Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik reageer alleen op jouw klaagzang dat studeren in Nederland duur is, terwijl dat feitelijk onwaar is. Dan kom je met indirecte kosten (heeeeel erg indirecte kosten) die verbonden zijn aan studeren, terwijl je er ook nog eens aan voorbij gaat dat de staat je meer geld gunt als je op jezelf woont (vandaar het verschil in inwonende en uitwonende subsidies). Je kan immer OOK studeren als je niet op jezelf woont (dat dat ongemakkelijk kan zijn, is niet relevant, de mogelijkheid bestaat en je krijgt zelfs geld TOE). Er zijn maar weinig landen op deze planeet die studeren zo hevig subsidieren als Nederland (en dus de prijzen kunstmatig onderdrukt - o.a. met literatuurprijzen). Tel je zegeningen ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() En over dat voorstel, zoals het CDA het probeert te stellen is het te simpel. Je kan een opleiding van € 15.000 niet met collegegeld kostendekkend maken. (ik verwacht niet dat ze zo onrealistisch zijn dat werkelijk te geloven) In Nederland is studeren best goedkoop, en iets als theaterfilosofie (ja, het bestaat) mag voor mij best wat minder gesubsideerd worden. Wordt dat je te duur? Harder werken of een echte opleiding kiezen zou ik zeggen. Als ik kijk naar mijn eigen vaste kosten om te studeren zou ik dat met een slordige € 140 per maand dat kunnen dekken. Een groot deel daarvan kan ik al kwijt in de nochthans marginale stufi die ik krijg, en die € 30-40 die dan nog over is kan ik er best wel bij werken. Zou het collegegeld opeens verdubbelen ofzo, dan zou het misschien lastig worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op dit moment heb ik alleen al bij de inleiding van mijn studie evenveel uren als je daar bij een volledige opleiding hebt, plus dat we bij ruimtelijke wetenschappen nog dingen als veldwerken en onderzoeken doen. Je kunt beweren dat een opleiding zonder enig aanwijsbaar nut nut heeft, ondanks dat je dan een stelling op drijfzand zou poneren, maar alleen al op werkhoeveelheid mag je gaan snoeien in dat soort studies.
||
![]() |
Citaat:
@Non: nee, geen law school. Helemaal geen law. Ja, het vergt enige onafhankelijkheid van geest om eeuwenoude instituties zoals de rechtsgeleerdheid, die bijna iedereen (al dan niet goed geïnformeerd) klakkeloos accepteert als "er nu eenmaal bijhorend", principieel in frage te stellen. Heb je je eenmaal over die drempel heengezet, dan is het evident dat de rechtsgeleerdheid als maatschappelijk schadelijk moet verdwijnen. Ze vervreemdt de burger van zijn recht en maakt rechtspraak traag, duur en voor niet-ingewijden onbegrijpelijk, terwijl de daartegenoverstaande zgn. baten als rechtsgelijkheid en rechtszekerheid, als je de zaak goed bekijkt, fictie zijn. Ook voor het overige is geen rechtvaardiging is aan te dragen voor het bestaan van de rechtsgeleerdheid. Ze is bv. geen wetenschap. Kortom, twee vliegen in één klap: je bespaart je een hele zooi studenten (drukt de onderwijsuitgaven) en je bent af van een op de keper beschouwd schadelijke discipline.
Laatst gewijzigd op 23-09-2006 om 16:45. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-09-2006 om 19:53. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder lijkt het me niet echt haalbaar om bepaalde studies wel te subsidieren en andere niet. Van sommige studies is het wel duidelijk dat ze niet veel bijdragen, maar van andere is het minder duidelijk. Moet de overheid dan gaan bepalen wat wel en geen nuttige studies zijn, en in welke mate? En dat elk jaar opnieuw? Het meest haalbare lijkt me dan nog dat bepaalde studies in richtingen waar tekorten zijn op de arbeidsmarkt (relatief) goedkoper worden gemaakt.
||
![]() |
Citaat:
Overigens lijkt het me geen goed idee om die studies duurder te maken, omdat dat welgesteldere kinderen zou voortrekken. Laatst gewijzigd op 24-09-2006 om 12:05. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar goed, dan een een numerus fixus / toelatingseis voor het gehele hoger onderwijs. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|