![]() |
|
![]() |
Er zijn pas drie races gereden en het duurt nog wel even voordat bekend is wie zich wereldkampioen mag noemen dit seizoen. Toch is de Grand Prix van Spanje van cruciaal belang. ,,Wie hier snel is, is overal snel”, zegt McLarens Martin Whitmarsh niet voor niets.
Een blik op de statistieken leert al snel dat Whitmarsh gelijk heeft. De laatste tien jaar werd de race op het Circuit de Catalunya maar liefst acht keer gewonnen door de latere kampioen. Uitzonderingen op de regel waren Mika Hakkinen en Kimi Raikkonen. Zij wonnen de Grand Prix in respectievelijk 2000 en 2005, maar later niet de titel. Nog afgezien daarvan is het circuit nabij Barcelona de ultieme graadmeter voor hoe de bolide op waarde geschat kan worden. Is de bolide snel in Spanje, dan is de bolide bijna overal snel. Wat dat betreft is domineren in Monza, Italië iets heel anders dan op dit technische circuit. Deze vuistregel blijft ook overeind staan nu het circuit de afgelopen winter is verbouwd. Niet langer bevinden er zich in de laatste sector twee rechterdoordraaiers. In plaats van de tweede rechterdoordraaier is er nu sprake van een langzame chicane. ,,Alleen een goede aërodynamica is op dit circuit niet genoeg, de balans van de auto moet ook in orde zijn anders verlies je teveel tijd in de vele snelle bochten”, legt Whitmarsh uit. Ook wat betreft de banden is het circuit veeleisend; nog een argument dat de teams aanvoeren om hier 's winters zoveel mogelijk te kunnen testen. Tijdens de vier weken durende pauze is er ook weer getest in Barcelona. Echt veel werk is er deze bewuste week alleen niet verzet. De test viel letterlijk en figuurlijk in het water. De driedaagse sessie werd nog wel een dag verlengd, maar dat mocht niet veel baten. Het kwam er dus niet van om de vele nieuwe onderdelen op de verschillende bolides optimaal te testen. Toch is vrijwel iedereen (leve de persberichten!) optimistisch dat er een stap vooruit gezet kan worden. Kortom, de grote vraag is wie er twee stappen vooruit gaat zetten aangezien een team met één stap voorwaarts relatief niks opschiet. Houd wat dat betreft Red Bull Racing in de gaten. Opvallendste nieuwtje bij McLaren: de voorvleugel.Ook vooraan is sprake van de nodige vernieuwingen, vooral Ferrari pakt groots uit. Het team beschikt over een nieuwe engine cover, sidepods, radiatoren en daarnaast is ook het koelingsysteem aangepast. Toro Rosso-teambaas Franz Tost omschrijft de F2007 zelfs als een compleet nieuwe auto. Nog afgezien daarvan zegt Kimi Raikkonen enorm tevreden te zijn over de geboekte vooruitgang. ,,Omdat we zoveel hebben geleerd ga ik de volgende race met veel meer vertrouwen tegemoet. Volgens mij kan ik inmiddels het volledige potentieel van de auto benutten. De bolide sluit nu veel beter aan op mijn rijstijl”, zegt de Fin, die daar vooral in de kwalificatie van hoopt te kunnen profiteren. Hij voegt daar vervolgens aan toe dat hij naar Barcelona komt om te winnen. Felipe Massa sluit zich aan bij het commentaar van zijn teamgenoot ,,De verbeterde F2007 is nóg sneller en nóg stabieler dan de auto waar we dit seizoen al twee van de drie races mee hebben gewonnen”, zegt de optimistische Braziliaan in de Italiaanse en Finse pers. Hij stelt dat Ferrari ongeveer een halve seconde heeft gevonden. Daar staat tegenover dat McLaren ook niet heeft stilgezeten, de MP4-22 is eveneens verbeterd. Allen is daar minder over naar buiten gebracht. Fernando Alonso heeft het over nieuwe onderdelen die zo'n twee tot drie tienden per ronde op moeten leveren. De Spanjaard is er van overtuigd dat de titelstrijd binnenkort uitdraait op een tweekamp, ook al staat het nu nog enorm dicht bij elkaar. ,,Daar hoop ik wel op. En het is ook beter denk ik, dat twee coureurs uit zullen maken wie er kampioen wordt. Drie is eigenlijk gewoon teveel”, zegt hij. ,,Wie de kemphanen worden maakt me niet zoveel uit, zolang ik maar één van de twee ben.” ,,Maar Raikkonen... zonder twijfel beschikt hij over de juiste ingrediënten om de strijd lang vol te houden. Hij heeft de ervaring van 2003, 2004 en 2005 en ik denk dat hij zich voorlopig niet gewonnen geeft.” Aanstaande zondag moet blijken of 'The Iceman' Alonso's voorspelling kracht bij zal zetten. Bron: www.formule1.nl |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zou wel gaaf zijn ![]() ![]() Enorm gave race weer, heb ook wel zitten lachen om die opmerkingen van Olav ![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
[F1] GP van Monaco Verwijderd | 12 | 28-05-2007 18:42 | |
Vrije tijd |
[F1] GP van Italië Sandersss | 41 | 10-09-2006 16:20 | |
Vrije tijd |
[F1] GP van Amerika Sandersss | 25 | 04-07-2006 11:20 | |