Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2006, 11:00
looneylover
looneylover is offline
hallo mensen..
ik moet de werkwoorden van frans eigenlijk echt zowat uit me hoofd kennen, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe je dat fatsoenlijk en effectief kan leren. ik snap wel waarom iets futur of passe compose etc wat dan ook is enzo maar om alles echt goed uit je hoofd te leren dat kan ik niet . en dat kost meestal vrij veel punten op het proefwerk..
hoe leer jij de werkwoorden uit je hoofd?

hartelijk dank
Oud 08-08-2006, 11:03
pino123
pino123 is offline
bij frans deed ik het altijd zo

leer bij verschillende tijden de vaste stam van een ww.
leer bij verschillende tijden de vaste uitgang van een ww.

dan kun je ze gewoon aan elkaar plakken achter je/tu/il etc. Er zijn altijd uitzonderingen, mar zo heb je in ieder geval heel wat goed
Oud 08-08-2006, 11:05
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
pino123 schreef op 08-08-2006 @ 12:03 :
bij frans deed ik het altijd zo

leer bij verschillende tijden de vaste stam van een ww.
leer bij verschillende tijden de vaste uitgang van een ww.

dan kun je ze gewoon aan elkaar plakken achter je/tu/il etc. Er zijn altijd uitzonderingen, mar zo heb je in ieder geval heel wat goed
ja de uitgangen ken ik meestal wel... die moet ik denk ik gewoon een paar keer doorlezen.. en hoe deed jij dat dan bij de onregelmatige (uitzonderingen) dan? want dat lukt me meestal niet en omdat ik niet weet of ik effectief leer heb ik er meestal ook niet zo'n zin in..
Oud 08-08-2006, 11:27
Verwijderd
Stampen. Heel saai werk, maar telkens het rijtje opnoemen. 't Helpt soms om het op een melodietje te zetten, dat maakt het ook wat leuker. Het werk is niet leuk, maar voor een proefwerk is het wel handig omdat je 't gewoon echt weet. Dus; schrijf een onregelmatig werkwoord op een briefje, stop dat in je zak, en als je even vijf minuten tijd hebt, neem het lijstje door.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 12:14
Verwijderd
Wat ik deed was gewoon rijtjes maken met links alle Franse woorden en rechts alle Nederlandse vertalingen (of andersom, maakt ook niet uit), van 10-20 woorden, papiertje op één van beide rijtjes leggen, opschrijven wat de vertalingen zijn. De eerste keer wist ik dan 2 van de 15 woordjes, de tweede keer 6 van de 15, de derde keer 10 van de 15, de vierde keer 14 of 15 van de 15. Kost misschien relatief veel tijd, maar ik ben zelf ook erg slecht in stampen en deze methode werkt wel voor mij. Als je alle woordjes gehad hebt, schrijf je ze in een nieuwe volgorde op en doe je ze nog een keer, om te controleren of je nu echt de vertalingen weet of alleen maar de volgorde van de vertalingen .

Werkt ook voor uitgangen van werkwoorden, al schrijf je dan niet een vertaling maar bijvoorbeeld 'passe compose' links en 'hulpwerkwoord + voltooid dw' rechts.
Werkt ook voor andere vakken, trouwens, en voor vervolgopleidingen; ik schrijf nu links de naam van een ziekte en rechts de symptomen en/of behandeling
Met citaat reageren
Oud 08-08-2006, 12:15
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
Sarah schreef op 08-08-2006 @ 13:14 :
Wat ik deed was gewoon rijtjes maken met links alle Franse woorden en rechts alle Nederlandse vertalingen (of andersom, maakt ook niet uit), van 10-20 woorden, papiertje op één van beide rijtjes leggen, opschrijven wat de vertalingen zijn. De eerste keer wist ik dan 2 van de 15 woordjes, de tweede keer 6 van de 15, de derde keer 10 van de 15, de vierde keer 14 of 15 van de 15. Kost misschien relatief veel tijd, maar ik ben zelf ook erg slecht in stampen en deze methode werkt wel voor mij. Als je alle woordjes gehad hebt, schrijf je ze in een nieuwe volgorde op en doe je ze nog een keer, om te controleren of je nu echt de vertalingen weet of alleen maar de volgorde van de vertalingen .

Werkt ook voor uitgangen van werkwoorden, al schrijf je dan niet een vertaling maar bijvoorbeeld 'passe compose' links en 'hulpwerkwoord + voltooid dw' rechts.
Werkt ook voor andere vakken, trouwens, en voor vervolgopleidingen; ik schrijf nu links de naam van een ziekte en rechts de symptomen en/of behandeling
ja dat is een goed idee.. dat ga ik eens proberen.
ja ik ben dus ook niet goed in stampen.. en ik weet dus ook alleen de volgorde van de vertalingen als ik het zo leerde. maar ik moet dus ook gewoon een andere volgorde ervan maken

bedankt
Oud 09-08-2006, 14:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik schreef ze allemaal op in een schriftje, éen werkwoord per bladzijde en dan elke tijd steeds op dezelfde plaats. En daarna wist ik ze
Oud 09-08-2006, 14:27
looneylover
looneylover is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 09-08-2006 @ 15:25 :
Ik schreef ze allemaal op in een schriftje, éen werkwoord per bladzijde en dan elke tijd steeds op dezelfde plaats. En daarna wist ik ze
ja ik heb ze in de vakantie allemaal in een schriftje geschreven..
maar nou moet ik ze nog gaan leren, want allemaal een keer opschrijven helpt niet echt maar ja ik ken er nou al een aantal dus..

bedankt voor de tips allemaal
Reageren

Regels voor berichten