Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2006, 17:44
tanne
tanne is offline
Ik heb een Sony Mpegmovie VX, smart zoom, dsc-p72.

Ik maak niet vaak fotos, maar nu ben ik er achter gekomen dat er waarschijnlijk iets verkeerd is ingesteld sinds een tijdje.
Als ik de foto's op de computer zet blijken ze totaal niet scherp te zijn. Het is zelfs zo dat ik ze niet kan laten afdrukken, dan krijg ik een foutmelding dat de foto uit te weinig pixels bestaat.
Maar ik heb geen idee hoe dit kan?? Ik heb naar mijn idee alle opties al nagelopen, heb in het menu alles op de instellingen gezet zoals in de gebruiksaanwijzing....

Heeft iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2006, 17:55
Verwijderd
Je lens is stuk?

Maar je moet niet naar mij luisteren, ik ben geen kenner.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:23
Verwijderd
Zoek naar een functie waarbij je de fabrieksinstellingen kunt herstellen. (iets met default settings oid) dan nog een keer proberen een foto te maken en af te drukken, als ie het dan nog niet doet dan is er iets aan je camera stuk .
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:29
Verwijderd
Dit lijkt me meer iets voor Gadgets en Elektronica denk ik...
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 10:18
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Het klinkt alsof de boel gewoon op laagste resolutie staat. Die moet je dus omhoog zetten (bij voorkeur naar de hoogste), àls dat het geval is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 10:32
Boogie
Boogie is offline
Als het echt onscherp is, kan het qua instellingen alleen met de sluitertijd te maken hebben. Als je sluiter lang openstaat, heb je meer kans dat je beweegt en dat de foto onscherp wordt. Misschien maak je nu handmatig foto's, in plaats dat de camera dat automatisch regelt. Verder kan er qua instellingen niks misgaan. Misschien zit de lens er niet meer goed op.
Oud 03-08-2006, 10:53
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Als de foto's alleen onscherp waren kon je ze gewoon laten afdrukken hoor. Zo'n uploadservice om foto's af te laten drukken geeft alleen een melding als de foto van erg lage resolutie is, wat dus waarschijnlijk het geval zal zijn. Zoals ik al zei, resolutie omhoog zetten dus (het aantal (mega)pixels dus).

TS, upload eens een voorbeeldfotootje op www.xs.to en post die hier.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:35
tanne
tanne is offline
er stond op die bestel site: deze foto bestaat uit te weinig pixels.
hierdoor kunnen ze niet afgedrukt worden of iets dergelijks.

@ Boogie: Jij hebt het over de sluitertijd. Waar stel je dat in? En wat is een normale waarde dan?

@ Hank: Die site opent bij mij niet, waar kan ik nog meer oploaden?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 23:43
juno
juno is offline
Waarde van je sluitertijd hangt af van de lichtgevoeligheid van je film, de lichtomstandigheden waaronder je fotografeert en de grootte van je diafragma.

Er moet een bepaalde hoeveelheid licht op de film komen. Dat is een kwestie van x maal y maal z. . Hoe meer licht er beschikbaar is, hoe kleiner de lensopening en de belichtingstijd kunnen zijn.
Een grote opening betekent dat je met een kortere belichtingstijd toekunt, en andersom. Je hebt daar tabelletjes voor, of je kunt vertrouwen op je belichtingsmeter, maar dan moet je wel heel goed richten. Als je op een wit overhemd mikt krijg je al een andere read out dan op de donkere haardos.

De lol van fotograferen is het gerommel dat je daarmee kunt doen. Een groot diafragma heeft namelijk als gevolg dat je scherptediepte afneemt. Je moet de lens dan heel goed instellen op de juiste afstand tot je onderwerp, anders wordt je foto onscherp. Op zich levert dat een mooie vage achtergrond op, waarbij je onderwerp " loskomt" van de achtergrond. Je foto krijgt dan diepte. Vooral als achtergrond die een beetje druk is, moet je dat hebben.

Soms is die achtergrond wel belangrijk, als die ook een verhaal moet vertellen. Dan moet je een kleinere lensopening gebruiken, dan is de lens over een grotere afstand scherp, maar dat moet je dan wel corrigeren met een langere sluitertijd. Dan heb je wel weer de kans dat je foto bewogen, en dus ook onscherp wordt. Een lange sluitertijd is ook niet aan te radenals je onderwerp niet lang genoeg stil blijft zitten. ( de kat, bijvoorbeeld ) Het probleem met die pokkekatten is ook dat ze voortdurend in en uit het bereik van je scherpgestelde lens gaan zitten, dus een te groot diafragma is ook niet handig. Een diafragma van 1.8 heeft een scherptedieptebereik van 20 centimeter. Ga er maar aanstaan met een spelend kitten. Heb je zijn kopje scherp, is zijn staartje vaag!

Maar goed, moraal van dit verhaal: er is geen standaard verhouding aan te wijzen die altijd goed is. Maar diafragma 8 met een 125 ste seconde sluitertijd bij een heldere maar bewolkte dag en een standaard 100 ASA filmpje is geen gek uitgangspunt. En dan is het stopjes tellen. Een stopje meer diafragma betekent een stopje meer belichtingsgetal. (dus minder belichtingstijd)

Laatst gewijzigd op 04-08-2006 om 11:36.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 08:58
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Eh, heel dit verhaal van Juno mag dan wel interessant zijn, maar het heeft verder weinig met het probleem van de TS te maken.
Citaat:
tanne schreef op 03-08-2006 @ 18:35 :

@ Hank: Die site opent bij mij niet, waar kan ik nog meer oploaden?
probeer www.tinypic.com eens.

Wel direct uploaden en niet bewerken/verkleinen met een tekenprogramma hè.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 09:54
juno
juno is offline
Ze vraagt wat de normale waarde van een sluitertijd is. Ik heb dus uitgelegd dat DE normale waarde niet bestaat, en waarom dat zo is, en hoe ze hem zelf kan berekenen. Ook met een digicam kun je dat toch instellen?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 12:36
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
juno schreef op 04-08-2006 @ 10:54 :
Ze vraagt wat de normale waarde van een sluitertijd is. Ik heb dus uitgelegd dat DE normale waarde niet bestaat, en waarom dat zo is, en hoe ze hem zelf kan berekenen. Ook met een digicam kun je dat toch instellen?
Met camera's in het marktsegment zoals die van TS vaak niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten