Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2006, 15:47
N00se
N00se is offline
Even de situatie uitleggen:
Een vriend van me heeft net een laptop (win xp home) en draadloos internet, en daarnaast ook een oude pc (packard bell win 98 2e editie).
Sinds het draadloos internet is aangesloten wil de oude pc geen verbinding meer maken met het net.

Wat zou er moeten gebeuren:
Op die oude pc moet een nieuwe windows komen, 2000 of iets dergelijks. Geen probleem buiten het feit dat er eerst nog 6gig aan bestanden van de pc op de laptop gezet moeten worden.

Draadloos 6 gig doorsturen duurt veel te lang, en de pc heeft geen verbinding met de draadloze router. De pc is eigelijk ook wel half gaar, nooit onderhouden enzo...

Hoe kan ik er voor zorgen dat die 6 gig bestanden op de laptop komen ?
Verbinding maken via een utp kabel, via usb, ... ?
En hoe maak je dan ook echt daadwerkelijk die verbinding ?

(Ps: het toeval wil even zijn dat ik net dezelfde packard bell pc heb en ook een laptop die vergelijkbaar is, dus ik kan wat jullie voorstellen zelf on-the-fly uittesten)

Dank bij voorbaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2006, 16:23
dafelix
dafelix is offline
via USB kan, je hebt speciale USB-TO-USB-transfer pakketjes, met meegeleverde software

of je knoopt ze met een *straight* UTP kabel vast (gewoon een netwerk maken dus), en dan kun je via windows-shares of FTP bestanden verzenden
Oud 10-08-2006, 16:49
N00se
N00se is offline
Welke software raad je aan voor zo'n usb transfer ? Want ik ga geen pakketje kopen omdat we hier al een hoopje usb kabels hebben liggen ...

Of de andere optie van FTP, hoe stel ik dat in bij de pc en de laptop ?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 17:59
dafelix
dafelix is offline
FTP is vrij gemakkelijk eigs, je moet een PC als server instellen (je PC, in dit geval), je gebruikt daarvoor een stukje software (Serv-U is een mooi, maar uitgebreid, programma) en op de client (je laptop, in dit geval) gebruikt een FTP client (Filezilla, lekker progje) en je stuurt bestanden over, mits je natuurlijk een netwerkje hebt

(overigens kan 6 GiB prima via wireless verzonden worden, je PC kan via het netwerk gewoon met je laptop communiceren)
Oud 11-08-2006, 12:45
phoxetis
phoxetis is offline
hard disc eruit schroeven?

usb-harddisc van een vriendje lenen voor een dagje?
Oud 12-08-2006, 12:57
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij heb je voor USB-to-USB-netwerkjes speciale USB-kabels nodig hoor (omdat je twee USB Hosts met elkaar gaat verbinden en niet een Host (PC) en een Client (apparaat), denk ik dan).

Je kan inderdaad met een gewone UTP-kabel, maar die moet crossed zijn als je ze rechtstreeks op elkaar aansluit, niet straight zoals dafelix zegt. Wat wel mogelijk zou kunnen zijn is ze met een straight UTP-kabel (een gewone UTP-kabel in feite, een patch-kabel is ook goed) op een hub/switch/router aansluiten en zo alles delen.

Voor FTP, kan je op beide computers met FileZilla (respecitievelijk FileZilla en FileZilla Server) werken, maar dat lijkt me vrij overkill als het bestandsdelen van Windows gewoon werkt. Windows 98 zal namelijk geen inloggegevens vragen aan de XP-computer (omgekeerd kan dat wel het geval zijn), zodat je vanop de XP-computer in normale omstandigheden ongehinderd door inloggegevens aan de bestanden van de pc met Windows 98 geraakt.

Draadloos versturen als die W-98-pc draadloos heeft, moet ook te doen zijn. Plaats ze gewoon niet te ver van elkaar en dan zou je in ieder geval 11 Mbps moeten halen, waarmee het 80 minuten duurt om alles over te zetten, dat lijkt me niet zo'n probleem? Deel dat door 5 als je op beide computers 802.11g hebt. USB zal volgens mij niet veel sneller zijn, ik vermoed dat de computer met Windows 98 geen USB 2.0 heeft, wat dus inhoudt dat de snelheid daarop automatish tot 12 Mbps. Met UTP kan je tot 100Mbps gaan, maar dan moet je die connectie wel maken (en dat kunnen we niet voor je doen). Let er trouwens op dat al deze snelheden theoretisch zijn, er gaat dus nog wel heel wat af in de praktijk.

Probeer zelf eens de computers te verbinden en stel dan vragen over de problemen die je tegenkomt; we kunnen moeilijk alle mogelijkheden geven en helemaal uitwerken, je moet ook zelf wat opzoekwerk willen verrichten, hoor.
Oud 12-08-2006, 13:26
dafelix
dafelix is offline

crossed, precies, foutje
Reageren

Regels voor berichten