Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op sommige stallen doen ze hier flauw over en mogen ze ook niet in de stal gelegd worden hierdoor... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Bij mij op stal geeft het echter nooit problemen en ik ken mijn paarden en die van mijn buren goed genoeg om in te schatten of het bij ons kwaad zou kunnen. En dan vormt het geen enkel probleem, al is het zeker iets waar je rekening mee moet houden. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
trouwens: ontzettend veel paarden gaan als jaarling full time de wei op tot een jaar of 3 en komen dan ook ineens 23 uur per dag op stal voor de training. Maarja het is natuurlijk altijd beter als ze lekker naar buiten kunnen (baal er ook echt van dat de mijne zoveel binnen staat), helaas hebben niet alle mensen daar de mogelijkheid toe. De paarden die ik train die 23 uur binnen staan longeer ik vaak even voor het rijden, gewoon even 10-15 minuten uit laten razen aan de longe helpt goed als je echt moe wordt van hun actiefheid. Of even losgooien in de bak. Als ze naar buiten slipt gewoon straffen, dat kan nl echt irritant worden. Desnoods geef je dr een tik. Ik heb nu ook een bijrijder voor mijn merrie en die komt er dus soms 2x op een dag uit, werkt ook goed.
||
Citaat:
ik zou toch ook echt die andere mensen even vragen haar gewoon even een tik te geven oid als ze het probeert, want het zal niet lang duren tot ze het ook bij jou probeert...
||
Citaat:
Ik longeer nu veel met pessoateugel, daar wordt ze echt rustiger en het is ook een goede oefening voor de achterhand. Het is wel een gedoe overigens, al die lijnen, maar misschien ook het proberen waard.
||
![]() |
Citaat:
Hoe werkt zoiets? En nog belangrijker, moet ze daarvoor hulpteugels naar het bit toe? Winter is inderdaad wel spring seisoen... We hebben nu gelukkig ontdekt dat ze prima samen kan met een 5 jarige merrie (KWPN, tuiger, iets in die richting) zodat ze samen met haar in de bak uit kan razen. Echt lol om te zien, 2 paardjes aan de kletter, gewoon om het rennen... T beestje is zo blij als ze naar buiten mag dat ik me echt schuldig ga voelen als ik me bedenk dat ze per dag zoveel op stal moet staan... K zal blij zijn als t weer voorjaar is...
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Veel beter dan bijv een bijzet teugel. Een bijzetteugel geeft namelijk constant druk op het bit, tenzij het paard veelal achter de teugel gaat lopen en dus achter de loodlijn, zo leert het paard het imo dus nog niet goed ontsappen over de rug te lopen. Deze hulpteugel geeft weinig druk op het bit, want als als het paard het hoofd omhoog brengt komt de druk op de achterhand (waardoor de achterhand meer onder het paard komt) ipv op het bit. Het paard leert zo op een goede manier ontspannen en ontzettend veel spieren worden hiermee getraind. Kan je veel gedoe en ellende besparen. (Mijn vorige pony snapte bijvoorbeeld echt de travers niet, maar na 2x doornemen met slof ging het van een leie dakje, bespaard je veel getrek en gezeur). Ik vind het iig een geniale uitvingen, 10000x vriendelijker dan al die longeerzooi en hulpteugels van voorheen. Ik ben trouwens ook geen voorstander van al die hulpteugels, met name bij het rijden, maar af en toe is het voor de dressuur ideaal even een keertje met slof wat oefeningen door te nemen, zodat ze je net even die bevestiging kan krijgen. Af en toe is het (voor de goede ruiterhand) best een fijne oplossing. Mijn jonge merrie heeft bijvoorbeeld door die passoateugel een beetje fatsoenlijk leren galloperen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Een vervelend probleempje KawaiiPluzzle | 4 | 25-11-2014 22:20 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De sage van Leukoplastiloslaat Verwijderd | 4 | 29-10-2006 12:55 | |
Verhalen & Gedichten |