Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2006, 02:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Russian war critic writer murdered

POSTED: 9:39 p.m. EDT, October 7, 2006

MOSCOW, Russia (AP) -- A Russian journalist known for her critical coverage of the war in Chechnya was shot to death Saturday in the elevator of her apartment building in Moscow, in a killing prosecutors believe could be connected to her investigative work.

Anna Politkovskaya was a tireless reporter who had written a critical book on Russian President Vladimir Putin and his campaign in Chechnya, documenting widespread abuse of civilians by government troops.

Prosecutors have opened a murder investigation into her death, said Svetlana Petrenko, spokeswoman for the Moscow prosecutor's Office. Investigators suspect the killing was connected to the work of the 48-year-old journalist, Vyacheslav Raskinsky, Moscow's first deputy prosecutor, said on state-run Rossiya television. (Watch Anna Politkovskaya explain why she loved her life -- 2:00)

Politkovskaya's body was found in an elevator in her Moscow apartment building, a duty officer at a police station in central Moscow told The Associated Press. Raskinsky said a pistol and bullets were found at the site of the crime.

The RIA-Novosti news agency, citing police officials, reported that Politkovskaya was shot twice, the second time in the head. Oleg Panfilov, director of the Moscow-based Center for Journalism in Extreme Situations, said Politkovskaya had frequently received threats. A few months ago, unknown assailants had tried unsuccessfully to break into the car her daughter Vera was driving.

In 2001, Politkovskaya fled to Vienna for several months after receiving e-mail threats alleging that a Russian police officer she had accused of committing atrocities against civilians was intent on revenge. The officer, Sergei Lapin, was detained in 2002 based on her allegations but the case against him was closed the following year.

"Whenever the question arose whether there is honest journalism in Russia, almost every time the first name that came to mind was Politkovskaya," Panfilov said.

Politkovskaya began reporting on Chechnya in 1999, during Russia's second campaign there, and concentrated less on military engagements than on the human side of the war. She wrote long, empathetic stories about the Chechen inhabitants of refugee camps and Russian soldiers she found in hospitals -- until she was banned from visiting those hospitals, Panfilov said.

More than any other Russian reporter, Politkovskaya has chronicled killings, tortures and beatings of civilians by Russian servicemen -- reports that put her on a collision course with the authorities.

"There are journalists who have this fate hanging over them," Panfilov said. "I always thought something would happen to Anya, first of all because of Chechnya."

Politkovskaya fell seriously ill with symptoms of food poisoning after drinking tea on a flight from Moscow to southern Russia during the school hostage crisis in Beslan in 2004, where many thought she was heading to mediate the crisis. Her colleagues had suggested the incident was an attempt on her life.

She was one of the few people to have entered the Moscow theater where Chechen militants took hundreds of hostages in October 2002 and tried to negotiate with the rebels.

"Anna was a hero to so many of us, and we'll miss her personally, but we'll also miss the information that she and only she was brave enough and dedicated enough to dig out and make public, and that's a loss that I'm not sure can ever be replaced," said Joel Simon, executive director of the New York-based Committee to Protect Journalists.

Politkovskaya's death is the highest-profile killing of a journalist in Russia since they July 2004 slaying of Paul Klebnikov, editor of the Russian edition of Forbes magazine.

Russia has become one of the deadliest places for journalists. Twenty-three journalists were killed in the country between 1996 and 2005, many in Chechnya, according to CPJ. At least 12 have been murdered in contract-style killings since Putin came to power, Simon said.

"None of those have been adequately investigated," he said. "We do know that record creates an environment where those who might seek to carry out this murder would feel that there would be few likely consequences."

In addition to her daughter, Politkovskaya is survived by a son, Ilya, Panfilov said.

During her career, Politkovskaya received more than 10 awards and prizes, including an award for human rights reporting from the London-based Amnesty International; a freedom of speech award from the Paris-based watchdog Reporters Without Borders; and a journalism and democracy award from the Organization for Security and Cooperation in Europe.
http://www.cnn.com/2006/WORLD/europe....ap/index.html

Tien tegen één dat de Russische geheime dienst hier achter zit, op direct bevel van Putin. Die heeft het toch al niet zo op tegenstanders en kritische geluiden.

Rusland een democratie met vrije pers... Laat me niet lachen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2006, 02:52
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-10-2006 @ 03:51 :
Rusland een democratie met vrije pers... Laat me niet lachen.
Ik denk dat niemand dat ook nog serieus meent.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 02:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-10-2006 @ 03:52 :
Ik denk dat niemand dat ook nog serieus meent.
Helaas zie ik vooralsnog de schreeuwers die voorop staan om Iran op het matje te roepen nog geen met geen woord reppen over Rusland.

Sowieso is Tsjetsjenië een vergeten oorlog. Het Westen kijkt liever weg en sluit de ogen voor hetgeen 'bondgenoot' Rusland uitricht. Ik dacht dat dit wel belangrijk genoeg was om een topic over te openen. Ik vertik het om dit onder 'Tiswah' te scharen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 10:01
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Het is ook niet gek dat Rusland als "Not Free" staat genoteerd op FreedomHouse.org.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 10:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 08-10-2006 @ 11:01 :
Het is ook niet gek dat Rusland als "Not Free" staat genoteerd op FreedomHouse.org.
(ter info)

Over dit speciale geval schrijft FH:

"... Today's murder comes shortly after the recent killing of the Russian Central Bank's First Deputy Chairman, Andrey Kozlov, and an alarming increase in attacks on other journalists and activists covering the Chechen conflict. Freedom House urges Russian authorities to find not only the perpetrators but also those who ordered this terrible crime, as well as to ensure the safety of other journalists who might be at risk."
http://freedomhouse.org/template.cfm...70&release=425

En algemeen:
"During 2005, President Vladimir Putin took further steps toward the consolidation of executive authority by increasing pressure on the opposition and civil society, strengthening state control over the economy, and pursuing politically driven prosecutions of independent business leaders. The government introduced legislative changes making governors appointed rather than elected officials, as well as electoral system reforms making it almost impossible for parties outside the control of the Kremlin to enter the State Duma (lower house of parliament). New media legislation adopted in 2005 further restricted freedom of speech. ..."
http://freedomhouse.org/template.cfm...6&country=6921

Interessante pagina overigens.

(detail: hihi, ze hebben de westelijke jordaanoever onder jordanie gebracht )

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 10:06.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-10-2006 @ 03:55 :
'Tiswah'
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 10:30
Verwijderd
Die achterlijke Russen ook.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 12:02
Verwijderd
Waar blijven de schreeuwende politici nou die van Rusland een verklaring eisen?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 12:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-10-2006 @ 03:55 :
Sowieso is Tsjetsjenië een vergeten oorlog. Het Westen kijkt liever weg en sluit de ogen voor hetgeen 'bondgenoot' Rusland uitricht.
De andere kant in dat conflict is zo mogelijk nog schofteriger, en relaties met Rusland kunnen dingen opleveren (lees: Gazprom). You do the math.

Wat ik me wel afvraag is wat de volgende verkiezingen in Rusland op zullen leveren. Erg interessante vraag wat de Russen zelf van die veranderingen van Poetin vinden.
Oud 08-10-2006, 12:13
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 13:02 :
De andere kant in dat conflict is zo mogelijk nog schofteriger, en relaties met Rusland kunnen dingen opleveren (lees: Gazprom). You do the math.

Wat ik me wel afvraag is wat de volgende verkiezingen in Rusland op zullen leveren. Erg interessante vraag wat de Russen zelf van die veranderingen van Poetin vinden.
De meeste Russen kennen die veranderingen helemaal niet, en blijven waarschijnlijk gewoon op onze ex-KGB-vriend stemmen omdat het economisch beter gaat in Rusland.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 13:39
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2006 @ 13:13 :
De meeste Russen kennen die veranderingen helemaal niet, en blijven waarschijnlijk gewoon op onze ex-KGB-vriend stemmen omdat het economisch beter gaat in Rusland.
Plus dat lonen, pensioenen en uitkeringen wél uitbetaald worden en Poetin een jonge god en charismatisch type is vergeleken met wat er nog meer in het Kremlin rondscharrelt.
Daarnaast kan het veel Russen niet schelen hoe democratisch hun land is, zolang ze maar een dak boven hun hoofd hebben, verwarming en wat te eten. Bovendien zien veel Russen een sterk gecentraliseerd land als een beter alternatief voor democratie omdat Rusland in een losser verband gemakkelijk(er) uit elkaar valt.
Oh en haal dat ex- maar weg, ex-KGBers bestaan niet en in het geval van Putin is R'azan' een goed voorbeeld daarvan.

Trieste zaak. Ik ben benieuwd of er iemand voor vervolgd gaat worden en wie dat dan is.
En eigenlijk kan dit ook wel in het tiswah-topic.

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 13:42.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 13:53
Rodion
Rodion is offline
Met al dat gekrakeel over oorlogen in het M.O. mag Tsjetsjenië idd ook wel weer even genoemd worden.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 16:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Het Russisch leger is een bijééngeraapt zootje dronkelappen en wildemannen. De gewone Tsjetsjenen worden erdoor geteisterd. Niet voor niets is het gebied afgesloten voor het Westen. Dat jij dat graag vergoeilijkt door te komen met "maar zij doen het ook", maakt dat niet minder erg. Je zou eenzijdig het optreden van de Russische staat moeten afkeuren, ongeacht wat 'de anderen' voor misdaden plegen, maar dat blijkt toch keer op keer te moeilijk. Misschien inderdaad doordat 'wij' er iets bij te winnen hebben. Met je gas. Dat is het verschil tussen jouw soort mensen en mijn soort mensen: jij bent bereidt een oogje toe te knijpen omdat je er zelf iets bij te winnen hebt, ik niet.

Dit is natuurlijk heel gechargeerd, maar ik wilde maar even een punt maken. Soms kunnen situaties en standpunten maar goed uit de verf komen door iets zwart-wit te stellen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 18:23
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:

Ja idd, als Rusland de gaskraan afsluit zijn we hier natuurlijk de lul.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 18:40
akumabito
akumabito is offline
Och jah, Tsjetjenie is inderdaad gewoon de zoveelste 'vergeten' oorlog. Het Westen heeft er niet direct baat bij om in te grijpen in dat soort gevallen, dus wordt er maar helemaal geen aandacht aan besteed..
Oud 08-10-2006, 21:26
Magican
Magican is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-10-2006 @ 17:53 :
Het Russisch leger is een bijééngeraapt zootje dronkelappen en wildemannen. De gewone Tsjetsjenen worden erdoor geteisterd. Niet voor niets is het gebied afgesloten voor het Westen. Dat jij dat graag vergoeilijkt door te komen met "maar zij doen het ook", maakt dat niet minder erg. Je zou eenzijdig het optreden van de Russische staat moeten afkeuren, ongeacht wat 'de anderen' voor misdaden plegen, maar dat blijkt toch keer op keer te moeilijk. Misschien inderdaad doordat 'wij' er iets bij te winnen hebben. Met je gas. Dat is het verschil tussen jouw soort mensen en mijn soort mensen: jij bent bereidt een oogje toe te knijpen omdat je er zelf iets bij te winnen hebt, ik niet.
Ik spreek je nog wel als je in de winter in je verwarmingsloze huis zit.

Citaat:
Ik vertik het om dit onder 'Tiswah' te scharen.
Tiswah
Oud 08-10-2006, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 08-10-2006 @ 22:26 :
Laat een paar miljoen mensen maar lijden omdat jij het een beetje warm wilt hebben
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 22:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-10-2006 @ 17:53 :
Dat jij dat graag vergoeilijkt
Ga je weer op de toer van dingen verzinnen? Wat schieten we daar mee op? Ik schets alleen hoe het ruwweg in elkaar steekt en wat de partijen drijft.

Dat is het verschil tussen jouw soort mensen en mijn soort mensen: ik ben in staat dingen te doorzien, te analyseren en me af en toe niet overdreven druk te maken.

En dat is hetzelfde als Kenjiro hierboven, ja, inderdaad, we leven in een wereld waar een paar miljoen mensen ver weg 'mogen' lijden zodat de verwarming het doet.
Dat heeft een paar simpele oorzaken, namelijk dat je dood gaat als de verwarming het niet doet, en dat de Tjetjenen ook voor niks goed zijn geweest. Het is niet voor niets dat mensen met een Kaukasisch uiterlijk af en toe aangevallen worden in Rusland, na al die terreur en al die soldaten die dood terug kwamen hebben Russen gewoon geen ruk meer op met Tjetjenen, of wat er met Tjetjenen gebeurd. En dat is iets dat ik me dan wel weer helemaal voor kan stellen.
Oud 08-10-2006, 22:35
Verwijderd
Terroristen =/= Tsjetsjeense volk. Dat jij graag 2 partijen ziet in het conflict, om het niet al te ingewikkeld te maken, goede russen die wel eens stout kunnen zijn en de slechte tsjetsjenen kicken op moord en geweld, wilt niet zeggen dat het ook echt zo is natuurlijk . Het Tsjetsjeense volk lijdt al sinds de komst van het communisme door het misdadig gedrag van Rusland, vanaf de deportaties en genocide tot en met de bombardementen in de jaren 90. Het feit dat er journalisten worden vermoord en er in tsjetsjenie niet eens gefilmd mag worden, laat toch wel zien dat daar smerige praktijken aan de gang zijn. Wat er gebeurd is in Beslan, is ook smerig, alleen is dit niet gedaan door de officiele (democratisch gekozen) tsjetsjeense authoriteiten. Dit is gedaan door een terroristche groepering, een van de vele in Tsjetsjenie. Iets waar de Tsjetsjeene burger geen controle over heeft op geen manier, maar ze wel door Rusland worden afgestraft. Dus nee, het is absurd en zelfs racistisch om maar enkele begrip te hebben voor de aanvallen door russische neo-nazis op mensen met een Kaukasisch uiterlijk.

Het westen kan prima zaken doen met de Tsjetsjenen zelf, als ze maar een beetje investeren in dat land. Terroristische organisaties verliezen wel support, als het beter gaat in dat land. En dan gaan er geen mensen meer dood in Nederland zonder verwarming ( )/

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 22:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-10-2006 @ 23:35 :
Dat jij graag 2 partijen ziet in het conflict, om het niet al te ingewikkeld te maken, goede russen die wel eens stout kunnen zijn en de slechte tsjetsjenenkicken op moord en geweld, wilt niet zeggen dat het ook echt zo is natuurlijk
Ga jij nu ook al dingen verzinnen? Wat dragen dit soort kinderachtige insinuaties nu eigenlijk bij aan de discussie? Lees voor de verandering eens waarover ik het heb, feiten of beeldvorming.
Citaat:
Terroristen =/= Tsjetsjeense volk.
Feitelijk is dat zo.
Effectief, in termen van wie er op staat om zaken te leiden, is dat al niet meer zo.
In de beeldvorming van de gemiddelde Rus is dat echt, maar dan ook echt niet zo.
Oud 08-10-2006, 22:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:40 :
Ga jij nu ook al dingen verzinnen? Wat dragen dit soort kinderachtige insinuaties nu eigenlijk bij aan de discussie? Lees voor de verandering eens waarover ik het heb, feiten of beeldvorming.
Citaat:
De andere kant in dat conflict is zo mogelijk nog schofteriger.
Welke andere kant? Het tsjetsjeense volk, waarvan een kwart al vermoord/gedood is? Immers, dit is de grootste partij van de 'andere kant' .

Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:40 :
Feitelijk is dat zo.
Effectief, in termen van wie er op staat om zaken te leiden, is dat al niet meer zo.
In de beeldvorming van de gemiddelde Rus is dat echt, maar dan ook echt niet zo.
Zolang daar geen vrije pers is, niet nee . Indoctrinatie van de Russische media en domheid, zijn hier de 2 grootste oorzaken van. Niet het gedrag van de random 'evil' tsjetsjeen
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 22:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 08-10-2006 @ 23:45 :
Welke andere kant? Het tsjetsjeense volk, waarvan een kwart al vermoord/gedood is? Immers, dit is de grootste partij van de 'andere kant'
Ja, inderdaad, ik bedoel, zeer logischerwijze, daarmee de andere strijdende partij.

En die andere strijdende partij, de Tjetjeense terroristen zijn inderdaad schofteriger. Ja, zélfs schofteriger dan het bij elkaar geraapte dronken zooitje waarmee ze vechten. De reden daarvoor is dat ze zich om te beginnen de 2e Tjetjeense oorlog veroorzaakten (ze vielen Dagestan binnen), zich verder schuldig maakten aan alles dat de Russen ook fout deden, 'and then some', namelijk internationale terreur tegen mensen die niets met het conflict te maken hebben.

Misschien ben je er niet van op de hoogte, maar de gemiddelde Tjetjeen heeft net zoveel te vrezen van de terroristen als van de Russen, ze gaan er namelijk nogal prat op om 'collaborateurs' te vermoorden, wat dus zeg maar neer komt op willekeurig geweld tegen hun eigen burgers.
Oud 08-10-2006, 22:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:50 :
Ja, inderdaad, ik bedoel, zeer logischerwijze, daarmee de andere strijdende partij.
Moet ik dat ruiken dan? Met dit soort opmerkingen en opmerkingen als:

Citaat:
Tjetjenen ook voor niks goed zijn geweest
kon ik niets anders, dan tot deze conclusie komen?

Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:50 :
En die andere strijdende partij, de Tjetjeense terroristen zijn inderdaad schofteriger. Ja, zélfs schofteriger dan het bij elkaar geraapte dronken zooitje waarmee ze vechten. De reden daarvoor is dat ze zich om te beginnen de 2e Tjetjeense oorlog veroorzaakten (ze vielen Dagestan binnen), zich verder schuldig maakten aan alles dat de Russen ook fout deden, 'and then some', namelijk internationale terreur tegen mensen die niets met het conflict te maken hebben.

Misschien ben je er niet van op de hoogte, maar de gemiddelde Tjetjeen heeft net zoveel te vrezen van de terroristen als van de Russen, ze gaan er namelijk nogal prat op om 'collaborateurs' te vermoorden, wat dus zeg maar neer komt op willekeurig geweld tegen hun eigen burgers.
Oke dus Rusland is net zo erg, als een terroristische organisatie, wat betekent dat beide strijdende partijen hard aangepakt moeten worden. Prima . Zijn we het daarover eens. (los van wat je hier verder schrijft, maar dat is een andere discussie, immers hier hebben we het over het feit dat Rusland nog niet over haar KGB verleden heen is).
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 23:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
De mensen in Tsjetsjenië zitten zo al járen. Maar ja, als Magican het maar warm heeft. Ikke, ikke, ikke...

Bovendien, gas kunnen we ook wel ergens anders vandaan halen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 23:28
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2006 @ 23:21 :
En dat is hetzelfde als Kenjiro hierboven, ja, inderdaad, we leven in een wereld waar een paar miljoen mensen ver weg 'mogen' lijden zodat de verwarming het doet.n, namelijk dat je dood gaat als de verwarming het niet doet, en dat de Tjetjenen ook voor niks goed zijn geweest. Het is niet voor niets dat mensen met een Kaukasisch uiterlijk af en toe aangevallen worden in Rusland, na al die terreur en al die soldaten die dood terug kwamen hebben Russen gewoon geen ruk meer op met Tjetjenen, of wat er met Tjetjenen gebeurd. En dat is iets dat ik me dan wel weer helemaal voor kan stellen.
Want een kleine groep terroristen is echt verantwoordelijk voor een volk van honderdduizenden Tsjetsjenen? Want het Russische leger bestaat uit lieverdjes? Laatst zijn beelden naar buiten gekomen van trainingen van dat leger. Heb je ze gezien, bij RTL Nieuws? Daar werden Russische soldaten door hun *eigen* kameraden bij wijze van training helemaal lens geslagen en geschopt en van tijd tot tijd overlijden rekruten hier aan, zo meldde het Nieuws. Als ze zo al met hun eigen mensen omgaan, hoe denk je dan dat ze met *onschuldige* Tsjetsjenen omgaan?

Maar T_ID klopt zichzelf op de borst dat hij zich niet 'overdreven druk' maakt.

Laatst gewijzigd op 08-10-2006 om 23:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2006, 23:29
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Het westen kan prima zaken doen met de Tsjetsjenen zelf, als ze maar een beetje investeren in dat land. Terroristische organisaties verliezen wel support, als het beter gaat in dat land.
Owjajoh? En wat voor zaken zouden we dan kunnen doen met Tsjetsjenie? Puur vanuit economisch standpunt is Tsjetsjenie natuurlijk gewoon een waardeloze beerput..
Oud 08-10-2006, 23:31
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 09-10-2006 @ 00:29 :
Owjajoh? En wat voor zaken zouden we dan kunnen doen met Tsjetsjenie? Puur vanuit economisch standpunt is Tsjetsjenie natuurlijk gewoon een waardeloze beerput..
volgens mij heb je daar olie.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 23:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 09-10-2006 @ 00:31 :
Bel Bush, dan kan hij de Tsjetsjenen gaan 'bevrijden'.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 00:32 :
Bel Bush, dan kan hij de Tsjetsjenen gaan 'bevrijden'.
Zoveel olie zit er ook weer niet
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 23:33
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Jazeker! Een whopping 0,6% van de totale Russische olieproductie. Oh, als de boorinstallaties werken natuurlijk, aangezien die in de jaren 50 al verouderd waren. Maar waarom zou je die daar vandaan halen? De logistiek om die uit het midden-oostne te halen is immers veel beter geregeld..
Oud 08-10-2006, 23:35
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 09-10-2006 @ 00:33 :
Jazeker! Een whopping 0,6% van de totale Russische olieproductie. Oh, als de boorinstallaties werken natuurlijk, aangezien die in de jaren 50 al verouderd waren. Maar waarom zou je die daar vandaan halen? De logistiek om die uit het midden-oostne te halen is immers veel beter geregeld..
Helaas kan Rusland het midden oosten niet bezetten
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 00:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 00:28 :
Want een kleine groep terroristen is echt verantwoordelijk voor een volk van honderdduizenden Tsjetsjenen? Want het Russische leger bestaat uit lieverdjes?
Is me toch geen woorden in de mond te leggen alles dat je vandaag bij te dragen hebt?
Citaat:
Hmm, slechts een pijpleiding richting ik meende de Zwarte Zee die redelijk dicht bij de Tjetjeense grens komt.
Oud 09-10-2006, 00:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-10-2006 @ 01:15 :
Is me toch geen woorden in de mond te leggen alles dat je vandaag bij te dragen hebt?
Gaan we het weer over die boeg gooien? Wordt het weer te moeilijk voor je? Ik schrijf op wat jij eerder hebt getypt. 'Tsjetsjenen zijn nergens goed voor', 'de andere kant is nog schofteriger' etc.

En op de rest wat ik schrijf ga je niet eens in. Het is me al weer duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 01:07
lekkage_lek
lekkage_lek is offline
Rusland is geen Europa verdomme, het gaat daar hard tegen hard. Kan je wel aankomen met je mooie praatjes, je wordt gemutileerd, verkracht en geskullfucked door beide partijen. Niet iedereen is hetzelfde; werelddelen verschillen. Mensenrechten zijn een Westers concept en niet per se universeel (geldend & toepasbaar) - in tegenstelling tot wat de meeste westerlingen schijnen te denken.
Jij profiteert bovendien net zo hard van het lijden en de armoede elders, of drink je geen koffie, maak je geen gebruik van digitale apparatuur, en maak je al je kleren, inclusief de grondstoffen, zelf?
Hypocriete linkse zak. Begin eerst eens met toegeven dat jij net zo hard meedoet aan dit proces van wereldwijde uitbuiting voordat je je valse en schijnheilige medeleven uit.

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 01:09.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 01:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Lekkage lek? In je bovenkamer zeker.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 08:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 01:18 :
Gaan we het weer over die boeg gooien? Wordt het weer te moeilijk voor je? Ik schrijf op wat jij eerder hebt getypt. 'Tsjetsjenen zijn nergens goed voor', 'de andere kant is nog schofteriger' etc.
En als ik dat schrijf heb ik het grootste gelijk vanwege alle dingen die ik eerder schreef over wat de terroristen uitvreten. Jij maakt daar iets van dat er heel niet staat.

Het leukste is overigens dat je mij verwijt dat ik me onterecht niet druk maak over dat conflict. Zelf reageer je echter negatief op iemand die jou exact dezelfde verwijten maakt, terwijl je door gebruik van alles en nog wat wel degelijk meelift over de ruggen van anderen.

Wereldverbeteraar, slechts wanneer het politiek gezien goed uitkomt dus.
Oud 09-10-2006, 09:22
Verwijderd
Laat ik me beperken tot wat ik gelezen heb over deze journaliste, vanochtend in trouw: " Zij toonde aan dat de oorlog in Tsjetsjenie door beiden partijen in stand wordt gehouden. De anarchie van de oorlog biedt enorm lucratieve mogelijkheden voor ondernemende militairen en rebellen..."

Vreemd dat ik dat nu pas voor het eerst lees in een Nederlandse krant, terwijl deze journaliste dit opvallende nieuws een tijd geleden had vergaard. Speculeer eens wat de oorzaak kan zijn?

In 'De Verdieping' volgt nog een artikel van een Tsjeteen die Rusland aanklaagt bij het Europees hof voor het ontvoeren van dien zoon. Hij rept over dealtjes tussen rebellen en militairen, arrestatie-quota voor het Russische leger, en beschietingen op lege ruimte om de schijn van oorlog in stand te houden...

Dat doet me wel achter mijn oren krabben...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 11:17
Verwijderd
Citaat:
lekkage_lek schreef op 09-10-2006 @ 02:07 :
Rusland is geen Europa verdomme, het gaat daar hard tegen hard. Kan je wel aankomen met je mooie praatjes, je wordt gemutileerd, verkracht en geskullfucked door beide partijen. Niet iedereen is hetzelfde; werelddelen verschillen. Mensenrechten zijn een Westers concept en niet per se universeel (geldend & toepasbaar) - in tegenstelling tot wat de meeste westerlingen schijnen te denken.
Jij profiteert bovendien net zo hard van het lijden en de armoede elders, of drink je geen koffie, maak je geen gebruik van digitale apparatuur, en maak je al je kleren, inclusief de grondstoffen, zelf?
Hypocriete linkse zak. Begin eerst eens met toegeven dat jij net zo hard meedoet aan dit proces van wereldwijde uitbuiting voordat je je valse en schijnheilige medeleven uit.
och gast zeik niet zo. Natuurlijk moet je westerse normen en waarden niet andere werelddelen opdringen, maar elk volk ziet in (en moet in zien), dat het niet netjes is een land te onderdrukken en diens burgers te vermoorden, bombarderen en te vernederen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 13:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

Tiswah
hoewel ik dit best erg vindt, heb ik ook de neiging om 'tiswah' te melden.

maar ik zal t niet snel koud hebben - ik woon op een figuurlijke steenworp afstand van grote aardgasvelden, en daar kun je prima je huis mee warmstoken.

@Kenjirro : geen andere volken onderdrukken ? sinds wanneer gaat dit topic over Bush ?
Oud 09-10-2006, 13:43
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-10-2006 @ 14:28 :

@Kenjirro : geen andere volken onderdrukken ? sinds wanneer gaat dit topic over Bush ?
Het doet me pijn te zeggen maar ik heb liever Bush dan Poetin.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 16:14
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Het is slecht dat we zelfs onze hoogste idealen, zoals de vrijheid van meningsuiting, aan de kant kieperen als het om economisch gewin (China, Rusland) gaat. Hij ligt ten grondslag aan de stabiliteit en succes van de westerse samenleving. Zeker nu de olympische spelen in China plaats zullen vinden, vind ik dat we wel kritischer mogen gaan kijken naar dit soort grove schendingen van de mensenrechten. Cru detail, Anna werd vermoord op de verjaardag van persident Poetin.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 17:59
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 09-10-2006 @ 10:22 :
Laat ik me beperken tot wat ik gelezen heb over deze journaliste, vanochtend in trouw: " Zij toonde aan dat de oorlog in Tsjetsjenie door beiden partijen in stand wordt gehouden. De anarchie van de oorlog biedt enorm lucratieve mogelijkheden voor ondernemende militairen en rebellen..."
Als je het artikel van Coen van Zwol van NRC Handelsblad hierover leest zegt hij ook dat de dader in verschillende richtingen gezocht kan worden aan zowel Russische als Tsjetsjeense zijde.

Critica Kremlin doodgeschoten
Door onze correspondent
Moskou, 9 okt. De bekende Russische journaliste Anna Politkovskaja is afgelopen zaterdag vermoord in de lift van haar flat. Politkovskaja stond bekend als een felle critica van president Poetin en het Russische militaire optreden in Tsjetsjenië.

Alles wijst op een huurmoord. [...]

Haar krant Novaja Gazeta zoekt de daders in eerste instantie in de omgeving van de Tsjetsjeense sterke man Ramzan Kadyrov. Politkovskaja schreef over kwalijke praktijken van diens militie en was bezig aan een lang stuk over hun martelpraktijken. Zij zei onlangs op de radio dat Kadyrov in het openbaar had gezegd dat haar ‘dagen geteld zijn’ en dat ze in rechtszaken tegen hem wilde getuigen.

Kadyrov vierde donderdag zijn dertigste verjaardag; hij mag zich nu formeel tot president van Tsjetsjenië laten kiezen. Hij zei geschokt te zijn door de moord, maar waarschuwt de dader niet in Tsjetsjeense hoek te zoeken. Poetin heeft niet gereageerd.

Ook is het mogelijk dat de dader afkomstig is uit de onderwereld van neonazi’s en ultranationalisten, die Politkovskaja eveneens haatten op grond van haar werk. De gezaghebbende journalist Vennediktov speculeert dat de moord wellicht een ‘pervers verjaardagscadeau’ is voor Poetin, die zaterdag zijn 54ste verjaardag vierde.

Miljardair Aleksandr Lebedev heeft 25 miljoen roebel (738.000 euro) uitgeloofd voor een tip die tot aanhouding van de daders leidt. Novaja Gazeta is voor 51 procent eigendom van de redactie en is voor 49 procent van Lebedev en oud-Sovjetleider l Gorbatsjov.

Bron: NRC Handelsblad.
Oud 09-10-2006, 18:04
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
lekkage_lek schreef op 09-10-2006 @ 02:07 :
Rusland is geen Europa.[...] Niet iedereen is hetzelfde; werelddelen verschillen.[...] Mensenrechten zijn een Westers concept.[...]
Tot zover ben ik het met je eens maar dat betekent niet dat men het vanuit het Westen niet zou moeten nastreven.
Oud 09-10-2006, 19:03
lekkage_lek
lekkage_lek is offline
Citaat:
Neiu schreef op 09-10-2006 @ 19:04 :
Tot zover ben ik het met je eens maar dat betekent niet dat men het vanuit het Westen niet zou moeten nastreven.
Uiteraard. Maar dan wel op een aangepaste manier: 300 jaar verlichting effe doorvoeren lukt niet.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
lekkage_lek schreef op 09-10-2006 @ 20:03 :
Uiteraard. Maar dan wel op een aangepaste manier: 300 jaar verlichting effe doorvoeren lukt niet.
\

Dude we spreken over Rusland, niet Angola
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 20:41
lekkage_lek
lekkage_lek is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 09-10-2006 @ 21:15 :
\

Dude we spreken over Rusland, niet Angola
Incorrect. Tsjetsjenie.
En dan nog, ben jij ooit in Siberie geweest? Denk je dat de gemiddelde Rus ook maar de helft zo modern, individualistisch en bewust van mensenrechten is ingesteld als een Europeaan?

Laatst gewijzigd op 09-10-2006 om 20:46.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-10-2006 @ 09:46 :
En als ik dat schrijf heb ik het grootste gelijk vanwege alle dingen die ik eerder schreef over wat de terroristen uitvreten. Jij maakt daar iets van dat er heel niet staat.
Het is geen eerlijke vergelijking. Het is een staatsleger tegenover een veel kleinere groep bandieten, waar de gewonen bevolking van Tsjetsjenië óók onder lijdt. Dat jij die onder dezelfde noemer schaart, is dan niet terecht. Vandaag waren er in Netwerk (19:25, NL 2) oude beelden te zien van Politkovskaya te zien, waarin zbovendien vertelt dat het Russische leger zo corrupt is, dat de echte Tsjetsjeense bandieten zich vrij kunnen kopen. De gewone burgerbevolking van Tsjetsjenië kan dat niet. En zij worden wel de dupe van het Russische leger.

Het leger heeft carte blanche om te doen wat het wil. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat dat rechtvaardigt dat er een groep bandieten opstaat en acties uitvoert zoals in het theater in Moskou of in Beslan, maar laten we wel wezen, dat die bandieten er zijn rechtvaardigt het ook niet dat het Russische leger op grote schaal de mensenrechten schendt van de burgers. Bovendien pleegt het leger op veel grotere schaal misdaden en gebeurt dat veel systematischer, simpelweg omdat ze veel groter, sterker en beter georganiseerd zijn. Bovendien zijn zij een staatsinstrument, wat het nog minder acceptabel maakt. Dus ook zeggen dat 'de andere kant' nog schofteriger is, is fout.

Misschien zou je de reportages van de afgelopen dagen van Netwerk, EenVandaag en Nova over dit onderwerp eens moeten bekijken. Daar komen mensen aan het woord die er zelf bij betrokken zijn, die er zijn geweest, die het met eigen ogen hebben gezien. Je zou nog wel eens aardig kunnen schrikken.

Citaat:
Het leukste is overigens dat je mij verwijt dat ik me onterecht niet druk maak over dat conflict. Zelf reageer je echter negatief op iemand die jou exact dezelfde verwijten maakt, terwijl je door gebruik van alles en nog wat wel degelijk meelift over de ruggen van anderen.

Wereldverbeteraar, slechts wanneer het politiek gezien goed uitkomt dus.
Dat jij zo'n halve zool ernstig neemt, zegt mij al genoeg. Het verwijt is niet eerlijk. Jij geeft aan het prima te vinden dat de Westerse regeringsleiders geen actie ondernemen, omdat wij gas krijgen uit Rusland. Terwijl ik juist vind dat het anders zou moeten zijn. Of we dwingen Rusland de strijd te staken (of schoon te spelen), of we nemen ons gas wel ergens anders vandaan. Maar dat ligt niet in mijn macht, maar die van de Bushes en Balkenendes van deze wereld. Het verwijt slaat dus nergens op.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:35
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-10-2006 @ 17:14 :
Het is slecht dat we zelfs onze hoogste idealen, zoals de vrijheid van meningsuiting, aan de kant kieperen als het om economisch gewin (China, Rusland) gaat. Hij ligt ten grondslag aan de stabiliteit en succes van de westerse samenleving. Zeker nu de olympische spelen in China plaats zullen vinden, vind ik dat we wel kritischer mogen gaan kijken naar dit soort grove schendingen van de mensenrechten. Cru detail, Anna werd vermoord op de verjaardag van persident Poetin.
De Spelen in Peking laten plaatsvinden, is de grootste misstap geweest sinds het Wereldkampioenschap voetbal in Argentinië tijdens de Videla-dictatuur. Destijds konden de gevangenen tijdens hun martelingen vanuit het stadio de vreugdekreten over de doelpunten aanhoren. Dit keer zal men in gevangenissen in Peking 'mee kunnen genieten'. Het is een farce. Het toont maar weer eens te meer aan dat die mooie woorden van Bush cs. geen fluit voorstellen (voor zover we dat nog niet wisten). Onze mond vol van freedom en democracy, maar onze Spelen laten we er niet voor schieten..

Off-topic, ik weet het, maar toch..
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 21:37
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Neiu schreef op 09-10-2006 @ 18:59 :
Haar krant Novaja Gazeta zoekt de daders in eerste instantie in de omgeving van de Tsjetsjeense sterke man Ramzan Kadyrov.
Bedenk wel dat hij een stroman van Moskou is.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 22:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 22:31 :
Het is geen eerlijke vergelijking. *lijst*
Je mist het punt volledig. Het Russische leger doet dat allemaal, inderdaad. De Tjetjenen doen dat alles ook, plus terreur tegen burgers in het buitenland.
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-10-2006 @ 22:31 :
Dat jij zo'n halve zool ernstig neemt, zegt mij al genoeg. Het verwijt is niet eerlijk. Jij geeft aan het prima te vinden dat de Westerse regeringsleiders geen actie ondernemen, omdat wij gas krijgen uit Rusland.
Voor de tweede maal: dat beweerde ik in het geheel niet.
Sla toch voor de verandering eens niet zo ongelovelijk dicht bij de eerste blik van iets dat je niet zint en lees wat ik daadwerkelijk schreef.
Reageren

Regels voor berichten