Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2006, 18:59
Verwijderd
Hoi,

Ik ben van plan om HBO bestuurskunde te gaan studeren in Enschede. Zouden Saxion studenten en/of HBO bestuurskunde studenten mij wat informatie willen geven?

Vragen over HBO bestuurskunde:

- In hoever word Politiek hierin behandeld, dus zaken zoals debatteren, discussie en dingen van verschillende kanten bekeken.
- Word er veel wiskundige vaardigheden geëist? Zoals boekhouden of statistiek?
- Hoe groot is het aandeel van management-vaardigheden, word je daar op getraind?
- Aangezien ik maatschappijleer heel leuk vind, heeft het daar veel mee te maken?
- Kunnen jullie misschien nog iets meer vertellen over HBO bestuurskunde?

Vragen over Saxion:

- Is de organistatie van Saxion redelijk goed?
- Een belangrijke voor mij, word er aandacht besteed aan handicaps daar? Ik heb namelijk pdd-nos en het is misschien toch handig dat er rekening mee word gehouden daar. (Alhoewel ik natuurlijk wel begrijp dat het slechts tot zekere hoogte kan).
- Kunnen jullie misschien nog iets meer vertellen over Saxion?

(let aub niet op spelling, dit is gauw getyped tussen twee verslagen door)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2006, 20:04
Miracle
Miracle is offline
Vragen over Saxion:

De ene keer wel en de andere keer niet. Het is zeker niet goed te noemen, maar voor een hogeschool is het best redelijk.
- Een belangrijke voor mij, word er aandacht besteed aan handicaps daar? Ik heb namelijk pdd-nos en het is misschien toch handig dat er rekening mee word gehouden daar. (Alhoewel ik natuurlijk wel begrijp dat het slechts tot zekere hoogte kan).
Geen idee, ik ken niemand met een dergelijke handicap.
Het is een grote school, maar als je een kleine opleiding hebt, hou je toch een gezellig sfeertje met niet teveel mensen. Ik vond vooral het contact met de docenten erg goed. Er wordt veel aandacht besteed aan evaluatie en feedback, dat vind ik wel goed want ze kunnen nog veel verbeteren!
De kantine is duur, maar ik weet niet of dat op andere hogescholen beter is.
Het gebouw is prima en de faciliteiten volgens mij ook, alhoewel ik daar nooit computerde.

Ik studeer nu overigens sinds 2 maanden ergens anders, dus up to date informatie heb ik niet.
Oud 07-11-2006, 16:32
fib
fib is offline
Mijn studeercariere ziet er als volgt uit:
2004-2005: HBO bestuurskunde Den Bosch
2005: 3 maanden HBO bestuurskunde Enschede
2006- heden: HBO bestuurskunde Den BOSCH

Vragen over HBO bestuurskunde:

- In hoever word Politiek hierin behandeld, dus zaken zoals debatteren, discussie en dingen van verschillende kanten bekeken.
* Bestuurskunde is de meest politiek georienteerde hbo-opleiding. Zo zijn veel studenten ook politiek actief. Sommige zijn enkel lid van een partij dus betalen hun jaarlijkse contributie en ontvangen het partij-krantje. Er zijn ook studenten die meer inhoud geven aan hun lidmaatschap zo hebben drie klasgenoten zich verkiesbaar gesteld bij de gemeenteraadverkiezingen.

Vorige week is Femke Halsema in Den Bosch geweest. Morgen komen oa. Boris vd Ham (d66) en Mirjam Sterk(cda) op school debateren. Dat laatste debat is door een aantal eerste jaars studenten uit Den Bosch.

In Enschede worden er vooral hoor-colleges gegeven (=eenrichtingsverkeer). In Den Bosch wordt er gewoon les gegeven, hierdoor er is veel ruimte voor discussies. In Enschede voelde ik me een echte student vanwege die hoorcolleges. In Den Bosch ervaar ik de opleiding meer als naar school gaan. In Den Bosch worden een aantal projecten gegeven waarin vaardigheden zoals discussies/debateren centraal staan.

- Wordt er veel wiskundige vaardigheden geëist? Zoals boekhouden of statistiek?
* In Den Bosch krijg je vaak statistiek. Voor dit vak wordt altijd een open boek tentamen gegeven.
In Enschede krijg je in het 1e jaar en in het 2e jaar een zware module statistiek. (twee boeken leren, meerkeuze tentamen). Daarnaast moet je voor het vak statistiek zeer pittige groepsprojecten uitvoeren.

- Hoe groot is het aandeel van management-vaardigheden, word je daar op getraind?
* In Enschede weet ik het niet echt. In Den Bosch krijg je in het eerstje jaar 'training soc vaardigh'. Het vak management (en varianten daarop) krijg je ook regelmatig.

Vragen over Saxion:

Saxion is groot, veel studenten. De organisatie is neit al te best.
Wat ik erg jammer vind aan Saxion is dat ze geen blackboard hebben. Op blackboard staan sheets van de lessen, nieuws over je opleiding en jouw jaar etc.

* Er zijn cijfers uit onderzoeken naar studeren en handicaps. Saxion komt als één van de betere uit de bus. Ik heb geen idee waarop die cijfers zijn gebasseerd. Maar doordat de school groot is.. is het ook erg onpersoonlijk. Ik vond het geen fijne school.

*De school ligt vlak bij het centraal-station. Saxion is gevestigd in een mooi gebouw. Elke academie heeft haar eigen vleugel. De kantine is leuk geverfd en groot. De school heeft een kroeg (waar gerookt mag worden) Na 16.00 uur wordt hier bier geschonken. (toch zijn er maar weinig studenten die daar gaan pilsen).
Op het eerste gezicht lijkt de bibliotheek heel mooi. Maar alle boeken/tijdschriften die daar staan mag je niet lenen! Ze moeten in de bibliotheek blijven. Je kunt op internet zien welke boeken je wel mag lenen. (dit zijn vaak oudere boeken ) De openingstijden zijn ook beperkt. Zo gaat de bibliotheek meestal om 18.o0 sluiten en is vrijdagmiddag gesloten.

Ik heb dus 3 maanden op Saxion gezeten. Maar het ging gewoon niet door:
- Geen Blackboard
- Gecombineerde tentamens;
- Statistiek
- erg on persoonlijk
- te weinig rekening houden met dyslectie.

Verder wil ik je adviseren om een keertje gebruik te maken van een zgn meeloopdag. Aan open dagen heb je niet zo veel. Dan krijg je een behoorlijk eenzijdig beeld van de opleiding/school. Tijdens een meeloop dag 'ervaar' je het. Via de internetsite van Saxion kun je je aanmelden.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!

Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 12:27.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 11:29
Astrid1986
Astrid1986 is offline
Hoi,
Ik studeer geen bestuurskunde en bovendien zit ik op Saxion in Deventer, maar toch maar ff wat opmerkingen:
1. De organisatie van Saxion vind ik niet zo goed. Nogal onoverzichtelijk en bij mij helpt het wel dat we een kleine groep hebben (tenminste, in mijn studie zijn de groepen voor vakken als studiebegeleiding, PGO etc. max. 15 studenten, maar wet niks van bestuurskunde).
2. Ik heb zelf een handicap (blind, dus dat is wel wat anders dan jij) en vind dat daar goed rekening mee gehouden wordt, maar je moet wel zelf van tevoren aangeven waar je aanpassingen mee nodig hebt. Eer is een studentendecaan die zich specifiek bezig houdt met studenten met een handicap (wie dat in Enschede is weet ik niet, kan kijken of ik het kan vinden) en die moet geloof ik een verklaring afgeven dat je aanpassingen nodig hebt, maar ik zou als ik jou was ook contact opnemen met de coördinator van bestuurskunde, want die heeft meer contact met de docenten dus kan beter communiceren wat jij nodig hebt. Tenminste, bij mij werkt het heel handig om zaken rond mijn handicap met de opleidingscoördinator te bespreken want zo'n decaan weet natuurlijk niet precies hoe jouw opleiding in elkaar zit.
3. Inderdaad wel balen dat ze geen blackboard hebben op Saxion. Intranet is erg slecht als je het mij vraagt, maar misschien verschilt dat per opleiding want iedere opleiding heeft wel zijn eigen pagina.
@ Miracle: ik vind de kantine juist goedkoop, maar misschien is dat Deventer.
Oud 11-11-2006, 16:19
Verwijderd
Bedankt voor de antwoorden, als ik er nog wat meer heb, zal ik ze in dit topic posten
Met citaat reageren
Oud 14-11-2006, 17:28
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
ja de kantine in deventer is echt NIET DUUR !!!
Oud 15-11-2006, 07:54
Miracle
Miracle is offline
Dat is flauw. Enschede is echt niet goedkoop, wel stom dat Deventer dat dan wel is. Maar ach, ik ben er toch weg.

Regels voor berichten