Vandaag kwam ik een vroegere vriend van me tegen in de kroeg, die ik twee jaar niet gezien had. Ik herkende hem in eerste instantie niet omdat hij de laatste keer dat ik hem gezien had, bestwel mager was. Nu zag hij er gezonder uit. We raakten in gesprek. Hij had twee jaar in Berlijn gewoond woonde nu samen met zijn vriendin en zijn twee honden (die alledrie ik niet kende). Hij was nu op 'vakantie' in Nederland. Ook ik had een hoop te vertellen. Allebei leken we uit de shit en de rotzooi te zijn waar we twee jaar geleden nog middenin zaten. Ik was volwassener geworden, hij zat beter in zijn vel. Zoveel dingen waren er in de tussentijd gebeurd die we niet van elkaar wisten.
Naarmate de avond verstreek merkte ik dat dingen niet zo veranderd waren als het leek. Hij woonde dan wel samen, maar had anderhalf jaar op straat geleefd. Hij was dan wel gestopt met harddrugs, maar was weer alcoholverslaafd. Wat natuurlijk zijn gezonde gewicht verklaarde. Ook vanavond had hij geen slaapplek, en ging met de nachttrein naar Amsterdam om daar morgen vrienden te zien die daar ergens rondhingen. Same as always. Ook ik bleef weer lang in de kroeg hangen en tegen mijn geweten in drinken en blowen. Mijn toekomst is niet veel zekerder als dat van hem. Aan het eind van de avond zei hij: 'onkruid vergaat niet'. Plotseling wist ik welk gevoel ik de hele avond al had.
Op de weg naar het station daarnet, regende het, en de honden renden voor ons uit. Ik had mijn geliefde op de bus gezet en liep nog een stukje met die vriend mee. Onderweg hield een zwerver ons tegen om wat kleingeld voor een slaapplek, iets wat we beide niet hadden (ik heb wel een slaapplek). Een paar minuten later gingen die vriend en ik uit elkaar, geen telefoonnummer heeft hij, geen internet, geen vaste verblijfplaats, maar we zien elkaar wel weer, want de wereld is kleiner dan je denkt.. en onkruid vergaat niet.
Cat
ps. ik schrijf dit stukje omdat ik wil weten of er mensen zijn die dit soort situaties herkennen.. en omdat ik het gewoon ff wou opschrijven..