Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2006, 23:07
Reynaert
Reynaert is offline
Elevator Beat

5

gestaag stap je in
we gaan omhoog en
ik voel vlinders
vallen

4

straks breekt het dak nog open
omarmt de lift purperlucht van kreukpapier
maar pas op
je plaats want de vloer is
van glas

3

niemand kent elkaar echt
dus kunnen wij niet doen alsof
we vliegen toch we leven toch
we spotten vliegleven zoals
de zeven-zeven-zeven
toch?

2

we zijn er bijna en wat blijkt
er bestaat niets anders dan
dalen
alles wat we hadden verbrandt
in een spetterende fata morgana
van sierlijk vuurgelach
-en alle ogen kijken naar boven

1

voor je uitstapte wilde ik
je nog wel zeggen dat
ik je nooit zal weten
maar dat ik je
toch wel
mag

parterre

Groningen, 2 oktober 2006
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2006, 15:03
Ann
Ann is offline
Bij het woord Parterre had ik pas door dat het om een lift ging totdat ik even opnieuw naar de titel keek

maar goed, ik vind het een leuk gedicht en heb er niets om aan te merken.
Oud 02-10-2006, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Roosje schreef op 02-10-2006 @ 16:27 :
Verbrandt.
Is wel goed hoor.
Alles verbrandt. Alles wat we hadden = onderwerp.

Niet alles als LV als in we hadden alles verbrand.

En dat lijkt me logisch aangezien er eigenlijk 'er bestaat niets anders dan dalen, alles verbrandt in een fata morgana' staat.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 15:43
Verwijderd
En ik neem aan dat je dat nu zelf ook in de gaten had ^^ En nu lijkt mijn reply zinloos, maar omdat ik er wel de moeite voor heb gedaan, laat ik hem maar wel staan, ook voor diegene die het zich in de toekomst nog zou afvragen .
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 16:06
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Mutant schreef op 02-10-2006 @ 16:43 :
En ik neem aan dat je dat nu zelf ook in de gaten had ^^ En nu lijkt mijn reply zinloos, maar omdat ik er wel de moeite voor heb gedaan, laat ik hem maar wel staan, ook voor diegene die het zich in de toekomst nog zou afvragen .
Ja precies, dus ik heb maar niets gezegd. (a)
Oud 03-10-2006, 18:37
AskMeAnything
AskMeAnything is offline
Mooi, geen enkele strofe waarvan ik heb 'die hoort hier niet', geen woord teveel en geen te weinig, ik heb hier niks op aan te merken, ik vind het heel goed.
Oud 03-10-2006, 19:25
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Dit roept tienduizend beelden tegelijk op. Maar ik vind het tegelijkertijd ook herkenbaar. Ik vind het leuk omdat je de cijfers er neer hebt gezet. Ik kan me helemaal voorstellen hoe die lift naar beneden gaat en bij elke verdieping hoort een strofe. Ik vind het ook heel origineel, het bleef echt heel lang hangen.

En het is niet eens ingewikkeld, vind ik. Een mooi simpel gedicht. Knap gedaan . En het gebrek aan interpunctie staat mooi. In de op een na laatste strofe lijkt het ineens alsof er een opsomming van woorden staat. Al het mooie eenvoudige is even verdwenen. Misschien wel een mooie onderbreking maar ik mis de eenvoud die je in de rest van de strofes wel gebruikt.

Maar over het geheel vind ik dit een heel geslaagd gedicht .
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 21:43
Reynaert
Reynaert is offline
Gracias.

MiniTokje, bedankt voor je reactie ook al heb je niets aan te merken.

Mutant bedankt voor de plaatsvervangende uitleg.

Roosje, als je niet zeker weet of een +t uitgang ergens wel mag kan je het loopt-ezelsbruggetje gebruiken. In dit geval krijg je dan iets als "alles wat we hadden loopt in een spetterende fata morgana", dat kan, dus het mag.

AskMyAnything, dat vind ik heel fijn.

LiefsvanHier, leuk dat het 'tienduizend beelden' oproept, ik vroeg me al af of de tekst alle beelden die ik in mijn hoofd had ook echt uitdrukte. Wat betreft die een-na-laatste strofe, dat is ook het moment waarop de desillusie plaatsvindt (de lift gaat niet omhoog maar omlaag), en alle gedachten en beelden verbranden in een luchtspiegeling. Vandaar misschien dat het overkomt als een onderbreking.

Oh en trouwens, de titel is ook een nummer van Nancy Wilson. Je kan het hier downloaden.

Laatst gewijzigd op 04-10-2006 om 00:29.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 15:43
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 03-10-2006 @ 22:43 :

Roosje, als je niet zeker weet of een +t uitgang ergens wel mag kan je het loopt-ezelsbruggetje gebruiken. In dit geval krijg je dan iets als "alles wat we hadden loopt in een spetterende fata morgana", dat kan, dus het mag.
Dat begrijpt ze zelf heus wel, de dt regel.

Vertederende laatste strofe. Mooi gedicht, maar mijn zusje loopt te zeiken ('ik moet ditendat op de computer blabla') dus ik moet van de computer af voor ik het kan beargumenteren.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 16:52
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 05-10-2006 @ 16:43 :
Ja, ik wilde net zeggen. Ik keek gewoon verkeerd, wierp een vluchtige blik of zo. *schaamt*
Oud 05-10-2006, 17:04
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik ben onder de indruk, dit is veel duidelijker (nu ja, duidelijk is niet echt het goed woord) dan je andere gedichten maar terug met een heerlijke schrijfstijl. Origineel ook die cijfers. Ik ben nu bezig met het nummer te downloaden -iets wat ik normaal gezien niet doe- en ben nieuwsgierig of de song gaat bijdragen aan het gedicht. Verder...de regelafbrekingen vind ik goed, in die zin dat ze het effect van een lift heel goed weerspiegelen, ik denk dan vooral aan:

maar pas op
je plaats

en

ik voel vlinders
vallen

Er zullen er nog wel zijn maar ga niet heel je gedicht quoten.
Goed gedicht dus, heel goed. (Ik zeg dat precies altijd bij jouw gedichten )
Oud 07-10-2006, 12:00
Reynaert
Reynaert is offline
Nou ik ben toch benieuwd naar je argumentatie, Porce! Maar het is in ieder geval fijn om te weten dat je het een mooi gedicht vindt.

Roosje, ik weet niet wat jij weet, dus vandaar dat ik je die tip gaf. Als je hem niet nodig hebt, doe dan maar net alsof je hem niet gelezen hebt.

nerwen, ik ben echt heel benieuwd of dat nummer ook iets voor je bijdraagt aan dit gedicht. (en er zijn vast gedichten die je minder vond, toch?)
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 18:07
Verwijderd
Ik heb niks meer toe te voegen aan het commentaar van mijn voorganger, gewoon heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 18:27
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 05-10-2006 @ 16:43 :
Als iemand dát begrijpt, dan is zij het wel .
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 23:25
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
De eerste en de laatste strofe zijn goed. Het cijfergebruik is inderdaad heel stoer, net zoals je gehele lay-out. Maar 'verdieping' 4 en 2 vind ik toch minder mooi en interessant, het doet mij weinig. 4 vind ik haperen bij de 2e zin (zo lang?), 2 kan gewoon niet mn aandacht te pakken krijgen (behalve die laatste zin, die is echt schitterend, zo met die lift-gedachte er om heen).
De derde is op de een of andere manier echt heel mooi trouwens, dat verwarde, stuurloze is sterk. Maar 'zeven-zeven-zeven' snap ik niet?
Oud 08-10-2006, 01:19
Reynaert
Reynaert is offline
Rita, als ik het zelf hardop lees heb ik geen problemen met 4. Die zin is misschien wat lang maar ik heb er toch voor gekozen om het aan elkaar te laten omdat het ook echt bij elkaar hoort. Ik had al gezegd dat 2 staat voor de desillusie, dus het is wat mij betreft een noodzakelijke strofe, maar dat hoeft het niet pakkender te maken natuurlijk.
Wat betreft dat 'zeven-zeven-zeven': dat is een verwijzing naar een vliegtuig, de Boeing 777. Het idee was dat de lift net als in "Sjakie en de grote glazen lift" van Roald Dahl door het dak heen vliegt (straks breekt het dak nog open). In de lucht 'spotten' (zien, vliegtuigspotten) ze dan 'vliegleven' als een Boeing 777. Tegelijkertijd is het een verwijzingkje naar het liedje "Do America" van Mark Knopfler. Het stukje waar het naar verwijst gaat zo:

Take a 777 to the USA
Gonna party all night I'm gonna sleep all day
See New York 'cos I've never been
New York city in a limousine

Ik hoop dat het nu duidelijk is.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 19:11
Rita Pavlovic
Rita Pavlovic is offline
Dat van Sjakie had ik. Alleen met vliegtuigen ben ik niet zo bekend eigenlijk. Of Mark Knopfler.

Ik hou trouwens wel van gedichten die ergens (boek, film, muziek, waargebeurde gebeurtenis) naar verwijzen of mee verbonden zijn. Niet volledig fictief en gevoelsmatig dus. Het geeft het een wat vaster gevoel van echtheid en waarheid.
Oud 09-10-2006, 23:34
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Rita Pavlovic schreef op 08-10-2006 @ 20:11 :
Dat van Sjakie had ik. Alleen met vliegtuigen ben ik niet zo bekend eigenlijk. Of Mark Knopfler.

Ik hou trouwens wel van gedichten die ergens (boek, film, muziek, waargebeurde gebeurtenis) naar verwijzen of mee verbonden zijn. Niet volledig fictief en gevoelsmatig dus. Het geeft het een wat vaster gevoel van echtheid en waarheid.
Met vliegtuigen ben ik ook niet zo bekend hoor. Met Mark Knopfler wel trouwens, weet je zeker dat je hem niet kent? Zegt Dire Straits je ook niets? Walk of Life?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 21:15
gezweetwel
gezweetwel is offline
Eerst ergerde ik me hier een beetje aan het feit dat de cijfers naar beneden gingen ipv naar boven. Dan kwam het briljante "er bestaat niets anders dan dalen" Maar ik moet wel zeggen: technisch lees ik dit als het gewoonlijke een-heel-klein-momentje-dalen/'springen' bijna als een lift tot stilstand komt.

Het idee is origineel, en het is goed uitgewerkt, met zo weinig mogelijk cliché-beelden. Gefeliciteerd!

Ik denk wel dat ik nooit ga wennen bij die plaats-en-datum-aanduidingen van jou
Oud 14-10-2006, 10:24
Reem
Reem is offline
Ik had deze al eerder gelezen, maar nog geen tijd gehad voor commentaar. Ik kan me wel aansluiten bij de anderen: origineel, fijn om te blijven lezen ook. Dat hele liftgebeuren roept gewoon mooie beelden op. Wat is het toch leuk hoe je met woorden zulke sterke gevoelens bij de lezer kunt creëren; de zin straks breekt het dak nog open deed mij meteen aan Sjakie denken en dat is toch een heerlijk, nostalgisch gevoel. Ik vind het heel knap hoe je in (relatief) zo weinig woorden zoveel weet te vertellen, weet aan te halen: het niemand kent elkaar echt gaat bijvoorbeeld weer heel ergens anders over. Je hebt gevoelens en 'wereldse zaken' in één gedicht verwerkt, en nog op een mooie manier ook.
Toch nog een beetje kritiek: ik vind vliegleven niet zo mooi omdat het half een herhaling is van leven in de vorige regel, maar ook omdat deze regel (naar mijn idee) niet echt goed loopt. De herhaling van toch vind ik dan wel weer gaaf.
Oud 14-10-2006, 13:31
Equinox
Equinox is offline
Ik vind dit gedicht totaal niets aan, de ritme spreekt me bijv. niet aan. Het onderwerp ook niet. Maargoed, dat is natuurlijk iets persoonlijks. Als iedereen dezelfde gedichten mooi zou vinden, zou het natuurlijk ook saai zijn. Dus no offense
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 23:06
Reynaert
Reynaert is offline
Nog bedankt voor de reacties!

gezweetwel, het gaat er inderdaad om dat de ik-figuur denkt dat de lift stijgt, maar uiteindelijk blijkt dus dat er niets anders dan dalen is. Vandaar die nummering, maar volgens mij had je dat al door. "Maar ik moet wel zeggen: technisch lees ik dit als het gewoonlijke een-heel-klein-momentje-dalen/'springen' bijna als een lift tot stilstand komt." - Die zin heb ik nu al tig keer gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat je precies bedoelt, en of het positief of negatief is. Het 'maar' impliceert dat het niet briljant is, maar waarom dat is snap ik dus niet.

Reem, leven wordt niet alleen herhaald, maar het wordt samengevoegd met vlieg(en) tot vliegleven. Ik dacht dat die herhaling die strofe wel wat vlotter maakte, maar ik zou natuurlijk ook een ander woord voor vliegleven kunnen verzinnen. Voor mij loopt die strofe wel als een trein, eigenlijk.

Equinox, jammer dat het je niet aanspreekt. Wat is volgens jou het onderwerp, als ik vragen mag? En waarom spreekt het ritme je niet aan?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 08:56
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 19-10-2006 @ 00:06 :
"Maar ik moet wel zeggen: technisch lees ik dit als het gewoonlijke een-heel-klein-momentje-dalen/'springen' bijna als een lift tot stilstand komt." - Die zin heb ik nu al tig keer gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat je precies bedoelt, en of het positief of negatief is. Het 'maar' impliceert dat het niet briljant is, maar waarom dat is snap ik dus niet.

Oh nee, in die zin zit niet zozeer een waardeoordeel. Ik heb het over als je met de lift gaat, dat je dan soms nog even 'wipt' voor hij stilstaat, omdat de voorheen stijgende lift ietsje te ver was gegaan en zich nog goed moet plaatsen voor de deur ofzo. Ja, heel ingewikkeld om uit te leggen
Oud 23-10-2006, 12:07
Porcelain
Porcelain is offline
Heb ik hier nu nog niet fatsoenlijk op gereageerd ?

Ik denk steeds aan Abeltje, want Sjakie doet me nog steeds meer aan de chocoladefabriek denken en de grote glazen lift ben ik eigenlijk vergeten.

5 vind ik erg raak door dat 'vallen' helemaal aan het einde. 3 vind ik het leukste, fijne strofe en weer zo'n staaltje dichtkunst dat me erin sleept ('toch', je spreekt me erg aan). 1 is een goede aanzet naar het einde van de reis.

Gewoon een fijn gedicht.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten