Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2006, 12:00
ybadeendje
ybadeendje is offline
oke ik kan toch geen ASP programmeren(als dat al een taal is? of wat is dat)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2006, 13:13
Destralak
Destralak is offline
---

Laatst gewijzigd op 19-04-2018 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 16:00
ybadeendje
ybadeendje is offline
oke bedankt, aangezien php bekender is als script taal denk ik dat ik die eerst ga leren.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 16:04
Igorrrai
Igorrrai is offline
Dat leer je niet "even".
Oud 10-08-2006, 16:06
Destralak
Destralak is offline
---

Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 18:47
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 10-08-2006 @ 17:04 :
Dat leer je niet "even".
PHP? Een paar weekjes.
Oud 10-08-2006, 19:11
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-08-2006 @ 19:47 :
PHP? Een paar weekjes.
maximaal paar weken ja, om nou de volledige (tengestrijdige) functie-regen te kennen is niet nodig, maar na een weekje klooien moet je toch wel instaat zijn scripts te bouwen met behulp van de PHP-pagina als ondersteuning

En als je altijd netjes geprogrammeerd heb, kun je al vrij snel nette scriptjes maken, als het je eerste taal is, kan 't afhankelijk van je inzicht wel iets langer duren
Oud 10-08-2006, 19:12
Destralak
Destralak is offline
---

Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 21:18
ybadeendje
ybadeendje is offline
Citaat:
Igorrrai schreef op 10-08-2006 @ 17:04 :
Dat leer je niet "even".
hoezo dat heb ik toch niet gezegd ''even''?

Citaat:
ybadeendje schreef op 10-08-2006 @ 17:00 :
oke bedankt, aangezien php bekender is als script taal denk ik dat ik die eerst ga leren.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 12:03
Gimme more beer
Citaat:
Destralak schreef op 10-08-2006 @ 20:12 :
Ja, PHP-MySQL interactie moet je na een paar weken/maandje ofzo wel door kunnen hebben. Maar echt een webshop of weetikveel maken, dan ben je wel effetjes langer bezig.
Als je nog moet leren hoe te programmeren wel, ja. Maar ik kon na het bestuderen van en werken met PHP binnen zeer korte tijd wel ingewikkelde scripts begrijpen en maken. Als je niet kunt programmeren, wordt dat wat lastiger, maar dat heeft niets te maken met het leren van PHP.
Oud 11-08-2006, 12:13
Igorrrai
Igorrrai is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 10-08-2006 @ 19:47 :
PHP? Een paar weekjes.
Gezien de leeftijd van ybadeendje zal hij komende week of in ieder geval binnen twee weken naar school moeten. Daar gaat al een heel groot deel van je tijd. Daarbij moet je ook heel gedreven zijn om dat in een paar weken te leren. Ik denk niet dat hij elke dag na school 5 uur gaat leren. ;x
Oud 11-08-2006, 12:15
Gimme more beer
Citaat:
Igorrrai schreef op 11-08-2006 @ 13:13 :
Gezien de leeftijd van ybadeendje zal hij komende week of in ieder geval binnen twee weken naar school moeten. Daar gaat al een heel groot deel van je tijd. Daarbij moet je ook heel gedreven zijn om dat in een paar weken te leren. Ik denk niet dat hij elke dag na school 5 uur gaat leren. ;x
Wat nou, 5 uur leren? Het is een beetje prutsen. Als het je pakt, is het nog leuk ook. Pakt het je niet, laat het dan maar zitten, want dan heb je er niets aan.

Ik heb een weekje best veel zitten prutsen, tijdens een schoolweek en ik kon het. Ik had wel al programmeerervaring (ook met C, grote pré), maar dan nog is het gewoon leuk prutswerk.
Oud 11-08-2006, 13:57
Verwijderd
Hallo goeiemorgen het is totaal in de lucht gegraaid hoe lang het die jongen gaat duren om PHP te leren.

Ten eerste weet je niet hoeveel programmeerervaring hij heeft;
Ten anderhalfde weet je niet hoeveel hij van webontwikkeling al weet, als je ook nog eens (x)HTML, CSS en Javascript moet gaan leren kan dit de boel aanzienlijk verlangzamen.
Ten tweede weet je niet hoe snel hij het oppakt, dit verschilt natuurlijk per persoon;
Ten derde is het moeilijk te bepalen wanneer je het 'geleerd' hebt, is dat wanneer je database calls kan maken of geneste ifs? Of volledig OO aan de gang gaat en weet ik wat je nog meer kan met PHP.
Ten vierde is het misschien helemaal niet nodig om het volledig te leren ik weet niet zo goed wat de topicstarter wil maar er zijn veel sites waar je copy-paste scripts kan vinden etc.

Het beste kun je een boek of aantal boeken halen in de bibliotheek en proberen wat vrienden te vinden die het al kunnen. Maak dan een account aan bij zo'n webhost en gewoon proberen . Niet opgeven, de aanhouder wint.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 16:38
dragonstorm
dragonstorm is offline
hmm hmm
ik heb in m'n vrije tijd programmeren geleerd, doe het nu 1,5 jaar, en ik....
ik heb c, scheme, php, sql, ruby, javascript onder de knie (maak redelijk veelgebruikte webapplicaties voor m'n werk :-)). Ik was ook van plan om java te leren, maar ik kon mezelf er niet toe overtuigen.

En ik zou zeggen dat van al die talen php toch wel het meest hersendood (en dus makkelijk te leren) is. Dus na een week of 2, 3 moet je er wel je weg in kunnen.
Referentie staat op
de nederlandse php.net mirror, die gebruik ik ook, want de hele functie-library ken ik natuurlijk ok niet uit m'n kop
Met citaat reageren
Oud 11-08-2006, 17:54
freyk
freyk is offline
Citaat:
Destralak schreef op 10-08-2006 @ 14:13 :
Beide talen 'draaien' op de server zelf; dus je kunt de PHP/ASP-code niet zien. Maar wel de outpdut ervan. Dus bv in PHP:
Code:
<?echo "Hallo piepels";?>
geeft als output:
Code:
Hallo piepels
En in ASP:
Code:
<%="Hallo piepels"%>
of
Code:
<%response.write("Hallo piepels")%>
Ik raad ybadeendje ook voor PHP te gaan, je kan hier bijvoorbeeld nog een mooie nederlandsehandleiding downloaden.
Oud 13-08-2006, 23:14
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Destralak schreef op 10-08-2006 @ 20:12 :
Ja, PHP-MySQL interactie moet je na een paar weken/maandje ofzo wel door kunnen hebben. Maar echt een webshop of weetikveel maken, dan ben je wel effetjes langer bezig.
Er is een verschil tussen de tijd die je nodig hebt om iets nieuws aan te leren (en dan heb ik het niet over de API, maar leren omgaan met nieuwe technieken) en het uitprogrammeren van een systeem. Dat laatste duurt over het algemeen een stuk langer. Dat UBBHARV systeem wat ik een aantal jaren terug geschreven heb is ook een uit de hand gelopen hobby projectje.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 00:36
Sharp
Sharp is offline
ongeveer 5 jaar geleden begon ik met mn eerste gastenboekje uitpluizen om te zien wat al die functies nou precies deden.
inmiddels ben ik (zonder opleiding) aan het werk bij een bedrijf dat webapplicaties verkoopt en heb ik daarnaast een eigen bedrijf in hosting + websites

na al die uren PHP, MySQL, Javascript, Flash, (x)HTML, CSS en noem het maar op, kom ik nog steeds bij elke opdracht weer nieuwe dingen tegen.
het leuke is dat je elk probleem op 10.000 verschillende manieren kan oplossen en dat je telkens beter wordt met het 'inkorten' van je oploddingen (van je code dus)
ook erg grappig dat als ik nu naar scripts kijk die ik een jaar geleden heb gemaakt, dat ik denk: welke noob heeft dit geschreven?

mijn ervaring is dat je weinig leert van boeken, je leert meer van het doen. pluis lekker een paar scriptjes van internet uit, probeer zelf wat te maken en post je vragen lekker op een forum als je er ff niet uit komt.

nu maar alle nieuwe functies van PHP 5 uit mn kop leren
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 09:43
dragonstorm
dragonstorm is offline
mijn ervaring is dat je heel veel leert van boeken, mits je de goede boeken kiest....

'javascript for dummies' zal je niet veel verder helpen. Het probleem met heel veel web-development boeken is dat het vooral technologie-boeken zijn, die vooral beschrijven hoe een bepaalde technologie (php/mysql/javascript) werkt. Vooral in het geval van php levert dat dikke boeken op met weinig inhoud ..

Je kunt beter een echt programmeer-boek lezen. 'The little schemer', 'The art of computer programming', of bijvoorbeeld 'the c programming language' bijvoorbeeld, omdat (mits je het goed leest en alle oefeningen uitvoert) je het een manier van denken aanleert die essentieel is voor programmeren. Als je dat kan, kun je in principe zelf uitvogelen hoe php in elkaar zit en bovendien zul je ook begrijpen hoe php doet wat het doet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Destralak schreef op 10-08-2006 @ 14:13 :
ASP is een scripttaal ontwikkeld door Microsoft. Zie http://www.asp.net/ .
Wanneer mensen ASP een scripttaal noemen heb ik de neiging ze niet meer serieus te nemen... ever...
FYI: ASP is een (web)platform waarbij je kunt kiezen uit diverse talen varierend van VBScript tot javascript.

TS: Doe ons allemaal een plezier en wordt niet weer de zoveelste PHP pruts0r. Verdiep je eerst in concepten voordat je begint met het schrijven van code, met name aan object orientatie wil je wel wat tijd besteden aangezien het veelvoorkomend is in de praktijk; dat wil natuurlijk niet zeggen dat het altijd de juiste methode is, maar om dat te concluderen dus dien je eigenlijk ook meerdere concepten te leren als procedureel programmeren om daar een oordeel over te kunnen vellen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 22:19
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
PHP-code:
<?php
/* Speciaal voor de liefhebbers
Een korte introductie
*/
$first_name=Bad;
$last_name=Eend;
$name=$first_name." ".$last_name;
echo 
"Hoi, $name leuk dat je <b>php</b> gaat leren Het is even wennen, maar zo moeilijk is het niet" ?>
<br><h1>Maar je moet wel wat html kunnen</h1>
<?= "en met \"php\" kan je véél meer dan met Javascript én
<br>php is opensource, en niet moeilijk te leren" 
//succes
;?>
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 22:26
dafelix
dafelix is offline
voor PHP hoef je helemaal geen HTML te kennen !

voor de layout van de pagina moet je HTML leren, maar PHP staat er volledig los van
Oud 15-08-2006, 22:28
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
In principe hoef je voor het scripten geen html te kennen. Maar waarom zou je het anders leren
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 23:15
dafelix
dafelix is offline
Je kan PHP ook zonder webserver draaien, maar idd, meestal word 't gebruikt icm HTML, maar je hoeft niet eerst HTML te kennen eer je met PHP begint
Oud 16-08-2006, 00:06
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
dafelix schreef op 16-08-2006 @ 00:15 :
Je kan PHP ook zonder webserver draaien, maar idd, meestal word 't gebruikt icm HTML, maar je hoeft niet eerst HTML te kennen eer je met PHP begint
Als je niet eens weet wat een break is, of iets bold kan maken dan kost dat het tijd om telkens op te zoeken wat iets is bij elke nieuwe html tag. Over het algemeen raak je zonder html kennis echt de weg kwijt zodra de superglobals aan bod komen.. <form> unwatte?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2006, 09:53
Gimme more beer
Daarnaast is de basis van HTML in een half uurtje te snappen.
Oud 18-08-2006, 14:47
Sharp
Sharp is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 15-08-2006 @ 23:28 :
In principe hoef je voor het scripten geen html te kennen. Maar waarom zou je het anders leren
ik heb genoeg scripts liggen zonder HTML erin...
conversies, data checken, images resizen, blablabla
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 03:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Jullie vergeten dat inzicht krijgen in programmeerconcepten een heel stuk langer duurt. Eenmaal programmeur kun je nieuwe dingen heel snel oppikken, maar een programmeertaal snappen - ook al is het een simpele taal als PHP - kan voor een leek een eeuwigheid duren of misschien wel nooit.

Verschillende mensen denken eenmaal op een andere manier; sommige mensen kunnen totaal niet overweg met de logica waar programmeertalen inherent op gebaseerd zijn.
Oud 27-08-2006, 13:02
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-08-2006 @ 04:40 :
Jullie vergeten dat inzicht krijgen in programmeerconcepten een heel stuk langer duurt.
Nee, dat vergeet niemand.
Oud 27-08-2006, 14:23
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-08-2006 @ 14:02 :
[flauw]
waar had ik 't ookalweer gelaten? Niet in m'n zakken... niet op het nachtkastje... verrek
[/flauw]

[liev]
Welcome back mevrouw Enlightenment *kusje*
[/liev]

[ontopic]

[/ontopic]
Oud 27-08-2006, 16:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-08-2006 @ 14:02 :
Wel als iemand zegt dat het 'binnen een uurtje' te leren is, of iets in die richting. Voor iemand die al bekend is met programmeerconcepten en de logica hierachter begrijpt, kan zich razendsnel thuis vinden in een onbekende taal. Maar dat betekent niet dat dit voor iedereen geldt.

Maar de TS is jong en wellicht nieuwsgierig, dus als de wil er is kan hij vast wel php zich eigen maken, maar dat zal wel iets langer duren dan sommigen hier claimen.
Oud 27-08-2006, 23:15
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-08-2006 @ 17:47 :
Wel als iemand zegt dat het 'binnen een uurtje' te leren is, of iets in die richting.
Ik vergeet het niet, dus dat is gewoonweg niet waar. Mensen moeten alleen niet suggereren dat PHP een extreem complexe "taal" is om te leren. Kun je geen HTML, dan betekent "PHP leren" vaak impliciet het eigen maken van zowel HTML en CSS als PHP, dat kan inderdaad langer duren.

Ik spreek echter graag voor mezelf en dan kan ik zeggen dat ik twaalf was toen ik thuis breedband internet kreeg (juni 1998 om precies te zijn ) en dertien toen ik mijn eerste website met Dreamweaver of iets dergelijks heb gemaakt en gepubliceerd. Ik was veertien toen ik voor het echt zelf HTML heb geschreven. Daarvoor heb ik een simpele, uitgeklede tutorial gebruikt (Nick's zeven stappen tutorial, inmiddels helaas obsolete en verdwenen) en die grote lijnen hebben me ongeveer dertig tot vijfenveertig minuten gekost.

Met PHP ben ik begonnen toen ik vijftien was. Inmiddels draaide mijn website Abandon 5000 al een tijdje (sinds 26 oktober 2000 om precies te zijn) en de noodzaak om een PHP/MySQL systeem te gaan gebruiken werd hoger. Ik heb als het ware de website opnieuw opgebouwd en al doende de basisprincipes van PHP geleerd. Het leren van PHP heeft me op die manier een week of twee, misschien drie, gekost.

That's it. Ik overdrijf niet, ik vergeet niets en ik weet ook zeker dat ik geen überkrachten heb waarmee ik mezelf in dit opzicht zou kunnen onderscheiden van andere websitemakers.
Oud 27-08-2006, 23:33
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat geloof ik graag, maar dat is voor jou persoonlijk. De één pikt dingen snel op; als hij/zij de logica goed kan begrijpen en hem/haar dat aanspreekt. Anderen werken/denken/leven nu eenmaal op een andere manier; en hebben veel moeite de logica te begrijpen waar vooral programmeertalen van gebruik maken. Voor jou kan iets simpel zijn en binnen 10 minuten te begrijpen, daar waar een ander extreem veel moeite mee heeft. En dat heeft an sich niets met intelligentie te maken. Het is een bekend gegeven dat vrijwel alle programmeurs onder de groep linker hemisfeer mensen valt te plaatsen.

Maar het is goed dat je zo jong begonnen bent, dat maakt het zeker makkelijker in de toekomst om nieuwe concepten je eigen te maken. De enige kanttekening die ik bij dit verhaal plaats is dat deze relatief gemakkelijke weg niet voor iedereen geldt en het dus sterk afhankelijk van de persoon zelf is hoe lang hij ervoor nodig heeft en of hij uberhaupt het benodigde niveau en inzicht zal krijgen om redelijk php te kunnen coden.
Oud 28-08-2006, 00:47
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-08-2006 @ 00:33 :
Maar het is goed dat je zo jong begonnen bent, dat maakt het zeker makkelijker in de toekomst om nieuwe concepten je eigen te maken. De enige kanttekening die ik bij dit verhaal plaats is dat deze relatief gemakkelijke weg niet voor iedereen geldt en het dus sterk afhankelijk van de persoon zelf is hoe lang hij ervoor nodig heeft en of hij uberhaupt het benodigde niveau en inzicht zal krijgen om redelijk php te kunnen coden.
Ik heb eerder in deze topic dan ook al aangegeven dat iemand waarbij het maar niet lukt, die de logica niet door krijgt en er geen lol in heeft beter iets anders kan gaan doen. Er zijn genoeg mensen die het voor je kunnen doen.
Reageren

Regels voor berichten