. Maar dit kan ook niet overal én het is uiteindelijk wel de bedoeling dat je een middelbare-school diploma hebt.
ik heb wel iets gehoord dat je met sommige hogescholen een dealtje kan sluiten dat je binnen het eerste jaar van je studie de vakken die je onvoldoende hebt behaald alsnog behaald. als je dat dan nog niet hebt gedaan dan moet je alsnog weg. een kennis van mij gaat dat nu doen dus...
Oud 18-07-2006, 21:32
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Miracle schreef op 17-07-2006 @ 22:50 :
Bij mijn vorige opleiding (technische natuurkunde) zaten inderdaad ook een aantal MBO-elektrotechniekers, en die waren inderdaad ook zeer gemotiveerd. Het is ook altijd fijn als er mensen zijn die al een beetje weten (vooral met wiskunde enzo) waar het over gaat, aangezien je de zaken op het HBO tegenwoordig grotendeels zelf mag uitzoeken.
Oud 19-07-2006, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 17-07-2006 @ 18:40 :
Volgens mij is dat vooral bedoeld als een soort vangnet.
Dat begrijp ik zelf ook wel, maar ik vind van 3V naar 4V wel een heel magere basis voor het MBO. Ik zou eerder zeggen dat je dan met 4V-5V een wat betere basis hebt.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 10:45
Angrie
Angrie is offline
Ik ben ingeloot aan de vu, maar het de inschrijvingsformulieren van de vu nog niet ontvangen? Anderen al wel?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 10:49
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Angrie schreef op 19-07-2006 @ 11:45 :
Ik ben ingeloot aan de vu, maar het de inschrijvingsformulieren van de vu nog niet ontvangen? Anderen al wel?
Volgens de VU moet je je binnen 30 dagen na het onvangen van je inlotingsbewijs inschrijven, en je zou het inschrijfformulier in juni ontvangen moeten hebben.
Oud 19-07-2006, 14:11
BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
Ja, met een overgangsbewijs van 4V naar 5V kan je vanaf je 21ste al een HBO doen. Dus ik zou niet weten waarom dat niet mag als je zelfs al een klas hoger zit (van 5V naar 6V)
Oud 19-07-2006, 14:14
Verwijderd
Je kan niet zomaar een HBO gaan doen, je moet een (moeilijke) toelatingstest halen waar relevante kennis op havo-niveau wordt getoetst.

En daarvoor heb je geen enkel toelatingsbewijs of diploma nodig.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 15:47
BleuEyes
BleuEyes is offline
Citaat:
Sylph schreef op 19-07-2006 @ 15:14 :
Je kan niet zomaar een HBO gaan doen, je moet een (moeilijke) toelatingstest halen waar relevante kennis op havo-niveau wordt getoetst.

En daarvoor heb je geen enkel toelatingsbewijs of diploma nodig.
Klopt.
Oud 19-07-2006, 18:21
Verwijderd
Citaat:
BleuEyes schreef op 19-07-2006 @ 15:11 :
Ja, met een overgangsbewijs van 4V naar 5V kan je vanaf je 21ste al een HBO doen. Dus ik zou niet weten waarom dat niet mag als je zelfs al een klas hoger zit (van 5V naar 6V)
Die toets die jij bedoelt heet een colloquium doctum (als ik het goed spel) en is bedoeld voor mensen van 21 jaar en ouder. Sowieso denk ik dat je weinig kans maakt als je die toets op je zeventiende wilt gaan halen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2006, 18:41
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 19-07-2006 @ 19:21 :
Die toets die jij bedoelt heet een colloquium doctum (als ik het goed spel) en is bedoeld voor mensen van 21 jaar en ouder. Sowieso denk ik dat je weinig kans maakt als je die toets op je zeventiende wilt gaan halen.
De OP is 21. (had ik eerst ook niet door)
Oud 19-07-2006, 22:29
LB06
LB06 is offline
Op mijn school hebben ze wel een keer verteld dat, mocht je je VWO niet halen, je na selectie misschien toch werd toegelaten op het HBO. Dat ging geloof ik voornamelijk op basis van tests en getuigschriften van leraren/essen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 17:45
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
Citaat:
LB06 schreef op 19-07-2006 @ 23:29 :
Op mijn school hebben ze wel een keer verteld dat, mocht je je VWO niet halen, je na selectie misschien toch werd toegelaten op het HBO. Dat ging geloof ik voornamelijk op basis van tests en getuigschriften van leraren/essen.
ja dat klopt. Ik wilde dit eerst ook gaan doen.. maar toen ik naar de prijzen keek zag ik er toch vanaf
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Luminon schreef op 19-07-2006 @ 19:41 :
De OP is 21. (had ik eerst ook niet door)
Haha, ik ook niet
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 09:32
x_knorretje_x
x_knorretje_x is offline
volgens mij geldt zo'n regel alleen met een mbo-diploma. Dus als je je overgangsrapport hebt voor 3 naar 4 havo, dat je dan een mbo studie mag gaan doen, maar met overgangsrapport 5-6 vwo geldt dat volgens mij niet wat betreft een hbo-diploma...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 09:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hoe vaak moet het antwoord nog gegeven worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten