Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2006, 17:58
Balance
Balance is offline
M'n moeder gaat een auto kopen die ook door mij gebruikt gaat worden. Ik mag ook meebeslissen in wat voor één het wordt, maar ik weet echt helemaal niks van waar je naar moet kijken.

Eisenlijstje dat opgegeven is:

- Max. 5000 euro. Tweedehands bij een garage.
- Niet ouder dan 2001
- Tot 40.000 / 50.000 km gereden (ongeveer)
- Klein (als in: goed te parkeren voor vrouwen )
- Enigszins zuinig
- Stuurbekrachtiging
- Airbags

Er zijn echt nog zoveel modellen die hieraan voldoen. Welke zou jij kopen en waarom?
Ik ben merken tegengekomen als Fiat, Daewoo, Ford.. Zegt het merk op zich al wat of is dat per model anders?

Oud 31-07-2006, 18:03
juno
juno is offline
Een tweedehandsje dat goed in de markt ligt, en dus best nog prijzig is, is dat niet voor niets. Die hebben zichzelf bewezen.

Sommige auto's kunnen niet zo goed tegen ouder worden, anderen zijn niet kapot te krijgen. De sloper weet een boel en is objectiever dan een dealer.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 19:18
Tiño
Tiño is offline
toyota corolla?
ik roep maar wat.

ik vind het eisen pakket ietwat schaars.

Tevens raad ik je aan niet met deze informatie naar de garage te gaan,want die slijten dan wel iets aan je dat ze aan niemand anders kwijt kunnen, no offence maar zo werkt dat gewoon(helaas)

misschien nog iets meer criteria als gewicht/vermogen etc?
Oud 31-07-2006, 19:25
Rachel
Rachel is offline
Toen ik opzoek was, met ongeveer hetzelfde lijstje, was het vrij moeilijk om hier in de buurt een auto te vinden mét stuurbekrachtiging
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 22:15
MTpower
MTpower is offline
Misschien een fiat punto?
Vrij goedkoop, klein, met een 1.1 motor erg zuinig...
Oud 31-07-2006, 23:22
Tom
Tom is offline
En op die manier zijn er duizenden combinaties mogelijk. De ene auto is van een merk dat als betrouwbaar bekend staat maar heeft meer kilometers gelopen, de ander is perfect maar mist stuurbekrachtiging, weer een ander valt buiten budget en van nog één is de historie niet helemaal bekend.

Wat ik wil zeggen is dat je hier tig modellen kunt opnoemen maar dat het weinig nut heeft... want vind vervolgens maar het goed onderhouden exemplaar die ook uitgerust is met stuurbekrachtiging, binnen budget valt en niet teveel kilometers heeft gelopen.
Daarom; zoek eens op de bekende occasionsites (autotrader.nl, autotrack.nl, marktplaats.nl, autoscout24.nl) met de juiste opties aangevinkt, binnen een bepaald budget. De auto's die vervolgens tevoorschijn komen zijn mogelijk interessant. Dan ga je eens in je omgeving rondkijken bij handelaren (weinig dealers hebben auto's staan van max. 5000 euro) en wie weet kom je een auto tegen die precies bij jullie past. Je moet er toch tegenaan lopen. Voor de koop nog even wat zoeken of navragen wat de zwakke punten zijn dan zo'n auto, eventueel een aankoopkeuring doen en gaan met dat ding.

Een topic waarin iedereen een paar hatchbacks/boodschappenwagentjes roept gaat je namelijk weinig helpen ben ik bang.
Oud 31-07-2006, 23:24
Tom
Tom is offline
Btw die kilometerstand is wel heel weinig. Een beetje auto kan makkelijk wat meer lopen zonder enge dingen (behalve als het een Smart is, motorblokjes houden er snel mee op).
Andere optie is even doorsparen en zo'n hippe Toyota Aygo halen. Heb je voor 8k een nieuwe auto.
Oud 31-07-2006, 23:27
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tom schreef op 01-08-2006 @ 00:22 :
Een topic waarin iedereen een paar hatchbacks/boodschappenwagentjes roept gaat je namelijk weinig helpen ben ik bang.
Als je op van die sites zoekt krijg je echt ongelooflijk veel advertenties...
Als je dat toch een beetje kunt inkrimpen door op bepaalde modellen te zoeken die je leuk vindt kan dat het een stuk makkelijker maken
Oud 31-07-2006, 23:34
Tom
Tom is offline
Citaat:
MTpower schreef op 01-08-2006 @ 00:27 :
Als je op van die sites zoekt krijg je echt ongelooflijk veel advertenties...
Als je dat toch een beetje kunt inkrimpen door op bepaalde modellen te zoeken die je leuk vindt kan dat het een stuk makkelijker maken
Wat is daar anders aan dan dat er vijftien posters roepen: Opel Corsa, Fiat Punto, Toyota Corolla, Mazda 1, Renault Twingo, Ford Fiesta, Ford Ka, Kia Picanto, Renault Clio.. enzovoort? Waarbij je toch drie groepen krijgt, de één kiest voor de veilige en goedafgewerkte Europese merken, de ander heeft liever een anonieme maar betrouwbare Jap en weer iemand komt met een budget met flinke uitrusting Koreaan. Even generaliseren. Het is een kwestie van smaak en de 'beste' keus is er niet, is voor iedereen anders.

Maakt niet uit, wilde het topic ook niet verpesten.. denk alleen dat je er weinig mee opschiet en de beste manier rondkijken in de omgeving is. Je loopt vanzelf tegen een auto aan die aan je eisen voldoet, goed onderhouden is en er leuk uitziet. Na een aankoopkeuring en wat lezen/navragen kan er weinig mis gaan, zeker met auto's vanaf 2001.

Om antwoord te geven op de vraag (wat ik zou doen): welk merk/type maakt niet heel veel uit denk ik, maar ik zou voor een auto gaan waarbij niet is bespaard op onderhoud en er gewoon goed uitziet (duidelijk dat de vorige eigenaar voorzichtig is geweest). M'n buurmeisje heeft pas een zwarte Peugeot 206 (1.1 ofzo) gekocht, ding ziet er gewoon zeer netjes uit.
En anders doorsparen voor een Toyota Aygo. Heb je een erg leuke en moderne auto die aan de eisen voldoet.

Laatst gewijzigd op 31-07-2006 om 23:41.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 00:04
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tom schreef op 01-08-2006 @ 00:34 :
*knip*
Misschien noemt iemand een auto op waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht, kunnen ze die ook in overweging nemen als ze het wat vinden
Oud 01-08-2006, 10:22
Balance
Balance is offline
Hehe, sorry
Ik had het idee dat je net als bij electronische goederen zo wel een aantal modellen kon noemen bij de vereisten die ik stelde. Wist niet dat het zo ingewikkeld was en dat er nog zoveel auto's aan zouden voldoen.

Hoe dan ook vind ik het lijstje dat je noemde, Tom, wel handig. Ik had zelf al op de auto-site van de Telegraaf gekeken en kwam daar ook een paar modellen tegen, maar weer anderen die jij noemt.

En tuurlijk houden we het niet bij alleen wat rond kijken op internet. We gaan echt nog wel verder kijken, maar dit was meer bedoeld als een beetje research vooraf.

Bedankt iig voor de reacties
Oud 01-08-2006, 16:02
borboleta
borboleta is offline
Hey,

Voor een budget van max 5000 euro, zullen er heus wel mooie compacte auto's zijn, dunkt me. Bijvoorbeeld opel corsa, fiat punto of iets in die trant.

Ik heb echter ook een vraag, ik heb via marktplaats gezocht, voor een leuke auto rond de 2000 euro, en een soort van kleine jeep lijkt me echt heel gaaf. Is dit te doen? Of zal dit qua onderhoud ontzettend veel geld kosten, of zijn jeeps van rond de 2000 niet meer betrouwbaar. Bijvoorbeeld een daihatsu Feroza of een Suzuki jeep, maar die liever niet. Kunnen jullie mij een beetje advies geven.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 17:33
Jolt
Jolt is offline
Zou ik niet doen voor onder de 2000 een kleine jeep, dat is vragen om problemen.
Oud 01-08-2006, 19:47
Bonga
Bonga is offline
naar wat ik heb meegekregen zijn diesels nog goed bij hogere kilometerstanden.. (sterkere motorblokken)
Oud 01-08-2006, 20:12
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
borboleta schreef op 01-08-2006 @ 17:02 :
Hey,

Voor een budget van max 5000 euro, zullen er heus wel mooie compacte auto's zijn, dunkt me. Bijvoorbeeld opel corsa, fiat punto of iets in die trant.

Ik heb echter ook een vraag, ik heb via marktplaats gezocht, voor een leuke auto rond de 2000 euro, en een soort van kleine jeep lijkt me echt heel gaaf. Is dit te doen? Of zal dit qua onderhoud ontzettend veel geld kosten, of zijn jeeps van rond de 2000 niet meer betrouwbaar. Bijvoorbeeld een daihatsu Feroza of een Suzuki jeep, maar die liever niet. Kunnen jullie mij een beetje advies geven.
Je hebt nou net de twee meest voor de hand liggende kleine goedkope jeeps genoemd.

je komt voor dat budget, als je een leuke goede jeep wil, sowieso uit bij een suzuki of een daihatsu, denk ik.
Misschien een sj410 ? moet ook wel voor 1000 euro kunnen btw.

@jolt : hoezo is dat vragen om problemen ?

@shoebuddy : een diesel kan doorgaans langer mee dan een benzinemotor. ('sterkere motorblokken' is maar een halve waarheid overigens). Maar alles hangt af van goed onderhoud. Een auto met een volledige onderhoudshistorie is doorgaans beter dan een auto zonder historie.

ik las overigens de eis 'zuinig'. En, dan moet ik eerlijk zijn, koop dan gewoon geen alfa romeo. Dat ze niet zuinig zijn is 1 van de weinige vooroordelen die 100% kloppen.
Oud 01-08-2006, 23:01
Balance
Balance is offline
Onze top 3 bestaat nu uit:
1. Daewoo / Chevrolet: Matiz
2. Fiat: Seicento
3. Ford: Ka

Daewoo en Chevrolet zijn hetzelfde merk ofzo?

Alledrie tweedehands verkrijgbaar binnen de prijsklasse en met de vereisten.
Iemand die er nog wat nuttigs over kan zeggen, of is dat ook allemaal persoonlijk?
Oud 02-08-2006, 02:24
Jolt
Jolt is offline
Ik geloof niet in kleine jeeps onder de 2000, daar zit altijd een addertje onder het gras, of je moet veeeeel geluk hebben.
Oud 02-08-2006, 02:39
KIET
KIET is offline
Chevrolet heeft Daewoo inderdaad niet gek lang geleden overgenomen. Waarom precies weet ik niet, maar ik heb het idee dat ze hun afzet in Europa/Azië willen verhogen (originele Chevrolets zijn hier niet zó gewilt).

In het begin had ik ook mijn oog op een Daewoo Matiz - we hadden toen ook een hoger budget ingeschat, maar dat terzijde. Paar pluspuntjes daaraan zijn 4/5 deuren, dus makkelijk toegang. Vrij hoog, dus veel ruimte. Je hebt een kleine kofferbak maar je achterbank kan plat en je kan er dan makkelijk bij voor grotere dingen. Hij schijnt niet erg stevig aan te voelen; dunne deuren. Aardig model ook voor dit type auto. Het grootste nadeel echter is de kleine motor die erin zit. In de stad is het geen probleem, maar elders zal je het toch vrij snel merken dat je het met een driepittertje doet - vooral als je met 4 man erin zou gaan zitten Mijn huisgenoot had er eentje in Griekenland op vakantie en hij had er weinig problemen mee, behalve dat hij niet goed over bergen heen kon. Zeker niet met een airco aan. In het geval van de Matiz (je komt dan automatisch nog wel bij de Daewoo-versie uit) ben je het beste af met een SE uitvoering. Scheelt niet zo heel veel in prijs, en volgens mij voldoet hij dan wel aan al je eisen (airbag weet ik niet). Als het voor voornamelijk stadsgebruik en korte ritten is, is dit denk ik wel iets waar je naar zou kunnen kijken.

Mijn moeder rijdt een Ford Ka. Persoonlijk vind ik dit best een fijne auto om in te rijden. Voorin zit je prima, en de auto zelf rijdt best fijn. Beetje aparte vormgeving van binnen en buiten, maar dat geldt ook voor je andere keuzes (de Matiz heeft overigens de leukste kleurenopties). Mijn moeder zit er meestal alleen in voor haar werk (thuiszorg, dus veel korte ritjes) en boodschappen. Uiteraard is ook hier de kofferbak niet zo gigantisch, maar je kan ook makkelijk bij de achterbank komen met een kratje. Als je niet tever naar achteren zit is er wel genoeg ruimte voor meerdere passagiers, maar het verschilt heel erg per persoon of ze het ook fijn vinden om er te zitten (ik heb last van de hoofdsteunen in mijn nek, en het dak loopt wat af). Ik weet niet hoe uitgebreid de Ka-motoren-range is, maar volgens mij zit er standaard wel een fijna motor in. Iets pittiger en krachtiger, en stiller, dan bijv. in een Matiz. Parkeren is niet zo lastig, je moet er alleen wel om denken dat je deuren relatief groot zijn.

Over de Fiat kan ik niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee of ooit zelf naar gekeken. Mijn persoonlijke mening is wel dat ik hem het minst mooi vind van de drie Het is jammer dat ze 2de hands nog zo duur zijn, anders was de nieuwe Panda misschien wel een optie voor jullie geweest. Maar op het moment zit die nog minstens 2000 euro boven je budget.

Je zou ook even op autoweek.nl kunnen kijken, daar valt heel wat informatie over bijna elke auto wel terug te vinden (afmetingen, prestaties, capaciteiten, opties voor comfort en veiligheid e.d.). Daar zou je ze in ieder geval op papier kunnen vergelijken met elkaar, en wat reviews lezen van mensen die ze ook hebben gekocht. Ook via Google kan je proberen reviews te vinden, en zo te kijken of steeds dezelfde dingen (goed of slecht) weer terugkomen. Het beste is natuurlijk om er gewoon eens zelf naar te kijken bij een dealer, eventueel een testrit maken. Naar mijn mening zijn dit prima opties voor eeen tweede auto, in ieder geval voor in de stad of als 'boodschappenwagentje'
Oud 02-08-2006, 09:00
Vice
Vice is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-08-2006 @ 00:01 :
Onze top 3 bestaat nu uit:
1. Daewoo / Chevrolet: Matiz
2. Fiat: Seicento
3. Ford: Ka

Daewoo en Chevrolet zijn hetzelfde merk ofzo?

Alledrie tweedehands verkrijgbaar binnen de prijsklasse en met de vereisten.
Iemand die er nog wat nuttigs over kan zeggen, of is dat ook allemaal persoonlijk?
Waarom geen Toyota. Goed merk, kunnen er lang mee door en sturen erg fijn.
Ik rijd zelf in de Fiat Cinquecento van m'n moeder die ongeveer 10 jaar oud is, maar meer een stadsautootje is. Verder ook geen stuurbekrachtiging en alleen de bestuurder heeft airbags. Overgens ga ik er wel vanuit dat de Seicento wat moderner is.
Oud 02-08-2006, 10:41
Ivo
Ivo is offline
Ik heb hele prettige ervaringen met de Renault Twingo. Het uiterlijk vind ik helaas wat 'vrouwelijk', maar verder is het echt een prima, multifunctioneel wagentje.
Even wat pluspuntjes:
- standaard met 1200 cc motor (andere keus is er gewoon niet), komt daarmee goed vooruit
- hele korte motorkap, daardoor erg veel binnenruimte
- erg brede auto, ten opzichte van de lengte. Dat is niet alleen goed voor de binnenruimte, maar daardoor voelt ie in de bochten ook lekker stevig aan
- verschuifbare achterbank met 3 standen: In de voorste stand is het op de achterbak wat krap, maar heb je voor het formaat auto een hele flinke achterbak. In de achterste stand is de achterbak wat krap geworden, maar kun je achterin wel fatsoenlijk je benen kwijt. Meer beenruimte zelfs als in bijv. een VW Golf. De middelste stand is uiteraard een compromis tussen beide.
- Wielen ver op de hoeken, waardoor je een relatief grote wielbasis hebt. Daardoor voelt de auto groter en minder springerig aan als andere kleine auto's.

Wel een minpuntje vind ik de voorstoelen. Op lange ritten (meer dan een uur) geven die naar mijn mening wat te weinig steun

Dat er Twingo's zijn voor minder als 5000 euro weet ik zeker. Of die dan ook aan je verdere eisen wat betreft bouwjaar, km-stand en uitrusting voldoen moet je zelf even opzoeken. Die van m'n ma is namelijk al uit 1995 en heeft geen airbags of airco (maar wel een groot open dak).
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 16:38
Balance
Balance is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 02-08-2006 @ 03:39 :
Chevrolet heeft Daewoo inderdaad niet gek lang geleden overgenomen. Waarom precies weet ik niet, maar ik heb het idee dat ze hun afzet in Europa/Azië willen verhogen (originele Chevrolets zijn hier niet zó gewilt).

In het begin had ik ook mijn oog op een Daewoo Matiz - we hadden toen ook een hoger budget ingeschat, maar dat terzijde. Paar pluspuntjes daaraan zijn 4/5 deuren, dus makkelijk toegang. Vrij hoog, dus veel ruimte. Je hebt een kleine kofferbak maar je achterbank kan plat en je kan er dan makkelijk bij voor grotere dingen. Hij schijnt niet erg stevig aan te voelen; dunne deuren. Aardig model ook voor dit type auto. Het grootste nadeel echter is de kleine motor die erin zit. In de stad is het geen probleem, maar elders zal je het toch vrij snel merken dat je het met een driepittertje doet - vooral als je met 4 man erin zou gaan zitten Mijn huisgenoot had er eentje in Griekenland op vakantie en hij had er weinig problemen mee, behalve dat hij niet goed over bergen heen kon. Zeker niet met een airco aan. In het geval van de Matiz (je komt dan automatisch nog wel bij de Daewoo-versie uit) ben je het beste af met een SE uitvoering. Scheelt niet zo heel veel in prijs, en volgens mij voldoet hij dan wel aan al je eisen (airbag weet ik niet). Als het voor voornamelijk stadsgebruik en korte ritten is, is dit denk ik wel iets waar je naar zou kunnen kijken.

Mijn moeder rijdt een Ford Ka. Persoonlijk vind ik dit best een fijne auto om in te rijden. Voorin zit je prima, en de auto zelf rijdt best fijn. Beetje aparte vormgeving van binnen en buiten, maar dat geldt ook voor je andere keuzes (de Matiz heeft overigens de leukste kleurenopties). Mijn moeder zit er meestal alleen in voor haar werk (thuiszorg, dus veel korte ritjes) en boodschappen. Uiteraard is ook hier de kofferbak niet zo gigantisch, maar je kan ook makkelijk bij de achterbank komen met een kratje. Als je niet tever naar achteren zit is er wel genoeg ruimte voor meerdere passagiers, maar het verschilt heel erg per persoon of ze het ook fijn vinden om er te zitten (ik heb last van de hoofdsteunen in mijn nek, en het dak loopt wat af). Ik weet niet hoe uitgebreid de Ka-motoren-range is, maar volgens mij zit er standaard wel een fijna motor in. Iets pittiger en krachtiger, en stiller, dan bijv. in een Matiz. Parkeren is niet zo lastig, je moet er alleen wel om denken dat je deuren relatief groot zijn.

Over de Fiat kan ik niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee of ooit zelf naar gekeken. Mijn persoonlijke mening is wel dat ik hem het minst mooi vind van de drie Het is jammer dat ze 2de hands nog zo duur zijn, anders was de nieuwe Panda misschien wel een optie voor jullie geweest. Maar op het moment zit die nog minstens 2000 euro boven je budget.

Je zou ook even op autoweek.nl kunnen kijken, daar valt heel wat informatie over bijna elke auto wel terug te vinden (afmetingen, prestaties, capaciteiten, opties voor comfort en veiligheid e.d.). Daar zou je ze in ieder geval op papier kunnen vergelijken met elkaar, en wat reviews lezen van mensen die ze ook hebben gekocht. Ook via Google kan je proberen reviews te vinden, en zo te kijken of steeds dezelfde dingen (goed of slecht) weer terugkomen. Het beste is natuurlijk om er gewoon eens zelf naar te kijken bij een dealer, eventueel een testrit maken. Naar mijn mening zijn dit prima opties voor eeen tweede auto, in ieder geval voor in de stad of als 'boodschappenwagentje'
Bedankt voor je uitgebreide reactie
Wat merk ik in de praktijk van een kleine motor? Komt ie dan langzaam op gang op de snelweg? Als dat het enige is, dan heb ik daar geen problemen mee. Het is een 2e auto, dus voor de grote tochten hebben we een andere auto. Maar als het echt grotere gevolgen heeft (zoals dat je de 120 niet eens haalt) dan is het een ander verhaal.

Dat nadeel van de Ka over die hoofdsteunen en het aflopend dak vind ik wel belangrijk. Mijn broer is vrij lang en die moet ook mee kunnen.
En de Fiat vind ik ook het minst mooi, maar mijn moeder vindt hem juist wel weer mooi. Alleen hoorde ik nu van een collega dat zij juist bij die auto de deurtjes erg dun vond. Maar goed, het zijn ook maar lichtje autootjes, dus je zal dat overal wel bij hebben.

@Vice en Ivo: Naar de Toyota (Aygo en Yaris) en de Renault (Twingo) heb ik ook gekeken, maar alledrie ben ik ze nog niet tegengekomen in de klasse die wij zoeken. Ik heb m'n moeder inmiddels wel de stuurbekrachtiging uit d'r hoofd weten te praten, maar die prijs staat echt vast, evenals het aantal km en het jaartal. Zeker nu ze gezien heeft dat er al minstens 3 autotypes te vinden zijn die overal aan voldoen.
Oud 02-08-2006, 16:59
KIET
KIET is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-08-2006 @ 17:38 :
Bedankt voor je uitgebreide reactie
Wat merk ik in de praktijk van een kleine motor? Komt ie dan langzaam op gang op de snelweg? Als dat het enige is, dan heb ik daar geen problemen mee. Het is een 2e auto, dus voor de grote tochten hebben we een andere auto. Maar als het echt grotere gevolgen heeft (zoals dat je de 120 niet eens haalt) dan is het een ander verhaal.

Dat nadeel van de Ka over die hoofdsteunen en het aflopend dak vind ik wel belangrijk. Mijn broer is vrij lang en die moet ook mee kunnen.
En de Fiat vind ik ook het minst mooi, maar mijn moeder vindt hem juist wel weer mooi. Alleen hoorde ik nu van een collega dat zij juist bij die auto de deurtjes erg dun vond. Maar goed, het zijn ook maar lichtje autootjes, dus je zal dat overal wel bij hebben.
Een kleine motor hoeft inderdaad helemaal geen probleem te zijn, zeker niet als je hem voornamelijk binnen de stad en voor korte ritten gebruikt. Je het duidelijk geen hoge acceleratie (0-100 in 18 seconden voor de Matiz, geloof ik), waardoor inhaalacties toch wat minder snel zullen gaan op de snelweg. 120/130 zou hij wel gewoon moeten kunnen halen, afhankelijk van de uitvoering ook wel 140. Ook levert een kleinere motor meer geluid op, en als je veel extra gewicht (mensen of spullen) meeneemt zal je dit ook makkelijker merken. Bij een proefrit zou ik wel even een stukje snelweg meepikken dan, dan weet je meteen wat je kan verwachten. Zoals ik al zei, lees de MyReviews op autoweek.nl eens door

Mijn broertje is ook vrij lang, maar ik weet niet hoe hij achterin zit omdat we nooit met die auto gaan eigenlijk. Als gezinsauto hebben we een Picasso, dus daar kom je geen ruimte in tekort. Voorin zou hij wel goed kunnen zitten in de Ka, maar achterin heb ik mijn twijfels over. Anders moet je hem gewoon even meenemen en achterin zo'n ding stoppen. Met dat soort dingen is uitproberen gewoon de enige oplossing. Een ander groot verschil tussen de Matiz en Ka is dat de Ka breder is (en ook wel lager, geloof ik), dus die zal beter op de weg liggen. Ik heb gehoord van mensen die de Matiz wat 'onstabiel' door de bochten vinden gaan, maar ik denk dat dat erg van je rijstijl afhangt en ook van hoe veilig je je sowieso al in een auto voelt.

De reden waarom een kleine auto met stuurbekrachting wat moeilijker te vinden is, is omdat die kleine autootjes meestal het niet zo erg nodig hebben
Oud 02-08-2006, 20:24
Ivo
Ivo is offline
Een zoekopdracht op autotrader geeft toch enkele resultaten bij de Twingo binnen het gestelde budget en bouwjaar.

[edit] sorry, ik zie dat de airco er in 2001 nog niet (standaard) opzit, waarschijnlijk komt dit omdat het vinyl schuifdak vanaf een bepaalde uitvoering wel standaard is. Daardoor is er natuurlijk veel minder behoefte aan airco[/edit]

Laatst gewijzigd op 02-08-2006 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 20:39
KIET
KIET is offline
Airco was toch geen optie? Want dat is bij dit soort autootjes toch wel een beschikbaarheids-killer.

Twingo vind ik een beetje apart wagentje. Het lijkt een beetje op de poging van Renault om ook een Matiz te maken, en toen zijn ze twee deuren vergeten
Oud 02-08-2006, 20:47
Timmert
Timmert is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 02-08-2006 @ 21:39 :
Twingo vind ik een beetje apart wagentje. Het lijkt een beetje op de poging van Renault om ook een Matiz te maken, en toen zijn ze twee deuren vergeten
Ga jij eerst maar es ff uitzoeken welke er eerder was
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2006, 21:03
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ivo schreef op 02-08-2006 @ 21:24 :
Een zoekopdracht op autotrader geeft toch enkele resultaten bij de Twingo binnen het gestelde budget en bouwjaar.

[edit] sorry, ik zie dat de airco er in 2001 nog niet (standaard) opzit, waarschijnlijk komt dit omdat het vinyl schuifdak vanaf een bepaalde uitvoering wel standaard is. Daardoor is er natuurlijk veel minder behoefte aan airco[/edit]
Airco hoeft ook helemaal niet hoor
Airbags was wel iets wat in het lijstje stond, maar ik heb inmiddels al door dat de eisen van m'n moeder (stuurbekrachtiging + airbags) redelijk makkelijk weg te praten zijn
De prijs, aantal km en jaartal zijn van m'n vader. Die weet niet van schipperen, dus dat blijft echt staan.

Maar naar aanleiding van jouw opmerking over de Twingo ben ik ook op Marktplaats gaan kijken (hiervoor had ik nog niet zo zeer op particuliere advertenties gezocht). Daar heb ik ook een paar Twingo's gevonden die voldoen.

Ook ben ik nog tegen gekomen:
- Daihatsu Cuore (lijkt me een mooie wagen)
- Fiat Panda (lelijk)
- Ford Fiesta (iets te groot)
- Hyundai Atos (wat zwaarder dan de rest)
- Suzuki Swift (lijkt me ook iets te groot)
- Suzuki Alto (oude model vind ik niet zo mooi, maar nieuwe wel).

Helaas maakt dat het kiezen alleen maar moeilijker
Oud 02-08-2006, 22:25
Tom
Tom is offline
Een auto zoals een Panda is wel erg oud trouwens. In de tussentijd heeft dat model wel steeds kleine updates gehad om bij de tijd te blijven, maar de basis is al behoorlijk oud.

Je kunt het beste even kijken uit welk jaar het is (staat bij de advertentie) en vervolgens kijken wanneer die auto op de markt kwam. Dat kan op autoweek.nl via de Carbase. Zoek bij het merk en vervolgens zie je per model de jaartallen erbij staan. Het eerste jaartal is wanneer ie op de markt kwam. Auto's die moderner zijn (dus later op de markt gekomen) zijn in de regel veiliger en hebben een betere uitrusting. Auto's die aan het eind van die periode lopen, net voordat de opvolger komt, hebben soms ook een betere uitrusting. Om de verkopen op het eind op te krikken introduceren merken meestal actiepakketten zodat je flink wat opties tegen een voordelige prijs erbij kunt krijgen. Is dus ook iets om rekening mee te houden.
Oud 02-08-2006, 23:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
om even in te gaan op het 'kleine motortje'-verhaal :

mijn ma heeft een swift (uit 1992, km-stand 120dkm, niet te koop ). Het is een 1.0, 3-cilinder, met automaat.

dat klinkt als de traagste auto ooit. toch valt dat in de praktijk gewoon ontzettend mee. Invoegen is een kwestie van goed kijken - dat gaat mn ma makkelijker af in dat ding, zij is het gewend - maar het is nooit gevaarlijk.
In de stad is dat autootje ideaal, en daar wordt-ie voor 90% voor gebruikt. Dan heb je echt geen hinder van t beperkte vermogen. Je doet er verstandig aan niet altijd links te gaan bij het stoplicht, maar naast een vrachtwagen kan ook dat prima.

zolang je niet wil 'racen' is dat autootje eigenlijk ideaal. (enige nadeel : hij rijdt 1:10, dankzij de automaat).

op de snelweg haalt-ie 140, met lang aandringen 150. Dat mag je hier eigenlijk toch niet, dus hard zat.

Overigens zou ik, als het een beetje kan, wel echt een auto met airbag(s) zoeken.
Oud 02-08-2006, 23:16
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-08-2006 @ 22:03 :
Ook ben ik nog tegen gekomen:
- Daihatsu Cuore (lijkt me een mooie wagen)
- Fiat Panda (lelijk)
- Ford Fiesta (iets te groot)
- Hyundai Atos (wat zwaarder dan de rest)
- Suzuki Swift (lijkt me ook iets te groot)
- Suzuki Alto (oude model vind ik niet zo mooi, maar nieuwe wel).
Helaas maakt dat het kiezen alleen maar moeilijker [/B]
Om even het lijstje af te gaan:
-Daihatsu Cuore: Aardig wagentje, lekker licht dus goedkoop in de belasting. Bovendien Aziatisch, over het algemeen betrouwbaar.
-Fiat Panda: zou ik zelf nooit kopen, te lelijk, slecht imago. Niemand wil er in rond rijden waardoor ze uiteindelijk niets waard zijn.
-Ford Fiesta. Ook een leuke auto, best wel zwaar.
-Hyundai Atos: een bejaardenwagen, dat je er uberhaubt over nadenkt!
-Suzuki Swift: lichte auto, wel aardig uiterlijk, maar hoge afschrijving denk ik (gezien de waarde van wat oudere Swifts).
-Suzuki Alto: redelijke wagen, beter dan de Swift denk ik.
Renault Twingo is ook niets, een te erge vrouwenauto en te apart...

Die Daihatsu Cuore is echt super licht en ziet er nog goed uit, ik zou hem zeker overwegen. Ook Ford zou ik overwegen, dat zijn gewoon goede auto's, netjes afgewerkt etc...

En dat je een budget stelt, oke, maar prsoonlijk zou ik me niet zo blind staren op die jaartallen en al helemaal niet op de km-stand. Het is veel belangrijker hoe (en of) de auto is onderhouden en hoe er mee omgegaan is!!!

Verder kun je bij een dealer met 5000 euro weinig beginnen denk ik, dan kom je toch bij de handelaren terecht. En tja, dan kun je net zo goed via Marktplaats of Speurders gaan kopen. Daar kun je beter voor minder geld krijgen denk ik.
Oud 02-08-2006, 23:24
Verwijderd
Aparte opmerking overigens wat betreft de Fiesta. Wij hebben hier zowel een Fiesta (goed, uit '94 maar het model vanaf '00 is nou niet echt schokkend veel groter tbh) en een Micra en ze zijn allebei even groot.
Overigens heeft die Fiesta zowel airbags als stuurbekrachtiging dus ik denk dat dat ook wel in het nieuwe(re) model Fiesta standaard aanwezig zal zijn, de airbags sowieso wel.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:25
Balance
Balance is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 03-08-2006 @ 00:16 :
Om even het lijstje af te gaan:
-Daihatsu Cuore: Aardig wagentje, lekker licht dus goedkoop in de belasting. Bovendien Aziatisch, over het algemeen betrouwbaar.
-Fiat Panda: zou ik zelf nooit kopen, te lelijk, slecht imago. Niemand wil er in rond rijden waardoor ze uiteindelijk niets waard zijn.
-Ford Fiesta. Ook een leuke auto, best wel zwaar.
-Hyundai Atos: een bejaardenwagen, dat je er uberhaubt over nadenkt!
-Suzuki Swift: lichte auto, wel aardig uiterlijk, maar hoge afschrijving denk ik (gezien de waarde van wat oudere Swifts).
-Suzuki Alto: redelijke wagen, beter dan de Swift denk ik.
Renault Twingo is ook niets, een te erge vrouwenauto en te apart...

Die Daihatsu Cuore is echt super licht en ziet er nog goed uit, ik zou hem zeker overwegen. Ook Ford zou ik overwegen, dat zijn gewoon goede auto's, netjes afgewerkt etc...

En dat je een budget stelt, oke, maar prsoonlijk zou ik me niet zo blind staren op die jaartallen en al helemaal niet op de km-stand. Het is veel belangrijker hoe (en of) de auto is onderhouden en hoe er mee omgegaan is!!!

Verder kun je bij een dealer met 5000 euro weinig beginnen denk ik, dan kom je toch bij de handelaren terecht. En tja, dan kun je net zo goed via Marktplaats of Speurders gaan kopen. Daar kun je beter voor minder geld krijgen denk ik.
Die km-stand en jaartallen worden niet door mij bedacht. Dat is wat ik mee krijg als eis en degene die die eisen stelt betaalt ook de auto, dus daar valt niet over te onderhandelen
Particulier (dus ook via marktplaats of speurders) mag inmiddels ook, dus daar kijk ik nu inderdaad ook.

Die Cuore lijkt me ook wel wat, maar nadeel is dat ie 3 deurs is (5 deurs ook verkrijgbaar, maar niet tweedehands voor 5000euro). Verder zien de specs er wel heel goed uit. Dit wordt zeker een auto waar we nog eens goed naar gaan kijken.
Je reactie over de Hyundai Atos is wel grappig, maar onthoud dat ik niks van auto's weet. Ik heb ook alleen maar naar het formaat gekeken, de massa en of ie verkrijgbaar was in wat we zoeken.

Tenslotte, wat bedoel je met 'teveel vrouwenauto en te apart' bij de Twingo? Want ik ben een vrouw, dus dat moet geen probleem zijn. Waarom is hij apart dan? Bedoel je alleen qua uiterlijk?
Oud 02-08-2006, 23:28
Balance
Balance is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 03-08-2006 @ 00:24 :
Aparte opmerking overigens wat betreft de Fiesta. Wij hebben hier zowel een Fiesta (goed, uit '94 maar het model vanaf '00 is nou niet echt schokkend veel groter tbh) en een Micra en ze zijn allebei even groot.
Overigens heeft die Fiesta zowel airbags als stuurbekrachtiging dus ik denk dat dat ook wel in het nieuwe(re) model Fiesta standaard aanwezig zal zijn, de airbags sowieso wel.
Hij is een halve meter langer dan de seicento, cuore en de twingo en ook met de meeste andere opties scheelt ie nog wel een stuk. Het is niet gigantisch, maar daardoor past hij wel net wat minder goed in het plaatje wat wij zoeken. Vandaar
Oud 02-08-2006, 23:30
Verwijderd
Nou ja, de Twingo is basically al een 12 jaar (ongeveer) oud ontwerp waaraan eigenlijk niks fundamenteels is veranderd.
Niks ten nadele van Renault (ben ermee opgegroeid ) maar je kunt beter verder kijken denk ik.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:59
KIET
KIET is offline
Over de motorinhoud van de Matiz: die is volgens mij 800 cc voor 2001 en 800 cc of 1.0 na 2001. Maar de auto is vrij licht, dus je zal inderdaad best wel goed meekomen met het verkeer, ook op snelwegen.

Over de Atos snap ik de reactie wel Je ziet er meestal oudere mensen in rijden, net als in zijn soortgenoten (Suzuki Wagon R, Daihatsu Move), maar hij is wel ruim en zeker zijn prestaties zijn gelijk aan die van de Matiz. Volgens mij biedt de Atos ook de meest extra's en handigheidjes. Maar het is inderdaad het model dat een grote minpunt vormt.

Als je iets kleins met vier deuren wil zou je nog naar de Nissan Micra (oude model) kunnen kijken, die is vergelijkbaar met een Daithatsu Cuore (maar dan met vier deuren). Ik weet niet of je in die auto's wel een lange heer kan stoppen, dan kom je waarschijnlijk toch weer bij de hogere auto's uit.

Het is geen ramp als je je lijstje langer maakt, maar zorg wel dat je hem ook weer korter maakt. Met teveel opties ga je steeds meer twijfelen

Overigens, wat is er mis met de nieuwe Panda (behalve dat hij boven jullie budget zit)?

Ik vind het een bijzonder geinig wagentje anders (soms beetje aparte kleuren). En ze hebben een speciale citystand waarmee inparkeren nóg gemakkelijker gaat.

Ik zat zelf ook eerst naar auto's te kijken waar jullie naar zitten te kijken, maar ik ben op het laatste moment een hele andere kant op gegaan. Sinds twee dagen rijd ik nu in een Mazda 121 uit 1993 (jazeker, het bolhoedje/de bubble!). Het model daargelaten: hij heeft vier deuren, hoog, voelt zeker voorin niet klein aan en rijdt goed mee. Ik had eerst ongeveer dezelfde eisen als jullie, maar nu ik hem heb kom ik erachter dat je met dit autootje net zoveel plezier hebt als met iets nieuwers. Staar je dus niet teveel blind op (vooral) jaartallen en dergelijke, want er zijn genoeg oudere leuke autootjes

Laatst gewijzigd op 03-08-2006 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 08:15
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 03-08-2006 @ 00:16 :
voor dit soort bedragen zou ik toch de universele garage aanbevelen. Vaak kun je voor 5000 euro gewoon garantie krijgen op je pasgekochte automobieltje - en dat lukt je bij een particulier ook niet.

echte handelaartjes zou ik iedereen afraden; dan is een particulier nog een betere keus, die heeft er doorgaans niet zn werk van gemaakt om anderen op te lichten.
Oud 03-08-2006, 12:59
Ivo
Ivo is offline
Bleh... de mazde 121. Sorry dat ik hem afkraak. Ik heb 1 keer in dat ding gereden en hij voelt echt aan als een dweil. Totaal geen gevoel wat de auto doet. Comfortabel, dat wel, maar ik voel me verschrikkelijk onveilig in dat ding.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 14:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 03-08-2006 @ 13:59 :
Bleh... de mazde 121. Sorry dat ik hem afkraak. Ik heb 1 keer in dat ding gereden en hij voelt echt aan als een dweil. Totaal geen gevoel wat de auto doet. Comfortabel, dat wel, maar ik voel me verschrikkelijk onveilig in dat ding.
zonder bouwjaar te vermelden kun je 5 verschillende types auto bedoelen die allen 'mazda 121' heetten.
Oud 03-08-2006, 16:54
Rachel
Rachel is offline
Ik heb zelf een Nissan Micra en ik vind dat wel een mooi formaatje eigenlijk
Ik weet niet of je daar al naar gekeken hebt, of wat je daar van vindt?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 17:28
Verwijderd
Misschien een Mazda 323 of zelfs 323F?
Zijn 2 sportieve auto's, niet te duur, niet al té groot, en weinig reparatie kosten.

Als ik geen Golf Cabrio nam, was dat mijn 2e optie.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 18:26
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 03-08-2006 @ 15:13 :
zonder bouwjaar te vermelden kun je 5 verschillende types auto bedoelen die allen 'mazda 121' heetten.
Sorry, ik doelde op de bolhoed die KIET -2 aanhaalde. Dus het model van grofweg de eerste helft van de jaren '90
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 20:27
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-08-2006 @ 00:25 :
Die km-stand en jaartallen worden niet door mij bedacht. Dat is wat ik mee krijg als eis en degene die die eisen stelt betaalt ook de auto, dus daar valt niet over te onderhandelen
Particulier (dus ook via marktplaats of speurders) mag inmiddels ook, dus daar kijk ik nu inderdaad ook.

Die Cuore lijkt me ook wel wat, maar nadeel is dat ie 3 deurs is (5 deurs ook verkrijgbaar, maar niet tweedehands voor 5000euro). Verder zien de specs er wel heel goed uit. Dit wordt zeker een auto waar we nog eens goed naar gaan kijken.
Je reactie over de Hyundai Atos is wel grappig, maar onthoud dat ik niks van auto's weet. Ik heb ook alleen maar naar het formaat gekeken, de massa en of ie verkrijgbaar was in wat we zoeken.

Tenslotte, wat bedoel je met 'teveel vrouwenauto en te apart' bij de Twingo? Want ik ben een vrouw, dus dat moet geen probleem zijn. Waarom is hij apart dan? Bedoel je alleen qua uiterlijk?
Die Cuore is wel te vinden met 5 deurs voor dat geld! Moet je maar eens op www.autotrack.nl kijken en dan op uitgebreid zoeken klikken en dan al je eissen invoeren, dan vind ie er wel een paar.

Zoals een Cuore uit 2002, 5 deurs, dubbele airbags (hee, toch airbags!) en 26.000km op de teller voor 5295 euro. O ja, en dan zitten er ook nog parkeersensoren op (ik herinner me een post van je met vrouwen en niet in kunnen parkeren )
Die auto weegt 695kg, da's echt extreem licht voor een 5-deurs auto! Dus lekker goedkoop.

En verder over de Renault Twingo. Ik had laatst met vrienden een discussie over Renaults en of die "te pimpen" zijn. Ik zal je de details besparen, maar het kwam er op neer dat dat dus niet mogelijk is (op de Clio na dan)... en verder kwamen we ook tot de conclusie dat er in een Twingo maar twee soorten mensen in kunnen rijden: of vrouwen of homo's (niet beledigend bedoeld/ ik heb niets tegen homo's). Het is ook gewoon een rare auto waar 15 jaar lang niets aan veranderd is...

Laatst gewijzigd op 03-08-2006 om 20:29.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 20:59
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ivo schreef op 03-08-2006 @ 19:26 :
Sorry, ik doelde op de bolhoed die KIET -2 aanhaalde. Dus het model van grofweg de eerste helft van de jaren '90
Hij is even wennen ja, maar na een paar dagen moet ik zeggen dat ik het een heel fijn autootje vindt. Je moet er alleen geen snelle bochten in willen nemen. Maar dat wil ik ook niet. Over het algemeen is het toch een vrouwenwagentje, en mijn ervaring is dat die nogal kritisch zijn over hoe een auto aanvoelt. Dat zal dus wel goed zitten, aangezien het nog atlijd een erg populair autootje is (bij vrouwen, althans). De verkoper dacht ook eerst dat we naar een auto voor mijn moeder aan het kijken waren

Ik ben het met Anton aus Tirol eens, wat hij heeft gevonden klinkt wel als een heel leuk wagentje. Ik denk dat als je goed zoekt je nog wel meer van zulke auto's kan vinden, hopelijk een beetje bij jou in de buurt
Oud 19-08-2006, 16:26
Balance
Balance is offline
Oké, hier dan het resultaat

We hebben (onder voorbehoud) een Daewoo Matiz gekocht.
Uitvoering 0.8 SE in het grijs.

Hij komt uit het jaar 2000 en heeft 49.500 kilometers gereden. Heeft stuurbekrachtiging, airbags voorin, airco, radio/cd speler, sierlijsten en verder alles wat er bij hoort. 'Onder voorbehoud' bestaat nog uit het checken van de garage of er geen mankementen aanwezig zijn.
APK gekeurd tot 2007 en in juli nog een grote beurt gehad.

Prijs: € 4100 euro.
Oud 19-08-2006, 23:26
Jolt
Jolt is offline
Voor 4000 had je een 323F 2.0 V6 gehad, kon je tenminste met de caravan op vakantie .

Gaat nu niet echt lukken.
Oud 20-08-2006, 09:29
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolt schreef op 20-08-2006 @ 00:26 :
Voor 4000 had je een 323F 2.0 V6 gehad, kon je tenminste met de caravan op vakantie .

Gaat nu niet echt lukken.
ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat die auto niet voldoet aan wat ik wil
Oud 20-08-2006, 09:59
Timmert
Timmert is offline
Een Matiz kan best een leuk autootje zijn, maar zo'n 800cc driecilinder is wel crisis hoor.. Zeker als je dan ook nog de airco aanzet..

Ik was voor de 1000cc viercilinder gegaan
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 10:32
Balance
Balance is offline
Citaat:
Timmert schreef op 20-08-2006 @ 10:59 :
Een Matiz kan best een leuk autootje zijn, maar zo'n 800cc driecilinder is wel crisis hoor.. Zeker als je dan ook nog de airco aanzet..

Ik was voor de 1000cc viercilinder gegaan
We kopen een tweedehands en hebben dus niet de mogelijkheid zelf een uitvoering te kiezen. En met het budget dat wij hadden en de eisen qua kilometerstand en bouwjaar, kom je niet in aan een luxe uitvoering met 1000cc viercilinder.
Bovendien is de auto niet bedoeld om veel mee op de snelweg te rijden, maar gewoon voor in de stad en omgeving. Daarvoor is de 800cc ook prima, vinden wij. Ik heb overigens met een proefrit ook op de snelweg gereden en vond dat ook prima gaan.
En de airco gaat alleen in de zomer aan.
Oud 20-08-2006, 11:10
Timmert
Timmert is offline
Ok. Als jullie het voldoende vinden is het toch prima
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 11:11
Balance
Balance is offline
Citaat:
Timmert schreef op 20-08-2006 @ 12:10 :
Ok. Als jullie het voldoende vinden is het toch prima
Precies.
Maar we zullen het zien. Maandag is ie in ons bezit, dus vanaf dan gaan we d'r écht mee rijden.
Oud 20-08-2006, 21:05
Jolt
Jolt is offline
Als je ineens van 800 cc naar 2000 cc V6 gaat, wil je niks anders meer

Naja, de een 800cc zal wel zeeeeeer zuinig zijn vergeleken met een 2000 cctje
Reageren

Regels voor berichten