Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2006, 18:27
dwight88
dwight88 is offline
De situatie is als volgt:

sinds mei woon ik in hier als student. Een apparetement-achtig iets, dat ik deel met een huisgenoot. Uiteindelijk heb ik hier tot december alleen gewoond.

Deze zomer kreeg ik een aanslag voor riool en afvalstoffenheffing, t.w.v. 150 euro. Deze stond a) op mijn naam, en b) ik moest het dus betalen. Toen heb ik beroep aangetekend, waarna ze me terugbelden. Ik was en ben van mening dat dat bij mijn huurprijs inzit (ik heb een huurcontract zoals velen in een studentenhuis dat ook zullen hebben, al heb ik maar 1 huisgenoot). Maandelijks is een deel van de huur bestemd voor belastingen. De gemeente reageerde toen dat ik dat van mijn huur even moest uitzoeken, en hen terug moest contacten.

Helaas in die periode mijn moeder overleden, waardoor ik totaal niet meer bij deze hele aanslag heb stilgestaan. Gevolg: een aanmaning, bedrag + 6 euro kosten. Ik wil de gemeente hierover graag bellen, maar wat zijn mijn kansen nog? Zij staan in hun recht, ik heb mij immers niet aan de afspraak gehouden. Of is een dergelijke reden toch nog reden voor coulance m.b.t. het beroep?

En wat is het handigste om te doen bij de huurbaas (Alliantie Eemvallei). Ik zal het bedrag natuurlijk niet zomaar inhouden op de huur die ik betaal, maar ik verwacht van hen geen medewerking.

Iemand met tips, of ervaringen in een soortgelijke situatie? alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2006, 18:42
Verwijderd
Twee punten:

-Als bewoner ben je verantwoordelijk voor het gebruiksdeel van riool en afvalstoffenheffing, dit zit waarschijnlijk niet in de huur.

- Als je er met z'n tweeën woont kom je zeer waarschijnlijk in aanmerking voor kwijtschelding hiervoor en dit had je dus moeten aanvragen.

Je kan nu het best de gemeente opbellen en vertellen dat er wat onduidelijkheid is geweest etc. Vervolgens vraag je of je alsnog een verzoek tot kwijtschelding mag indienen, meestal doen ze daar niet zo moeilijk over.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 11:20
ganralph
ganralph is offline
ik heb deze situatie ook gehad. het werkt als volgt (ten minste in de gemeente Amsterdam):

of het nu wel of niet bij je huur zit inbegrepen, de bewoners krijgen aanslagen voor riool en afvalstoffen. dit is volgens mij ooit ingesteld omdat de gemeenten anders moeten gaan uitzoeken wie er verantwoordelijk is voor welk huis. met allerlei soorten huur en onderhuur is het voor hen het makkelijkst om gewoon bij elk huis de bewoner aan te slaan. op zich niet onlogisch.

deze aanslag komt op naam van de langst ingeschrevene (als ik het goed heb). bij ons kreeg ook één van de vier altijd deze aanslag voor het hele huis.

kortom: jij bent terecht aangeslagen en verantwoordelijk voor deze belasting. de gemeente (die deze belasting aanslaat) zal (althans zo was het in ons geval) geen aanslagen naar je huisbaas sturen, ook niet als je er om vraagt. (bij ons heeft zelfs de huisbaas een verzoek ingediend bij de gemeentelijke belasting, maar ze doen het niet)

nu is de vraag of deze belasting in je huurprijs zit. de gemeente zal dit verder niet boeien - zij willen gewoon hun geld zien - dus je moet het met je huisbaas uitvechten. die van ons was altijd zo beleefd om de acceptgirootjes (vroeg of laat) voor ons over te maken, maar ik snap dat niet elke verhuurder dit zo maar doet.

wat ik je adviseer is om z.s.m contact te zoeken met de verhuurder en de situatie uit te leggen. het makkelijkst is het wanneer zij het gewoon betalen; hoef jij niets te klagen en wordt het geregeld.

doen ze dit niet, dan zou ik het als volgt doen: stuur z.s.m. een brief waarin je alles uitlegt en maak bezwaar tegen de aanslag (en/of aanmaning). in Amsterdam (maar dat moet je dus voor je eigen gemeente even uitzoeken) wordt de betalingstermijn opgeschort wanneer een bezwaarschrift in behandeling is. een eerste brief geeft je dus altijd extra tijd om met je verhuurder te praten.

waarschijnlijk krijg je na je eerste aanmaning een tweede en daarna komen de dwangbevelen (over beslaglegging). mocht het zover komen, dan kun je maar beter gewoon betalen. in het geval je toch kwijtschelding krijgt, komt dat geld ooit wel terug; ik zou geen gerechtelijke procedures riskeren.

als je "inclusief" huurt, dan heb je volgens mij een heel sterk punt in het terugeisen van het geld bij je verhuurder. zo ver is het bij mij gelukkig niet gekomen (een dwangbevel is in deze kwestie het verste wat een huisgenoot van mij ooit bereikt heeft). hier kan ik je dan ook verder geen advies over geven.

ps. kijk altijd goed naar de termijnen waarover je bent aangeslagen. woonde je wel dit hele tijdvak in het huis? zo niet: bezwaar.
heeft een andere, of voormalige bewoner misschien al betaald voor dit tijdvak? dan ook bezwaar.
wij zijn wel eens dubbel aangeslagen toen er mensen verhuisd waren.
Oud 28-12-2006, 11:24
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 27-12-2006 @ 19:42 :
Twee punten:

-Als bewoner ben je verantwoordelijk voor het gebruiksdeel van riool en afvalstoffenheffing, dit zit waarschijnlijk niet in de huur.

- Als je er met z'n tweeën woont kom je zeer waarschijnlijk in aanmerking voor kwijtschelding hiervoor en dit had je dus moeten aanvragen.
1. op de aanslag stonden bij ons ook altijd de vaste lasten. daar komt bij dat in een studentenhuis de huur vak inclusief is (ook incl. het gebruikersdeel)

2. waarom zou je in aanmerking komen voor kwijtschelding als je met zn tweeën woont? er zijn genoeg huishoudens in Nederland met 2 of meer volwassenen en die komen toch niet zonder meer in aanmerking voor kwijtschelding? in mijn geval was het zo dat de huurovereenkomst geen rol speelde voor de gemeente belasting (in dit geval). wij waren dus als het ware een gezin als elk ander; en moesten dus gewoon betalen.
Oud 28-12-2006, 11:32
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 28-12-2006 @ 12:24 :
1. op de aanslag stonden bij ons ook altijd de vaste lasten. daar komt bij dat in een studentenhuis de huur vak inclusief is (ook incl. het gebruikersdeel)

2. waarom zou je in aanmerking komen voor kwijtschelding als je met zn tweeën woont? er zijn genoeg huishoudens in Nederland met 2 of meer volwassenen en die komen toch niet zonder meer in aanmerking voor kwijtschelding? in mijn geval was het zo dat de huurovereenkomst geen rol speelde voor de gemeente belasting (in dit geval). wij waren dus als het ware een gezin als elk ander; en moesten dus gewoon betalen.
1. Dan zou je dus eerst een specificatie bij je huisbaas moeten vragen om te kijken of het erin zit. In dat geval kan je het geld terugvragen van de huisbaas, voor de gemeente blijf jij verantwoordelijk.

2. Veruit de meeste studenten die met z'n 2'en iets huren voldoen aan de criteria voor kwijtschelding.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2006, 11:46
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-12-2006 @ 12:32 :
1. Dan zou je dus eerst een specificatie bij je huisbaas moeten vragen om te kijken of het erin zit. In dat geval kan je het geld terugvragen van de huisbaas, voor de gemeente blijf jij verantwoordelijk.

2. Veruit de meeste studenten die met z'n 2'en iets huren voldoen aan de criteria voor kwijtschelding.
1. volledig eens maar in veel contracten zit het er toch in.

2. ik weet alleen dat het bij ons nooit van belang was of we iets huurden of niet (en met hoeveel). een studentenhuis is een huishouden als elk ander en komt dus niet zomaar in aanmerking voor kwijtschelding. maar dat moet TS in zijn eigen situatie (en zijn gemeente) zelf uitzoeken.
Reageren

Regels voor berichten