Mijn studeercariere ziet er als volgt uit:
2004-2005: HBO bestuurskunde Den Bosch
2005: 3 maanden HBO bestuurskunde Enschede
2006- heden: HBO bestuurskunde Den BOSCH
Vragen over HBO bestuurskunde:
- In hoever word Politiek hierin behandeld, dus zaken zoals debatteren, discussie en dingen van verschillende kanten bekeken.
*
Bestuurskunde is de meest politiek georienteerde hbo-opleiding. Zo zijn veel studenten ook politiek actief. Sommige zijn enkel lid van een partij dus betalen hun jaarlijkse contributie en ontvangen het partij-krantje. Er zijn ook studenten die meer inhoud geven aan hun lidmaatschap zo hebben drie klasgenoten zich verkiesbaar gesteld bij de gemeenteraadverkiezingen.
Vorige week is Femke Halsema in Den Bosch geweest. Morgen komen oa. Boris vd Ham (d66) en Mirjam Sterk(cda) op school debateren. Dat laatste debat is door een aantal eerste jaars studenten uit Den Bosch.
In Enschede worden er vooral hoor-colleges gegeven (=eenrichtingsverkeer). In Den Bosch wordt er gewoon les gegeven, hierdoor er is veel ruimte voor discussies. In Enschede voelde ik me een echte student vanwege die hoorcolleges. In Den Bosch ervaar ik de opleiding meer als naar school gaan. In Den Bosch worden een aantal projecten gegeven waarin vaardigheden zoals discussies/debateren centraal staan.
- Wordt er veel wiskundige vaardigheden geëist? Zoals boekhouden of statistiek?
*
In Den Bosch krijg je vaak statistiek. Voor dit vak wordt altijd een open boek tentamen gegeven.
In Enschede krijg je in het 1e jaar en in het 2e jaar een zware module statistiek. (twee boeken leren, meerkeuze tentamen). Daarnaast moet je voor het vak statistiek zeer pittige groepsprojecten uitvoeren.
- Hoe groot is het aandeel van management-vaardigheden, word je daar op getraind?
*
In Enschede weet ik het niet echt. In Den Bosch krijg je in het eerstje jaar 'training soc vaardigh'. Het vak management (en varianten daarop) krijg je ook regelmatig.
Vragen over Saxion:
- Is de organistatie van Saxion redelijk goed?
Saxion is groot, veel studenten. De organisatie is neit al te best.
Wat ik erg jammer vind aan Saxion is dat ze geen blackboard hebben. Op blackboard staan sheets van de lessen, nieuws over je opleiding en jouw jaar etc.
- Een belangrijke voor mij, word er aandacht besteed aan handicaps daar? Ik heb namelijk pdd-nos en het is misschien toch handig dat er rekening mee word gehouden daar. (Alhoewel ik natuurlijk wel begrijp dat het slechts tot zekere hoogte kan).
*
Er zijn cijfers uit onderzoeken naar studeren en handicaps. Saxion komt als één van de betere uit de bus. Ik heb geen idee waarop die cijfers zijn gebasseerd. Maar doordat de school groot is.. is het ook erg onpersoonlijk. Ik vond het geen fijne school.
- Kunnen jullie misschien nog iets meer vertellen over Saxion?
*De school ligt vlak bij het centraal-station. Saxion is gevestigd in een mooi gebouw. Elke academie heeft haar eigen vleugel. De kantine is leuk geverfd en groot. De school heeft een kroeg
(waar gerookt mag worden) Na 16.00 uur wordt hier bier geschonken. (toch zijn er maar weinig studenten die daar gaan pilsen).
Op het eerste gezicht lijkt de bibliotheek heel mooi. Maar alle boeken/tijdschriften die daar staan mag je niet lenen! Ze moeten in de bibliotheek blijven. Je kunt op internet zien welke boeken je wel mag lenen. (dit zijn vaak oudere boeken

) De openingstijden zijn ook beperkt. Zo gaat de bibliotheek meestal om 18.o0 sluiten en is vrijdagmiddag gesloten.
Ik heb dus 3 maanden op Saxion gezeten. Maar het ging gewoon niet door:
- Geen Blackboard
- Gecombineerde tentamens;
- Statistiek
- erg on persoonlijk
- te weinig rekening houden met dyslectie.
Verder wil ik je adviseren om een keertje gebruik te maken van een zgn meeloopdag. Aan open dagen heb je niet zo veel. Dan krijg je een behoorlijk eenzijdig beeld van de opleiding/school. Tijdens een meeloop dag 'ervaar' je het. Via de internetsite van Saxion kun je je aanmelden.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel!