Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-08-2006, 04:29
Orpa
Orpa is offline
Ik heb zo'n 2 maanden geleden een 6jarige fjorden merrie gekocht, Vjesta. Geweldig dier, heel vrolijk en speels.. Heeft altijd alleen met haar moeder in de wei gestaan en is helemaal opgeleefd nu ze bij andere paarden in staat. Ze barst van de energie, loopt vaak te rennen en te bokken in de wei, en alles wat ze aan aandacht en beweging krijgt vind ze heerlijk...

Tot zo ver geen enkel probleem... Waar ik me zorgen over maak is dat ze over een goede 2 maanden toch de stal weer in moet. Nu komen ze bij ons 's winters niet in het land. Ik kan misschien regelen dat ze overdag 2 uurtjes naar buiten kan met een andere merrie, en 's avonds ben ik er zelf om te rijden. Al met al maakt dat nog maar 3 uur beweging per dag, en 21 uur per dag op stal... Ik en bang dat ze zich daar gaat vervelen. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze iig wat te doen heeft overdag?

Ze heeft al een jollyball, een gewone liksteen in d'r bak, een liksteen aan een touw (zo'n ronde, ben de naam even kwijt) en ze krijgt waarschijnlijk nog een soort bal aan de muur waar ook een liksteen in zit, die gaat draaien als ze likt... Ze krijgt niet alles tegelijk, dan weer het een en dan weer het ander... Maar wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat ze zich vermaakt? Ik zou het namelijk zonde vinden als ze zich verveeld en dan stalondeugden gaat ontwikkelen...
Oud 06-08-2006, 13:58
Verwijderd
Is ze gewend om op stal te moeten in de winter? 2 uur per dag buiten (even je rijden niet meegerekend) is wel weinig..zeker als ze 24u gewend is. Ik denk ook niet dat er veel is wat je nog kunt verzinnen om haar bezig te houden op stal. Mijn paard wordt ook heel ongelukkig en vervelend van op stal staan, en ik heb niet het idee dat speeltjes dit tegengaan.

Als jouw paard zolang in de stal staan echt niks vindt, is het misschien een idee om haar 's winters ergens anders te plaatsen, er zijn vast wel haflingers of fjorden (oid) in de buurt die s nachts buiten blijven in de winter/langer buiten staan waar jouw paard misschien bij kan. Als ze echt ongelukkig en vervelend wordt is dat misschien wel een optie om te overwegen.

Maar dat is natuurlijk wel erg drastisch, en misschien valt het mee en is je paard erg gemakkelijk in op stal staan. Je zult even moeten afwachten denk ik.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:45
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik zou het even aan zien. Mijn paarden vervelen zich ook altijd snel, en hiervoor heb ik de laatste 10 jaar behoorlijk wat trucendozen voor geopend;

- Wilgentakken in haar stal leggen. De meeste van mijn dieren zijn er verzot op, en ze zijn eventjes bezig met alle blaadjes eraf knabbelen en de schors eraf te slopen. Ook hang ik wel eens wilgentakken op aan een touw zodat ze heen- en weer zwaaien of in iedergeval bewegen.

- Mijn paarden hebben hoe dan ook de beschikking over een jollybal, die je zelf al eerder noemde. Ik hang ze op of leg ze juist los in de stal, hang ze aan een touw zodat ze wederom kunnen bewegen. Ook voetballen in hooinetten zijn hiervoor geschikt, mijn pony stond vroeger altijd voetballend in stal.

- Snoepjesballen; Die ken je vast ook al. Paard kan er tegen duwen met zijn/haar neus en wordt beloond met de brokjes die op dat moment uit de bal komen rollen.

- Hooi/kuilgras door de gehele stal verdelen, en ze zo enigsinds moeite laten doen om aan voedsel te komen. Ook hooi-tassen met een kleine opening (ook zelf te maken van een stevige boodschappentas) zorgen dat ze wel eventjes bezig zijn.

- Stro in de voerbak doen/stevige ton, en stukjes wortel/appel/krachtvoer erin verstoppen. Zijn ze wederom een halfuurtje zoet..

- Een kleiner pony'tje erbij zetten zodat ze samen aan kunnen knoeien, zorg dan echter wel dat je box/stal groot genoeg is.

- Een spiegel in de stal hangen (op een veilige plaats) doet ook wonderen tegen verveling.

- Zet een klein radio'tje in stal, velen paarden die ik ken worden rustig bij het horen van muziekjes en stemmen.

- Een soepele verkeerskegel in zijn/haar stal leggen. Ze kunnen er tegen aan schoppen, erop gaan liggen, erop knagen enz.

- Plastic flessen ophangen aan touwtjes, wel op zo'n manier dat ze er niet in verstrikt kunnen raken. Je zou de flessen ook nog kunnen vullen met wat water om ze zo meer gewicht te kunnen geven of er bijv. iets instoppen wat geluid maakt zodra de fles beweegt.

- Likstenen

- Een grote plastic bak gevuld met water in stal zetten, en appeltjes erin rond laten dobberen. Ze moeten moeite doen om ze te pakken te krijgen en het is relatief veilig, en ook nog eens smakelijk.

- Enz.

Veel succes! Enne nog gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Oud 07-08-2006, 02:37
Orpa
Orpa is offline
Dank je!!!

Ze is gewent om 's winters overdag samen met haar moeder op een betonnen plaat te staan (tussen de schuren)... Dat is misschien niet zo boeiend, maar het is beter dan steeds binnen staan...

Verplaatsen doe ik liever niet, ik ben er zelf heel blij mee dat ze iig beschermt staat als het echt heel slecht word, en ik sleep haar liever ook niet te veel heen en weer tussen verschillende plaatsen...

HVJ echt super bedankt, ik zal deze dingen zeker gaan proberen...

Het scheelt dat ze bij ons op stal redelijk veel contact met elkaar kunen hebben, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere (we hebben een merrie van een jaar of 16 die helemaal geen voortanden meer heeft door het luchtzuigen, en ook regelmatig koliek aanvallen had tot ze een band omkreeg, zo zie ik m'n paardje liever niet eindigen...)

En ik had nog een vraagje, ze is de afgelopen 2 jaar geschoren geweest (of iig onder de dekens). Nu was ik zelf eigenlijk van plan om alleen haar borst en onderkant van haar hals te scheren, omdat ze dan tot -10 binnen best zonder deken kunnen staan, en het daarna met een zweetdeken&regendeken prima doen... Maar ik had ergends gelezen dat dat eigenlijk niet kan als ze geschoren zijn geweest? Omdat dan de vacht minder word aangemaakt?
Oud 08-08-2006, 23:17
Mariekje*
Mariekje* is offline
Graag gedaan!

In principe is het mogelijk je paard dit jaar slechts deels te scheren en geen dekens op te doen. Zorg dan echter wel dat je paard het gehele jaar door geen dekens op heeft, dus ook niet in eind september/begin oktober een dun zweetdekentje tijdens het uitstappen, zodat de rest van haar vacht dik genoeg is. Die vacht past zich snel genoeg weer aan, als je alles een beetje in conditie houd (borstelen, goede voeding enz.)

Als zij nu normaal in haar zomervacht zit en ergens in het begin van de wintermaanden voor het laatst is geschoren, zal ze zich prima redden zonder dekens. Met het scheren van de borst en hals zou ik persoonlijk dan wel oppassen. Omdat de kou dan nogal snel op de luchtwegen aangrijpt.

Mocht je naderhand is de koudere periodes toch gebruik willen maken van dekens (zoals je al noemde een regendeken bijvoorbeeld) wees hier dan wel erg voorzichtig mee (zoals ik al zei). Meestal hebben ze bij 'even een uurtje zonder buiten staan' gelijk een koudje te pakken, en dat is natuurlijk zonde. Zeker als je haar borst en hals scheert en vervolgens een deken op doet is er geen probleem, je hebt de voordelen van een paard dat sneller droog is na het rijden en door het deken neem je ook niet het risico van een koudje. Haar dit jaar ongeschoren buiten laten staan zonder dekens zal hoe dan ook géén problemen geven.

Persoonlijk zou ik gaan voor het scheren van hals en borst en een eenvoudig dekentje; Ze staat niet met rillende pootjes, en hoeft ook niet bezweet het land weer op met alle gevolgen van dien.

Liefs, Kelz.
Oud 09-08-2006, 06:32
Orpa
Orpa is offline
Het scheelt dat ze bij ons na het rijden onmiddelijk de stal weer in kunnen... Als ze op stal komt dan doe ik haar zeker even een half uurtje tot een uur de zweetdeken om, maar ik heb (om heel eerlijk te zijn) zelf gewoon geen zin in het gezeul met dekens.

De merrie die ik hiervoor 3 jaar heb gereden heeft de laatste 2 jaar ook de hals en borst eruit geschoren gehad, wat als voordeel heeft dat ze gewoon echt heel weinig zweten tijdens het rijden, maar het niet koud krijgen als ze dan eens een uurtje buiten staan...

Aan de andere kant vraag ik me af of het voor haar niet prettiger is om helemaal in de dekens te staan, gewoon omdat het warmer is, en ze zich tijdens het rijden lekkerder zal voelen... Maar op stal kan ik me voorstellen als ze het lekkerder vind om gewoon aan zo te staan, lekker in t stro te kunnen liggen en te kunnen rollen..

Omdat het een Fjord is komt daar ook nog eens een 'schoonheids probleem' bij kijken: als je die een deken opgooit dan plet je een stuk van de manenkam, die in het voorjaar slechts heel langzaam weer overeind komt... En dat vind ik zonde van haar haren, ze is mooi nu...

K ben er nog niet helemaal uit...
Oud 12-08-2006, 20:13
hodelahitie
hodelahitie is offline
Citaat:
HvJ schreef op 07-08-2006 @ 00:45 :
- Snoepjesballen; Die ken je vast ook al. Paard kan er tegen duwen met zijn/haar neus en wordt beloond met de brokjes die op dat moment uit de bal komen rollen.
Let wel even op dat deze ballen van die fijne geluidjes maken waarvan andere paarden onrustig kunnen worden. (Het geluid van brokjes die geschud worden, wordt nogal eens aangezien voor "etenstijd".) Dus niet iedereen zal hier even vrolijk van worden.

Op sommige stallen doen ze hier flauw over en mogen ze ook niet in de stal gelegd worden hierdoor...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 04:53
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
hodelahitie schreef op 12-08-2006 @ 21:13 :
Let wel even op dat deze ballen van die fijne geluidjes maken waarvan andere paarden onrustig kunnen worden. (Het geluid van brokjes die geschud worden, wordt nogal eens aangezien voor "etenstijd".) Dus niet iedereen zal hier even vrolijk van worden.

Op sommige stallen doen ze hier flauw over en mogen ze ook niet in de stal gelegd worden hierdoor...
T scheelt dat ze bij ons pas moeilijk gaan doen als iets problemen veroorzaakt, niet omdat het problemen zou kunnen veroorzaken... Maar het is iid wel iets waar k problemen mee zou kunnen krijgen...
Oud 14-08-2006, 16:31
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
hodelahitie schreef op 12-08-2006 @ 21:13 :

True.

Bij mij op stal geeft het echter nooit problemen en ik ken mijn paarden en die van mijn buren goed genoeg om in te schatten of het bij ons kwaad zou kunnen. En dan vormt het geen enkel probleem, al is het zeker iets waar je rekening mee moet houden.
Oud 15-08-2006, 14:37
MarijkeB
MarijkeB is offline
Als ze echt niet meer dan 3 uur naar buiten kan per dag moet je inventief worden.

Afwisseling is altijd belangrijk om hun hersenen aan de gang te houden en ik heb al wat goeie iedeen gezien

Mijn Shire is dol op pilonnen en de skippybal (wel een hele sterke en niet geheel opgeblazen) Ze heeft ook een extra grote stal 5x4 dus ze kan ook behoorlijk spelen in die ruimte. Ik probeer tijdens het rijden ook hersenkrakers te doen zoals met balken werken of vreemde voorwerpen in de bak. Ook ga ik in het weekend veel naar het bos en probeer altijd een andere route te nemen. Ik zet haar ook vaak los in de bak met een vriendje als ik er ben of doe een beetje trucjes leren waar ze dan over kan na denken

Inventief is het belangrijkste woord
Oud 28-08-2006, 22:14
biep
biep is offline
ik zou me niet al te druk maken.

mijn paard komt ook van het land en staat nu (helaas vanwege geen andere mogelijkheid in adam) 23 uur per dag binnen, alleen af en toe even in de paddock (en elke dag rijden dan).

Zolang ze wat hooi hebben om op te kauwen zullen de meesten zich niet zo druk maken.
Oud 29-08-2006, 08:01
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
biep schreef op 28-08-2006 @ 22:14 :
ik zou me niet al te druk maken.

mijn paard komt ook van het land en staat nu (helaas vanwege geen andere mogelijkheid in adam) 23 uur per dag binnen, alleen af en toe even in de paddock (en elke dag rijden dan).

Zolang ze wat hooi hebben om op te kauwen zullen de meesten zich niet zo druk maken.
Maar dit gaat om een paard dat niet beter weet... Een paard wat altijd gewend is buiten te staan zal een stal 'erg snel saai vinden.
Oud 29-08-2006, 08:07
Orpa
Orpa is offline
Ze is in augustus naar binnen gegaan wegends het slechte weer... Helaas was ik er zelf niet bij. Ik hoor nu van anderen dat het wel aardig goed gaat, alleen dat ze staat te steigeren als ze eten krijgt, en dan je vooral niet moet proberen de staldeur open te doen, omdat ze dan buiten staat (heb ik nog niets van gemerkt). Ze heeft van mij haar lickit steen gekregen, maar die heeft ze in 1 nacht opgegeten .... Niet geheel de bedoeling... Dus het dingetje hangt er nog, maar ze krijgt voorlopig geen steen meer... de andere steen die ze had (zo'n rechthoekige, met appel smaak) heeft ze binnen een maand compleet weggewerkt...

T beest is zo verschikkelijk actief, om gek van te worden... Ze stuiterd en ze doet... Logisch natuurlijk, maar ik wordt er ontzettend moe van...

Iedereen die nog een idee heeft: GRAAG!~!!

@Marijkeb: ze heeft een stal van 3 bij 3,5. Buitenrijden kan nog niet, ze is wel verkeersmak, maar alle blaadjes in het bos zijn zo eng... En helaas is dat de enige optie bij ons...
Oud 29-08-2006, 15:00
biep
biep is offline
Citaat:
Qimm schreef op 29-08-2006 @ 09:01 :
Maar dit gaat om een paard dat niet beter weet... Een paard wat altijd gewend is buiten te staan zal een stal 'erg snel saai vinden.
mijn paard wist ook niet beter...

trouwens: ontzettend veel paarden gaan als jaarling full time de wei op tot een jaar of 3 en komen dan ook ineens 23 uur per dag op stal voor de training. Maarja het is natuurlijk altijd beter als ze lekker naar buiten kunnen (baal er ook echt van dat de mijne zoveel binnen staat), helaas hebben niet alle mensen daar de mogelijkheid toe.

De paarden die ik train die 23 uur binnen staan longeer ik vaak even voor het rijden, gewoon even 10-15 minuten uit laten razen aan de longe helpt goed als je echt moe wordt van hun actiefheid.
Of even losgooien in de bak.

Als ze naar buiten slipt gewoon straffen, dat kan nl echt irritant worden. Desnoods geef je dr een tik.

Ik heb nu ook een bijrijder voor mijn merrie en die komt er dus soms 2x op een dag uit, werkt ook goed.
Oud 29-08-2006, 21:06
Orpa
Orpa is offline
Het probleem is, bij mij doet ze het niet. Ik kan de hele deur open zetten, ze blijft keurig staan wachten totdat ze het halster om heeft... Terwijl de rest haar blijkbaar nauwlijks aan kan pakken...

Ik ben trouwens vandaag voor het eerst echt een eind met haar buiten wezen wandelen, en het was geweldig. Een vriendin van haar ging mee (met een vriendin van mij). Allebei aan de hand. Die van mij helemaal hoofd omhoog, nog sneller stappen dan gewoonlijk, blazen. Na 5 minuten werd ze wel rustiger, en ging ze zich beter gedragen. En terug zelfs hoofdje naar beneden en lekker ontspannen lopen. Ze heeft maar 1x eerder buiten gelopen, en dat was onder het zadel. En nu ging ze zo braaf mee. Beest had voor ze bij ons kwam nog nooit een bos gezien en ze liep er nu langs alsof ze al d'r hele leven niet anders deed... Was te gaaf *hele trotse eigenaresse *
Oud 30-08-2006, 08:18
biep
biep is offline
Citaat:
Orpa schreef op 29-08-2006 @ 22:06 :
Het probleem is, bij mij doet ze het niet. Ik kan de hele deur open zetten, ze blijft keurig staan wachten totdat ze het halster om heeft... Terwijl de rest haar blijkbaar nauwlijks aan kan pakken...

Ik ben trouwens vandaag voor het eerst echt een eind met haar buiten wezen wandelen, en het was geweldig. Een vriendin van haar ging mee (met een vriendin van mij). Allebei aan de hand. Die van mij helemaal hoofd omhoog, nog sneller stappen dan gewoonlijk, blazen. Na 5 minuten werd ze wel rustiger, en ging ze zich beter gedragen. En terug zelfs hoofdje naar beneden en lekker ontspannen lopen. Ze heeft maar 1x eerder buiten gelopen, en dat was onder het zadel. En nu ging ze zo braaf mee. Beest had voor ze bij ons kwam nog nooit een bos gezien en ze liep er nu langs alsof ze al d'r hele leven niet anders deed... Was te gaaf *hele trotse eigenaresse *
gefeliciteerd.

ik zou toch ook echt die andere mensen even vragen haar gewoon even een tik te geven oid als ze het probeert, want het zal niet lang duren tot ze het ook bij jou probeert...
Oud 30-08-2006, 20:40
Orpa
Orpa is offline
Volgens mij doen ze dat ook wel... Ze komen nu al een paar dagen niet meer naar de wei, dus ze loopt iets rustiger mee de stal uit (gewoon omdat ze denkt dat ze toch de wei niet in mag).
Oud 31-08-2006, 06:44
biep
biep is offline
Citaat:
Orpa schreef op 30-08-2006 @ 21:40 :
Volgens mij doen ze dat ook wel... Ze komen nu al een paar dagen niet meer naar de wei, dus ze loopt iets rustiger mee de stal uit (gewoon omdat ze denkt dat ze toch de wei niet in mag).
ja ik denk dat ze er inderdaad wel aan went.... maar nu heb je natuurlijk wel dat de winter eraan komt, mijn paard is dan altijd erg springerig.

Ik longeer nu veel met pessoateugel, daar wordt ze echt rustiger en het is ook een goede oefening voor de achterhand. Het is wel een gedoe overigens, al die lijnen, maar misschien ook het proberen waard.
Oud 31-08-2006, 15:16
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
biep schreef op 31-08-2006 @ 07:44 :
ja ik denk dat ze er inderdaad wel aan went.... maar nu heb je natuurlijk wel dat de winter eraan komt, mijn paard is dan altijd erg springerig.

Ik longeer nu veel met pessoateugel, daar wordt ze echt rustiger en het is ook een goede oefening voor de achterhand. Het is wel een gedoe overigens, al die lijnen, maar misschien ook het proberen waard.
\

Hoe werkt zoiets? En nog belangrijker, moet ze daarvoor hulpteugels naar het bit toe?

Winter is inderdaad wel spring seisoen... We hebben nu gelukkig ontdekt dat ze prima samen kan met een 5 jarige merrie (KWPN, tuiger, iets in die richting) zodat ze samen met haar in de bak uit kan razen. Echt lol om te zien, 2 paardjes aan de kletter, gewoon om het rennen... T beestje is zo blij als ze naar buiten mag dat ik me echt schuldig ga voelen als ik me bedenk dat ze per dag zoveel op stal moet staan... K zal blij zijn als t weer voorjaar is...
Oud 31-08-2006, 21:54
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Orpa schreef op 31-08-2006 @ 15:16 :
\

Hoe werkt zoiets? En nog belangrijker, moet ze daarvoor hulpteugels naar het bit toe?
Een pessoa teugel stimuleert het achterhand gebruik
Oud 02-09-2006, 20:08
Orpa
Orpa is offline
Hmm ja, maar er lopen lijnen naar haar bit toe, en als ik ergends tegen ben is het t gebruik van dat soort dingen. Ik weet niet, geeft dit echt druk in de mond, of alleen als ze zelf trekt of voelt ze hele helemaal niet?

Ik ben echt zwaar anti hulpteugel (eigenlijk sowiezo zwaar anti hulpmiddel, scheve beugels, schuine beugelblokjes enz enz enz), alleen als het echt niet anders kan, en dan nog met tegenzin. (k heb 1x een merrie met een soort van slof gereden omdat ze constand haar hoofd omhoog gooide, haar nek spande en doordenderde... Dat heb k 3 dagen gedaan en toen eraf, idee doorbroken, en dan zelf verder rijden).
Oud 02-09-2006, 20:09
Orpa
Orpa is offline
Kep trouwens vandaag een bal gekocht waar voer in kan, eens zien of ze dat wat vindt. Hij ligt nu nog schoon te weken in een bak water (2de hands) maar binnenkort gaan we eens kijken of t werkt en wat ze ervan vindt...
Oud 04-09-2006, 10:05
biep
biep is offline
Citaat:
Orpa schreef op 02-09-2006 @ 21:08 :
Hmm ja, maar er lopen lijnen naar haar bit toe, en als ik ergends tegen ben is het t gebruik van dat soort dingen. Ik weet niet, geeft dit echt druk in de mond, of alleen als ze zelf trekt of voelt ze hele helemaal niet?

dit is een ontzettend vriendelijk en goed hulpmiddel.
Veel beter dan bijv een bijzet teugel. Een bijzetteugel geeft namelijk constant druk op het bit, tenzij het paard veelal achter de teugel gaat lopen en dus achter de loodlijn, zo leert het paard het imo dus nog niet goed ontsappen over de rug te lopen.

Deze hulpteugel geeft weinig druk op het bit, want als als het paard het hoofd omhoog brengt komt de druk op de achterhand (waardoor de achterhand meer onder het paard komt) ipv op het bit. Het paard leert zo op een goede manier ontspannen en ontzettend veel spieren worden hiermee getraind.
Kan je veel gedoe en ellende besparen. (Mijn vorige pony snapte bijvoorbeeld echt de travers niet, maar na 2x doornemen met slof ging het van een leie dakje, bespaard je veel getrek en gezeur).
Ik vind het iig een geniale uitvingen, 10000x vriendelijker dan al die longeerzooi en hulpteugels van voorheen.

Ik ben trouwens ook geen voorstander van al die hulpteugels, met name bij het rijden, maar af en toe is het voor de dressuur ideaal even een keertje met slof wat oefeningen door te nemen, zodat ze je net even die bevestiging kan krijgen. Af en toe is het (voor de goede ruiterhand) best een fijne oplossing. Mijn jonge merrie heeft bijvoorbeeld door die passoateugel een beetje fatsoenlijk leren galloperen.
Oud 04-09-2006, 12:40
Orpa
Orpa is offline
Ik rijd zelf gewoon recreatie met haar, op het moment nog veel in de bak, maar het doel is om gewoon samen veel naar buiten te gaan en de bak te gebruiken voor als het slecht weer is. Dus voor mij heeft het geen zin, m'n paardje is niet geschikt voor dressuur werk (gewoon te piep nog, te baby en ze vind springen veel leuker). En ik ben te lui om echt zo consequent te zijn dat ik haar de moeilijkere dingen aan kan leren .

Maar goed gisteren dus voor het eerst haar voerbal gekregen en ze is er helemaal weg van. Ik had m zo neergelegd dat als ze er 1x tegenaan zou duwen er direct eten onder zou liggen, wat ze heel snel door had. Dus nog een keer duwen, ja toen kwam er even niets. Helemaal beledigd, kwam ze bij mij kijken of ik iets had, ja ik heb niets. Dus toch maar weer terug naar die bal, ik geloof dattie in 5 minuten wel 20x de stal rond is geweest... Dus de muts heeft een fijn nieuw speeltje...

Maar die pessoa kan k misschien over een poosje wel gebruiken, vooral 's winters als de bak wat harder is ga ik liever niet rijden maar longeren, dan is het wel een idee zoiets erop te zetten... K zal eens aan m'n instructrice vragen of ze me ermee kan helpen en wat de voor en nadelen zijn...

En met hulpteugels, ik ken mensen die altijd een hulpteugel eraan hebben, en dan roepen dat ze hun paard zo goed aan kunnen... Ik vind dat je t werk zelf moet doen, dan maar wat langer bezig. Zoals jij (biep) m gebruikt vind k wel kunnen, gewoon om iets meer t idee te krijgen dat het echt goed is, of de eerste paar keer om een gevoel te creëren.
Reageren

Regels voor berichten