Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2006, 11:41
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Aangezien ik niet zo veel met bussen (vooral het drie kwartier er op wachten en je haasten voor je de laatste mist) heb, heb ik een oude Vespa gekregen (van familie, niet van een beunhaas of zo ). Hoe oud weet ik niet precies, maar jonger dan 1990 is hij zeker niet.

Hij heeft lang stilgestaan maar deed het altijd wel goed, behalve het starten (aantrappen). Een paar weken terug heb ik 'm naar de plaatselijke toko gebracht om alles in orde te maken en te laten schouwen. Op het eerste gezicht deed hij het daarna prima, zeker het starten gaat als een trein nu. Dat wel, maar nu slaat hij af als je op een constante (vol-gas) snelheid rijdt. Eerst neemt hij langzaam in vermogen af om daarna helemaal stil te staan. Dan krijg je hem trouwens de eerste minuten ook niet meer aan de praat, moet 'ie echt even stilstaan.

Ik zag in een ander topic hier dat er wel wat mensen verstand van hebben hier. Hebben die een idee van wat er aan de hand kan zijn? Misschien kan mijn vriend het dan zelf maken. Zou mooi zijn!
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2006, 12:40
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Het is lastig om zo precies te vertellen wat het is, daarvoor is het beter als je zelf kan meemaken wat hij op dat moment precies doet

Ten eerste: slaat hij direct af als je volgas geeft? of pas na een tijdje volgas te rijden?
In het eerste geval is hij waarschijnlijk niet goed afgesteld, waarschijnlijk een kwestie van een ander sproeiertje erin.

Dingen die je altijd even kan proberen: Bougie schoonmaken (met een oude doek en eventueel een staalborsteltje), luchtfilter schoonmaken (gewoon met een zeepsopje, daarna goed uitspoelen en licht olieën met gewone 2-T olie).
Sproeier even 'uitblazen', dit is wat lastiger als je niet weet hoe dit moet, maar hier even wat uitleg, ook meteen maar over bougie+luchtfilter schoonmaken, ik verveel me toch

Sproeier schoonmaken:
1. Sluit de benzine kraan!!!
2. Zorg dat je een bakje oid hebt waar je wat lekkende benzine in op kan vangen, niet zomaar op de grond laten lekken, benzine is echt troep!
3. Demonteer de carburateur, je kunt dit ook overslaan en direct naar stap 4 gaan, maar zo scheelt het een hoop ergernis (ik spreek uit ervaring Op deze manier moet je wel de pakking tussen carburateur en spruitstuk vervangen, om lekkage te voorkomen)
4. Demonteer de vlotterbak van de carburateur (dat is dat 'bakje' dat onderaan de carburateur zit). Zorg hiervoor dat de pakking niet beschadigd, in geval van een papieren pakking => pakking vernieuwen om lekkage te voorkomen.
5. Als je dat gedaan hebt zie je de vlotter zitten en ergens in het midden een soort van schroefje met een heel klein gaatje in het midden (in de meeste gevallen goudkleurig). Dat is de sproeier.
6. Draai de sproeier eruit, en blaas hard door het gaatje, eventuele troep die er in zit blaas je er op die manier uit.
Hou hem in het licht om te controleren of er niets meer in zit
7. Monteer alles weer in de goede volgorde.

Bougie schoonmaken:
1. Doe dit nooit als de motor warm is
2. Zorg voor een bougiesleutel.
3. Zorg dat je bij de cilinderkop kan komen.
4. Haal de bougiedop van de bougie af, nu zie je de bougie.
5. Draai met de bougiesleutel de bougie uit de cilinderkop.
6. Nu heb je de bougie, maak hem schoon met een oude doek.
7. Nu je hem toch hebt, kijk even goed welke kleur hij heeft. Dit moet licht bruinig zijn (koffie met melk en suiker bruin ). Is hij zwart: te grote sproeier, is hij wit/grijs: te kleine sproeier.
Controleer ook even of de afstand tussen de contactjes goed is, dit kan je doen door er met je duimnagel tussen te gaan, past je nagel er niet tussen, is de ruimte te klein. Gaat je nagel er zonder problemen tussen is de ruimte te groot. Het moet wat stroef gaan, maar niet TE stroef Dan staat hij goed.
8. Maak hem ook even schoon met een staalborsteltje.
9. Doe hem weer terug in de cilinderkop en vergeet de bougiedop niet terug te doen.

Luchtfilter schoonmaken:
1. Haal de deksel van het luchtfilter.
2. Haal het filterelement eruit.
3. Was het filterelement in een zeepsopje.
4. Spoel het filterelement nu goed uit
5. Laat het even drogen.
6. Smeer het filterelement in met een minimale hoeveelheid olie (2-takt).
7. Monteer het hele zaakje weer.

Als dit allemaal niet werkt is het waarschijnlijk een wat groter probleem (verstopte uitlaat misschien).
Zoiets kun je beter laten doen door iemand die er verstand van heeft, een andere uitlaat betekent in de meeste gevallen ook een andere sproeier. En is de uitlaat wel echt verstopt, of is het toch nog wat anders?
Misschien staat de ontsteking wel gewoon niet helemaal goed afgesteld.
Het is gewoon erg lastig om dat zo via internet te beoordelen
Als je bougie nou erg vet is, is dat wel een teken dat er iets mis is met de ontsteking.
Gewoon ff sjekke

Leuk he? Een scooter?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.

Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 13:45.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 12:45
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
MTpower schreef op 10-10-2006 @ 13:40 :
Het is lastig om zo precies te vertellen wat het is, daarvoor is het beter als je zelf kan meemaken wat hij op dat moment precies doet

Ten eerste: slaat hij direct af als je volgas geeft? of pas na een tijdje volgas te rijden?
In het eerste geval is hij waarschijnlijk niet goed afgesteld, waarschijnlijk een kwestie van een ander sproeiertje erin.


Ligt er aan wat je onder een tijdje verstaat. Na een minuutje gaat hij afnemen in vermogen, en na nog een minuut of wat sta je stil.

Citaat:
Dingen die je altijd even kan proberen: Bougie schoonmaken (met een oude doek en eventueel een staalborsteltje), luchtfilter schoonmaken (gewoon met een zeepsopje, daarna goed uitspoelen en licht olieën met gewone 2-T olie).
Sproeier even 'uitblazen', dit is wat lastiger als je niet weet hoe dit moet, maar hier even wat uitleg, ook meteen maar over bougie+luchtfilter schoonmaken, ik verveel me toch

Sproeier schoonmaken:
1. Sluit de benzine kraan!!!
2. Zorg dat je een bakje oid hebt waar je wat lekkende benzine in op kan vangen, niet zomaar op de grond laten lekken, benzine is echt troep!
3. Demonteer de carburateur, je kunt dit ook overslaan en direct naar stap 4 gaan, maar zo scheelt het een hoop ergernis (ik spreek uit ervaring )
4. Demonteer de vlotterbak van de carburateur (dat is dat 'bakje' dat onderaan de carburateur zit). Zorg hiervoor dat de pakking niet beschadigd, in geval van een papieren pakking => pakking vernieuwen om lekkage te voorkomen.
5. Als je dat gedaan hebt zie je de vlotter zitten en ergens in het midden een soort van schroefje met een heel klein gaatje in het midden (in de meeste gevallen goudkleurig). Dat is de sproeier.
6. Draai de sproeier eruit, en blaas hard door het gaatje, eventuele troep die er in zit blaas je er op die manier uit.
Hou hem in het licht om te controleren of er niets meer in zit
7. Monteer alles weer in de goede volgorde.

Bougie schoonmaken:
1. Doe dit nooit als de motor warm is
2. Zorg voor een bougiesleutel.
3. Zorg dat je bij de cilinderkop kan komen.
4. Haal de bougiedop van de bougie af, nu zie je de bougie.
5. Draai met de bougiesleutel de bougie uit de cilinderkop.
6. Nu heb je de bougie, maak hem schoon met een oude doek.
7. Nu je hem toch hebt, kijk even goed welke kleur hij heeft. Dit moet licht bruinig zijn (koffie met melk en suiker bruin ). Is hij zwart: te grote sproeier, is hij wit/grijs: te kleine sproeier.
Controleer ook even of de afstand tussen de contactjes goed is, dit kan je doen door er met je duimnagel tussen te gaan, past je nagel er niet tussen, is de ruimte te klein. Gaat je nagel er zonder problemen tussen is de ruimte te groot. Het moet wat stroef gaan, maar niet TE stroef Dan staat hij goed.
8. Maak hem ook even schoon met een staalborsteltje.
9. Doe hem weer terug in de cilinderkop en vergeet de bougiedop niet terug te doen.

Luchtfilter schoonmaken:
1. Haal de deksel van het luchtfilter.
2. Haal het filterelement eruit.
3. Was het filterelement in een zeepsopje.
4. Spoel het filterelement nu goed uit
5. Laat het even drogen.
6. Smeer het filterelement in met een minimale hoeveelheid olie (2-takt).
7. Monteer het hele zaakje weer.

Als dit allemaal niet werkt is het waarschijnlijk een wat groter probleem (verstopte uitlaat misschien).
Zoiets kun je beter laten doen door iemand die er verstand van heeft, een andere uitlaat betekent in de meeste gevallen ook een andere sproeier. En is de uitlaat wel echt verstopt, of is het toch nog wat anders?
Misschien staat de ontsteking wel gewoon niet helemaal goed afgesteld.
Het is gewoon erg lastig om dat zo via internet te beoordelen
Als je bougie nou erg vet is, is dat wel een teken dat er iets mis is met de ontsteking.
Gewoon ff sjekke

Leuk he? Een scooter?
Geweldig bedankt voor de handleiding! Voor mij is het allemaal de ver van mijn bed show - dat ding moet gewoon tuffen! -, maar ik zal het aan mijn vriend laten zien, dan gaan we van het weekend vast "gezellig" klussen.

Heb trouwens die toko net ook even gebeld en ze wilden er in elk geval wel weer naar kijken, dus kans is er dat we maar weer naar die zaak gaan.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 12:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 10-10-2006 @ 13:45 :
Heb trouwens die toko net ook even gebeld en ze wilden er in elk geval wel weer naar kijken, dus kans is er dat we maar weer naar die zaak gaan.
Dat is altijd beter natuurlijk

Het kan overigens nooit kwaad om zo heel af en toe eens de zaak schoon te maken
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 15:51
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
kijk ook eens naar je benzine kraan en benzine filter (als die erin zitten) Die kunnen dicht slibben met de jaren. Dan kan de benzine niet zo snel meer je carb in en na een tijdje volgas is je carb leeg.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 16:09
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
JCG schreef op 10-10-2006 @ 16:51 :
kijk ook eens naar je benzine kraan en benzine filter (als die erin zitten) Die kunnen dicht slibben met de jaren. Dan kan de benzine niet zo snel meer je carb in en na een tijdje volgas is je carb leeg.
Die was ik vergeten inderdaad
Weet niet of er op die oude vespa's wel een benzinefilter zit?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:09
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Die tip wordt inderdaad gegeven, dat met die benzinetroep. Ik laat het wel weten als we achter 't uiteindelijke euvel zijn gekomen!
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 12:08
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ouwe motoren....het is vragen om ellende als je zelf niet een beetje kunt sleutelen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 21:53
Verwijderd
na hoe lang gaat hij stilstaan? zeg maar na 1 km of meer na 10?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 15:08
J-roenn
J-roenn is offline
ok, dit komt me heel bekend voor, heb dit met m'n scooter gehad. bleek dat er een ontluchtingsring van mijn tankdop was afgedonderd, en dat de lucht die in de tank zat vacuum trok ( als benzine eruit gaat aan de onderkant, kan er geen lucht bij aan de bovenkant waardoor er een drukverschil ontstaat ) zodat er geen benzine meer naar carburateur wou. wat hielp was een gaatje in de tankdop boren, geen problemen meer.

ik zeg niet dat dit bij jou hetzelfde is, maar het is het proberen waard toch ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.