Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2001, 19:40
Sophia
Sophia is offline
Hallo mensen,

Ik heb laatst het boek "Karakter" van F.Bordewijk gelezen. Nou viel het me op dat de hoofdpersoon, Jacob Katadreuffe (een jongen uit het volk), op een gegeven moment bezig is met de oden van Horatius. De Gankelaar is de man die hem op weg helpt naar zijn carriere als advocaat. Nou dacht ik; heeft dit niet een symbolische betekenis? De Gankelaar treed namelijk op als de "maecenas" van Katadreuffe. Ik kan me namelijk herrineren dat Horatius ook uit het "gewone" volk was opgeklommen en gesteund door Maecenas roem had verworven.
Heeft iemand toevallig ook Karakter gelezen en kan diegene mijn vermoedens bevestigen?
Oud 08-12-2001, 23:42
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Sophia schreef:
Hallo mensen,

Ik heb laatst het boek "Karakter" van F.Bordewijk gelezen. Nou viel het me op dat de hoofdpersoon, Jacob Katadreuffe (een jongen uit het volk), op een gegeven moment bezig is met de oden van Horatius. De Gankelaar is de man die hem op weg helpt naar zijn carriere als advocaat. Nou dacht ik; heeft dit niet een symbolische betekenis? De Gankelaar treed namelijk op als de "maecenas" van Katadreuffe. Ik kan me namelijk herrineren dat Horatius ook uit het "gewone" volk was opgeklommen en gesteund door Maecenas roem had verworven.
Heeft iemand toevallig ook Karakter gelezen en kan diegene mijn vermoedens bevestigen?
Het is inderdaad een heel interessante gedachte. Ik heb Karakter (en Horatius) ook gelezen, maar dit is me toen niet opgevallen. Maar ik ga het meteen herlezen op die punten. Wat je beweert, lijkt me namelijk heel goed mogelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten