Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2006, 15:54
rare kwast
rare kwast is offline
Is er toevallig iemand bekend met deze therapie vorm?
ik zou er graag dingen over weten zoals wat je doet, met welk doel, hoe lang je het doet of hebt gedaan..
waarom je deze therapie volgt.. enz. enz

iemand die me er iets over kan vertellen?
Oud 05-09-2006, 16:49
light fighter
light fighter is offline
een vriendin van me doet die ik zal haar deze link wel ff sturen als ik haar spreek en wie weet wil ze antwoorden.

Wat ik wel weet is dat ze er zeer te vreden over is en er veel aan heeft
Met citaat reageren
Oud 06-09-2006, 21:49
Verwijderd
Ik denk dat je er via internet veel meer over kunt vinden als je even googled- maar daar was je zelf denk ik ook wel op gekomen.

Ik zal er een kleine uitleg over geven:
Dialectische gedragstherapie is een therapie speciaal ontwikkeld voor voor mensen met een Emotie Regulatie Stoornis/ Borderline.
De therapie bestaat uit twee delen: individuele therapie en groepstherapie.

De individuele therapie- met dagboekkaart met de hierarchie aan onderwerpen (zoals suicidegestes, automutilatie, middelenmisbruik etc.) die op jouw behoefte zijn afgestemd. In de individuel therapie ga je onderzoeken wat voor gedrag je vertoont, wat voor functie dat nu heeft, wat je eigenlijk wil, alternatieven e.d. In deze therapie wordt ook Zen elementen gebruikt. (zoals emotionele, rationele, wijze geest, andere basisprincipes om balans te vinden)
Je hebt je eigen psycholoog, die je dag en nacht kan oppiepen wanneer je het moeilijk hebt. Je kan bellen e.d. Maar aan deze dingen zijn ook regels verbonden. Ben je lamlazerus en heb je de neiging je wat aan te doen- dan zal de therapeut je niet zachtaardig behandelen, maar je lik- op- stuk- behandeling geven. Je therapeut zal meer van deze afspraken weten...

Naast je individuele therapie, krijg je ook groepstherapie. Hierin oefen je met een aantal vaardigheden als sociale vaardigheden, emotie regulatie vaardigheden- je brengt veel wat je geleerd hebt meteen in de praktijk. Deze training is dacht ik elke week.

Let wel: deze therapie is wel intensief. Ook duurt deze therapie een jaar. Er worden daarvoor meestal contracten afgesloten waarin regels staan waar jij en je therapeut zich aan moeten houden om het ook een jaar vast te houden.

Dit is heel korte info. Als je meer info wil kan je de google trefwoorden Marsha Linehan en Dialectische gedragstherapie invoeren. Marsha Linehan heeft deze methodiek namelijk speciaal ontwikkeld voor mensen met een ERS/ Borderline (is zelfde alleen naam is 'gemoderniseerd')
Ik merk zelf dat ik elementen van deze therapie in mijn individuele therapie heb. Dit wordt gebruikt voor de zgn. borderline die ik ergens schijn te hebben--- ontkenning. Oh, een hele belangrijke zin die ik nu noem, vanuit Dialectiek/ Zen: Acceptatie leidt tot verandering!!! (lekker tegenstrijdig met mijn vorige uitspraak )

En een fijne bijkomstigheid: er zijn goede resultaten geboekt met deze therapie. De meeste mensen kunnen na de therapie weer redelijk/ normaal functioneren. Ook krijg je na je therapie een nazorg waarin staat wat je kan doen om terugval te voorkomen of op te vangen. Dus ga voor deze intensieve therapie- wat heb je te verliezen?
Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten