Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2006, 13:46
dronez
dronez is offline
Ik ben op dit moment bezig met een luisterdossier voor aanstaande maandag.
En ben nu een halfuur bezig om te zoeken naar de stijlperiode waarin Schubert leefde. Ik moet hier namelijk minimaal 10 regels over schrijven.

Dus als iemand mij kan helpen zou het top zijn!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2006, 14:29
dronez
dronez is offline
trouwens, het gaat hier over muziek
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 20:03
Verwijderd
Schubert staat in mijn boek beschreven in de Romantiek van 1815 - 1900

In mijn muziek boek (muziek op maat de mooie editie blz 82) staat het volgende over schubert:
"Hier begroef de dood een rijke schat, maar nog mooiere beloften,'. staat geschreven op de grafzerk van Schubert die in 1828 overleerd. Hij had toen al ruim zeshonderd liederen geschreven. Als zoon van een onderwijzer kreeg hij een brede algemene opleiding blablblbla. Schubert is vóór alles grootmeester van het lied, hij gebruikte het coupletlied, het gevarieerd coupletlied, het doorgecomopneerde lied waarmee hij de grondslag legde voor het romantische lied. Hij zette teksten van dichters als Goehte en Müller zo op muziek dat ze een totaal nieuwe dimensie kregen.

Als je nog meer moet weten moet je het eventjes zeggen, maar je moet dus zoeken in de Romantiek bij het lied
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 20:18
Verwijderd
Ik zou eerder zeggen: op de grens van Klassiek en Romantiek. Vergeleken met de echte Romantici (Liszt, Wagner, Schumann, Mahler) was Schubert natuurlijk nog steeds een burgermannetje. En die eeuwige drang om Schubert te reduceren tot zijn liederen doet hem geen recht (zie de pianosonates en ander kamerwerk, en de symfonieën!).
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 22:54
MickeyV
MickeyV is offline
Doe mij maar Buxtehude. Opera omnia.
Oud 15-10-2006, 12:14
dronez
dronez is offline
hey bedankt zeg!
Heb je misschien nog meer belangrijke informatie eva, want ik kom niet op 10 zinnen uit. (natuurlijk zet ik het ook in me eigen woorden)

Edit: zou je misschien ook kunnen vermelden welk boek?

Laatst gewijzigd op 15-10-2006 om 14:28.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 15:04
Verwijderd
Citaat:
dronez schreef op 15-10-2006 @ 13:14 :
hey bedankt zeg!
Heb je misschien nog meer belangrijke informatie eva, want ik kom niet op 10 zinnen uit. (natuurlijk zet ik het ook in me eigen woorden)

Edit: zou je misschien ook kunnen vermelden welk boek?
Zo moeilijk is het ook weer niet om info te vinden over componisten. Er zijn echt duizend overzichtsboeken over muziekgeschiedenis, wikipedia, losse biografieën, ...
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 16:16
dronez
dronez is offline
Daar was ik dus mee bezig, maar stijlperioden zijn erg moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten