Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2006, 13:57
Escapism
Escapism is offline
kon hier nog geen topic van vinden?

filmsite

naar het boek van Jonathan Safran Foer. op dvd in de videotheek te halen.

ik had het boek al gelezen, vond die geweldig, en was daardoor erg benieuwd naar de film. en die vond ik heel erg goed, ook al zijn er wel veel dingen uitgehaald (één heel verhaal zelfs) en was het einde anders dan in het boek.

andere meningen?
Oud 31-08-2006, 15:29
Escapism
Escapism is offline
hmm, kut, typfoutje in de titel : P
Oud 31-08-2006, 16:11
innogen
innogen is offline
Dat kan echt niet hoor.

Ik vind het boek echt heel tof, heb de film nog niet gezien helaas. Binnenkort een keertje huren, ben wel benieuwd .
Oud 31-08-2006, 16:18
Solid
Solid is offline
Ha, goed dat je het zegt, die moet ik idd nog zien. Ben ook benieuwd naar de film, heb er een goede recensie over gelezen en de trailer sprak me ook aan
Oud 31-08-2006, 16:21
Balance
Balance is offline
Citaat:
Escapism schreef op 31-08-2006 @ 16:29 :
hmm, kut, typfoutje in de titel : P
Gewijzigd.
Oud 31-08-2006, 18:16
Verwijderd
Boek niet gelezen, maar de film vond ik slecht. Ik ga eens op zoek naar wat ik al eerder in het 'Laatste film'-topic schreef.

Edit:

Everything is Illuminated (2005)

Hm, viel erg tegen. Elijah Wood op zoek naar het verleden van zijn familie in Oekraïne, daarbij vergezeld van een jonge tolk en diens opa.
Flauwe grappen van een Amerikaan-in-een-land-met-andere-gebruiken, een nietszeggend 'emotioneel' plot waarbij ik totaal niet hechtte aan de personages en hun zoektocht en tot slot een verschrikkelijke soundtrack (op enkele rustige deuntjes na).

5/10

Laatst gewijzigd op 31-08-2006 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 18:26
Verwijderd
Ik heb het boek gekocht, maar kom er niet in/doorheen.
Maar ik begrijp dat het de moeite waard is om het nogmaals te proberen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 18:35
Escapism
Escapism is offline
Citaat:
N00dles schreef op 31-08-2006 @ 19:16 :
Boek niet gelezen, maar de film vond ik slecht. Ik ga eens op zoek naar wat ik al eerder in het 'Laatste film'-topic schreef.

Edit:

Everything is Illuminated (2005)

Hm, viel erg tegen. Elijah Wood op zoek naar het verleden van zijn familie in Oekraïne, daarbij vergezeld van een jonge tolk en diens opa.
Flauwe grappen van een Amerikaan-in-een-land-met-andere-gebruiken, een nietszeggend 'emotioneel' plot waarbij ik totaal niet hechtte aan de personages en hun zoektocht en tot slot een verschrikkelijke soundtrack (op enkele rustige deuntjes na).

5/10

misschien omdat ik ook t boek heb gelezen, maar ik vond het prachtig. vooral die opa speelde echt heel mooi vond ik.

@byebye: ik had de eerste paar hoofdstukken ook wel moeite alles te plaatsen, maar als dat eenmaal lukt..
Oud 31-08-2006, 18:37
DanielC
DanielC is offline
Nou, als N00dles 'm niks vond dan ben ik wel benieuwd.
Oud 31-08-2006, 18:37
Haligh
Haligh is offline
5/10 ? je bent echt achterlijk.

ik vond het een geweldige film, goed geacteerd en mooi verhaal.
Oud 31-08-2006, 18:52
Reynaert
Reynaert is offline
Ik ken de film niet, maar ik vind de afbeelding wel bijzonder gaaf.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 19:15
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
knip ende plak:
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 30-08-2006 @ 23:05 :

Wow, wat een geweldige film. Echt waar. Super gewoon.
Het begint echt ontzettend grappig, maar naarmate de film vordert word het serieuzer. Jonathan Safran Foer (Elijah Wood) is op zoek naar een dorpje in de Oekraine en de vrouw die zijn opa heeft gered in de Oorlog. Zijn hulp hierbij is zijn Oekrainsche tolk Alex (een geniale rol van Eugene Hutz), die nogal geobsedeerd is met de Amerikaanse Hiphop cultuur en eigenlijk niet zo heel goed engels spreekt. Samen met Alex' opa (een chagrijnige man die ervan overtuigd is dat hij blind is, maar toch chauffeur is.) gaan ze op zoek naar het dorpje en langzaam maar zeker komen ze erachter wat er vroeger gebeurd is en hoe ze met elkaar in verband staan.
Werkelijk een prachtige film. Aan het eind moest ik echt even slikken.

9/10.
En ik wil nog even melden dat Eugene Hutz een ontzettende Sexy MoFo is, en dat de muziek de film juist meer een oostblok roadmovie gevoel geeft. Ik vind het leuk, ik heb er zelfs CD's van...

Laatst gewijzigd op 31-08-2006 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 00:56
Verwijderd
Ik vind dat jullie het echt belachelijk ophemelen. De film slaat de plank gewoon mis /zoutstrooi

Ik wil het best wel even onderbouwen en nuanceren. Geen zin om het in spoilertags te doen, dus waarschuwing: SPOILERS

Het begin was geweldig, met een haast emotieloze Elijah. Dat kwam in positieve zin heel stilistisch en klinisch over.
Maar op het moment dat Alex begint te vertellen over zijn familie en zijn interesses, verloor de film al haar nuance en sfeer. Het werd een soort lichtvoetige, vlotte vertelstijl op dat moment. Het was een stijlbreuk.
Ik begreep later dat het boek vanuit de ogen van Alex verteld wordt. Maar op deze irritante scène na zie je het Alex-perspectief niet meer terug (maar goed ook misschien, irritant accent van 'm).

Dan begint het roadmovie-gebeuren. Zoals ik al zei, flauwe grappen over cultuurverschillen (zie het stuk met de aardappel, dat was gewoon tergend flauw (en ja, ik weet dat dat ook in het boek was)). Om dan daarna Elijah in lachen te zien uitbarsten op een manier zoals ie deed in FOTR ('A wizard is never late...') is verschrikkelijk niet-grappig.

De rest van de trip bestaat uit beelden van een cruisende gammele auto over landweggetjes, irritante soundtrack eronder, afgewisseld met in-de-auto-'gesprekken' die nergens over gaan, met een Alex-one-liner-clou op het eind, een vreemdkijkende Elijah, waarna de irritante soundtrack weer vrolijk verder banjert.

Na al die lichtvoetigheid komt opeens de serieuzere tweede helft met het verleden van de opa aan bod. Opnieuw een rare omwenteling en sfeerverandering. Ik ergerde me al aan de personages (Alex voornamelijk) en nu moest ik me ook nog zien in te leven in de emoties die ze tonen. Personages waar ik geen binding mee had en die ik ook niet 'kende'.

En als toetje natuurlijk een sentimentele afsluiter op het vliegveld die behoorlijk cliché op mij over kwam.

Die 5 puntjes heb ik gegeven voor de cinematografie en omdat er enkele scènes zijn die wel te pruimen zijn. De filmposter/affice is ook prachtig.

*ziet al voor zich hoe menig liefhebber hoofdschuddend achter de computer zit*

Laatst gewijzigd op 01-09-2006 om 01:00.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 06:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
Lijkt me best geinig.
Oud 02-09-2006, 13:08
Otis
Otis is offline
kk toffe film en ik begin elijah wood steeds meer te waarderen. Dat zegt dus wel wat. En in godsnaam lees het boek dan ook, noodles; die OMWENTELINGEN die jij hier noemt zijn in het verhaal zelf wel goed passend / vloeiend en dat kan soms mis gaan bij het maken van een film maar ik vind het hier totaal niet storend. Nou mijn stukje klonk niet logisch maar ik wilde alleen maar zeggen dat ik de film gaaf vond en de soundtrack niet irritant .
Met citaat reageren
Oud 04-09-2006, 16:12
Dmnq
Dmnq is offline
Volgens mij heb ik een keer een interview gezien op tv waarin de schrijver zegt dat hij de film erg mooi vond maar zijn eigen verhaal er niet in herkende.

Citaat:
Escapism schreef op 31-08-2006 @ 14:57 :
dingen uitgehaald (één heel verhaal zelfs)
Ik vond t een mooie film maar - ik heb t boek niet gelezen - er was denk ik nog wel ruimte voor een extra verhaallijn.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 00:38
Arwyn
Arwyn is offline
Ik heb 't boek niet gelezen, dus ik kan verder nix zeggen over wat er beter was oid, maar de film vond ik eigenlijk wel leuk. Op de een of andere manier wel rustgevend ofzo..?
Had al hele verhalen gehoord, vooral over het blijkbaar o zo saaie begin van de film waar je meer niet doorheen komt, maar daar had ik dus helemaal geen last van. Nou was ik stiekem volgens mij ook met school bezig, dus misschien dat-ie daarom ook wel zo snel ging hoor Maar het grootste gedeelte heb ik wel gezien en dat vond ik wel mooi/leuk.
Maar ieder zo z'n eigen mening natuurlijk.
Oud 11-09-2006, 10:37
Haligh
Haligh is offline
n00dles slaat de plank volledig mis.
Oud 11-09-2006, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Haligh schreef op 11-09-2006 @ 11:37 :
n00dles slaat de plank volledig mis.
Voel je vrij om mijn argumenten te ontkrachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten