Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2006, 12:48
hermanf
hermanf is offline
Afgelopen week ben ik een aantal keer wezen hospiteren. Hiervan ben ik waarschijnlijk nog 1 keer het geworden ook maar dit vond ik zelf weer niks. Vol goede moed ga ik dus weer opnieuw mij hier aan wagen. Ik zit nu met 1 punt wat ik heel lastig vind. Ze stellen natuurlijk allemaal de standaard vraag wat je hobby’s zijn. Het gewenste antwoord is dan, naar ik vermoed, actieve sporten als snowboarden, het bespelen van een of ander instrument of iets origineels, het liefst een combinatie daarvan. Of gewoon niet zo originele dingen waar je dan in ieder geval je tijd mee doorkomt. Nou heb ik eigenlijk geen hobby’s die naar mijn standaard onder dat woord mogen vallen (msn-en dus niet) en ben sowieso een type slacker die eigenlijk nauwelijks een leven heeft. Even heel cru gezegd. Of ik hier vrede mee heb is een tweede, dit heb ik eerlijk gezegd niet volledig, maar ik weet ook dat ik het zelf in de hand heb en zal dus niet iemand anders met deze overpeinzingen lastigvallen. Ik besteed natuurlijk mijn tijd wel ergens aan, dit is meestal eindeloos achter de computer (fora )en de tv hangen, muziek luisteren, lezen, werken, studeren (loop wel gewoon nominaal), de kroeg in met vrienden, soms sporten, doelloos de stad in etc. Als ik het opnoem is het toch nog een rijtje wat als je het snel en oppervlakkig zegt wat lijkt, maar naar mijn standaard is het een krampachtige poging er nog iets van te maken en als ik iets haat dan is het wel krampachtig me voordoen als iets. Ik heb sowieso echt een keiharde grafhekel aan onoprechtheid en haat mezelf eigenlijk dat ik toch dit heb gedaan. Het werkte dan ook voor geen meter, ik wist dat het onoprecht was, hun wisten dat ik het wist en ik wist dat hen wisten dat ik het wist. Exact.

Op een gegeven moment was ik het een beetje zat en heb ik iets meer laten doorschemeren. Bij 1 huis stelde een of ander dik wijf wat er ook nog niet eens bij hoorde maar aanhang was mij direct de vraag wat mijn hobby’s waren. Ik antwoordde dat ik niet zoveel hobby’s had en van hangen hield. Hierop ging ze zo’n beetje op tilt en nam ze me niet meer serieus. Ik probeerde de situatie nog te redden door te zeggen dat ik wel redelijk veel werkte en veel tijd voor mezelf nodig had. Om deze laatste krampachtige smeekbede van mijn kant haat ik mezelf nu echt (nou ja, eventjes dan) en ik heb toen besloten nooit maar dan ook nooit meer zo’n vernedering te willen ondergaan, die ik mezelf aan heb gedaan natuurlijk.

Ik vind mezelf best heel leuk en heb een brede interesse, ben best aardig gezelschap en niet dom ook. Mijn hierboven geschetste situatie doet daar niks aan af, ik ben er echt niet minder leuk om ofzo. Daarnaast hou ik er snoeiharde en vaak zelfspottende humor op na die andere leuke mensen meestal goed kunnen waarderen. In dit opzicht doe ik er niemand mee tekort als ik de waarheid een beetje geweld aan doe. Ik kan echt wel een overtuigende opsomming verzinnen waardoor het wel lijkt dat ik een interessant leven heb. Ik vertel nog liever glasharde leugens dan dat ik in een zone die nog binnen de waarheid valt het zo mooi mogelijk breng. Toch is dit ook niet mijn stijl, ik lieg namelijk nooit. Niet eens omdat ik zo super eerlijk ben (ben ik wel) maar vooral om praktische redenen, als je namelijk gewoon altijd de waarheid vertelt kun je nooit achteraf op je bek gaan. Dit wil ik dus niet.

Blijft over vol overtuiging over mijn leven te vertellen zoals ik er echt over denk. En dan op een niet al te negatieve manier. Gewoon de waarheid vertellen en zeggen dat ik een lamlul ben maar wel een leuke. En als ik dan commentaar krijg niet terugkrabbelen. De vraag is, is dit handig. Ik vraag me af hoe andere mensen hier over denken. Leg ik de lat niet te hoog? Is een leugentje om bestwil erg? En wat vind je zelf van mensen zonder hobby’s in je huis, zijn die ten dode opgeschreven bij het hospiteren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-10-2006, 13:38
Mariposa
Mariposa is offline
Op een kijkavond moet je je van je beste kant laten zien. Dit betekent dus ook een beetje inspelen op de gevoelens van de bewoners en het naar hun zin maken. Vertel dat je graag uitgaat met vrienden en als je dan heel af en toe sport kun je gewoon zeggen dat je regelmatig dat doet. Kom niet te nerderig over want dan zullen ze bang zijn voor een grijze muis achter zijn computer.

Wees spontaan en vertel de leuke dingen die je doet (ook al doe je die niet vaak, je kunt ze prima vertellen om leuker over te komen) Ik heb bijvoorbeeld gezegd dat ik redelijk goed kan koken, maar daar heb ik eigenlijk weinig van laten blijken Puur om het feit dat ik alleen voor vrienden/familie kook en niet een boel geld uit ga geven aan huisgenoten die over een paar maanden toch weer zijn verhuisd.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 15:59
Roos
Roos is offline
Joh gewoon een beetje meelullen met wat die mensen willen horen... tot op een bepaald niveau natuurlijk.
Toen ik deze kamer wilde, zei ik ook dat ik heel netjes was en van opruimen hield

Stel ook een paar vragen zodat je geinteresseerd over komt, bovendien onthouden ze je dan sneller.
Oud 07-10-2006, 16:25
smvs
smvs is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-10-2006 @ 16:59 :
Joh gewoon een beetje meelullen met wat die mensen willen horen... tot op een bepaald niveau natuurlijk.
Toen ik deze kamer wilde, zei ik ook dat ik heel netjes was en van opruimen hield

Stel ook een paar vragen zodat je geinteresseerd over komt, bovendien onthouden ze je dan sneller.
Mjah zo'n schattig meisje als jij had ik ook gelijk uitgekozen, dat is competitievervalsing
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 17:00
madelief21
madelief21 is offline
Hey

Er zijn ook echt studentenhuizen waarbij je lekker jezelf kan zijn hoor. Ik vind dat neppe gedoe ook maar niets. Maar indd heel veel huizen zijn opzoek naar aansluiting. In feiten moet je er gewoon opletten of iemand een beetje relaxt is en verder geen hinder zal zijn voor de rest. En een beetje leuk kan babbelen. Maar wat maakt het nou uit wat iemand de hele dag doet al ligt die persoon de hele dag in zijn bed. what ever
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 17:55
Verwijderd
Ik zou niet iemand uitkiezen op z'n hobbies, hoor. Nou ja, kijk, als ie graag drumt komt ie er niet in. Maar als je laat merken dat je scherpe en bijkans harde humor hebt, maak je een grotere kans. Wat boeit mij het nou of je op je kamer zit te lezen of yoga beoefent, als ik er maar niet overdreven veel last van heb.

En de dingen die je noemt vind ik wel hobbies, hoor. Als ik thuis ben, hang ik ook veel achter de computer (voor studie, schrijven, tekenen, gedownloade films/series en internet) of lees ik. Af en toe kijk ik zélfs tv, tijdens het eten ofzo Thuis wil ik als het even kan ontspannen. Dat ik daarnaast nog klim, uitga, met m'n vrienden rondhang, paardrij, muziek maak en druk ben met studiegerelateerde dingen, is prima, maar daar hebben mijn huisgenoten toch niets mee?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 07-10-2006 @ 16:59 :

Ik hou echt van opruimen Dat wil zeggen, ik hou van een schoon huis, dat opruimen komt dan vanzelf. Ik heb er alleen niet bij vermeld dat ik weiger om ándermans troep op te ruimen, dat kwam pas bij de huisvergadering
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 18:26
Verwijderd
Ik zit er ook een beetje mee, dat hospiteren. T blijft altijd een afweging tussen wat je zegt en wat niet, hoeveel je beaamd en in hoeverre je je überhaupt bloodgeeft. Laatst heb ik bijvoorbeeld ook verteld dat ik vegetarisch ben, gewoon omdat het ter sprake kwam. Het hoort ook gewoon bij mij dus om het hartnekkig te verzwijgen is ook stom, en ik heb ook meteen gezegd dat ik nooit moeilijk doe en zo, maar toch vraag ik me af of ze niet juist dáár op afgeknapt zijn.
Als je het mij vraagt moet je wel eerlijk blijven ja. Wat heeft het voor een zin dingen te vertellen die niet kloppen? Dan hebben ze dadelijk heel iemand anders in huis dan ze verwachten, dat is voor beide pertijen niks. Selectief zijn is denk ik de oplossing, beetje manipuleren, het ene overdrijven, het andere afzwakken.

Of zo? Ik ben ook nog opzoek naar de gouden tip (en naar een kamer, pfff, wat een gedoe.).

Succes
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 16:05
Rodion
Rodion is offline
De studentenhuizen kun je imo in twee soorten opdelen:

1 De gezellige vriendengroep. Een huis waarin iedereen best veel met elkaar omgaat, meer bij elkaar dan alleen zitten. Dezelfde interesses en attitude als de anderen zijn essentieel. Sociaal en actief zijn is een pre. Verder is humor erg belangrijk.

2 Het 'leven en laten leven' huis. Losse individuen. Maken wel een leuk praatje met elkaar op de gang over het weer e.d. Zitten verder het liefst alleen (met eigen vrienden)op hun kamer. Koken en eten vaak ook alleen. Willen nette , rustige , sociale (tot op zeker hoogte) huisgenoten. Enigszins burgerlijk en braaf.

Je moet dus sowieso een beetje sociaal en netjes zijn. De enige andere criteria zijn: in het huis passen en vriendelijk overkomen.

Ik vraag me af waarom ik geen sociale studie doe.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:03
madelief21
madelief21 is offline
Hey,

Wat kwibus zegt klopt helemaal !
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 18:22
hermanf
hermanf is offline
Citaat:
kwibus schreef op 10-10-2006 @ 17:05 :
verhaal
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik geloof ook wel dat er zo'n soort deling is, hoe zwart wit deze is durf ik alleen niet te zeggen.

Maar goed. Je noemt dus twee soorten huizen. Ik neem aan dat ik tussen de regels door moet lezen dat het voor mij niet handig / haalbaar is om voor type 1 te gaan? Nu ik er zo over nadenk zoek ik zo'n huis ook zeker niet. Een beetje aanspraak vind ik wel leuk, ik kies er wel bewust voor om in een 'huis' te gaan wonen maar het kan te gek ook. Ik vermoed dat het besef bij mij een beetje ontbreekt (of ontbrak) dat de huizen waar ik tot nu toe gehospiteerd heb waarschijnlijk sowieso voor mij niks waren.

Overigens meen ik door je gebruik van vetgedrukte woorden te kunnen opmerken dat jij waarschijnlijk zelf meer van type 1 bent? Aangezien het woord 'burgerlijk' meestal alleen in een negatieve context gebruikt wordt. Het maakt me niet uit, ik voel me niet zo gauw aangesproken, maar ik ben gewoon benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 16:12
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
hermanf schreef op 10-10-2006 @ 19:22 :

Overigens meen ik door je gebruik van vetgedrukte woorden te kunnen opmerken dat jij waarschijnlijk zelf meer van type 1 bent? Aangezien het woord 'burgerlijk' meestal alleen in een negatieve context gebruikt wordt. Het maakt me niet uit, ik voel me niet zo gauw aangesproken, maar ik ben gewoon benieuwd.
Als je bij gelijkgestemde mensen in huis komt is 'type 1' niet per defenitie ongeschikt, dunkt me. Want zoals je zei is het idd niet per defenitie zo zwart-wit.

En inderdaad, ik houd meer van een gezellig en levendig studentenhuis. Hoewel ik het andere ook niet erg vind.
Het woord 'burgerlijk' gebruikte ik als karakterisering. Als tegenstelling van studentikoos, zogezegd. Beide types hebben negatieve kanten, denk ik.

Succes met je zoektocht. Afgaande op je posts zou je niet iemand zijn die ik zonder meer zou afwijzen bij het hospiteren. Helaas is hier geen kamer vrij.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 16:21
Verwijderd
Mijn ervaring is juist dat studentenhuizen met 'burgerlijke' inwoners wel regelmatig wat samen doen, tv kijken ofzo, terwijl studentenhuizen met 'studentikoze' inwoners heel erg langs elkaar heen leven.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 16:22
Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
Quis schreef op 07-10-2006 @ 19:26 :
Ik zit er ook een beetje mee, dat hospiteren. T blijft altijd een afweging tussen wat je zegt en wat niet, hoeveel je beaamd en in hoeverre je je überhaupt bloodgeeft. Laatst heb ik bijvoorbeeld ook verteld dat ik vegetarisch ben, gewoon omdat het ter sprake kwam. Het hoort ook gewoon bij mij dus om het hartnekkig te verzwijgen is ook stom, en ik heb ook meteen gezegd dat ik nooit moeilijk doe en zo, maar toch vraag ik me af of ze niet juist dáár op afgeknapt zijn.
Als je het mij vraagt moet je wel eerlijk blijven ja. Wat heeft het voor een zin dingen te vertellen die niet kloppen? Dan hebben ze dadelijk heel iemand anders in huis dan ze verwachten, dat is voor beide pertijen niks. Selectief zijn is denk ik de oplossing, beetje manipuleren, het ene overdrijven, het andere afzwakken.

Of zo? Ik ben ook nog opzoek naar de gouden tip (en naar een kamer, pfff, wat een gedoe.).

Succes
Ik moet eerlijk zeggen: als dit een reden kan zijn wat het sameneten moeilijk maakt, omdat je steeds rekening moet houden met die persoon. Kies ik liever voor iemand waar je minder rekening mee hoeft te houden. Het klinkt lullig, maar je kiest wel 'de beste' van alle kijkers.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 17:32
Verwijderd
Dat vragen naar hobby's is puur een formaliteit, als je leuk (of saai) bent begrijpen de bewoners dat ook wel tussen de regels door. Achteraf zeggen ze niet "die Sjaak was wel een mooie bal, maar jammer dat hij geen hobby's had...". Bijna niemand heeft namelijk echt mooie hobby's, zeker de gemiddelde student niet. Een beetje meelullen met dit soort dingen kan echt wel, dat valt ook onder de noemer sociale vaardigheden. Niet al te veel over jezelf willen vertellen, mensen die van zichzelf zeggen dat ze (een bepaalde vorm van) humor hebben vallen per definitie af.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 17:34
madelief21
madelief21 is offline
Kwibus je zegt in een levendig studentenhuis te zitten ( type 1.)
Ik zat in een levendig studentenhuis waarin ieder zijn eigen gang dus volledige vrijheid, geen vaste afspraken. Meer het idee eet je mee oh leuk ja doe maar. Je kon met elkaar meedoen maar je kon ook lekker je eigen gang gaan je zat dus niet aan iets vast. Dus nu we het toch wat grijzer maken denk ik dat ik aardig grijs zat.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Mariposa schreef op 11-10-2006 @ 17:22 :
Ik moet eerlijk zeggen: als dit een reden kan zijn wat het sameneten moeilijk maakt, omdat je steeds rekening moet houden met die persoon. Kies ik liever voor iemand waar je minder rekening mee hoeft te houden. Het klinkt lullig, maar je kiest wel 'de beste' van alle kijkers.
Ja, dat denk ik ook hoor. Dus volgende keer houd ik gewoon mijn mond, want ook al maakt het t sameneten als het aan mij ligt helemaal niet moeilijker (ik ben gewend de helft zelf te maken), zo denken de meesten natuurlijk wel. En das ook heel begrijpelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2006, 18:18
hermanf
hermanf is offline
Nou ik heb me volgens mij druk gemaakt om niks. Heb 5x gehospiteerd (op 1 avond idd) en ben het 2x geworden. Ik had gewoon van tevoren besloten niet geforceerd te gaan zitten doen en heb me er niet te druk over gemaakt, er geen druk achter gezet. Wat volgens mij erg helpt is zorgen dat het gesprek niet alleen over jezelf gaat. Gezien de situatie heeft een gesprek al wel snel die neiging natuurlijk. Probleem is echter dat als je veel in de ik vorm praat je sowieso niet erg sociaal overkomt. Ik heb interesse getoond en getracht het gesprek meer te laten gaan over algemene zaken. Het helpt volgens mij om te zorgen dat de dingen waar het echt om gaat tot formaliteit worden (de kamer en of je er in past) Als je hier hoofdzaak van maakt wordt het al gauw gedwongen omdat je in het gesprek het er dan bewust over moet hebben. Je kan beter onbewust over andere interessante zaken praten denk ik. Hoe dan ook ik ben dus blij en heb misschien best wat gehad aan dit topic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten