Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2006, 14:22
hastalapastaaa
hastalapastaaa is offline
Ik zoek een manier om de randen van een 'collage in aanbouw' wat zachter te maken; dat de overgang tussen de foto en het zwarte vlak niet zo hard/geforceerd is (zowel boven als onderen).
Misschien subtiel een bepaald motief oid in die overgang, of iets anders misschien?

Klik: http://img124.imageshack.us/img124/8...titled2lm0.jpg

-Is dat dus technisch gezien mogelijk?
-Zo ja: wil iemand mij dat uitleggen hoe ik dat met PhotoShop moet doen?

Dank bij voorbaat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2006, 16:07
dafelix
dafelix is offline
iets als blur, of smoothing? weenie hoe 't moet, maar kun je iig ff zoeken/help gebruiken met die termen
Oud 09-08-2006, 17:16
ILUsion
ILUsion is offline
Je kan inderdaad met blur werken, dan krijg je een iets dikkere wazige overgangslijn; het alternatief is met een layer mask op die voorste laag (met de foto van de kat in) en daarin een gradiënt dat wit is en grijs begint te worden tegen de rand van die foto aan. Hoe je dat doet, is voor straks
Oud 09-08-2006, 17:43
hastalapastaaa
Citaat:
ILUsion schreef op 09-08-2006 @ 18:16 :
Je kan inderdaad met blur werken, dan krijg je een iets dikkere wazige overgangslijn; het alternatief is met een layer mask op die voorste laag (met de foto van de kat in) en daarin een gradiënt dat wit is en grijs begint te worden tegen de rand van die foto aan. Hoe je dat doet, is voor straks
blur had ik ook al gevonden, maar vind ik niet echt een nette oplossing. Het alternatief klinkt wel interessant; maar meteen ook moeilijk Ik ben geen PhotoShop-kenner; maar met een beetje hulp moet het wel lukken

rechtsonderen heb ik zeg maar een klein schermpje wat over layers gaat. Ik kan daar rechtermuisklik op doen. Moet ik dan gewoon ''layer from background'' kiezen??

met dat dus gedaan heb ik de optie om de opacity en fill te regelen op die zogenaamde ''layer 0''. Maar als ik daar mee ga spelen dan veranderd ie de hele foto in een vage foto; niet alleen een selectie: klik

en het lukt mij ook niet om een selectie te maken op die overgang. Oftewel... kan je dat nog es stap voor stap uitleggen voor een beginner?

Laatst gewijzigd op 09-08-2006 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 19:09
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
hastalapastaaa schreef op 09-08-2006 @ 18:43 :
(...)
http://www.sitepoint.com/article/pho...ade-layer-mask ?

eerste hit op google met "photoshop layer mask gradient"
Oud 10-08-2006, 03:05
ILUsion
ILUsion is offline
De uitleg van de site die dafelix geeft, is inderdaad wat ik bedoel. Hier toch nog maar mijn uitleg

Ik ga ervan uit dat je een document hebt met twee lagen, namelijk "background" en daarboven een laag "Layer 1" (o.i.d.) waarin je je niet die zwarte balkjes hebt staan. Als dat niet het geval is, moet je de volgende alinea doorlopen, anders mag je hem overslaan.

Stel je achtergrondkleur in op zwart (de snelste manier: gewoon op je toetsenbord: D en dan X drukken), dit is nodig omdat we gaan knippen uit de achtergrond. Selecteer nu met de Rectangular Marquee Tool (rechthoekige selectie) enkel de rechthoek met daarin het gras en de kat. Ga nu in het menu naar Layer > New > Layer via Cut. Hierdoor krijg je een nieuwe laag "Layer 1" met daarin enkel de kat.

Met de laag "Layer 1" geselecteerd in het Layer Palette, druk je onderaan in dat venstertje op de tweede knop van links (een grijs vierkant met daarin een wit cirkeltje) "Add vector Mask". Hiermee wordt er een Layer Mask op die laag gezet. Je kan nu in je layer Mask gaan werken door op het witte vierkant in die laag te klikken. Dan kan je met de Gradient Tool je overgang maken. Let er wel op dat je een overgang naar zwart (wit (=zichtbaar) naar zwart (= onzichtbaar) maakt).

Normaalgezien staat je kat (verticaal) in het midden van je figuur, je kan dus een symmetrische gradiënt gebruiken, die kies je door bovenaan in de Options Bar op de knop Reflected Gradient te klikken (een zwart rechthoekje met daarin een vage witte horizontale streep in). Als kleurverloop kies je "wit naar zwart". Wat nu gaan doen is je gradiënt van exact in het midden van je figuur recht omhoog trekken. Vermits je rechthoek met je kat exact in het midden zou moeten staan (in ieder geval krijg je het beste resultaat als je gradiënt van in het midden van die rechthoek vertrekt). Om het exacte midden van je figuur te vinden, gaan we een horizontale hulplijn maken, die verschijnt wel in je venster maar komt niet in je eigenlijk figuur terecht. Ga daarvoor naar het menu View > New Guide (onderaan). In dat venstertje kies je "Horizontal" en geef je als positie "50%" in (zonder andere eenheid!!). Nadat je op OK klikt, krijg je dan een blauwe/groene lijn in het midden van je figuur. Ga daarop staan met je cursor (Photoshop zal je cursor automatisch op die lijn zetten als je er heel dicht bij zit, dit is dus heel handig als je dingen wilt uitlijnen). Nu sleep je je gradiënt naar boven, maar wacht, je muisknop nog niet loslaten, nu houd je de knop Shift op je toetsenbord ingedrukt en Photoshop zal ervoor zorgen dat je enkel in "mooie hoeken" je gradiënt kan trekken (0°, 45°, 90°, ...) en hier hebben we juist een verticaal gradiënt nodig. Als je denkt dat je gradiënt lang genoeg is, laat je de muisknop los en daarna laat je de Shift-knop los. Ben je niet tevreden? Dan sleep je gewoon opnieuw je gradiënt op dezelfde manier!

Voila, dat is de werkwijze, een klein beetje anders dan op die site (omdat je hier met twee overvloeiingen in één keer alles klaart). Het is ook mogelijk om de twee overvloeiingen apart in te stellen, maar dat is iets moeilijker te doen en uit te leggen (zal ik wel doen, als dat nodig is, hoor).
Oud 10-08-2006, 04:02
Verwijderd
Selecteer n gedeelte van het zwart.

Select > feather (20px ofzo)

Dan delete.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 12:34
hastalapastaaa
Thnx ILUsion, tis gelukt

Andere ook bedankt!
Met citaat reageren