Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2006, 17:51
misch
misch is offline
Ik ben iemand die heel sterk tegen het vlaams belang ( extreem rechts) is.
ik ben niet extreem links maar toch zeker langs die kant en iedereen in mijn gezin, vriendenkring is zo.... dacht ik dan
nu blijkt dus na een gesprek dat 1 van mijn beste vrienden voor het vlaams belang is en zelfs later in die partij wil gaan.
Ik vind dit zo vreselijk dat ik zelfs niets meer wil te maken hebben met hem.
Het is erg want oke, hij blijft dezelfde persoon eigelijk, maar echt alles aan het vlaams belang doet me walgen en ik kan er echt niet tegen.

Hij snapt mijn keuze niet en zegt van: oke, onze meningen zijn verschillend maar dat wil toch niet zeggen dat we nu geen vrienden kunnen zijn.
maar ik heb het er erg moeilijk mee

Snapt iemand mijn keuze of vinden jullie dat ik overdrijf?

ps: ik was niet zeker in welk deelforum ik dit moest plaatsen dus ik hoop dat hij juist staat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2006, 17:53
Larry Flint
Larry Flint is offline
ik vind dat je een beetje overdrijft, als je hem verder gewoon aardig vind. je had het schijnbaar nog niet eerder opgemerkt of het stoorde je niet dus niet zeuren. tenzij hij zich nu heel anders gaat gedragen natuurlijk.
Oud 05-10-2006, 17:53
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Je overdrijft

Nee hoor, ik snap dat je je zo voelt. Maar je zoekt je vrienden niet uit op politieke keuze en zolang die keuze hun gedrag niet beinvloedt heb ik er niets op tegen
Oud 05-10-2006, 17:55
misch
misch is offline
maar mijn haat is gewoon zoo groot voor die partij
ik snap echt niet hoe zo iemand kan denken!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 17:57
Larry Flint
Larry Flint is offline
dat ligt dan eerder aan jou dan aan hem
Oud 05-10-2006, 17:58
misch
misch is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 18:57 :
dat ligt dan eerder aan jou dan aan hem

hoe bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 18:00
Bloem
Bloem is offline
Ik snap je wel. Die persoon blijft hetzelfde, maar kennlijk heeft hij ook een sterke mening over bepaalde dingen waar je tot nu toe niets van wist, en waar je het niet mee eens kunt zijn. Kan me voorstellen dat als je zó van mening verschilt over toch best een belangrijk onderwerp, dat je vriendschap dat niet overleeft.

Of je meteen het contact met iemand moet verbreken weet ik niet, je zou ook kunnen kijken of het verder helemaal geen invloed heeft op jullie vriendschap. Maar ik vind het niet gek dat je ervan geschrokken bent en niet zo goed weet wat je ermee moet.

(Toen mijn exvriendje ineens wel heel erg rechts en pro-Pim Fortuyn bleek te zijn daalde hij ook behoorlijk in mijn ogen )
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 18:00
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
misch schreef op 05-10-2006 @ 18:58 :
hoe bedoel je?
nouja dat jij je niet in andere opvattingen kan inleven.
niet dat ik voor extreem rechts ben, totaal niet, maar je kan iig een poging doen het te begrijpen.
Oud 05-10-2006, 18:01
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
misch schreef op 05-10-2006 @ 18:55 :
maar mijn haat is gewoon zoo groot voor die partij
ik snap echt niet hoe zo iemand kan denken!
Ik snap soms ook niet waarom mijn vriend een bepaalde mening heeft. Dat maakt het juist leuk vind ik, dat je nog lekker wat te discussieren hebt

Zoals ik al zei: als zijn keuze voor die partij zijn gedrag niet beinvloedt lijkt het me geen probleem

Voorbeeld: stel hij is voor de NVD (die geweldige pedofielenpartij), maar hij houdt niet van kleine kinderen en heeft er zeker al geen seks mee.
Of hij is voor de SGP en is anti homo. Zo lang hij maar geen homo's lichamelijk of geestelijk lastigvalt is er ook geen probleem.
Oud 05-10-2006, 18:02
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Bloem schreef op 05-10-2006 @ 19:00 :
(Toen mijn exvriendje ineens wel heel erg rechts en pro-Pim Fortuyn bleek te zijn daalde hij ook behoorlijk in mijn ogen )
Ken ik hem?
Oud 05-10-2006, 18:03
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 05-10-2006 @ 19:02 :
Ken ik hem?
Lol, nee
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 18:05
Verwijderd
Ik vind persoonlijk idd ook dat je overdrijft.
Ik ken heel veel mensen die toch echt heel anders denken dan dat ik doe, maar ik kan gewoon normaal met ze omgaan en er met ze over praten.
Zolang je elkaars ideeën gewoon respecteert gaat het goed, maar je moet niet proberen de ander jouw mening op te leggen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 18:21
Crimson
Crimson is offline
Ik ben het helemaal met je eens!

Mijn vriend roept af en toe dat hij op Wilders gaat stemmen, en daar voel ik me dan ook behoorlijk kut bij. Ik zeg dan altijd dat 'ie niet op hem moet stemmen omdat ie coffeeshops wilt sluiten en dat hij maar pvda moet stemmen omdat die goed zijn voor jonge ondernemers (vriend is bezig met eigen bedrijf). Maargoed, ik zei al dat als hij Wilders zou stemmen, ik gewoon ernstig teleurgesteld zou zijn.

Same here, een andere politieke mening is niet erg, tenzij die erg rechts blijkt te zijn. Extreemrechts dus.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:01
Larry Flint
Larry Flint is offline
ehh extreem links of extreem christelijk is niet erg?
Oud 05-10-2006, 19:03
misch
misch is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 20:01 :

extreem rechts gaat toch veel rapper tegenstanders krijgen! dat is gewoon een feit
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:05
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
misch schreef op 05-10-2006 @ 20:03 :
extreem rechts gaat toch veel rapper tegenstanders krijgen! dat is gewoon een feit
dat is gewoon belachelijk, maar ik ga er verder niet op in want ik neem aan dat je met je topic geen politieke discussie wil bereiken?
Oud 05-10-2006, 19:08
misch
misch is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 20:05 :
dat is gewoon belachelijk, maar ik ga er verder niet op in want ik neem aan dat je met je topic geen politieke discussie wil bereiken?
nee, totaal niet. ik heb al genoeg discussies gehad vandaag over politiek en wat ik daarnet zei was niet mijn mening maar ik merk het gewoon in mijn omgeving dat het wel zo is
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:08
MTpower
MTpower is offline
Ik vind het juist leuk als vrienden politiek anders denken dan ik, kan leuke discussies opleveren... eigenlijk altijd zonder resultaat, maar dat maakt verder niet uit

Het ligt aan jou.
Oud 05-10-2006, 19:09
Verwijderd
Ik begrijp je wel. Maar ik kan niet echt uit m'n woorden komen.

Ik ben zo tegen extreem rechts - en dus het Vlaams Belang - dat ik niet bevriend zou kunnen zijn met iemand die zelfs in die partij wil. Ik zou best normaal met die persoon kunnen praten, en 't zal allemaal aardig blijven, maar ik vind het heel moeilijk om vrienden te hebben die zo compleet anders denken dan ik dat doe. Vrienden moeten toch iets gemeen hebben, en voor mijn gevoel heb ik erg weinig gemeen met iemand die extreem rechts denkt. Nu ben ik voor mijn gevoel wel veel bezig met politiek en praat ik er ook graag over, dus dan weegt politiek voorkeur wel zwaar. Als jullie allebei wel andere dingen gemeen hebben, die meer overheersen, dan kan je best bevriend blijven, natuurlijk.

(Voor mij geldt dit trouwens met alle extremen, ik heb veel liever mensen die zich wat aan kunnen passen.)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:09
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
misch schreef op 05-10-2006 @ 20:08 :
nee, totaal niet. ik heb al genoeg discussies gehad vandaag over politiek en wat ik daarnet zei was niet mijn mening maar ik merk het gewoon in mijn omgeving dat het wel zo is
Haha, maar uit dit topic blijkt al dat je omgeving vooral bestaat uit mensen die hetzelfde denken als jij
Oud 05-10-2006, 19:14
misch
misch is offline
Citaat:
MTpower schreef op 05-10-2006 @ 20:09 :
Haha, maar uit dit topic blijkt al dat je omgeving vooral bestaat uit mensen die hetzelfde denken als jij

ja maar ik heb ook al genoeg discussies gehad met mensen van ' de andere kant'
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik vind extreem links ook behoorlijk dom, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:21
Verwijderd
Op zich hoeft politieke voorkeur niet aan een relatie in de weg te staan, maar een stem op het VB zegt natuurlijk wel veel over iemands intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-10-2006 @ 20:21 :
Op zich hoeft politieke voorkeur niet aan een relatie in de weg te staan, maar een stem op het VB zegt natuurlijk wel veel over iemands intelligentie.
Ja, kijk, natuurlijk wilde ik dat ongeveer zeggen, maar ik wilde je eigenlijk gewoon liever quoten.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:29
Back Door Man
Back Door Man is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 20:05 :
ik denk niet dat je goed weet van vlaams belang is. het veroorzaakt bijhoorlijk wat opschudding in belgie met de aankomende verkiezingen, en het vlaams belang is een erg "enge" partij vind ik, ik kan er wel inkomen dat een vriendschap lastig is in deze situatie, maar inderdaad zegt het ook iets over zijn intelligentie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2006, 19:29
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Ik ben fascist en mn vriendin is links!

So far, so good
Oud 05-10-2006, 19:37
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 20:01 :
jawel, maar dat is eerder naief dan erg..

en inderdaad, ik vind iemands politieke stem veel zeggen over iemands intelligentie. kijk maar eens op de site van de NVU wat een idioten daar zitten
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 19:39
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Crimson schreef op 05-10-2006 @ 20:37 :

en inderdaad, ik vind iemands politieke stem veel zeggen over iemands intelligentie. kijk maar eens op de site van de NVU wat een idioten daar zitten
Dat is het fijne aan de democratie! Alle imbecielen mogen zich verenigen tot een partij! Pedo's, neo-nazi's etc.!
Oud 05-10-2006, 20:08
Miracle
Miracle is offline
Ik kan me heel goed voorstellen dat zoiets tussen je 'relatie' in komt te staan. VB is gewoon té erg.

Mocht je je er over heen kunnen zetten, dan kunnen jullie gewoon afspreken dat je het niet over politiek hebt?
Oud 05-10-2006, 20:28
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 05-10-2006 @ 19:01 :

Zoals ik al zei: als zijn keuze voor die partij zijn gedrag niet beinvloedt lijkt het me geen probleem

Voorbeeld: stel hij is voor de NVD (die geweldige pedofielenpartij), maar hij houdt niet van kleine kinderen en heeft er zeker al geen seks mee.
Maar een keuze beinvloed je gedrag altijd. Je maakt een keuze omdat je daar achter staat. Iemand die niet pedofiel is maar wel stemt op een one issue partij die sex met kinderen promoot is een beetje dom bezig. Tenslotte worden zijn/haar belangen niet behartigt.
Zo vind ik ook dat de keuze voor een politieke overtuiging veel zegt over hoe je in het leven staat. Moeten mensen voor elkaar zorgen? Ieder voor zich? Eigen volk eerst? Het zegt veel over je prioriteiten, je normen en waarden en de manier waarop je denkt.
Als een van mijn vrienden zou melden dat hij morgen naar een demonstratie ging van Nieuw Rechts, Vlaams Belang, de CD of andere extreem rechtse partij zou ik toch wel even achter mijn oren krabben. Blijkbaar kende ik die persoon dan niet zo goed als ik dacht. (en moet ik hem even meenemen naar de oogarts.)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 20:28
Verwijderd
Daarom moet je ook vrienden zoeken die geen strontmongolen zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 20:49
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2006 @ 21:28 :
Daarom moet je ook vrienden zoeken die geen strontmongolen zijn.
En dan juist die gasten kortzichtig noemen
Oud 05-10-2006, 21:03
Tiño
Tiño is offline
je kunt er toch over praten als je er zo mee zit?

en dat jij ineens iemand een soort van ''eng'' vindt, zegt meer over jou als over heel het VB.

Mijzelf lijkt het wel moeilijk om om te gaan met iemand die helemaal het tegenovergestelde is politiek.

Dat gaat overigens moeilijk omdat ik zelf niet een kant extreem aanhang, ik heb wel mijn voorkeuren en mening,maar niet Extreem links of extreem rechts.
Oud 05-10-2006, 21:03
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik snap je wel hoor, ik hou ook niemand in m'n vriendenkring die rechtser dan de VVD stemt(of linkser dan Groenlinks!). Maar die zouden waarschijnlijk al op 't eerste gezicht niet met mij willen omgaan, haha
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 21:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Extreem linkse mensen zijn niet minder erg dan extreem rechtse hoor. Ik zou ook niks met kraakpand-krakend tuig willen hebben. En de laatste politieke moord is hier toch echt door een extreem links iemand gepleegd
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 21:41
misch
misch is offline
Citaat:
Chimera schreef op 05-10-2006 @ 22:29 :
Extreem linkse mensen zijn niet minder erg dan extreem rechtse hoor. Ik zou ook niks met kraakpand-krakend tuig willen hebben. En de laatste politieke moord is hier toch echt door een extreem links iemand gepleegd

ja oke, maar het is gewoon een feit, toch zeker hier merk ik dat extreem rechts rapper tegenstanders zal krijgen, ofwel merk ik dat verkeerd op maar daar gaat dit topic nu ook niet over e
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 21:50
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Back Door Man schreef op 05-10-2006 @ 20:29 :
ik denk niet dat je goed weet van vlaams belang is. het veroorzaakt bijhoorlijk wat opschudding in belgie met de aankomende verkiezingen, en het vlaams belang is een erg "enge" partij vind ik, ik kan er wel inkomen dat een vriendschap lastig is in deze situatie, maar inderdaad zegt het ook iets over zijn intelligentie.
ik beweer ook niet dat het niet zo is
Oud 05-10-2006, 21:51
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Crimson schreef op 05-10-2006 @ 20:37 :

naief? er zijn ook massamoorden gepleegd door christenen hoor. maargoed, nu houd ik op.
Oud 05-10-2006, 22:12
Poepkind
Poepkind is offline
Een andere mening is niet erg, maar die andere mening moet dan wel binnen het fatsoenlijke blijven. Een SP'er en een VVD'er kan prima, maar iemand die overvloeit van rassenhaat kan echt niet.
Ik weet niet precies wat het VB voor partij is, maar ik dacht dat ze alle moslims enzo het land uit willen zetten. Ik weet niet hoe agressief ze zijn en hoe ver de leden gaan in hun overtuiging voor de partij. Een vriend met een kale kop die in de nachtelijke uurtjes mocro's neerslaat is wat anders dan een vriend die vind dat de mocro's maar moeten werken.

Ik heb kennis gemaakt met een op het 1e gezicht normale jongen, wel aardige gast enzo. Universitaire opleiding aan het doen etc, blijkt later dat de wallpaper op zn mobiel een plaatje is van Hitler en dat hij er allemaal dat soort ideen op nahoudt. Ik zou NOOIT maar dan ook NOOIt geasocieerd willen worden met dat soort mensen. Dit heeft niks te maken met respect voor elkaar, je moet een lijn trekken tussen wat wel en niet kan. Dit soort dingen kunnen duidelijk niet.
Oud 05-10-2006, 22:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 05-10-2006 @ 23:12 :

Ik heb kennis gemaakt met een op het 1e gezicht normale jongen, wel aardige gast enzo. Universitaire opleiding aan het doen etc, blijkt later dat de wallpaper op zn mobiel een plaatje is van Hitler en dat hij er allemaal dat soort ideen op nahoudt. Ik zou NOOIT maar dan ook NOOIt geasocieerd willen worden met dat soort mensen. Dit heeft niks te maken met respect voor elkaar, je moet een lijn trekken tussen wat wel en niet kan. Dit soort dingen kunnen duidelijk niet.
Hear hear. Overtuigingen die gewoon tegen mijn ehtiek ingaan kunnen wat mij betreft niet. Ik wil niks te maken hebben met iemand die er bijvoorbeeld rascistische ideeen op nahoudt. Niet in mijn vriendenkring en niet als vriendin.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 22:51
Verwijderd
Citaat:
een stem op het VB zegt natuurlijk wel veel over iemands intelligentie.
+

Bah, ik zou zodanig teleurgesteld in hem zijn dat ik het contact zou verbreken.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 23:12
Vice
Vice is offline
Citaat:
Dat verklaart waarom een groot deel van de bevolking op PvdA stemt.
Oud 05-10-2006, 23:51
Verwijderd
Zoals gezegd houd ik gewoon niet van extremen, welke kant dan ook op. Ik zou het ook wel moeilijk hebben met iemand die zo denkt. Maar goed, ik zou ook kijken hoe je relatie met die jongen zelf is. Zou je dat op het spel willen zetten? Is jullie vriendschap erdoor veranderd? Kun je hem op geen enkel ander punt nog waarderen? Als je vrienden blijft, kun je 'm misschien nog een keer overtuigen om iets minder rechts te stemmen...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 00:12
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Vice schreef op 06-10-2006 @ 00:12 :
Dat verklaart waarom een groot deel van de bevolking op PvdA stemt.
ja en sbs6 kijkt
Oud 06-10-2006, 06:31
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 06-10-2006 @ 01:12 :
ja en sbs6 kijkt
Ik denk dat SBS6-kijkers eerder naar Één-NL neigen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 07:00
Verwijderd
In geval van het Vlaams Belang snap ik dat best

Om nou een vriendschap te beeindigen omdat iemand VLD stemt terwijl jij Groen! stemt ofzo, dat zou ik overdreven vinden, terwijl dat toch ook een eind uit elkaar ligt qua ideeën. Maar het Vlaams Belang is ook gewoon stom zeker als iemand het niet alleen zomaar stemt (dan zou het nog 'dom' kunnen zijn ipv 'stom') maar er echt actief in wil worden.

volgens mij stemmen al mijn vrienden pvda of groenlinks of sp trouwens, zonder uitzondering maar ik weet dat niet van iedereen zeker, misschien zit er ook iemand bij die D'66 stemt.

Laatst gewijzigd op 06-10-2006 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 09:28
WolterB
WolterB is offline
Ik kan het erg goed begrijpen. Als je weet dat iemand opeens totaal andere, extreemrechtse, gedachtes heeft dan hij je eerder voor heeft gespiegeld, zou ik denk ik ook wel even schrikken.

Maar zolang hij/zij deze niet profileert binnen de vriendschap, denk ik dat er niet echt een groot probleem moet zijn. Wanneer het de vriendschap beïnbloedt, dan pas ontstaat er een probleem volgens mij.
Oud 06-10-2006, 09:37
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 05-10-2006 @ 22:51 :
naief? er zijn ook massamoorden gepleegd door christenen hoor. maargoed, nu houd ik op.
ik had het over communisme, dat vind ik naief. en ja, er zijn ook 'massamoorden' gepleegd door mao, lenin etc
maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat de hedendagelijkse christenen alleen maar goed voor elkaar willen zijn (kijk maar naar programma van de CU) en de SP (vind ik af en toe wel communistisch) idem, maar partijen als de NVU en nieuwsrechts van Smit zetten eerder aan tot haat. dat is het verschil.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 11:48
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2006 @ 07:31 :
Ik denk dat SBS6-kijkers eerder naar Één-NL neigen.
ja,erg scherp,maar denk dat die discussie niet hier gevoerd mag worden.
Oud 06-10-2006, 13:09
fractuur
fractuur is offline
Mjah.. ik vind dat je toch wel overdrijft. Dat het soort mensen dat op VB stemt niet tot mijn vriendenkring zullen behoren ok, maar als het al een vriend is en die blijkt VB te stemmen.. Hoewel ik toch erg politiek geïnteresseerd ben zou het me niet kunnen schelen. Discussies zijn leuk, en als het goed is verandert er niets wezenlijks in zijn gedrag (tenzij dat wel gebeurt natuurlijk). Daarbij: wat als hij in dezelfde situatie zit als jij, maar dan omgekeerd? Jij bent opgegroeid in een extreem links nest, misschien hij in een (te) rechts gezin. Omgevingsfactoren spelen hier ws een hele grote rol.

Daarbij vind ik het wel van enige kortzichtigheid getuigen dat je een goede vriend laat vallen op het moment dat je achter zijn politieke voorkeur komt. Dat je daar nu trouwens pas achter komt (dus al nadat je hem betiteld als 'beste vriend') wil alleen maar zeggen dat politiek niet echt een hot item is in jullie vriendschap. Hoeveel last denk je er dan nog van te krijgen?
Reageren

Regels voor berichten