Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-08-2006, 12:19
Escapism
Escapism is offline
Je hebt van die bands die je alleen van naam kent en waarvan je op omschrijvingen afgaande van uitgaat dat je het goed zal vinden. alleen hebben die bands zoveel uitgebracht dat je dan geen idee hebt wat goede platen zijn om mee te beginnen.

dat heb ik met zowel Nick Cave als Sonic Youth. So enlighten me!
Oud 27-08-2006, 12:31
DrunkOnEgo
DrunkOnEgo is offline
www.allmusic.com

deze website bevat biografien, discografien en geeft een beoordeling per album; dit is en blijft nog altijd een mening, maar het geeft toch een kleine indicatie.

edit: en wat betreft SY, zou ik beginnen met Daydream Nation

Laatst gewijzigd op 27-08-2006 om 12:33.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 12:36
Escapism
Escapism is offline
ja ik ken die site, bedankt. maar ik ben ook benieuwd naar jullie aanbevelingen en redenen daarvoor : )
Oud 27-08-2006, 12:38
Verwijderd
Meestal probeer ik chronologisch te beginnen, voor zover dat kan en de eerste albums niet helemaal kut schijnen te zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 12:42
Verwijderd
merzbow
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 13:23
antigone
antigone is offline
wat betreft sonic youth, is daydream nation de beste imo. maar beter begin je eerst met een wat toegankelijker album (daydream nation behoort niet echt tot het meest ontoegankelijke wat ze gemaakt hebben, maar toch) zoals goo, of de laatste plaat rather ripped. ik blijf erbij dat die onderschat is want ontzettend gaaf
Oud 27-08-2006, 15:22
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Dirty van Sonic Youth wordt vaak aangeraden om mee te beginnen. En terecht, want het is 1) toegankelijk en 2) het geeft een goed beeld van de band. Daydream Nation is meer zo'n album wat alle dertigers als beste album bombarderen op willekeurige obscure websites.
Oud 27-08-2006, 19:30
funest
funest is offline
ik ben ook begonnen met daydream nation en dat is me niet slecht bevallen, maar goed je kan net zo goed dirty luisteren ja.
nick cave ben ik begonnen met best of cdtje, en ben er nu na een paar jaar nog niet achter wat daarna zou moeten komen.

bob dylan vond ik ook moeilijk beginnen(dat werd highway 69..). en tom waits eigenlijk ook(en dat werd rain dogs).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 19:53
Verwijderd
Citaat:
funest schreef op 27-08-2006 @ 20:30 :
ik ben ook begonnen met daydream nation en dat is me niet slecht bevallen, maar goed je kan net zo goed dirty luisteren ja.
nick cave ben ik begonnen met best of cdtje, en ben er nu na een paar jaar nog niet achter wat daarna zou moeten komen.

bob dylan vond ik ook moeilijk beginnen(dat werd highway 69..). en tom waits eigenlijk ook(en dat werd rain dogs).
highway 69 ken ik nog niet...

Maar Tom Waits is idd ook zo iemand. Des te meer nog omdat hij echt twee distinctieve periodes heeft, en het er net maar vanaf hangt welke je wilt horen/verwacht.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2006, 21:11
antigone
antigone is offline
Citaat:
P.TIL schreef op 27-08-2006 @ 16:22 :
Daydream Nation is meer zo'n album wat alle dertigers als beste album bombarderen op willekeurige obscure websites.
haha die angst voor de leeftijd 30

maar zeg je dat nou omdat je dat album vooralsnog niet kent, of heb je hem geluisterd ?

no offence, maar curieus is het wel
Oud 27-08-2006, 21:11
antigone
antigone is offline
tom waits : eerst swordfishtrombones of mule variations
Oud 27-08-2006, 21:27
P.:NTIL
P.:NTIL is offline
Citaat:
antigone schreef op 27-08-2006 @ 22:11 :
haha die angst voor de leeftijd 30

maar zeg je dat nou omdat je dat album vooralsnog niet kent, of heb je hem geluisterd ?

no offence, maar curieus is het wel
Huh? Ja, ik heb hem geluisterd. Anders zou ik niet indirect aangeven dat Dirty een betere start is dan Daydream Nation. Maar Daydream Nation wordt serieus gezien als een quasi heilig album van de Sonic Youth discografie door de doorgewinterde, bebaarde fans. Ik heb zelfs het idee dat men dat van elkaar overneemt. Het is geen slecht album, daar niet van. Voor mij is het een appels-peren verhaal; ze hebben zo veel goede albums uitgebracht, en soms zijn de onderlinge verschillen enorm.
Oud 27-08-2006, 21:42
Verwijderd
Citaat:
óf Nighthawks at the diner...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 00:42
botulismf
botulismf is offline
Van Sonic Youth ken ik alleen Dirty en Murray Street aardig, en beide lijken me een goed begin vanwege toegankelijk maar ik kan het dus niet vergelijken met de rest. Ik heb ooit hun complete discografie tot en met toen geleend van een vriend maar dat was een slecht plan want ik wist niet waar ik het zoeken moest en uiteindelijk heb ik dus herhaaldelijk dirty geluisterd en 1x evol en verder niets.

Van Nick Cave & The Bad Seeds ken ik No More Shall We Part en die word geloof ik wel gezien als 1 van zijn besten. Ik vind het een erg gave plaat, en ik zou hem zeker aanraden als beginner. Ik heb ook een aantal keer zijn best of geluisterd maar zijn oudere nummers trekken me toch iets minder.

En ik vind het een interessante discussie, en ik heb zelf een vergelijkbaar iets met R.E.M. vóór de jaren 90. Vanaf Out Of Time ken ik elk album goed, en verder heb ik document en reckoning, maar ik weet niet waar ik nu verder zal gaan. Tips?
Oud 28-08-2006, 06:59
Broeder
Broeder is offline
Evol.
Oud 28-08-2006, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-08-2006 @ 22:42 :
óf Nighthawks at the diner...
swordfishtrombones schrikt denk ik al snel af, mule variations zou kunnen, nighthawks at the diner is imo het beste album maar ik zou eerder met blue valentine of small change beginnen iig zeker niet met real gone.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2006, 11:06
Escapism
Escapism is offline
thanks voor de suggesties
van sonic youth ga ik dan iig dirty en daarna daydream nation checken en van nick cave probeer ik no more shall we part.

en botu, ik kan je helaas alleen helpen met de r.e.m. van na 1990 : P
Oud 28-08-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Fake schreef op 28-08-2006 @ 10:40 :
swordfishtrombones schrikt denk ik al snel af, mule variations zou kunnen, nighthawks at the diner is imo het beste album maar ik zou eerder met blue valentine of small change beginnen iig zeker niet met real gone.
Het is imho maar net wat je wilt horen. Bij mij was het zo dat ik aanvankelijk Waits leerde kennen door zijn vroege, jazzy werk. Dat vond ik echt relaxt, dus ik kocht een album van hem. Dat werd Swordfishtrombones, dus aanvankelijk was dat niet echt wat ik eigenlijk zocht. Toen ik me wat meer erin verdiepte ontdekte ik dat er twee periodes zijn, en begon ik de 70's albums te kopen. Daarna begon ik de latere periode weer veel meer te waarderen dan eerst. Maar als je dus echt bij Tom Waits dat beat-poet, jazzclub achtige wilt horen, dan moet je gewoon Nighthawks ofzo eerst halen, imho.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 01:42
Verwijderd
Johnny Cash.. Ik heb het album live at Folsom Prison gedownload en ging eens op zoek naar wat andere shit van hem. Die gast heeft ook een inmense discografie dus mijn vraag, waar te beginnen? Enige aanraders?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 06:24
Verwijderd
ik zou iig live at San Quentin downloaden
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Kapt. Roodbaard schreef op 29-08-2006 @ 02:42 :
Johnny Cash.. Ik heb het album live at Folsom Prison gedownload en ging eens op zoek naar wat andere shit van hem. Die gast heeft ook een inmense discografie dus mijn vraag, waar te beginnen? Enige aanraders?
American Recordings I t/m V
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 12:07
Verwijderd
Vooral 3 vind ik bijzonder goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:32
Verwijderd
Downloading
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:37
grandmommy
grandmommy is offline
ik koop/download bij een voor mij nog redelijk onbekende artiest gewoon eerst een best of, daarna het album met de nummer die me van de best of het meeste aanspraken en dan komen de andere albums wel vanzelf. als een artiest geen best of of compilatie heeft neem ik gewoon de best verkochte.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:55
Haligh
Haligh is offline
evol!!!
Oud 30-08-2006, 15:04
funest
funest is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 27-08-2006 @ 20:53 :
highway 69 ken ik nog niet...
Met citaat reageren