Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2006, 20:31
Verwijderd
Kort vraagje, moet het even voor morgen weten: kun je zonder converter een 24-pins voeding aansluiten op een 20-pins moederbord? Mijn voeding had het namelijk begeven en het is me niet gelukt voor morgen zo'n convertertje te krijgen (waar die dingen gebleven zijn mag Joost weten).

Nu heeft mijn broer bij de lokale shoppe te horen gekregen dat je een 24-pins voeding zonder meer kunt aansluiten op een 20-pins moederbord, omdat die laatste vier pinnen dan gewoon buiten werking blijven. Is dit zo?

Dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-09-2006, 13:27
J-roenn
J-roenn is offline
klopt, in principe moet het werken, maar je moet er wel zeker van zijn dat er naast je power plug op moederboard geen condensators of dergelijke zitten.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 14:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Idd, alleen ik heb veel mobo's gehad waarbij die ruimte er dus niet was, en dan past het dus simpelweg niet. Je moet overigens wel de +12V connectors aansluiten (4-pin stekker). Ook heb ik een situatie gehad waarbij het moederbord niet stabiel draaide zonder de 24-pin stekker, terwijl de 4-pin +12V stekker er wel in zat.
Oud 16-09-2006, 14:18
Nocturnal
Nocturnal is offline
Ik gebruikte eerst een converter, maar mn pc draait nu al een half jaar zonder. Ben nog geen problemen tegen gekomen.
Oud 17-09-2006, 00:33
Verwijderd
Ding draait nu prima zonder de extra 4 pinnen. Dat schijnt ook alleen maar een extra 12V-kabelsetje te zijn voor dualcore CPU's, hetgeen ik dus niet nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 10:01
Nocturnal
Nocturnal is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-09-2006 @ 01:33 :
Ding draait nu prima zonder de extra 4 pinnen. Dat schijnt ook alleen maar een extra 12V-kabelsetje te zijn voor dualcore CPU's, hetgeen ik dus niet nodig heb.
Volgens mij heb je voor dualcore mobo's juist nog een extra stekkertje, dat hangt er meestal los bij.
Oud 17-09-2006, 10:14
Verwijderd
Ja, hij zit ook min of meer los, ik zou 'm ook wel eraf hebben kunnen halen als hij in de weg zat.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 11:02
M@rco
M@rco is offline
Ja, bij de nieuwere voedingen zijn die extra 4 pinnen gewoon afneembaar.
Oud 17-09-2006, 12:37
Koning
Koning is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-09-2006 @ 12:02 :
Ja, bij de nieuwere voedingen zijn die extra 4 pinnen gewoon afneembaar.
Mja zou er dan in de kabel layout iets anders zitten dan wanneer die laatste 4 pins afneembaar zijn? Zo ja dan kan het gewoon ja.

Zelf wil ik het ook wel, ik heb wel een convertor maar dat ding is zo ontzetten rommelig.
Oud 17-09-2006, 20:31
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Koning schreef op 17-09-2006 @ 13:37 :
Mja zou er dan in de kabel layout iets anders zitten dan wanneer die laatste 4 pins afneembaar zijn? Zo ja dan kan het gewoon ja.
Nee, die layout is altijd precies hetzelfde, of die extra 4 pinnen nou afneembaar zijn of niet (dat is gewoon een extra handigheidje, waarom ze dat niet meteen hadden kunnen verzinnen snap ik ook niet). Dit is 20-pins:

En dit 24-pins:

Die extra 4 pinnetjes zijn dus 1 x 12V, 1 x 5V, 1 x 3.3V en aarde. Dat is zo ontworpen toen PCI Express werd geïntroduceerd, omdat een PCIe x16 slot veel meer stroom moet kunnen leveren dan een AGP-slot, en dat niet haalbaar is met één 12V-draadje.
Oud 17-09-2006, 20:49
Koning
Koning is offline
Citaat:
M@rco schreef op 17-09-2006 @ 21:31 :
Nee, die layout is altijd precies hetzelfde, of die extra 4 pinnen nou afneembaar zijn of niet (dat is gewoon een extra handigheidje, waarom ze dat niet meteen hadden kunnen verzinnen snap ik ook niet). Dit is 20-pins:

[afbeelding]

En dit 24-pins:

[afbeelding]

Die extra 4 pinnetjes zijn dus 1 x 12V, 1 x 5V, 1 x 3.3V en aarde. Dat is zo ontworpen toen PCI Express werd geïntroduceerd, omdat een PCIe x16 slot veel meer stroom moet kunnen leveren dan een AGP-slot, en dat niet haalbaar is met één 12V-draadje.
Maar haal je minder uit je voeding door geen convertor te gebruiken?
Oud 17-09-2006, 21:03
M@rco
M@rco is offline
Nee. Er is eigenlijk alleen een "probleem" als je een 20-pins voeding aansluit op een 24-pins moederbord; dan zou het (in theorie) kunnen dat je voeding niet genoeg stroom kan leveren aan het moederbord doordat hij die 4 extra pinnen mist. Bij een 24-pins voeding op een 20-pins moederbord doen die extra 4 pinnen er helemaal niet toe; het moederbord is er niet op berekend en heeft het niet nodig, zo'n convertor is alleen maar om het passend te maken.
Reageren

Regels voor berichten