Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2006, 22:32
squat
squat is offline
Ik ben nadat ik mijn VWO diploma haalde in 2004 begonnen met een universitaire opleiding waar ik binnen een half jaar alweer mee was gestopt. Het was niet wat ik ervan verwachtte en mijn instelling was niet goed genoeg. Daarna ben ik gaan werken. Maar het is nu al anderhalf jaar verder en ik ben nog steeds aan het werk en over een weekje begint het nieuwe schooljaar alweer. Het enige waar ik tot dusver over uit ben is dat ik weer naar school wil. Werken blijft niet lang leuk. Het probleem is dat ik geen echte interesses heb zoals ik dat bij anderen wel vaak zie. Ik ben redelijk geïnteresseerd in wetenschap maar de enige studie die ik tot nu toe tegen ben gekomen die mij enigszins leuk lijkt is de studie waar ik 2 jaar geleden begonnen was. Op zich is deze studie wel een optie maar een groot deel van de studie trekt me ook totaal niet.

Tips van mensen die ook niet wisten wat ze wouden? Hoe hebben jullie je georiënteerd. Advies wordt erg gewaardeerd.

Voor de duidelijkheid, ik hoef niet gelijk dit schooljaar te beginnen. Op zich wil ik nog wel een (half) jaar werken om nog wat zaken op orde te krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2006, 00:04
Barry K
Barry K is offline
Misschien handig om te vertellen welke vakken je op het VWO leuk vond, of misschien nog specifieker welke onderwerpen. En welke studie je al hebt gedaan . . .
Oud 25-08-2006, 03:33
Verwijderd
Het lijkt me idd wel handig aan te geven welke studie je al gedaan hebt ed. Verder: zoveel mogelijk informatiefolders aanvragen en open dagen bezoeken van alles wat je ook maar een beetje interessant lijkt. En bij alles wat je daarna nog leuk lijkt een dagje meelopen doen. En eventueel eens een gesprek aanvragen bij een studieadviseur of decaan ofzo. Of desnoods zo'n studiekeuzetest/studieadviestest maken ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 14:11
remy476
remy476 is offline
ga rechten of bestuurskunde doen...Mij is verteld dat als mensen totaal geen idee hebben dat ze een van die 2 studies pakken
Oud 25-08-2006, 14:47
ganralph
ganralph is offline
ik ben al 2 keer gestopt met een studie, maar de derde was het voor mij.

bij de universiteit waar ik stopte met mijn tweede studie heb ik in de laatste maand collegegeld mee gedaan met een oriëntatiecursus van studentpsychologen (particulier kost dit klauwen met geld, maar als je nog ingeschreven staat is het gratis) belangrijkste pluspunt voor mij was dat zo'n cursus je bijna dwingt om folders te lezen en open dagen te bezoeken. (en dan ook echt ).

maar natuurlijk moet het vanuit je zelf komen uiteindelijk, maar ik ontdekte zo een studie die ik nog niet kende en ik kreeg meteen een positief advies van de studentpsycholoog.
kijk naar je hobby's en denk aan de baan/het leven dat je voor je ziet in 3 of vier jaar (denk niet te ver vooruit)

ga ook eens op zoek naar minder alledaagse studies. gezien je interesse hebt in "wetenschap", wat op zich vrij breed is, kun je denken aan iets als beta-gamma-bachelor van de uva
binnen die studie kun je je altijd verder ontplooien in een favoriete richting.

voor meer concreet advies is het handig als je iets meer over jezelf (interesses, vakken, leerstijl, dromen) vertelt
Oud 25-08-2006, 14:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
remy476 schreef op 25-08-2006 @ 15:11 :
ga rechten of bestuurskunde doen...Mij is verteld dat als mensen totaal geen idee hebben dat ze een van die 2 studies pakken
helaas wordt vaak niets verteld over het lot van mensen die op deze manier een keuze maken.
Oud 25-08-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 25-08-2006 @ 15:47 :
ik ben al 2 keer gestopt met een studie, maar de derde was het voor mij.

ga ook eens op zoek naar minder alledaagse studies. gezien je interesse hebt in "wetenschap", wat op zich vrij breed is, kun je denken aan iets als beta-gamma-bachelor van de uva
binnen die studie kun je je altijd verder ontplooien in een favoriete richting.
Dan ligt Natuurwetenschappen meer voor de hand (minder zweverige vakken die je nooit gaat gebruiken).
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 15:26
remy476
remy476 is offline
Citaat:
ganralph schreef op 25-08-2006 @ 15:48 :
helaas wordt vaak niets verteld over het lot van mensen die op deze manier een keuze maken.
ik ga rechten doen omdat k het niet wist. Deze studies is over het algemaan breed dus je kunt er veel kanten mee op
Oud 26-08-2006, 15:34
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 26-08-2006 @ 16:26 :
ik ga rechten doen omdat k het niet wist. Deze studies is over het algemaan breed dus je kunt er veel kanten mee op
"De wo- en hbo rechtenopleidingen hebben te kampen met een bijzondere hoge uitval van studenten in het eerste jaar. Dit betreft met name studenten die zich niet of nauwelijks hebben georiënteerd op de inhoud en opzet van de wo en hbo rechtenopleidingen en het beroepsprofiel waarvoor wordt opgeleid. De consequentie hiervan is een bijzonder hoge uitval in het eerste studiejaar (gemiddeld 40%) en een grote groep studenten (bij de UvA ruim 20%) die nul studiepunten haalt in het eerste jaar."
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2006 @ 16:34 :
"De wo- en hbo rechtenopleidingen hebben te kampen met een bijzondere hoge uitval van studenten in het eerste jaar. Dit betreft met name studenten die zich niet of nauwelijks hebben georiënteerd op de inhoud en opzet van de wo en hbo rechtenopleidingen en het beroepsprofiel waarvoor wordt opgeleid. De consequentie hiervan is een bijzonder hoge uitval in het eerste studiejaar (gemiddeld 40%) en een grote groep studenten (bij de UvA ruim 20%) die nul studiepunten haalt in het eerste jaar."
0 studiepunten halen in het eerste jaar
Met citaat reageren
Oud 26-08-2006, 20:34
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-08-2006 @ 16:34 :
maar van die 40 maar 60 ofzo...mja heb me wel een beetje verdiept in rechten. Ben dus absoluut niet van plan om een jaar te gaan werken ofzo. Kan beter dit een jaar doen en als het me niet bevalt ga k volgend jaar gewoon iets anders doen. Thuiszitten is ook geen optie, hierdoor leer ik iig iets
Oud 27-08-2006, 00:26
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 26-08-2006 @ 20:20 :
0 studiepunten halen in het eerste jaar
Dan ben je dus gewoon dom. Punt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 00:28
Verwijderd
Nul studiepunten? Je moet toch wel iets kunnen halen lijkt me als je van het vwo afkomt, of zelfs met een hbo-p...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 18:52
Verwijderd
als je nul studiepunten haalt is dat niet omdat je het niet kan of omdat je te dom bent, maar meer omdat je gewoon echt geen klap uitvoert. Misschien nemen veel mensen het als extra studie(al ken ik niemand die dat heeft), soms scrhijven mensen zich in voor een tweede studie en doen ze vervolgens alleen hun oude studie maar.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 27-08-2006 @ 19:52 :
als je nul studiepunten haalt is dat niet omdat je het niet kan of omdat je te dom bent, maar meer omdat je gewoon echt geen klap uitvoert. Misschien nemen veel mensen het als extra studie(al ken ik niemand die dat heeft), soms scrhijven mensen zich in voor een tweede studie en doen ze vervolgens alleen hun oude studie maar.
Ja, dat is waar, op het HBO zaten er ook mensen die het hele jaar ingeschreven bleven en die in totaal twee tentamens hebben geprobeerd, zonder te leren. Dan scoor je niets, terwijl 't echt makkelijk scoren was, als je maar íets deed (en dat íets was opletten tijdens lessen al). Op het WO zal je dat helemaal zien. Mensen die op zichzelf wonen, 't hele vrije studentenleven ontdekken, erachter zijn gekomen dat hoorcolleges geen opkomstplicht kennen. En poef, 't jaar is voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten