Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2006, 11:40
Antoni
Antoni is offline
Dit topic gaat niet over een probleem, maar om een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik merk aan mezelf dat ik me op internet net iets anders gedraag dan in het echt. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Op forums en weblogs ben ik vaak arroganter, koppiger en kom ik wijzer over dan ik ben. Soms kan ik ook wat 'down/mineur/depri' uit de hoek komen. Dit af en toe tot ergernis van mezelf. Het is soms zelf zo dat ik het een internetidentiteit kan noemen. Soms typ ik iets waarvan ik denk: dat is typisch iets voor Antoni en niet voor mij. (Antoni is niet mijn roepnaam)
Het lijkt alsof ik bepaalde eigenschappen van mezelf onbedoeld overdrijf en andere onderdruk.

Het is vreemd, omdat ik op msn niet zo ben. Of ik nu met internetcontacten of directe bekenden chat, ik ben dan altijd volop 'mezelf'. Het doet zich alleen voor op forums en weblogs.

Valt meer mensen dit op bij zichzelf? En zo ja, in wat verschilt je gedrag op internet van dat in het echt?

(Bovenste stuk is daarentegen weer wel herkenbaar vanuit mezelf geschreven )
Oud 05-08-2006, 11:56
Antoni
Antoni is offline
Citaat:
wann schreef op 05-08-2006 @ 12:52 :
Jij zegt dat je het wel hebt bij forums en weblogs, niet bij msn.

Dat valt me het meeste op, het lijkt mij dat het verschil (tenminste gedeeltelijk) komt doordat je op forums en weblogs alle tijd hebt on door te nemen wat er al gezegd is, je hebt alle tijd om je reactie te overdenken. Bij MSN (zoals de meeste gesprekken daarop gevoerd worden iig) heb je dat niet, want je voert een gesprek waarin je van elkaar verwacht binnen niet al te lange tijd respons te hebben (en de antwoorden zijn vaak wat minder uitgebreid, al dan niet omdat het gesprek sneller van onderwerp verandert).
Zoiets dacht ik ook al ja. Dat msn een stuk spontaner is en je makkelijker je zelf toont omdat je er sneller wat uitflapt.
Ik zat ook te denken aan het verschil tussen een heel groot aantal ontvangers (forums) en één persoon (msn).

Ik vind het leuk, zo'n nieuw verschijnsel binnen de psychologie.
Oud 05-08-2006, 17:51
Zwoek
Zwoek is offline
Ik ben niet echt anders dan in het echt volgens mij.
Oud 05-08-2006, 18:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik wel.

Maar niet zozeer echt anders als wel dat op internet gewoon een ander gedeelte van mijn persoonlijkheid meer tot uiting komt. En een forum is ook gewoon een sociaal gebeuren en in sociale gebeurens moet je je altijd aanpassen en zeg je dingen op een andere manier dan thuis. Dat is eigenlijk best logisch, toch, er gelden andere gedragsregels en zo... Ik vind het ook wel een interessant onderwerp, hoor.

Wat me wel opvalt, is dat je soms denkt van: dit is typisch iets voor Antoni, niet voor mij. Dat herken ik niet zo, ik heb wel altijd het gevoel dat ik mezelf ben, wat dat ook moge zijn Vroeger heb ik dat wel gehad, dan wilde ik op internet ook graag een heel ander persoon zijn, maar daar heb ik nu geen "last" meer van
Oud 05-08-2006, 20:31
girl-in-trouble
girl-in-trouble is offline
Ik ben op internet heel anders, veel vrijer.
In het echt beheers ik me veel vaker, om te voorkomen dat iemand iets aan me merkt. Maar op internet (forums, weblogs, MSN) beschrijf ik precies hoe ik me voel. Dan ben ik veel eerlijker. (Tegen mijn beste vriendin ben ik wel altijd heel eerlijk. Zowel op MSN al in real life.)
Oud 05-08-2006, 22:14
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik zeg op het forum sommige dingen wel die ik 'in het echt' niet zou zeggen, gewoon omdat ik er lang over na kan denken hoe ik iets niet-kwetsend kan formuleren. En verder zeg ik aan weinig mensen op internet mijn echte naam. Op sommige plaatsen gebruik ik zelfs een verzonnen naam. Daarnaast doe ik me niet anders voor dan in het echt.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 22:35
Faerie
Faerie is offline
In het echt is volgens mij iedereen wat anders..
Het is toch echt makkelijker om hier iets te zeggen waar niemand echt persoonlijk in je gezicht op je kan reageren.. in het echt zeg ik dan sommige dingen niet omdat niet lang genoeg kan nadenken over wat ik zou moeten zeggen, hier op het internet gaat dat wel. Ik ben gewoon wat 'vrijer' inderdaad, maar verder meen ik de dingen die ik hier zeg echt wel, ik ga me natuurlijk niet presenteren als iemand die ik totaal niet ben.. ik vind het ook echt slecht en niet slim als iemand zich gaat voordoen als een ander persoon, daar bedrieg je alleen jezelf mee en je wordt er echt niet gelukkig van.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 00:15
Verwijderd
Niet echt, eigenlijk. Ik ben vooral altijd mijzelf.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 01:03
arPos
arPos is offline
Citaat:
wann schreef op 05-08-2006 @ 12:52 :
Jij zegt dat je het wel hebt bij forums en weblogs, niet bij msn.

Dat valt me het meeste op, het lijkt mij dat het verschil (tenminste gedeeltelijk) komt doordat je op forums en weblogs alle tijd hebt on door te nemen wat er al gezegd is, je hebt alle tijd om je reactie te overdenken. Bij MSN (zoals de meeste gesprekken daarop gevoerd worden iig) heb je dat niet, want je voert een gesprek waarin je van elkaar verwacht binnen niet al te lange tijd respons te hebben (en de antwoorden zijn vaak wat minder uitgebreid, al dan niet omdat het gesprek sneller van onderwerp verandert).

Mjah, een gedachte. Verder niet zoveel zin om na te denken over mijn verschillen in gedrag.
dat dus
Oud 06-08-2006, 12:12
Verwijderd
ik doe me knapper voor door foto's te maken uit gunstige hoeken
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 13:31
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik ben wel gewoon mezelf. Maar het is zeg maar net als als ik op school om zou moeten gaan met mensen die allemaal heel alternatief zijn dan ga ik het niet hebben over mijn konijn, ofzo. Ik probeer me wel aan te passen. En ook omdat je hier langer na kan denken over je antwoorden zeg ik hier wel eens dingen die ik in een normaal gesprek nooit zou zeggen en vice versa.
Oud 06-08-2006, 16:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik overdrijf mezelf denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 16:44
Verwijderd
Ik herken wel wat je zegt. Als leekah ben ik gewoon mezelf, maar ik heb ook een web-logpersonage. Dat is een fictief personage, maar wel een deel van mezelf. Hij is wel totaal anders dan ik ben. Hij surft ook wel eens rond op internet en gaat langs forums, maar zoals jij omschrijft dat bepaalde dingen echt iets voor Antoni zijn, zijn bij mij bepaalde dingen echt iets voor Martin en andere dingen weer echt iets voor mij. Misschien is het iets wat je zelf doet ontstaan op het moment dat je een fictief personage tot leven brengt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 17:28
Antoni
Antoni is offline
Citaat:
leekah schreef op 06-08-2006 @ 17:44 :
Ik herken wel wat je zegt. Als leekah ben ik gewoon mezelf, maar ik heb ook een web-logpersonage. Dat is een fictief personage, maar wel een deel van mezelf. Hij is wel totaal anders dan ik ben. Hij surft ook wel eens rond op internet en gaat langs forums, maar zoals jij omschrijft dat bepaalde dingen echt iets voor Antoni zijn, zijn bij mij bepaalde dingen echt iets voor Martin en andere dingen weer echt iets voor mij. Misschien is het iets wat je zelf doet ontstaan op het moment dat je een fictief personage tot leven brengt.
Het verschil met jou en mij is is dat Antoni voor mij geen fictief personage is. Antoni is een schuilnaam en de verschillen tussen mij en Antoni zijn langzamerhand ontstaan. Wie weet loop ik achter op Antoni en ben ik straks net zoals hij.
Oud 06-08-2006, 20:12
Verwijderd
Ik ben sowieso anders in verschillende situaties. Heb een thuis-, vrienden-, onbekenden-, school-, werk-, uitgaans- en ook een internethouding. Natuurlijk ben ik altijd mezelf, misschien soms zelfs wat te veel, maar wel iedere keer een ander stukje van mezelf.
Mijn mening is niet anders dan in het echt, de manier waarop het me uit misschien wel. Ik merk wel, maar daar doe ik niks expres voor, dat mensen mij (vooral op dit forum) ''liever'' lijken te vinden dan ik in het echt ben.
Maar zoals Antoni onder dit pseudoniem anders doen, nee, dat doe ik niet.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Antoni schreef op 06-08-2006 @ 18:28 :
Het verschil met jou en mij is is dat Antoni voor mij geen fictief personage is. Antoni is een schuilnaam en de verschillen tussen mij en Antoni zijn langzamerhand ontstaan. Wie weet loop ik achter op Antoni en ben ik straks net zoals hij.
Martin is ook niet helemaal een fictief personage. Zo is het begonnen. Ondertussen is hij meer een alterego. Een fictief personage die tot leven is gekomen.

Misschien is Antoni wel gewoon een deel van je persoonlijkheid. Een deel dat normaliter niet zo snel naar buiten komt of naar buiten kan komen, maar dat juist op plekken als een forum of een weglog zichzelf kan laten zien. Dan hoef je hem niet in te halen, of andersom, maar zijn jullie samen gewoon jou.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 09:14
gewoonmax
gewoonmax is offline
Ik ben nog wel mezelf, maar ik begrijp erg goed wat je bedoelt. Met typen en internetcontact zeg je meer wat je wilt zeggen en in het echt lopen dingen vaak anders dan je ze plande. Dan is het meer vanzelf. Nu kun je echt goed letten op wat je typt en het duidelijker maken. Naja in het echt kan soms ook duidelijker zijn, maar kwa echt inhoudelijke zinnen denk ik niet.
Oud 08-08-2006, 10:17
Lotte
Lotte is offline
Misschien kan je wel wat van je alterego leren en bepaalde dingen van hier gaan gebruiken in je dagelijks leven
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 10:28
G. -
G. - is offline
Hier schrijf ik wat ik dénk. In het echt ook hoor, maar ik zeg de andere dingen die ik denk, (meestal) niet de diepzinnige dingen. Nochtans ben ik hier evenveel mezelf als in het echt, gewoon de andere kant van mij.
Oud 08-08-2006, 10:33
Antoni
Antoni is offline
Citaat:
G. - schreef op 08-08-2006 @ 11:28 :
Hier schrijf ik wat ik dénk. In het echt ook hoor, maar ik zeg de andere dingen die ik denk, (meestal) niet de diepzinnige dingen. Nochtans ben ik hier evenveel mezelf als in het echt, gewoon de andere kant van mij.
Ja, zo zou ik het ook kunnen omschrijven. Ik bedoel maar; Antoni kan niet iemand anders zijn dan mezelf, slechts een aspect van mezelf. Ik doe mezelf niet anders voor dan als mezelf.
Oud 08-08-2006, 11:11
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik ben niet anders op internet dan in het echt. Echter is het wel een feit dat ik op fora's en weblogs een heel stuk eerlijker ben; In het echte leven ben ik vaak bang mensen te kwetsen en word ik door veel vrienden omschreven als 'erg zachtaardig, zorgzaam en gevoelig' terwijl ik wel degelijk nog een andere kant heb met o.a. arrogantie, een duidelijke mening en toch ook wel egoïsme.
Of we het nu hebben over mijn échte ik of over mijn fictieve personages maakt niet uit, beide zijn erg zelfverzekerd en weten precies wat ze willen. Al maak ik dit in het echte leven veel minder kenbaar, en lijk ik soms zelfs bijna 'meningsloos'. Een leerdoel, maar geen onhaalbare gelukkig.

Edit: Volgens de meeste mensen die ik ge-meet heb ben ik in het echt leuker dan via msn. Voornamelijk omdat ik dan veel meer gevoel naar voren schuif, iets wat de meeste wel weten te waarderen.
Oud 09-08-2006, 13:36
Verwijderd
Citaat:
z0pperd schreef op 06-08-2006 @ 13:12 :
ik doe me knapper voor door foto's te maken uit gunstige hoeken
En verder hetzelfde.
Nouja, in het echt dus wel innnemender.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 19:11
dark princess
dark princess is offline
Ik heb dat ook wel wat, maar dan meer dat ik op internet gewoon mezelf kan uiten, ik kan dat niet goed met woorden en ik kan dat ook niet goed tegen een persoon die ik ken. Misschien dat ik daarom makkelijker dingen schrijf en zeg op internet, want als ik het op papier schrijf, lukt het ook niet goed.

Ik wist nooit wie ik was, ben ik nou dat meisje op internet dat haar gevoelens uit en gewoon druft te zeggen dat ze zich kut voelt, of ben ik nou dat meisje dat doet alsof alles goed gaat en dingen leuk moet vinden. Een tijd geleden ben ik er toch achter gekomen dat ik me dus op internet meer uit, dus dat ik daar dan meer mezelf ben...maar dat vind ik dan weer zo raar, want je bent altijd jezelf, hoe kan je nou iemand anders zijn

Nu ben ik net op vakantie geweest, met een fijne groep en ben ik er achter gekomen dat ik daar meer 'mezelf' kon zijn, doordat die mensen ook niks van mij verwachtten en doordat er mensen waren die net zo waren als ik. Ik heb altijd dat als ik dingen beleef, dat ik het dan wil typen, ik wil het op het forum zetten, of op een weblog en dan denk ik: beleef ik het nou echt zo, of beleef ik het zo omdat ik het zo op wil schrijven. Ik kan me nog steeds wel beter uiten als ik iemand niet zie, als ik de reactie niet zie, ik kom vaak bot over op mensen omdat ik wel mijn mening geef. Thuis ben ik trouwens weer anders, daar ben ik nog steeds het meisje met wie alles goed lijkt te gaan... dus ja, wanneer ben je nou precies jezelf. maar ik herken het eigenlijk wel, wat psychologisch/filosofisch toch weer.
Oud 15-08-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
dark princess schreef op 10-08-2006 @ 20:11 :
Ik heb dat ook wel wat, maar dan meer dat ik op internet gewoon mezelf kan uiten, ik kan dat niet goed met woorden en ik kan dat ook niet goed tegen een persoon die ik ken. Misschien dat ik daarom makkelijker dingen schrijf en zeg op internet, want als ik het op papier schrijf, lukt het ook niet goed.

Ik wist nooit wie ik was, ben ik nou dat meisje op internet dat haar gevoelens uit en gewoon druft te zeggen dat ze zich kut voelt, of ben ik nou dat meisje dat doet alsof alles goed gaat en dingen leuk moet vinden. Een tijd geleden ben ik er toch achter gekomen dat ik me dus op internet meer uit, dus dat ik daar dan meer mezelf ben...maar dat vind ik dan weer zo raar, want je bent altijd jezelf, hoe kan je nou iemand anders zijn

Nu ben ik net op vakantie geweest, met een fijne groep en ben ik er achter gekomen dat ik daar meer 'mezelf' kon zijn, doordat die mensen ook niks van mij verwachtten en doordat er mensen waren die net zo waren als ik. Ik heb altijd dat als ik dingen beleef, dat ik het dan wil typen, ik wil het op het forum zetten, of op een weblog en dan denk ik: beleef ik het nou echt zo, of beleef ik het zo omdat ik het zo op wil schrijven. Ik kan me nog steeds wel beter uiten als ik iemand niet zie, als ik de reactie niet zie, ik kom vaak bot over op mensen omdat ik wel mijn mening geef. Thuis ben ik trouwens weer anders, daar ben ik nog steeds het meisje met wie alles goed lijkt te gaan... dus ja, wanneer ben je nou precies jezelf. maar ik herken het eigenlijk wel, wat psychologisch/filosofisch toch weer.

Ik heb ook dat ik op het internet, en thuis trouwens ook, heel anders ben dan bijv. op school.

Ik ben op school ook niet mijzelf. Daar voel ik mij niet prettig of 'op mijn gemak'.

'Niet jezelf zijn' is gewoon het niet uiten van wat je denkt, of van wat je echt denkt. Maar inderdaad is het soms moeilijk om te bepalen wat je nou echt denkt en wat je zegt of doet.

Op internet bijv. schrijf ik ook wel dingen op waarvan ik ook niet altijd 1-2-3 kan zeggen dat dat volledig weergeeft wie ik ben, wat ik echt denk, of wat mijn gevoelens ergens over zijn.

Niemand is dus ooit echt helemaal 'zichzelf', want niemand zegt exact wat hij of zij denkt. Maar te weinig aangeven wat je denkt of wat je gevoelens ergens over zijn is in ieder geval ook niet goed.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 10:51
Dashja
Dashja is offline
Misschien dat ik me op het inet sterker (in psychische zin)
doe overkomen dan dat ik werkelijk voel of denk te zijn.... ?
Het is wat vrijer praten over het net, maar
verder ben ik geloof ik gewoon mezelf.

Dashja
Oud 19-08-2006, 11:31
lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Lotte schreef op 08-08-2006 @ 11:17 :
Misschien kan je wel wat van je alterego leren en bepaalde dingen van hier gaan gebruiken in je dagelijks leven
me, myself & irene

Ik denk dat het ook komt doordat wat je op een forum zegt geen ver gaande gevolgen heeft (of het in ieder geval zo lijkt) ik kan hier van alles zeggen en het ergste wat er kan gebeuren is dat in een ban krijg. In het echt of op msn daarintegen hebben je acties grotere gevolgen, in een kroeg moet je niet zomaar iemand gaan uitschelden want dan kan je in elkaar geslagen worden, of als je je onbeschoft gedraagd tegen over een vriend kan hij je vriend niet meer willen zijn of je hebt een periode minder contact.

Ik heb alleen zelf het idee dat ik niet heel anders ben op internet dan in het echt, ik kan mezelf misschien alleen wat beter verwoorden omdat ik meer tijd heb voordat ik antwoord.
Oud 19-08-2006, 14:00
Dashja
Dashja is offline
Ik denk overigens dat je internetidentiteit
wel een deel van jezelf is.
Op het net ben je tenslotte veel vrijer in uitspraken etc.
Waardoor je, denk ik, eerder kanten van jezelf laat zien
die min of meer in de maatschappij niet gewaardeerd
worden of die je in de maatschappij niet durft te laten zien
etc.

Dashja
Oud 19-08-2006, 14:14
Verwijderd
Citaat:
Dashja schreef op 19-08-2006 @ 15:00 :
Ik denk overigens dat je internetidentiteit
wel een deel van jezelf is.
Op het net ben je tenslotte veel vrijer in uitspraken etc.
Waardoor je, denk ik, eerder kanten van jezelf laat zien
die min of meer in de maatschappij niet gewaardeerd
worden of die je in de maatschappij niet durft te laten zien
etc.

Dashja
Ja, dat denk ik ook, het is niet ineens een hele nieuwe persoonlijkheid.

Dashja. Ben jij de Dashja van het Zwaarweer forum/D&D ?

Laatst gewijzigd op 19-08-2006 om 17:09.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2006, 16:36
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Rhea schreef op 19-08-2006 @ 15:14 :
Ja, dat denk ik ook, het is niet eens een hele nieuwe persoonlijkheid.

Dashja. Ben jij de Dashja van het Zwaarweer forum/D&D ?
Offtopic:
Ja, dat is ze
Oud 20-08-2006, 10:49
fractuur
fractuur is offline
Irl wordt ik vaak omschreven met termen als spontaan, recht door zee, lief, standvastig. Ik denk dat dat op internet niet anders is, behalve dan dat je langer over reacties kan nadenken, en spontaniteit niet echt uit te drukken is online.
Reageren

Regels voor berichten