Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2006, 15:53
Lunaaaaa
Lunaaaaa is offline
Mijn allerlierste vriendje en ik zijn nu ongeveer een jaar samen, maar de laatste tijd heeft hij nogal vaak geld tekort.
Ik, als behulpzame vriendin schiet hem dat dan vaak voor. Vroeger ging het een beetje gelijk op. Ik leende hem geld en een tijdje later, als hij weer genoeg geld had, kocht hij me dan een cadeautje, hij betaalde in de bioscoop of hij trakteerde.

Maar tegenwoordig heeft hij echt veel geld nodig. Net een nieuwe gsm gekocht en al zijn centjes zijn er alweer door. Ik heb de laatste twee weken alles betaald voor ons beiden, dus dat wil ook zeggen cadeautjes voor zijn vrienden die dan van ons twee kwamen.

Nu is er wel een groot verschil tussen zijn ouders en mijn ouders. Ik krijg geen zakgeld, maar krijg wel alles wat ik nodig heb. Als ik de deur uitga, mag ik gewoon tien euro uit mijn moeders portefuille halen. Ze vertrouwen mij hier en over geld wordt er nooit moeilijk gedaan.
Bij hem daarentegen moet geleend geld tot op de eurocent terugbetaald worden en zijn zakgeld moet volstaan om alles te kopen wat hij nodig heeft, eten en kleding uitgezonderd.
Dusja, ik vind dat wel erg voor hem, en aangezien ik altijd geld op zak heb, schiet ik hem altijd wat voor.

Maar gisteren vroeg hij om €50 te lenen. Nu vraag ik mij af hoever ik moet gaan? Ik wil geen gierige pin zijn, maar ik wil ook niet dat dit een gewoonte wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2006, 15:59
Estar
Estar is offline
Dan zeg je toch: nee 50 euro is te veel, en je leent de laatste tijd al zoveel, betaal dat eerst maar eens terug.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:00
Pierreke
Pierreke is offline
Hmmm het feit dat hij zo lastig geld (mee)krijgt is natuurlijk een feit maar anders zou ik echt gezegd hebben dat hij het niet zou krijgen. Geld dat je niet hebt kun je niet uitgeven, dan had ie maar beter na moeten denken toen hij z'n nieuwe gsm kocht.. Het verhaal van z'n ouders maakt het natuurlijk wel een klein beetje anders. Leen hem het geld maar maak er duidelijke afspraken over?!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:00
Roos
Roos is offline
Heef hij een baantje? Zo kan hij misschien wat extra geld verdienen.
Misschien kan je een afspraak maken van: op die datum krijg ik het weer terug. Ik snap wel dat je geen zin hebt om hem steeds geld te lenen, zeker als hij het niet uit zichzelf terug geeft.

Misschien kan je het er eens rustig met hem over hebben. Zoeken naar een oplossing die beter werkt dan geld van jou lenen. Zoals een (ander) baantje, of anders met zijn geld omgaan. Sparen perhaps.

Hij koopt wel een nieuwe telefoon, dus hij heeft wel geld, volgens mij moet hij nog een beetje leren om er mee om te gaan
Oud 01-08-2006, 16:03
__
__ is offline
tja, praten he. ik zou op dit moment makkelijk 50 euro uitlenen aan mijn vriendje maar als het de laatste tijd alleen maar zo zou gaan zoals jij beschrijft zou ik er inderdaad ook moeite mee hebben. dit schiet zo gewoon niet op, bespreek het. zo te horen moet ie een beetje leren dat ie het geld dat ie niet hééft, ook niet kan uitgeven. en dat ie de aanschaf van een nieuwe mobiel vantevoren een beetje incalculeert in zn uitgaven? dat zou ik maar eens allemaal even in de groep gaan gooien he
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:04
Iduna
Iduna is offline
Bij voorschieten denk ik aan geld dat je tijdelijk aan de ander leent. Na een bepaalde tijd krijg je dat geld weer terug, dus niet in de vorm van een cadeau of traktatie.

Ik denk dat jouw vriend wat beter met zijn eigen geld om moet leren gaan. Een (beter) baantje zoeken of niet andermans geld uitgeven omdat hij even geen geld heeft.
Vijftig euro is best veel geld en dat mag je ook best weigeren. Tenzij je met hem afspreekt wanneer hij het weer aan je terug moet geven.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:04
Tsu
Tsu is offline
Gewoon zeggen dat je niet al het geld van de wereld hebt.
Hij krijgt zelfs nog zakgeld, dan moet ie maar leren met geld omgaan vind ik.
Oud 01-08-2006, 16:10
Shredder
Shredder is offline
Of je hem de 50 euro leent moet je zelf beslissen, je moet zelf kijken waar je de grens legt tussen een keertje iets voorschieten of dergelijke bedragen uitlenen.

Als je ervoor kiest om het wel te lenen aan je vriend, maak dan duidelijke afspraken! Wanneer je het weer terug wilt hebben en dat het zeker geen gewoonte gaat worden. Twijfel niet om eens te vragen waar hij al dat geld aan verbrast. Maak hem ook eens duidelijk dat hij zelf beter met zijn geld om moet gaan, je zegt zelf dat hij genoeg krijgt om zijn eigen kleren etc van te kunnen bekostigen, dan moet hij hiermee beter leren omgaan dan het her en der over de balk te smijten.

Als je ervoor kiest om het niet uit te lenen, voel je zeker geen gierigaard! Maar maak hem iig ook duidelijk dat hij moeten leren met zijn centen om te gaan.
Oud 01-08-2006, 16:12
Verwijderd
Niet geven. Ik zie niet in waarom hij €50,- nodig zou hebben; hij woont thuis, krijgt dus te eten, krijgt zakgeld en heeft al van je geleend. Waar heeft hij in vredesnaam die €50,- voor nodig?! 't Zal niet iets enorm belangrijks zijn dus. Als hij echt geen eten zou hebben ofzo, dan is het een ander verhaal, maar dat is nu niet aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:21
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Misschien moet je maar een vent nemen die wel geld heeft
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:25
adon1s
adon1s is offline
Ik zou 't sowieso niet pikken... dan gaat ie toch lekker een bijbaantje zoeken.
Oud 01-08-2006, 16:57
Verwijderd
Gosh, dat soort mensen vind ik echt vervelend. Alsof het van je ouders af moet hangen of je geld hebt ja of nee.
Hij kan toch zelf ook initiatieven ontplooien en een baantje zoeken?

Nou ja, zoals Andijvie al zei: het zal vast niet zó ontzettend belangrijk dat er iets misgaat als hji die vijftig euro niet zou krijgen.
Bovendien vind ik vijftig euro best wel veel om uit te lenen, ook aan je vriend.

Nou ja, niet geven dus.
Je bent zijn vriendin, geen filantropische instelling.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 17:52
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ik vind ook dat hij zelf maar zijn geld moet gaan verdienen enzo. Af en toe wat geld van elkaar 'lenen' zie ik niet als een probleem. In een relatie ben ik al gauw het type dat zegt dat het geld dat er is samen gedeeld wordt.
Oud 01-08-2006, 18:00
Nonaj
Nonaj is offline
Pas wel op dat het niet hierop uit draait:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1366775
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:19
Verwijderd
Hij krijgt eten en kleding en waarschijnlijk hoeft hij ook geen huur te betalen aan z'n ouders (of schoolboeken, of verzekering), dus hij kan nooit 50 euro écht nodig hebben. Als hij iets voor dat geld wil kopen moet-ie dus maar sparen of een bijbaantje zoeken. Ik zou 't niet doen. 50 euro is best veel.

(ik ben wel benieuwd hoeveel zakgeld hij dan krijgt, maar dat hoef je verder niet te vertellen)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:32
Qimm
Qimm is offline
Een nieuw mobieltje kopen, hoe nuttige besteding van je schamele geld... ik zou niets (meer) uitlenen.
Oud 01-08-2006, 18:41
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 01-08-2006 @ 19:00 :
Pas wel op dat het niet hierop uit draait:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1366775
ik moest daar direct aan denken!
Oud 01-08-2006, 18:51
Lunaaaaa
Lunaaaaa is offline
Bedankt voor de reacties

Mijn vriendje is nogal van het sociale type, hij moet dus constant rondbellen, doet aan volleybal, doet aan vele tornooien mee, die ook allemaal geld kosten.
Zijn nieuwe gsm was wel een noodzaak omdat zijn oude stuk was, ze geen thuistelefoon hebben en de telefoontjes en smsjes toen allemaal via mijn gsm verliepen.

Ik weet heel goed waar hij zijn geld aan besteed, hij heeft het er al vaak met mij over gehad. En hij doet veel meer op dan ik omdat zijn levensstijl een beetje anders is. Hij heeft veel meer vrienden dan ik, gaat meer uit en op café. En als ik niet betaal bij fuiven ofzo, kunnen we nooit ergens heen.

Hij krijgt trouwens 30€ in de week, waarvan er 5€ gespaard wordt. Nu heeft hij overlaatst zijn fiets moeten laten herstellen en die rekening was ook vrij hoog, waardoor hij heeft moeten 'lenen' bij z'n moeder, die er nogal op stond het zo vlug mogelijk terug te hebben...

En m'n ex was ook zo, maar die profiteerde er vooral van. In 6maand was ik de enige die trakteerde en zijn uitgaven gingen vaak naar dingen die hij niet nodig had zoals cd's en tijdschriften. Dus daarom ben ik er nu wel wat voorzichtiger mee.

Een vriendje met veel geld zou idd handig zijn, maarja
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:56
Fides
Fides is offline
Zeg dat je hem het geld leent als hij op zoek gaat naar een baantje
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 18:58
Qimm
Qimm is offline
Je kunt ook hele leuke 'nieuwe' tweede handse telefoons kopen voor 15 euro ofzo, die doen het prima en dan ben je niet ineens al je geld kwijt.
En wat nou MOET rondbellen, hij kan ook (gratis) gebeld worden hoor! Verder hebben ze thuis waarschijnlijk ook een pc, daar zit zo'n programma op waarmee je GRATIS brieven kunt versturen de zogenaamde e-mail.
Ook uitgaan hóeft niet veel te kosten, ik kan mij op een avond in een discotheek (incl 6 euro entree) voor 15 euro uitstekend vermaken. Het is maar net wát en hoeveel je drinkt. Rondjes geven doe ik niet aan Dat is onnodig duur en als je daarmee je vrienden moet behouden dan zijn het ook niet zulke beste vrienden.

het is niet moeilijk
Oud 01-08-2006, 18:59
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Lunaaaaa schreef op 01-08-2006 @ 19:51 :
Bedankt voor de reacties

Mijn vriendje is nogal van het sociale type, hij moet dus constant rondbellen, doet aan volleybal, doet aan vele tornooien mee, die ook allemaal geld kosten.
Zijn nieuwe gsm was wel een noodzaak omdat zijn oude stuk was, ze geen thuistelefoon hebben en de telefoontjes en smsjes toen allemaal via mijn gsm verliepen.

Ik weet heel goed waar hij zijn geld aan besteed, hij heeft het er al vaak met mij over gehad. En hij doet veel meer op dan ik omdat zijn levensstijl een beetje anders is. Hij heeft veel meer vrienden dan ik, gaat meer uit en op café. En als ik niet betaal bij fuiven ofzo, kunnen we nooit ergens heen.

Hij krijgt trouwens 30€ in de week, waarvan er 5€ gespaard wordt. Nu heeft hij overlaatst zijn fiets moeten laten herstellen en die rekening was ook vrij hoog, waardoor hij heeft moeten 'lenen' bij z'n moeder, die er nogal op stond het zo vlug mogelijk terug te hebben...

En m'n ex was ook zo, maar die profiteerde er vooral van. In 6maand was ik de enige die trakteerde en zijn uitgaven gingen vaak naar dingen die hij niet nodig had zoals cd's en tijdschriften. Dus daarom ben ik er nu wel wat voorzichtiger mee.

toch oppassen meid. de grens van 'noodzaak' naar 'handig geldlaatje' is heel klein, en heel eenvoudig te overschrijden...
Oud 01-08-2006, 19:01
Experiment
Experiment is offline
Hangt ervan af waarvoor hij het geld nodig heeft. Ik zou mijn vriendje geen geld geven voor uitgaan of bellen of zoiets, dan spaart hij maar even. 30 euro zakgeld per week vind ik hartstikke veel! Hij komt nogal gemakzuchtig over moet ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 19:09
Qimm
Qimm is offline
Ow en hij spaart? Waarvoor spaar je nou?! (voor later en voor 'noodgevallen' Dus als je ineens veel geld nodig hebt voor bv je mobiel of je kapotte fiets') anders gaat hij toch lekker lenen bij de bank?
Oud 01-08-2006, 19:15
BeertjeColargol
BeertjeColargol is offline
Als ie meer geld nodig heeft zoekt ie maar een baantje, ik zou hem absoluut geen geld lenen als het niet zeer noodzakelijk is. Hoewel ik niks snap van mensen die 30 euro per week krijgen en nog blut zijn.
Oud 01-08-2006, 20:21
Metal
Metal is offline
Citaat:
Qimm schreef op 01-08-2006 @ 19:32 :
Een nieuw mobieltje kopen, hoe nuttige besteding van je schamele geld... ik zou niets (meer) uitlenen.
Jezus christus ja. Ik leen sowieso al niet makkelijk geld (daar komen immers problemen van) maar om voor een mobieltje geld te lenen. Als je al geld leent doe je dat toch voor iets primairs, en niet voor een telefoon?

Daarnaast zou ik me een fucking schooier voelen als ik constant geld zou lenen van mijn vriendin, ik zou het gewoon niet kunnen, wat een lef heeft die gast, tsjeez.
Oud 01-08-2006, 20:44
vosje16
vosje16 is offline
Je zegt dat hij geld van je leent, maar dat hij het daarna dan wel met kadootjes enzo 'terugbetaald'

Dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat hij met JOUW geld jou kadootjes koopt, je eten/bioscoop betaald. Dus dan komt het er eigenlijk op neer dat jij alles betaald...

Ik vind dat als hij geld leent, dat hij dan ook geld terug moet geven.

Sorry voor mijn pessimistische kijk op de zaak

Laatst gewijzigd op 01-08-2006 om 20:48.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:50
vosje16
vosje16 is offline
Dus als hij 50€ vraagt, mag je je waarschijnlijk verwachten aan een kado van 50€...binnenkort toevallig jarig?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:54
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Maar als ie 18 is en bij z'n ouders woont, en zo afhankelijk is van die 30 euro die hij per week krijgt...beetje, tja kinderachtig. een ander woord heb ik er niet voor.

Ik ken trouwens geen mensen van 18 die nog zakgeld krijgen

Laatst gewijzigd op 01-08-2006 om 20:56.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:55
Hulk
Hulk is offline
5 euro per week sparen .. laat die gast een baantje zoeken
Oud 01-08-2006, 21:02
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 01-08-2006 @ 21:54 :
Maar als ie 18 is en bij z'n ouders woont, en zo afhankelijk is van die 30 euro die hij per week krijgt...beetje, tja kinderachtig. een ander woord heb ik er niet voor.

Ik ken trouwens geen mensen van 18 die nog zakgeld krijgen
Ik ben 19 en krijg ook nog zakgeld Ik studeer nog en mijn ouders vinden niet dat ik dan moet werken...'k Ga later nl nog genoeg moeten werken...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:04
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Lunaaaaa schreef op 01-08-2006 @ 16:53 :
Bij hem daarentegen moet geleend geld tot op de eurocent terugbetaald worden en zijn zakgeld moet volstaan om alles te kopen wat hij nodig heeft, eten en kleding uitgezonderd.
Dusja, ik vind dat wel erg voor hem, en aangezien ik altijd geld op zak heb, schiet ik hem altijd wat voor.

Maar gisteren vroeg hij om €50 te lenen. Nu vraag ik mij af hoever ik moet gaan? Ik wil geen gierige pin zijn, maar ik wil ook niet dat dit een gewoonte wordt.
Ik krijg geen zakgeld en moet wel mijn eigen kleding betalen, dus zo erg zal het voor hem niet zijn
Mijn vriendin stelt ook wel eens voor dat ze me wat bij kan schieten, maar dat wil ik gewoon niet... je moet je beseffen dat je niet constant kunt lenen, uiteindelijk zal je toch echt op eigen benen moeten kunnen staan.
Ik vind dus dat je hem die 50 euro niet moet lenen, niet om het geld, maar om het princiepe.
Als hij meer geld nodig heeft kan hij ook meer gaan werken of gewoon minder uitgeven
En zoals je al zegt, als je steeds wat leent dan wordt het een gewoonte, je moet ergens een duidelijke grens stellen voor jezelf, anders is het straks steeds een beetje meer en staat hij je uiteindelijk een paar honderd of een paar duizend euro schuld.
Oud 01-08-2006, 21:07
Kayleigh
Kayleigh is offline
Zeer slechte ervaringen mee (evenals een vriendin van mij, die speelde letterlijk voor Bank van Lening).. ik raad het je ook echt af.. dat de één meer te schaften heeft dan de andere, zul je altijd hebben, maar nu klinkt het net alsof je hem zakgeld geeft..

Mocht het uitgaan, voel jij je hartstikke gebruikt.. Plus dat de kans dat je het dan nog terugkrijgt, gering is. Maar ook als het aanblijft.. je kunt denk ik beter niet al te grote bedragen en al helemaal niet met regelmaat geld aan vrienden/ partners of familie lenen. Komen geheid irritaties van.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:09
Orpheo
Orpheo is offline
ik krijg ook nog zakgeld van mn oma. is gewoon handig. en ik het t soms ook gewoon echt ff nodig. en dat weet ze, en daarom krijg ik t geld ook

denk aan, met spoed nieuwe snaren moeten kopen oid.. dan is zakgeld echt wel ff handig als je gewoon extreem krap bij kas zit )
Oud 01-08-2006, 21:11
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 01-08-2006 @ 22:09 :
ik krijg ook nog zakgeld van mn oma. is gewoon handig. en ik het t soms ook gewoon echt ff nodig. en dat weet ze, en daarom krijg ik t geld ook

denk aan, met spoed nieuwe snaren moeten kopen oid.. dan is zakgeld echt wel ff handig als je gewoon extreem krap bij kas zit )
Moraal van de reply:

koppel je vriend aan Orpheo's oma
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:57
vedetje
vedetje is offline
Voelt je vriend zich niet ongemakkelijk als hij telkens weer leent?

Mijn ex betaalde altijd voor ons 2 als we samen iets deden, en hij wou er ook niet van weten als ik geld te voorschijn zou halen,
evenals mijn beste vriend, gaan we samen met een paar uit, willen we onze drankkosten delen, wil die ons niet eens zeggen hoeveel het gekost had...

Nu, ik voel me daar soms wel ongemakkelijk onder!
Oud 01-08-2006, 21:59
Shredder
Shredder is offline
Kzou niet eens geld durven vragen aan m'n vriendin of accepteren als ze het aanboodt, gewoon omdat ik vind dat je dat niet kunt maken. Het is je vriendin, niet Leen van Frisia. Dan maar minder contact met vrienden en mis je wat feesten/uitgaan. Maja, niet iedereen denkt daar natuurlijk hetzelfde over.

Verder krijg ik €80,- per maand en daar kan ik me prima mee redden. Werk bij de AH ook nog een paar uurtjes in de week wat nog een extra €60,- opleverd. Hiervan spaar ik nog minstens €50,- per maand, de rest gebruik ik voor wat ik nodig heb, wat ik nog overheb gaat ook naar de spaarrekening
Ik kan dus ongeveer €90,- verbrassen per maand, jouw vriendje €100,- (de €20,- sparen eraf). Het kan echt gemakkelijk, hij moet gewoon leren prioriteiten te stellen waar hij geld aan uitgeeft en leren niet alleen in het nu te denken.

Laatst gewijzigd op 01-08-2006 om 22:04.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:59
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 01-08-2006 @ 22:02 :
Ik ben 19 en krijg ook nog zakgeld Ik studeer nog en mijn ouders vinden niet dat ik dan moet werken...'k Ga later nl nog genoeg moeten werken...
Dan ben je een uitzondering in deze maatschappij. Het merendeel van de Nederlandse jeugd wilt een gsm, een ipod, spelcomputer, digitale camera etc, en ouders willen dat niet betalen, lijkt me logisch he. Of je bent enigkind en hebt gulle ouders. vriendje van TS zal dat geld ook niet écht nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 23:59
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Ik zou me zowiezo al ongemakkelijk voelen als ik telkens geld bij mijn vriendin zou moeten lenen. Bovendien, 1 keer kan wel, maar het moet niet structureel zijn zoals de TS beschrijft.

Ik zou het gewoon tegen hem zeggen dat ie maar beter met z'n geld moet omgaan of meer moet gaan werken (nah, op een iets subtielere manier dan)... En als je al een geldtekort hebt, dan ben je ook niet slim bezig als je dan een mobieltje koopt. Pas iets kopen, als je het geld daarvoor hebt is me altijd geleerd.

En zowiezo zou ik (persoonlijk) liever geld cash terug zien dat in de vorm van traktaties e.d. Ik bedoel, wanneer je vriend nu trakteert is dat meer uit noodzaak en minder omdat hij nou zo'n lief gebaar wil maken (kan ook natuurlijk, maar in eerste instantie gaat het er dan om dat hij jouw terugbetaald). Als hij je gewoon terugbetaald en hij dan eens trakteert dan weet je dat het niet met schuldafbetaling o.i.d. te maken heeft.

Op den duur ga je dr alleen maar aan ergeren denk ik. Dat is zeker niet goed voor je relatie.
Oud 02-08-2006, 00:03
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik ben 23 en ik krijg nog zakgeld.

Maar geen stufi, want ik ben 'n Belg, en m'n ouders krijgen dus nog veel geld voor mij van de Belgische staat.
Oud 02-08-2006, 00:05
grandmommy
grandmommy is offline
laat hem maar een paar cd's verkopen als ie zonodig geld moet hebben. die jongen klinkt als iemand die nou niet bepaald weet waar zijn prioriteiten liggen en als het mijn vriend zou zijn zou ik hem daar heel erg direct op wijzen. dan kan ie nog zo aardig en sociaal zijn en moeilijke ouders hebben, maar 30 euro per week is 120 in de maand en daar kan je genoeg dingen mee doen zonder geld bij je vriendin af te troggelen. aanpakken die shit dus, laat hem maar wat doen voor zijn geld.
Oud 02-08-2006, 00:09
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Kayleigh schreef op 01-08-2006 @ 22:11 :
Moraal van de reply:

moraal van je post: je snapt echt niet waar ik t over had....
Oud 02-08-2006, 00:10
grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
dit zou ik dus echt nooit kunnen he, op die leeftijd nog 'zomaar' geld krijgen van mijn ouders. ik zou me echt een profiteur voelen en ik ben ook van mening dat mensen die tot op late leeftijd nog geld krijgen van hun ouders financieel minder goed op eigen benen kunnen staan dan mensen die vanaf de 'werkleeftijd' van 15/16 jaar al werken en zelf hun geld verdienen. studeren is geen reden om niet voor je eigen geld te kunnen zorgen, je houd echt wel wat uurtjes over die je in de supermarkt vullend kunt volbrengen. alhoewel ze iemand van 19 natuurlijk niet meer aannemen want die zijn al te oud.
Oud 02-08-2006, 07:48
Kali
Kali is offline
Ik ben bijna 22 en krijg ook nog elke maand zakgeld en hoef niets te betalen.
Maar in België heb je niet zo jobs waar je een paar uurtjes in de week kunt gaan werken ( supermarkt) volgens mij, hier werken de studenten in de zomermaanden een maand lang gewoon.
Of tijdens de andere vakanties
Nu ja, mijn ouders WILLEN niet dat ik ga werken, wegens de oneerlijkheid van het systeem. ( Waarom moet iemand die van hetzelfde geboortejaar is maar al jarig geweest is 100€ meer verdienen dan iemand die later verjaart? )
En de luiheid en nooit goed verdienen zal bij mij geen probleem worden, er staat mij een job van 8u -23u te wachten binnen 2 jaren dus.

Ontopic : niet lenen, hij kan zuiniger leven, ik trakteer men vriend ook soms voor de film, maar dan betaald hij eens het eten enzovoorts , zodanig dat het gelijk opgaat. Maar hij moet mij ook geen geld vragen want geef ik toch niet.
Oud 02-08-2006, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Lunaaaaa schreef op 01-08-2006 @ 19:51 :
Bedankt voor de reacties

Gsm is tot daar aan toe, maar dat jouw vriend nou per se zo vaak uit wil en cafés in, dat is a) niet per se nodig, en b) idioot dat dat van jouw geld moet. Als jij niet betaalt bij feesten, dan gaan jullie niet? Dan zit er iets goed mis

Ik zou hem eens duidelijk maken dat het een beetje meer gelijk op moet gaan, en dat hij anders maar eens een baantje moet zoeken. Mijn vriendje heeft veel meer geld dan ik, maar ik laat hem écht niet meer dan de helft betalen (...ongeveer, dan, het is niet zo dat we altijd alles zelf voor onze kosten nemen, meer dat we om en om betalen). Dat we dan niet zomaar altijd overal heenkunnen, is daar een gevolg van, ja. Maar gelukkig kunnen we ons ook vermaken zonder continu geld uit te geven...
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 17:06
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 02-08-2006 @ 01:09 :
moraal van je post: je snapt echt niet waar ik t over had....
wat neemt iedereen hier toch alles serieus op, christus
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 17:28
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
Kayleigh schreef op 01-08-2006 @ 22:11 :
Moraal van de reply:

Uitleg:

Kayleigh doelt hier op het feit dat de vriend vaak geld nodig heeft, Orpheo's oma komt vaak met geld aanzetten als hij het net nodig heeft. Zou de vriend dus ook goed kunnen gebruiken.

Zo moeilijk was ie toch niet?
Oud 02-08-2006, 18:08
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Morgan schreef op 02-08-2006 @ 12:00 :
Gsm is tot daar aan toe, maar dat jouw vriend nou per se zo vaak uit wil en cafés in, dat is a) niet per se nodig, en b) idioot dat dat van jouw geld moet. Als jij niet betaalt bij feesten, dan gaan jullie niet? Dan zit er iets goed mis

Ik zou hem eens duidelijk maken dat het een beetje meer gelijk op moet gaan, en dat hij anders maar eens een baantje moet zoeken. Mijn vriendje heeft veel meer geld dan ik, maar ik laat hem écht niet meer dan de helft betalen (...ongeveer, dan, het is niet zo dat we altijd alles zelf voor onze kosten nemen, meer dat we om en om betalen). Dat we dan niet zomaar altijd overal heenkunnen, is daar een gevolg van, ja. Maar gelukkig kunnen we ons ook vermaken zonder continu geld uit te geven...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Jouw vriend komt op mij over alsof hij totaal geen prioriteiten weet te stellen in het omgaan met zijn geld. Hij woont nog thuis, heeft dus bijna geen vaste lasten, krijgt (in mijn ogen) bizar veel zakgeld en nog moet hij steeds geld van jou lenen en kunnen jullie alleen maar leuke dingen doen van jouw geld?

Ik zou dat niet pikken hoor. Tuurlijk, het is zijn geld, dus hij moet weten wat hij daar mee doet. En als hij een keertje niet uitkomt om een goede reden, kun je altijd voor die ene keer bijspringen. Maar in deze mate zou ik dat echt nooit doen. Hij moet zelf maar eens de waarde van geld leren en dat hij daar niet zo makkelijk mee om kan gaan. Zeker als hij straks op zichzelf woont of wat dan ook. Dan gaat hij maar een keertje niet stappen. Ik vind echt dat hij zich wat dat betreft kinderachtig en ontverantwoordelijk opstelt.

Mijn vriend en ik wonen samen, hebben zelfs een eigen woning gekocht en reken maar dat het dan handig is als je verantwoordelijk met geld om kan gaan. Wij moeten daar gewoon keuzes in maken. Als we een maand wat krap zitten, gaan we gewoon een keertje niet mee uit. Of we organiseren thuis een filmavond waarbij iedereen wat te eten of drinken meeneemt. Makkelijk zat en er zijn alternatieven genoeg. Ik vind niet dat jij daar voor op moet draaien. Teneerste is dat niet eerlijk en ten tweede leert hij dan nooit met geld omgaan.
Oud 02-08-2006, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Lunaaaaa schreef op 01-08-2006 @ 16:53 :
Maar tegenwoordig heeft hij echt veel geld nodig. Net een nieuwe gsm gekocht en al zijn centjes zijn er alweer door. Ik heb de laatste twee weken alles betaald voor ons beiden, dus dat wil ook zeggen cadeautjes voor zijn vrienden die dan van ons twee kwamen.
Haha, wat een schrale aap. Gewoon geen geld meer instoppen, laat hem eerst maar eens zo'n NIBUD-cursus voor brugwuppen volgen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 18:54
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Shredder schreef op 02-08-2006 @ 18:28 :
Uitleg:

Kayleigh doelt hier op het feit dat de vriend vaak geld nodig heeft, Orpheo's oma komt vaak met geld aanzetten als hij het net nodig heeft. Zou de vriend dus ook goed kunnen gebruiken.

Zo moeilijk was ie toch niet?
dankje Shredder
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:49
Orpheo
Orpheo is offline
[QUOTE]Kayleigh schreef op 02-08-2006 @ 18:06 :
wat neemt iedereen hier toch alles serieus op, christus [/QUOTE

wat maakt iedereen hier toch debiele opmerkingen, christus
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten