Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2006, 18:06
Soezen
Soezen is offline
Soms heb ik geen zin meer om energie te steken in zijn familie of in onze relatie. In het begin van onze relatie deed zijn moeder al vaak raar tegen mij, en gelukkig ging dat na een jaar beter. Nu het een jaar verrassend goed is gegaan, begint de ellende weer opnieuw. Zijn hele familie bemoeit zich met mij, mijn familie en met onze relatie.
Klink ik dramatisch als ik zeg dat ik er echt gek van word?

Voorbeeld 1.
Ik en mijn vriend zijn een weekendje weg geweest. Hij wilde Belgische bonbons mee nemen voor zijn moeder. Hij een doos van 15 euro, ik een doosje van 5 euro voor mijn moeder. Als we het geven vraagt zijn moeder gelijk: Heeft jouw moeder ook zo’n grote doos gehad? Dus ik: Nee, een kleinere. Zij: Oh, zie je wel, ik heb het meer verdiend.
En nee, het was geen grapje van haar kant. Zijn moeder is niet snel tevreden en wil graag een duur cadeau.

Voorbeeld 2:
Toen wij met zijn ouders op vakantie gingen wilde ik na afloop een leuk bedankje geven. Niets duurs, gewoon een leuk plantje. Mijn schoonzus echter, gaf een cadeaubon van 150 euro. “Heb jij het niet zo naar je zin gehad dan?, durfde ze nog aan mij te vragen.

Voorbeeld 3:
Voor diegene die mijn vorige topic nog kunnen herinneren. Ik heb geweigerd om peettante te worden, en sindsdien krijg ik weer rare uitspraken naar mijn hoofd gegooid. Ik mag geen cadeau kopen met mijn vriend ( hij is wel peetoom ) Ik moet maar alleen een cadeautje geven. Ik mag niet samen met mijn vriend op kraamvisite, ik moet maar alleen gaan. En overal krijg ik te horen : ‘Daar heb je zelf voor gekozen hoor”

Voorbeeld 4:
Ik ben zoekende naar een baan. Toen ik gebeld werd door een bedrijf dat ik daar in de telemarketing kon komen werken, vond ik het redelijk leuk klinken. En ik kon op gesprek komen. Ik heb daarna de vacature goed doorgelezen en het leek me echter helemaal niet leuk. Ze hadden het iets leuker gebracht dan dat het was. Ik heb het gesprek dus afgezegd. Krijg ik boze telefoon van mijn vriend en zijn familie ( vader, moeder, broer en schoonzus ) waar ik mee bezig ben. Dat ik zo nooit een baan vind, en dat het allemaal nergens op sloeg. Waar bemoeien ze zich mee, vroeg ik me af?

Zo kan ik nog tientallen voorbeelden noemen maar ik bespaar mezelf en jullie de moeite. Ik mag van mijn vriend niet met zijn ouders gaan praten, omdat er dan nog ergere ruzie komt, dus hij zou gaan praten met zijn moeder. Nu stelt hij dit steeds opnieuw uit, waardoor ik steeds bozer word. Wat zou jij doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2006, 18:13
I C U
I C U is offline
Nog eens goed nadenken over hoe lang ik dit volhou. Als ik het zo lees, is het echt super irritant. Alsof je tegenover hen voor alles wat je doet verantwoording moet afleggen. Lijkt mij redelijk overdreven. Dat je vriend het uitstelt vind ik ook echt niet tof, aangezien jij er mee zit en hij zegt het op te zullen lossen, voor zover mogelijk.

Volgens mij is het gewoon iets wat in die familie zit. Geloof me, als ik met de familie van mijn vriend op vakantie ga (niet dat ik er een heb, maar het gaat om het idee) kom ik echt niet met een cadeaubon van 150 euro opdraven, eerder met een leuk kaartje en een lekker flesje wijn, of iets dergelijks. Wat ik eigenlijk wil zeggen, denk je dat het veranderd? Heeft het zin om te praten?

Bedenk je dat als je doorgaat met je vriend, dat het dan gewoon op dezelfde manier voortduurt. Wil je dat? Ga dan vooral verder met je vriend. Wil je dat niet? Tja... Dan moet je er een eind aan breien. Maar nogmaals, alleen als je denkt dat de familie niet kan veranderen, en ikzelf geloof daar niet echt in.
Oud 28-08-2006, 18:18
juno
juno is offline
Onthou dat je vriend is opgegroeid in die familiecultuur, en het waarschijnlijk allemaal heel normaal vindt.

Het is helaas vaak het geval dat je niet alleen met een persoon een relatie hebt, maar ook deel gaat uitmaken van zijn familie, en daar moet je dan gehoorzamen aan de ongeschreven regels anders heb je steeds ruzie.

Als je dat niet trekt, moet of hij los komen van zijn familie, of je maakt het uit met die vriend.

Met een vriend die wat zelfstandiger is en minder familieziek zou je deze problemen niet hebben, Maar jij hebt blijkbaar iemand die nog erg aan zijn wortels hangt, en zo te lezen is hij niet van plan om die voor jou door te kappen.

Wil jij met zo iemand verder?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:18
ZerO
ZerO is offline
OMFG :/
ik zou als ik jou was het contact verbreken met zijn familie en aan hem uitleggen waarom. Als hij jou dat kwalijk neemt is hij niet goed bij zijn hoofd en dan kun je hem beter gewoon dumpen.
Oud 28-08-2006, 18:21
muisjeisthuis
muisjeisthuis is offline
Argh, wat een gruwelijk verhaal! Is die jongen het wel waard? Anders had ik het uitgemaakt.... Die vrouw klinkt een beetje psycho.....

Een cadeaubon van 150 euro waar haal je die überhaubt vandaan?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:23
Verwijderd
Ik zou ook nog eens goed nadenken over hoe lang ik dit volhoud. En ook duidelijk aan mijn vriend aangeven hoe vervelend in het vind en dat als hij niet met ze praat, dat ik dat dan zelf doe (maar dan moet je het ook wel doen, natuurlijk ).

Zelf zit ik ook een beetje 'anders' in elkaar dan mijn schoonfamilie, maar gelukkig respecteren we elkaar. Een voorbeeldje: mijn schoonzus en haar man hebben nu eenmaal (veel) meer geld dan wij en hun cadeaus zullen dus altijd 'groter' en duurder zijn dan die van mijn man en mij, iedereen begrijpt dat (en zo niet, dan hebben ze pech ). Bovendien hecht ik meer waarde aan iets waar een gedachte achter zit en waar wat moeite voor gedaan is dan iets wat gewoon alleen maar groot en duur is. Als een ander dat niet snapt zou ik eerst een poging doen dat uit te leggen, wordt het dan nog niet begrepen, dan is het niet aan ze besteed.

Verder sluit ik me aan wat I C U in haar derde alinea zegt.

Mijn schoonfamilie is gelukkig wel ook heel lief ed.

Laatst gewijzigd op 28-08-2006 om 18:25.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:30
Optima
Optima is offline
de lieve vrede bewaren en het jouwe er van denken
Oud 28-08-2006, 18:30
mara18
mara18 is offline
Citaat:
juno schreef op 28-08-2006 @ 19:18 :
Onthou dat je vriend is opgegroeid in die familiecultuur, en het waarschijnlijk allemaal heel normaal vindt.

Het is helaas vaak het geval dat je niet alleen met een persoon een relatie hebt, maar ook deel gaat uitmaken van zijn familie, en daar moet je dan gehoorzamen aan de ongeschreven regels anders heb je steeds ruzie.

Als je dat niet trekt, moet of hij los komen van zijn familie, of je maakt het uit met die vriend.

Met een vriend die wat zelfstandiger is en minder familieziek zou je deze problemen niet hebben, Maar jij hebt blijkbaar iemand die nog erg aan zijn wortels hangt, en zo te lezen is hij niet van plan om die voor jou door te kappen.

Wil jij met zo iemand verder?
Precies.
Ik heb een ex die ook is opgegroeid in een rotverwend gezin. Ik was er eerst van overtuigd dat hij niet was zoals zijn ouders.
Maar vergeet het maar
De appel valt NOOIT ver van de boom
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:36
muisjeisthuis
muisjeisthuis is offline
Citaat:
mara18 schreef op 28-08-2006 @ 19:30 :
Precies.
Ik heb een ex die ook is opgegroeid in een rotverwend gezin. Ik was er eerst van overtuigd dat hij niet was zoals zijn ouders.
Maar vergeet het maar
De appel valt NOOIT ver van de boom
En daarom is hij nu je ex?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:38
Unexplained
Unexplained is offline
Maar één advies: rennen!
Oud 28-08-2006, 18:44
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 28-08-2006 @ 19:38 :
Maar één advies: rennen!
En niet achterom kijken!
Oud 28-08-2006, 18:49
Magican
Magican is offline
Je zou ook zijn familie uit kunnen moorden en hopen dat hij er nooit achter komt.
Oud 28-08-2006, 18:51
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Vraag maar aan je vriend of hij het kan accepteren dat jij geen contact meer wil met zijn familie. Als hij dat niet kan, tja dan kan je misschien maar beter iemand anders zoeken.

Familie van beide kanten moeten kunnen instemmen met een relatie. Als ze jou niet mogen, waarom zou je er dan energie in stoppen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 28-08-2006 @ 19:51 :
Als ze jou niet mogen, waarom zou je er dan energie in stoppen.
Omdat je van degene waarmee je de relatie hebt houdt misschien...?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 18:58
Soezen
Soezen is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 28-08-2006 @ 19:56 :
Omdat je van degene waarmee je de relatie hebt houdt misschien...?
Ja, precies. Zijn enige minpunt is zijn familie. En is dat wel zijn minpunt?
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 19:01
muisjeisthuis
muisjeisthuis is offline
Citaat:
Soezen schreef op 28-08-2006 @ 19:58 :
Ja, precies. Zijn enige minpunt is zijn familie. En is dat wel zijn minpunt?
Ligt er aan in hoeverre hij zijn familie verdedigt.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 19:13
Estar
Estar is offline
Familie geen cadeau's geven en niet langs dat kind gaan, kortom de familie zoveel mogelijk laten stikken.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 20:30
nl2suzy
nl2suzy is offline
Tsja familie krijg je er maar bij heh? En hij/zij zal toch van zijn familie houden en het tot op zekere hoogte verdedigen.. als het maar geen grenzen aanneemt die niet goed zijn..
Oud 28-08-2006, 21:09
mara18
mara18 is offline
Citaat:
muisjeisthuis schreef op 28-08-2006 @ 19:36 :
En daarom is hij nu je ex?
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 21:16
Shredder
Shredder is offline
Citaat:
Estar schreef op 28-08-2006 @ 20:13 :
Familie geen cadeau's geven en niet langs dat kind gaan, kortom de familie zoveel mogelijk laten stikken.
Idd, als ze je alleen maar kunnen afzeiken dan hoef jij daar toch zeker niet heen te gaan?
Ik zou gewoon, totdat je vriend dit heeft opgelost, niet meer daar langs gaan, niet meer in contact komen met die hele familie en je gewoon niets aantrekken van hun familie. En als jullie later willen gaan samenwonen pushen dat je aan het andere kant van het land wil wonen en dat als zijn familie langs wil komen het een weekenduitstap wordt waarbij ze natuurlijk niet bij jullie mogen logeren
Oud 29-08-2006, 15:40
Yaris
Yaris is offline
Ik zou er maar mee kappen. Je bent nu nog niet getrouwd en hebt nog geen kind/kinderen. Het is nu al erg maar het wordt nog veel erger dat kan ik je verzekeren.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:54
Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Citaat:
Yaris schreef op 29-08-2006 @ 16:40 :
Ik zou er maar mee kappen. Je bent nu nog niet getrouwd en hebt nog geen kind/kinderen. Het is nu al erg maar het wordt nog veel erger dat kan ik je verzekeren.
Ik krijg visioenen van je schoonmoeder die wel even het kind opvoed... of dat ze het kind dodelijk verwennen, zodat het denkt dat het echt ALLES kan krijgen...

Als jij al twijfels voelt en niet lekker in je vel zit, zou ik er nog maar eens HEEL goed overnadenken of je dit wil!
Oud 29-08-2006, 18:12
stout!
stout! is offline
Heeft hij in de gaten hoe erg je hier mee zit?
En zo ja, waarom probeert hij er dan niet wat mee te doen in plaats van een confrontatie uit te stellen?
Dat laatste vind ik wel degelijk wat over hém zeggen. Uit je voorbeeld over het telefoongesprek komt het bovendienniet over alsof hij je steunt, meer alsof je tegenover hem en zijn familie staat.
Ik weet niet wat ik zou doen, want het is moeilijk om het uit te maken als je nog veel van iemand houdt. Maar ik zou hem zeker duidelijk maken dat dit voor jou écht een probleem is, dat je het meent en dat je er iets aan wil doen. Blijft hij uitstellen, ga dan zelf de confrontatie aan. Probeer alleen niet meteen op oorlogspad te gaan maar bedenk rustig wat je precies wil overbrengen en hou het respectvol. Met ruzie ben je nog verder van huis en komt de boodschap niet over.
Succes
Oud 29-08-2006, 18:54
Shredder
Shredder is offline
Waarschijnlijk is hij ook een soort van 'bang' voor zijn ouders en durft hij eigenlijk de confrontatie niet aan, maar wil ook zijn vriendin niet afvallen. Dus hij zit ook in een lastig parket, wat over het hoofd wordt gezien.

Stel duidelijk dat je niet meer iedere keer afgebekt wenst te worden door zijn familie, en dat als hij er niet iets tegen doet, jij dat zelf doet. Als hij dan nog niets doet dan bel je een keer zijn ouder om langs te komen en push hem zo een beetje het toch zelf te doen. Als hij écht niet wil, dan sta je voor de keuze om het maar te accepteren, zijn ouders er zelf mee te confronteren of bij hem weg te gaan.
In principe hoeft het laatste helemaal niet, je houdt tenslotte van hem, en dat wil dus niet zeggen dat je zijn ouders aardig moet vinden of dat je überhaupt bij zijn ouders op visite moet gaan.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze van wat je zelf prefereert, maar je moet in ieder geval heel duidelijk maken dat het je stuit dat je iedere keer afgezeken wordt door zijn familie.
Reageren

Regels voor berichten