Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2006, 21:03
Verwijderd
Ik ben bij natuurkunde bezig met het hoofdstuk electriciteit. Daar gaat het over stroom en spanning. Ik heb het allemaal al eens gehad in klas 1,2 of 3, maar ik ben het even weer kwijt (en dat doet dan natuurkunde 1,2). Goed, wat stroomsterkte is wordt uitgelegd in het boek. Nou wordt spanning niet nog een keer uitgelegd, dus ik zoek het op in de binas. Nou staat er in mijn binas dat het symbool voor spanning U is en dat de eenheid Volt is (V). Zoek ik een formule op die begint met U=, kom ik uit op U=IR, deze formule heet echter Ohm. Ik zoek op wat R betekent (I=stroomsterkte) en vind dan R is het symbool voor resistantie en de eenheid is Ohm! Wat reken ik nou met die formule uit, en wat is R? Het lijkt me stug dat R Ohm is terwijl U=IR ook Ohm is...
Volgt iemand het nog en kan hij/zij me dit uitleggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-09-2006, 21:08
sdekivit
sdekivit is offline
U= IR heet de wet van Ohm omdat meneer Ohm hem heeft uitgevonden. Het fenomeen dat hij beschreef: dat voor een Ohmse weerstand de verhouding U/I constant is, heet de weerstand en daar is de eenheid van R afgeleid.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 21:12
deoxyribose
deoxyribose is offline
Eum...U*I = R heet de Wet van Ohm, is de formule om de weerstand(en dus aantal Ohm) te berekenen. Dit is de reden dat er 'Ohm' bij staat. De eenheid van U=I*R is helemaal geen Ohm , maar Volt. De grootheid U staat voor spanning. De I is de stroomsterkte in Ampère.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 21:12
Verwijderd
ahja, zo zat dat. Dankje .
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 22:18
Verwijderd
hmm, nou ben ik een paragraaf verder en wordt dat hele ohm-gedoe uitgelegd , nou snap ik eigenlijk nog steeds niet was spanning is? ja, het potentiaalverschil, maar wat is dat?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2006, 22:28
Verwijderd
even google gebruiken en ik had het antwoord
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 16:26
Supersuri
Supersuri is offline
Spanning is : U = E/C
Stroomsterkte is: I = C/t

Hieruit volgt ook dat het vermogen P = E/t = U*I

(C = Coulomb)