Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2006, 23:45
Verwijderd
Wat zijn nou echte filmcliches volgens jou, en ervaar jij deze als storend in een film?

Wat voor mij opvallend is, is dat in elke actie/thriller/horror film die een scene kent met een avondsupermarkt (in een grote stad), er daarna een overal komt. Zie bv Taxi Driver, Maniac Cop 2 etc.

Scene waarin 2 criminele organisaties een deal doen (een met de geld ander drugs/illegale waar), mondt uit in een schietpartij, omdat een van de partijen zich niet aan de regels heeft gehouden.

In zombie films wordt altijd een van de personages gebeten door een zombie (gelukkig zie je dat minder de laatste tijd).

Ik ervaar ze zelf vaak als storend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2006, 23:51
Lente
Lente is offline
dat alles tóch nog goed afloopt; de wereld wordt gered, mensen komen bij elkaar, het goede overwint het kwade enz
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 23:58
Verwijderd
Héél veel films hebben de opzet van - alles gaat goed, tot alles fout gaat, X moet gedaan worden om alles weer goed te maken, iemand doet X, alles lijkt goed te komen, MAAR OJEE HET GAAT TOCH NOG EVENTJES FOUT OHHH SPANNEND en dan komt alles toch maar wél goed.

Een soort van grote golf van whatever gevolgd door een kleinere golf van whatever. Groot probleem gevolgd door, tegen het einde, een kleiner probleem.

Hoera, de wereld is gered, maar onee, mijn zoon is dood, onee, toch niet! Hoera, de bom ontploft niet, oh kut, nog een, oh, gelukkig, het is een nepbom! Hoera, iedereen is ontsnapt, maar zonder schoenen, oh wacht, daar zijn ze!

Ofzo.

Ik vind dat wel ontzettend storend. Gelukkig hebben films die daadwerkelijk goed zijn zelden zo'n opzet.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 05:30
Footprint
Footprint is offline
lees maar dan maar eens Joseph Campbell's the hero with a thousand faces. Dan zie je dat zat films die daadwerkelijk goed zijn ook gewoon deze opbouw hebben.
Oud 29-11-2006, 07:14
Uice
Uice is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 29-11-2006 @ 00:58 :
Hoera, de wereld is gered, maar onee, mijn zoon is dood, onee, toch niet! Hoera, de bom ontploft niet, oh kut, nog een, oh, gelukkig, het is een nepbom! Hoera, iedereen is ontsnapt, maar zonder schoenen, oh wacht, daar zijn ze!
Oud 29-11-2006, 07:34
Cesar
Cesar is offline
Het valt me altijd wel op dat soldaten in oorlogsfilms die
- Vertellen over een kind dat op komst is
- Fotos van vrouw/vriendin laten zien
- Vertellen wat ze na de oorlog gaan doen
altijd wel gedoemd zijn om te sterven. Daarnaast gaan ze altijd dood met een melodramatisch liedje. Ik erger me er niet aan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 07:48
Muchacha
Muchacha is offline
Dat het altijd goed afloopt en soms erger ik me er wel aan.
En mensen die elkaar in het begin niet kunnen uitstaan of problemen hebben met elkaar, zijn diegene die mekaar toch helpen en op het einde dan in mekaars armen vallen.
Oud 29-11-2006, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Footprint schreef op 29-11-2006 @ 06:30 :
lees maar dan maar eens Joseph Campbell's the hero with a thousand faces. Dan zie je dat zat films die daadwerkelijk goed zijn ook gewoon deze opbouw hebben.
Ja, ik wilde er nog achter zetten dat er ook wel goede films zijn die zo'n opbouw hebben en dat het dan minder opvalt omdat je op andere dingen let.

Maar ook bij een goede film, als ik het in de gaten krijg dan erger is me er aan.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 10:27
Dinalfos
Dinalfos is offline
Het is misschien niet iets wat direct ter gedachte springt, maar ik erger me om de een of andere reden altijd blauw aan teksten als:

"We gotta stop meeting like this!"

"There's no time!!!1!" (met name in trailers, om urgentie te creeeren)

Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar deze vallen bij mij écht verkeerd.
-----------

Bij horrorfilms en soms ook thrillers:

Geen muziek in 'spannende' scéne = schrikeffect in aantocht.

Mysterieuze spannende muziek = geen schrikeffect, geen levensgevaar.

Steeds verder opgevoerde spannende muziek = anticlimax, want er gebeurt niets/je ziet niets. Je hebt ze ook in de variant waarbij de kat opeens uit de kast springt ofzo.

Op het einde krijg je een hint dat het nog niet helemaal afgelopen is.

Tegenwoordig is het in de mode om de hoofdpersoon te laten sterven of in ieder geval naar te laten eindigen.

Monsters en demonen met enorme macht, gaan opeens jobben als ze de hoofdpersoon tegenkomen.

---------

Die laatste doet me trouwens denken aan PIS-taferelen in talloze andere films:

Hoofdpersoon of schurk knalt iedereen moeiteloos de pijp uit, maar bij bepaalde karakters kiest hij er liever voor om ze onder schot te houden, net zolang totdat ze de kans krijgen om actie te ondernemen. Maar ja, anders is de film zo snel afgelopen he?
Oud 29-11-2006, 11:06
Darko
Darko is offline
http://www.markgamon.com/mark_gamon_00001c.htm

Vooral de L-shaped sheets zijn so true.
Oud 29-11-2006, 11:17
Dexter_M
Dexter_M is offline
In een horror film dat als ze willen ontsnappen van de moordernaar en de auto het dan niet doet,
Stukje afsnijden door het bos over verlaten wegen geen goed idee
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 14:37
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 29-11-2006 @ 00:58 :
Héél veel films hebben de opzet van - alles gaat goed, tot alles fout gaat, X moet gedaan worden om alles weer goed te maken, iemand doet X, alles lijkt goed te komen, MAAR OJEE HET GAAT TOCH NOG EVENTJES FOUT OHHH SPANNEND en dan komt alles toch maar wél goed.

Een soort van grote golf van whatever gevolgd door een kleinere golf van whatever. Groot probleem gevolgd door, tegen het einde, een kleiner probleem.

Ofzo.

Ik vind dat wel ontzettend storend. Gelukkig hebben films die daadwerkelijk goed zijn zelden zo'n opzet.
Dit ja

en mensen die in horrorfilms in het donker vreemde verlaten huizen binnen gaan het kwaad opzoeken enzo
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:19
Verwijderd
Als er een maniakale moordenaar is en je hebt hem overreden met een auto, controleer je niet even of hij echt dood is, maar dan ga je meteen opgelucht je vrienden omhelzen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:27
Verwijderd
Dat er altijd sprake is van een zekere spanningsopbouw als een personage in een thriller de koelkastdeur openmaakt.

Zou er nou wel of niet iemand achter de deur staan als de deur dicht gaat?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:27
Dinalfos
Dinalfos is offline
In dat licht heb je ook de hoofdpersoon die zijn pistool zonder nadenken laat vallen. Meestal nog dicht in de buurt van de moordenaar ook.
Oud 29-11-2006, 15:30
Dinalfos
Dinalfos is offline
Dit vind ik trouwens de leukste van die website:

"A ghost possessing a living person uses that person's lips and tongue to form sounds, but it uses someone else's vocal cords. "
Oud 29-11-2006, 21:32
Monsieur Hulot
Monsieur Hulot is offline
Boy meets girl, boy loses girl, boy gets girl.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:08
samoth
samoth is offline
Nooooooooooooooooooooooooooooooooo
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:49
Verwijderd
- Bij elke granaatinslag maak je een driedubbele achterwaartse salto met schroef.

- Iedereen die op een hoge loopbrug of platform wordt doodgeschoten, valt over de railing.

- Onweer: het geluid komt altijd perfect synchroon met de flits.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:52
Verwijderd
- Als belangrijke personages sterven, wordt dat altijd dramatischer en langer in beeld gebracht dan de dood van een willekeurige figurant (denk aan veldslagen in bijv. LOTR, King Arthur, Braveheart)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 23:21
Dinalfos
Dinalfos is offline
Dat laatste is nogal logisch.

Omg, de figurantenrollen zijn kleiner dan de hoofdrollen!!!!
Oud 29-11-2006, 23:26
Metal
Metal is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-11-2006 @ 00:45 :
Wat voor mij opvallend is, is dat in elke actie/thriller/horror film die een scene kent met een avondsupermarkt (in een grote stad), er daarna een overal komt. Zie bv Taxi Driver, Maniac Cop 2 etc.
Waarom staan die twee films in één zin?!
Oud 29-11-2006, 23:51
BendeBen
BendeBen is offline
liefde op het eerste gezicht.
Oud 30-11-2006, 00:38
Verwijderd
Citaat:
Metal schreef op 30-11-2006 @ 00:26 :
Waarom staan die twee films in één zin?!
Twee films die ik kort geleden gezien heb
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 00:45
Verwijderd
Wat ik overigens ook storend vind, is dat als er in een film een amateurvideo wordt getoond, dat deze altijd gemonteerd zijn. Vanuit verschillende kamera hoeken etc. Zo irri
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2006, 01:30
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 30-11-2006 @ 00:21 :
Dat laatste is nogal logisch.

Omg, de figurantenrollen zijn kleiner dan de hoofdrollen!!!!
Ja ok, ik bedoel ook meer dat ze langer in leven blijven; dat ze na zeven kogels in hun hoofd of vier pijlen door hun hart nog een of andere motto als ''zeg Truus dat ik van haar hou" uitkramen, en voordat ze op de grond ploffen, nog even honderd tegenstanders afslachten.

Oh, nog eentje:
Voorbij waaiende 'ronde hooibalen' (ik kan even niet op het woord komen) in een woestijn scène.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 06:08
Uice
Uice is offline
Citaat:
N00dles schreef op 30-11-2006 @ 02:30 :
Oh, nog eentje:
Voorbij waaiende 'ronde hooibalen' (ik kan even niet op het woord komen) in een woestijn scène.
Tumbleweeds.
Oud 30-11-2006, 09:09
Retinite
Retinite is offline
Even geekisch een paar (foute) clichés:

- Geluid van langskomende ruimteschepen in de ruimte... dat kan niet... (mits ze geen tonnen gas lozen ofzo) het is daar stilllll.

- Software in films, bijvoorbeeld in CSI, dat allemaal coole animaties en bliep geluidjes heeft als het inzoomt op een landkaart enzo of iets dergelijks. Dat is zo nutteloos en kost te veel rekenkracht en moeite om te maken. Waarschijnlijk is een grijs blauw windows venstertje niet interessant genoeg?

- Bij een messteek in je buik of nek gelijk morsdood vallen, of bij een kogelschot. Je bent vaker NIET gelijk dood hoor en ligt nog wel een half uurtje te genieten...

- De hoge successrate bij reanimatie in films/series (90%) terwijl dit volgens mij in het echt 6% is (ik weet ff de bron niet)

- Gebruik van 555 nrs in amerikaanse films/series, al zie ik daar nog wel t nut van in (rare amerikanen...)

- Natuurkundige fouten zoals een satteliet die een vernietigende straal naar de aarde stuurt (007 die another day), dat kost te veel energie, zelfs met microgolf (batman begins).
Oud 30-11-2006, 11:27
Uice
Uice is offline
Ik vind het altijd vervelend als men in tijdreisfilms terug in de tijd gaat om te kijken hoe een bepaalde gebeurtenis tot stand is gekomen, en dan in het verleden zelf die gebeurtenis veroorzaakt. Dat kan dus niet.

En de eerste die 'tijdreizuh kan tog zoiezo nieieieie' zegt krijgt een stomp tegen zijn/haar oog.
Oud 30-11-2006, 12:49
Chronocide
Chronocide is offline
Horrorfilms waarin de personages niet samen in een groep blijven, maar in hun eentje door slecht verlichte, met uitgerukte ingewanden bezaaide gangetjes gaan lopen.

Idioten die op zoek gaan naar hun huisdier als de wereld aan het vergaan in.

En voor mensen die willen zeggen dat Star Wars films kut zijn omdat er geen geluid is in de ruimte, sterf en verrot.
Oud 30-11-2006, 13:36
Schranktür
Schranktür is offline
Het niet vastbinden van de moordenaar/boef/gemenerik, als de hoofdpersoon zich heeft weten te ontworstelen en de moordenaar/boef/gemenerik knock-out heeft geslagen. Je kunt dan toch op je vingers natellen dat de moordenaar/boef/gemenerik een nieuwe poging waagt.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 13:42
ook hallo
ook hallo is offline
Dat mensen met 20 kogels in hun lijf nadat ze 3x zijn neergestoken toch nog overeind komen in een film waar ze dit realistisch willen laten overkomen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 13:47
AlopiA
AlopiA is offline
Ik vind het heel irritant als de gemenerik de goedzak heeft gevangen, dat de gemenerik even uitlegt wat zijn briljante plan is.

En ook: 2 mensen vinden elkaar vreselijk irritant, maar toch worden ze verliefd en aan het einde gaan ze trouwen.
Oud 30-11-2006, 14:52
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Gaat mij er niet om of ze aanwezig zijn maar hoe ze worden gebracht, de manier waarop ze worden gebracht kan storend zijn

Citaat:
Natuurkundige fouten
Kan ik eigenlijk altijd wel om lachen, vooral hoe dna de oorzaak is van vanalles en nog wat, die mensen hebben geen idee hoe dna werkt
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:58
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
DAt er 20 keer op de hoofdpersoon wordt geschoten door 5 verschillende mensen en het steeds mis is, maar de hoofdpersoon schiet in een keer raak, allevijf de keren
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 15:10
Verwijderd
- knallende explosies in de ruimte
- explosies van auto's, vliegtuigen terwijl er bijna geen benzine meer in zat
- De amerikanen die altijd de wereld redden
- De goede krijgen altijd vast, dan vertelt de slechte waar de bom is en vervolgens heeft hij 1 uur om de bom te vinden in een stad van 5 miljoen mensen en dan disarmed hij hem met nog <10 sec op de klok.

Trouwens:
http://www.moviecliches.com/
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 16:55
Dinalfos
Dinalfos is offline
- Mensen die in een benarde situatie zitten en zich snel ergens in moet wurmen of iets gedaan moeten krijgen, hebben blijkbaar veel baat bij een camera die zich even afwendt. Want gedurende de tijd dat ze niet in beeld zijn gaat het forceren van een raampje opeens een stuk makkelijker....
Oud 30-11-2006, 16:58
DanielC
DanielC is offline
Ik erger me eigenlijk nooit zo aan cliches.
Oud 30-11-2006, 16:59
Luna
Luna is offline
kijk crossroads en je hebt alle clichés op een rijtje. verschrikkelijk
Oud 30-11-2006, 17:01
DanielC
DanielC is offline
Citaat:
Luna schreef op 30-11-2006 @ 17:59 :
kijk crossroads en je hebt alle clichés op een rijtje. verschrikkelijk
Welke? Die met Steve Vai of die met Britney Spears?
Oud 30-11-2006, 17:27
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Darko schreef op 29-11-2006 @ 12:06 :
http://www.markgamon.com/mark_gamon_00001c.htm

Vooral de L-shaped sheets zijn so true.
Haha.

"Should you wish to pass yourself off as a German you need not speak the language. A German accent will do."

Ik ga hier over nadenken.
Oud 30-11-2006, 18:59
Retinite
Retinite is offline
Citaat:
Chrome schreef op 30-11-2006 @ 13:49 :
(...)
En voor mensen die willen zeggen dat Star Wars films kut zijn omdat er geen geluid is in de ruimte, sterf en verrot.
dankjewel , ik zeg alleen dat het niet klòpt, de films zijn verder echt briljant en geweldig

- ohja, volgens mij bij een open deur in een vliegtuig zou er niet zoveel zuigkracht zijn in het echt, maar dat weet ik helemaal niet zeker.

- en sommige silencers op geweren zouden niet zó stil zijn als in elke actiethriller wordt beweert. Maar dat verschilt vast wel per kaliber etc.
Oud 30-11-2006, 19:25
Nebula
Nebula is offline
Actieheld zegt in zoveelste sequel: "I'm gettin' too old for this..."
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 19:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Waarom houden jullie niet gewoon met z'n allen op met het kijken naar films?

Jullie vinden werkelijk álles irritant...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 20:04
Verwijderd
Ach, irritant is niet het juiste woord...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 20:09
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik bedoel: het hóórt gewoon zo dat de held overleeft terwijl er door 5 man 50 keer op hem geschoten wordt en het hóórt zo dat in de laatste vijf seconden de bom wordt ontmanteld of de wereld wordt gered. Dat maakt die films nou net zo leuk.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 20:28
Verwijderd
- hackers die hacken met een soort click and point systeem
- computers in the middle of nowhere zonder kabeltjes eraan vast, met internet
- computernerds die OMGWTFBBQ reageren als ze, oh wauw, een computer met meer dan 1 beeldscherm zien

*heeft gisteren swordfish gezien*

oh ik erger me er verder niet aan trouwens.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 20:30
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-11-2006 @ 20:53 :
Waarom houden jullie niet gewoon met z'n allen op met het kijken naar films?

Jullie vinden werkelijk álles irritant...
De vraag is wat je cliché vind, en of je ze als storend ervaart. Wij zeggen alleen maar wat we cliché vinden.
Oud 30-11-2006, 20:52
Faerie
Faerie is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 30-11-2006 @ 21:09 :
Ik bedoel: het hóórt gewoon zo dat de held overleeft terwijl er door 5 man 50 keer op hem geschoten wordt en het hóórt zo dat in de laatste vijf seconden de bom wordt ontmanteld of de wereld wordt gered. Dat maakt die films nou net zo leuk.
Precies.
Ik ben vaak ook erg teleurgesteld in een film als het niet goed afloopt. Anders zit ik na de film echt met een vervelend, teleurgesteld gevoel.

Ik kan zelf bij heel veel films voorspellen wie er blijft leven. Ik kan het niet goed uitleggen, maar het zijn meestal dezelfde types uit een groepje die overleven. Ik vind het dan ook heel leuk bij een film als ik het fout heb en word verrast
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 21:00
Dinalfos
Dinalfos is offline
Als men in een film computerspelletjes speelt, is het altijd van een oude generatie.
Reageren

Regels voor berichten