Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2006, 23:29
Jolt
Jolt is offline
Dit zit me nu nog een hele tijd dwars.
Wat is het beste om iets te vervoeren, voorwiel of achterwiel aandrijven, trek of duwkracht.

Als ik zo denk dan heeft trek kracht meer voordelen, makkelijker sturen, meer zicht (bij treinen).
Maar wat is nu het beste voor zowel de auto/trein/brommer/andere vervoersmiddelen?

Naja ongeveer 90% van de auto's hebben voorwielaandrijving, en dat moet toch wel een reden hebben?
Oud 20-08-2006, 00:12
Verwijderd
Het verschil is dat je bij een voorwiel aandrijving in de eerste plaats ruimte bespaart, waardoor je dus compactere aandrijvingen krijgt.
Het tweede verschil is dat een voorwielaandrijving kan resulteren in onderstuur. Als je echter het gas loslaat, wat de meeste zullen doen, los dit het probleem op.
Achterwielaandrijving heeft overstuur en zal de neiging tot spinnen geven, als je het gas loslaat versterkt dit het effect.
Overstuur treedt in het laatste geval ook snel op op een glad wegdek.

Een nieuwe techniek is het Electronic Stability Program dit zorgt ervoor dat uitbreken door overstuur wordt gestabiliseerd. Echter dit was er jaren geleden nog niet, vandaar dat er toen voornamelijk voorwielaandrijvingen zijn gefabriceerd.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 00:14
Verwijderd
Overigens bij race-auto's is een achterwielaandrijving wenselijker vanwege een hogere sprintsnelheid voordat de wielen gaan slippen en omdat de stuurnauwkeurigheid hoger is
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 21:09
200E
200E is offline
Ik geef zelf de voorkeur aan achterwielaandrijving, vanwege het betere bochtengedrag en zoals eerder gezegd, de grotere nauwkeurigheid bij het sturen. Zeker als je vaak met een zware aanhanger rijdt, heeft het zijn voordelen, omdat je veel makkelijker grip krijgt bij het optrekken.

Opvallend is dat, waarschijnlijk om wille van de compactheid, steeds meer merken op voorwielaandrijving zijn overgestapt. Alleen BMW, Mercedes en een paar anderen blijven consequent achterwielaandrijvers maken (behalve dan in de A- en B-klasse). In de topklasse is een achterwielaandrijver eerder regel dan uitzondering, maar in de kleinere klassen is het ver te zoeken. Terwijl 20-25 jaar geleden bijna alle auto's (behalve de meeste Franse) nog achterwielaandrijving hadden
Oud 20-08-2006, 21:35
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Voorwielaandrijving is zoals iemand al opmerkte compacter en het is goedkoper. Bovendien heeft het de neiging tot onderstuur en mensen zullen daarom als meest natuurlijke reactie het gas loslaten (wat ook goed is). Logisch dat veel autofabrikanten daarom voor voorwielaandrijving kiezen. Alleen een aantal merken die duurdere auto's produceren (zoals BMW) kiezen voor achterwielaandrijving. Het "sportieve" imago van deze merken heeft er mee te maken, maar ik denk ook vooral het creëren van exclusiviteit / onderscheiden van andere merken (aangezien het systeem niet zozeer beter is).
Oud 20-08-2006, 22:38
MTpower
MTpower is offline
Als ik een auto ga kopen is achterwiel aandrijving een van de eisen
Misschien zou ik een vierwiel aandrijving ook nog wel overwegen, maar enkel voorwielaandrijving: Hell no!
Oud 21-08-2006, 13:12
phoxetis
phoxetis is offline
toevallig heb ik een achterwielaangedreven auto en dat is vermoedelijk een over-erving van een sportief imago. Motor voorin, geen gewicht op de achterkant, een totaal zinloos ontwerp en reuze gevaarlijk in de regen. Ik denk dat auto's vroeger op achterwielen zijn aangedreven omdat dan alles grover uitgevoerd kon worden.

Achterwielaandrijving is (m.i.) met name geschikt om dingen mee te trekken (caravans, aanhangers, etc.) omdat de "middelste' wielen dan de kracht leveren.

Voor andere doeleinden, sja, burnouts maken enzovoort, maar eigenlijk een slecht systeem.

PS.: terugkomend op het onderwerp heeft onderzoek uitgewezen dat een karretje trekken (met de hand dus) minder energie kost dan een karretje duwen! Bij het duwen 'duw' je een deel van de energie de grond in terwijl bij het trekken 'trek' je het karretje voor een klein deel van de grond af, dus lichter lopende wielen.

(ja, dat heeft iemand daadwerkelijk onderzocht ja, lol)

Laatst gewijzigd op 21-08-2006 om 13:16.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 17:41
marrel
marrel is offline
Achterwiel aangedreven auto's hebben een kleinere draaicircel
Oud 23-08-2006, 08:33
Q
Q is offline
Citaat:
marrel schreef op 22-08-2006 @ 18:41 :
Achterwiel aangedreven auto's hebben een kleinere draaicircel
Dan heb je nog nooit in mijn BMW gereden, ik heb een gigantische draaicirkel.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 11:46
Verwijderd
Geef mij maar achterwiel aandrijving, en al helemaal als je aanhangers of caravans achter je auto meeneemt.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2006, 14:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Het verschil zit 'm in het weggedrag; achterwielaandrijving is bij uitstek geschikt voor het rijden op circuits.

@phoxetis : no offense, maar een amerikaanse auto is sowieso wat minder verfijnd dan een moderne europese achterwielaandrijver. Niet voor niks stammen 'drag races' uit de VS, en heeft europa prachtige bochtige circuits.

Als je ermee om kan gaan, is achterwielaandrijving ideaal - in combinatie met een 50/50 gewichtsverdeling - omdat de voorwielen dan alleen maar hoeven te sturen. Op snelheden die je hier helemaal niet mag rijden merk je ook wel dat voorwielaandrijving nogal de neiging heeft tot ondersturen en dat t allemaal wat gaat 'wringen' in bochten.

Achterwielaandrijving is gewoon wat rustiger voor het weggedrag, maar heeft als nadeel dat er eerder overstuur optreed - iets dat BMW-rijders nog weleens willen onderschatten, geloof ik.

@marrel : achterwielaandrijvers hoeven niet perse een kleinere draaicirkel te hebben hoor, hoe kom je erbij ?
Oud 24-08-2006, 18:29
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-08-2006 @ 15:11 :
@marrel : achterwielaandrijvers hoeven niet perse een kleinere draaicirkel te hebben hoor, hoe kom je erbij ?
uhm, als je een kapotte homokineet hoort steunen en kreunen bij een bochtje dan weet je waarom

(niet dat het verhaal verder klopt maar dat maakt niet uit)
Oud 24-08-2006, 23:27
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
@phoxetis : no offense, maar een amerikaanse auto is sowieso wat minder verfijnd dan een moderne europese achterwielaandrijver. Niet voor niks stammen 'drag races' uit de VS, en heeft europa prachtige bochtige circuits.
Ik hou helemaal niet van dragraces, ik hou ook niet van bochten... ik wil eigenlijk alleen maar cruisen, met lekker weer en zonder files in NL

dus... none taken
Oud 25-08-2006, 10:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 25-08-2006 @ 00:27 :
Ik hou helemaal niet van dragraces, ik hou ook niet van bochten... ik wil eigenlijk alleen maar cruisen, met lekker weer en zonder files in NL

dus... none taken
geen files, zon, nederland....

optimist.
Oud 28-08-2006, 12:42
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-08-2006 @ 11:09 :
geen files, zon, nederland....

optimist.
nou vooruit, een beetje gek doen op z'n tijd is ook leuk.
Oud 28-08-2006, 14:20
marrel
marrel is offline
Citaat:
Q schreef op 23-08-2006 @ 09:33 :
Dan heb je nog nooit in mijn BMW gereden, ik heb een gigantische draaicirkel.
Citaat:
Ja nou heb er ook geen verstand van eigenlijk, maar ik heb gelest in een BMW en die had achterwiel aandrijving en een zeer kleine draaicircel (volgens m'n instructeur en mijn gevoel).

Voortaan zal ik me er niet meer mee bemoeien

Laatst gewijzigd op 28-08-2006 om 14:24.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 23:57
akumabito
akumabito is offline
Buiten het feit dat voorwielaandrijving leidt tot een compacter en goedkoper ontwerp, bespaart ht ook nog eens ruimte in de auto zelf, aangezien je geen middentunnel meer nodig hebt voor de drijfstang.

Verder is er een veiligheidsaspect. Onderstuur vs. overstuur. Bij normale rij-omstandigheden is een licht onderstuur wenselijker als overstuur omdat het makkelijker te beheersen is. Bij onderstuur wil de voorkant van de wagen niet de bocht in duiken, en heeft de auto de neiging om rechtdoor te willen. De oplossing is zoals eerder al gepost gewoon het gas loslaten waarna het zichzelf weer corrigeerd.

Bij overstuur heeft de achterkant de neiging uit te breken en de voorkant te willen 'inhalen'. Bij veel auto's kan dit heel onverwacht gebeuren en is het soms lastig in te schatten. Vooral bij een glad wegdek (regen, sneeuw, modder, zand, bladeren) kan dit tot problemen rijden, vooral bij 'sportieve' rijders die te weinig ervaring hebben met achterwiel aangedreven auto's.

Dan heb je nog auto's die zowel onder- als overstuur kennen, en soms tegelijkertijd.. zoals m'n oude Fiat Panda.. een Panda heeft ongelooflijk veel onderstuur.. rap bochtenwerk zit er echt niet in, en in de regen als je niks achterin hebt liggen heeft de kont ook nog de neiging te gaan dribbelen.. dwars over de weg zweven ziet er cool uit in films, het is wat minder cool als je dat met 130 km/u in zo'n koekblikje gebeurd... (gas los en hij corrigeerd zichzelf weer, dat dan weer wel)

De draaicirkel van een auto heeft vrij weinig te maken met het type andrijving (deze wordt gemeten bij zeer lage snelheden waarbij de verschillen minimaal zijn) ze hebben meer te maken met het type voorwielophanging, de spoorbreedte, de breedte van de banden, etc.
Reageren

Regels voor berichten