Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-08-2006, 19:40
]{ing
]{ing is offline
Zou het lukken om een notebook windows te laten booten vanaf een serial ata disk aan de poort van een pcmcia/cardbus kaart? Zo lijkt me behoorlijk wat snelheidswinst te behalen met een notebook, sneller dan 2.5'' 7200rpm disk gezien bandbreedte van cardbus?

De pcmcia controller van mn notebook is een Texas Instruments PCI-4410, het besturingssysteem Windows XP.

Wil gebruik maken van een kaart als onderstaande en een 10000 rpm / 74 gb externe disk met s-ata aansluiting.

Technische Daten

* 2 Slot Serial-ATA
* Kompatibel zu CardBus- (32Bit) Steckplätzen
* Leichte Plug & Play Installation
* Datentransfer bis 1,5 GB/s
* unterstützt Festplatten grösser als 137 GB
* Chip SI 3112A

Systemvoraussetzung

* IBM kompatibler PC
* Betriebssystem: Win98/98SE/2000/ME/NT4/XP

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2006, 14:56
]{ing
]{ing is offline
niemand een tip?

ach ja het viel te proberen, als ik het nu aanschaf voor +-150 euro heb ik iig een goedkope externe raptor schijf, ook leuk voor video editing
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 16:39
]{ing
]{ing is offline
mn notebook moet sneller, iemand?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 16:59
M@rco
M@rco is offline
Ik denk niet dat er veel snelheidswinst te behalen valt, mocht het al mogelijk zijn, aangezien geen enkele harde schijf gelimiteerd is door de bussnelheid.
Oud 16-08-2006, 17:04
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
M@rco schreef op 16-08-2006 @ 17:59 :
Ik denk niet dat er veel snelheidswinst te behalen valt, mocht het al mogelijk zijn, aangezien geen enkele harde schijf gelimiteerd is door de bussnelheid.
maar in mn laptop zit slechts een 4200 of 5400 toeren (geen idee) 2.5'' disk. dan gaat een raptor toch zeker ownen? ook over pcmcia bus die naar het schijnt hetzelfde is als 32bits pci?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 17:08
M@rco
M@rco is offline
Mja dat is wel zo, maar kun je er niet gewoon een 7200rpm 2,5" schijf inzetten? Je schreef in je eerste post dat zoiets er al inzat, dus daar baseerde ik ook mijn antwoord op.
Oud 16-08-2006, 18:12
]{ing
]{ing is offline
nou nee ik doelde met 'sneller dan 2.5'' 7200rpm disk' op het feit dat ik natuurlijk ook de schijf in mn notebook kan vervangen en er een 7200rpm schijf in zou kunnen plaatsen

maar 7200 rpm maakt meer herrie en wordt een stuk heter en van dat tweede weet ik niet zeker of mn notebook het aankan. bovendien heb ik daarop 4 jaar garantie en als ik de harddisk eruit haal gaat dat ten koste daarvan en heb een schijf over waar ik weinig mee kan

sowieso moet een raptor haast wel sneller zijn, kan echter nergens ervaringen vinden
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 19:50
Verwijderd
Ik denk niet dat dat sneller is eigenlijk, aangezien je altijd nog gelimiteerd wordt door de pcmcia bus en er vertragingen zijn in de stappen die genomen worden voordat de hdd aangesproken wordt (hdd > pcmcia adapter > chipset).
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 20:07
]{ing
]{ing is offline
maar transferrates en dergelijke? de data moet idd eerst door de s-ata kaart, de pcmcia interface en dan pas naar de nortbridge (pci controller?).. daar heb je gelijk in maar of dat zoveel uitmaakt dat het even snel (zeg maar traag) is dan de notebook disk

jammer dat ik niks heb om het te testen, dan moet ik eerst een pcmcia kaartje kopen
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 16:26
phoxetis
phoxetis is offline
wat is het probleem nu precies?

waarom zou je gaan booten van een externe schijf als je laptop zelf ook een harddisc heeft?

zet dan je spelletjes en desnoods je swapfile op de externe schijf...
Oud 17-08-2006, 17:10
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 17-08-2006 @ 17:26 :
wat is het probleem nu precies?

waarom zou je gaan booten van een externe schijf als je laptop zelf ook een harddisc heeft?

zet dan je spelletjes en desnoods je swapfile op de externe schijf...
geen probleem meer een mogelijkheid waarvan ik na wil gaan of het gaat werken

de harddisk in de notebook is nog altijd trager dan een gewone 3.5'' schijf op 7200 rpm en al helemaal zo'n raptor op 10000 rpm. dit zou een mogelijkheid kunnen zijn om de trage notebook hdd te omzeilen

spelletjes doe ik niet of nauwelijks aan op mn laptop, gebruik vooral voor photoshop, premiere en leechen (dus ook quickpar, winrar etc)/dvd's rippen/authoring. dit zou er allemaal wel wat op vooruit gaan bij een snelle hdd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten