Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2006, 23:41
Verwijderd
Ik denk dat mijn broertje drugs gebruikt... wat moet ik doen?? hem confronteren ermee kan ik niet want hij zal t toch niet toegeven want mn broer(tje) en ik hebben niet zo'n goede band.. (al geef ik wel om m hoor..anders zou ik dit bericht niet posten..)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2006, 09:19
Verwijderd
Citaat:
HowSoonIsNow schreef op 15-10-2006 @ 00:41 :
Ik denk dat mijn broertje drugs gebruikt... wat moet ik doen?? hem confronteren ermee kan ik niet want hij zal t toch niet toegeven want mn broer(tje) en ik hebben niet zo'n goede band.. (al geef ik wel om m hoor..anders zou ik dit bericht niet posten..)
Ik weet niet of het mag om hier zo'n oud topic voor te uppen, maar desondanks zal ik toch even antwoord geven: Ten eerste: Weten je ouders ervan? Ik denk dat het belangrijk is dat zij het weten, zij weten waarschijnlijk beter wat ze er mee kunnen doen en dan hoef jij de last niet alleen te dragen.
Maar wat je voor je broertje kunt doen? Eerlijk gezegd denk ik helemaal niks. Drugsverslaafden (ten minste, wat ik altijd hoor) geven dat niet snel toe dat ze verslaafd zijn, en als ze dat al doen, moeten ze zelf inzien dat het zo niet langer kan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je veel voor hem kunt doen, maar misschien heb ik het mis. Hij zal zelf in moeten zien dat hij niet goed bezig is, pas dan zal hij ook proberen af te kicken.
Weet je trouwens waarom je broertje aan de drugs zit? Heeft hij problemen thuis, of op school?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 09:24
Verwijderd
Nieuw topic, is makkelijker en dan is het topic uit 2005 niet zo geupt.

Wat voor drugs denk je dat je broertje gebruikt? Zelfs al heb je niet zo'n goede band met hem, Ik adviseer je toch om erover te praten. Dan zeg je maar dat je om hem geeft en je zorgen maakt om hem, ruzie krijg je er toch wel over.
Weet je trouwens waarom je broertje aan de drugs zit? Heeft hij problemen thuis, of op school?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 09:48
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Hangt er een beetje vanaf wat voor drugs hij gebruikt (blowen is natuurlijk wel iets anders dan xtc) en hoe vaak. Als hij nou wel eens blowed maar het geen gewoonte is en hij er verder op een verantwoorde manier mee omgaat vind ik niet dat je hem er mee hoeft te confronteren, ik bedoel dat lijkt me zijn eigen zaak. Is het een situatie die uit de hand loopt of uit de hand dreigt te lopen tja, dan ga je toch gewoon met hem praten. En als hij niet toe wilt geven, praat je er met je ouders over.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 20:14
ILUsion
ILUsion is offline
Volgens mij reageer je een beetje te heftig, zoals hierboven ook al aangehaald: wat voor drugs en hoe vaak gebruikt hij, denk je?

Op zich begrijp ik je bezorgdheid wel, maar het heeft geen zin om tegen hem een preek te gaan afsteken of iets dergelijks, dat zorgt er enkel voor dat julie band slechter zal worden en zal zijn gebruik zeker niet minderen.

Een beetje drugs kan volgens mij echt geen kwaad, en zolang dit bij een beetje blijft, is er toch helemaal geen probleem? Ik vind het vreselijk dat mensen steeds doen alsof drugs iets slechts is, hoewel heel wat mensen vergeten dat dat glaasje wijn, dat frisse pintje, die kop koffie in de morgen, dat sigaretje buiten op de stoep; in feite zijn het ook allemaal drugs, maar worden deze door de maatschappij getolereerd. Ik ontken niet dat er ook daar heel wat problematiek is (neem een roker zijn sigaret af, neem een alcoholicus zijn fles wiskey af, zet de gemiddelde mens op deca in plaats van gewone koffie, ... en je krijgt direct repliek). Zolang je broer kleine hoeveelheden gebruikt, er niet te afhankelijk van is en dagdagelijks gewoon kan blijven functioneren, is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Ik wil hiermee dus zeker niet al het drugsgebruik goedpraten, maar volgens mij gaat het hier niet om massaverbruik in heroïne (wat naar ik hoor een smerige drug is om vanaf te geraken).

Eventueel kun je wat onderzoeken over drugs, er zijn genoeg sites met uitleg over wat een bepaalde drug met je lichaam en geest doet of kan doen; ook zijn er gnoeg tripreports te vinden op internet (afhankelijk van het type drug kom je dan vreselijke verhalen tegen, maar dat zijn al vrij zware en/of alternatieve drugs). Probeer je dus wat in te leven in waarom je broer zou gebruiken...
Oud 16-10-2006, 21:51
JFFRY-
JFFRY- is offline
Citaat:
Ik vind het vreselijk dat mensen steeds doen alsof drugs iets slechts is, hoewel heel wat mensen vergeten dat dat glaasje wijn, dat frisse pintje, die kop koffie in de morgen, dat sigaretje buiten op de stoep; in feite zijn het ook allemaal drugs
ik denk niet dat je aan koffie ernstig letsel overhoud
meschien een volle blaas..
rood haar. zoals ze allemaal zegge..

maar met een haarverf setje en en toilet
komt het met koffie wel goed..
Oud 16-10-2006, 22:01
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
JFFRY- schreef op 16-10-2006 @ 22:51 :
ik denk niet dat je aan koffie ernstig letsel overhoud
meschien een volle blaas..
rood haar. zoals ze allemaal zegge..

maar met een haarverf setje en en toilet
komt het met koffie wel goed..
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat koffie of beter gezegd caffeïne wel degelijk nare gevolgen kan hebben, niet zo erg als hard-drugs maar toch.

Veel mensen kunnen bijvoorbeeld niet goed functioneren zonder enkele kopjes koffie. Koffie helpt je wel om (even) wakker te blijven enzo, maar uiteindelijk ben je de reserves van je lichaam aan het opgebruiken door wakker te blijven op koffie; verder is het 'afkicken' van caffeïne zeker niet om lichtzinnig over te gaan. Ik heb eenmaal een dag veel te veel caffeïne binnen gespeeld (caffeïnesnoepjes, caffeïne-rijke cola enzovoorts), ik kan je verzekeren dat ik de dag nadien stond te trillen op mijn benen omdat ik toen geen koffie binnen had (dat was trouwens maar een keer dat ik toen die problemen daarmee gehad heb).

Drugs (allemaal, dus ook koffie en alcohol), het zijn dingen waar je een beetje mee moet oppassen, dat is een vaststaand feit; mijn punt is dus ook: waarom wordt er negatiever naar 'drugs' (het modewoord, dus enkel de min of meer illegale varianten) gekeken dan naar de legale drugs (caffeïne, nicotine, alcohol, ...)? Daar is volgens mij weinig reden toe, dat is mijn punt.Zolang het gebruik beperkt blijft en je geniet van die middelen is er weinig aan de hand, het is pas als je niet meer zonder kan dat er problemen ontstaan. Voor sommige mensen is het beter om er helemaal af te blijven (niet beginnen = nooit problemen), maar dat wilt niet zeggen dat er mensen ook gecontroleerd en verantwoordelijk mee om kunnen gaan.
Oud 16-10-2006, 22:02
JFFRY-
JFFRY- is offline
maar het is ''die kop koffie in de morgen'' dat is toch
niet zo heel erg.. ?
Oud 16-10-2006, 22:04
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
JFFRY- schreef op 16-10-2006 @ 23:02 :
maar het is ''die kop koffie in de morgen'' dat is toch
niet zo heel erg.. ?
Bedoel ik ook maar net; die occasionele joint/... is dan toch ook niet zo erg?
Oud 16-10-2006, 22:04
Verwijderd
Dit is geen discussie over wat wel of niet drugs is en welke gevolgen het naarst zijn.

Er wordt gevraagd om hulp, hier heeft TS toch niets aan?

@ TS: je zegt dat je je broertje er niet op aan wilt spreken omdat je toch wel weet dat hij het gaat ontkennen.
Maar nooit geschoten is altijd mis. Wie weet wat er gebeuren kan als je het om te beginnen eens probeert.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 22:06
JFFRY-
JFFRY- is offline
hij heeft al een paar verhalen
kan ie het toch wel mee doen. .

ikzou zelf met mn broertje gaan praten
en als ie niet zou stoppen zou er wat voor hem zwaaien

dat is niet gezond hoor..
Oud 16-10-2006, 22:21
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Nala schreef op 16-10-2006 @ 23:04 :
Dit is geen discussie over wat wel of niet drugs is en welke gevolgen het naarst zijn.

Er wordt gevraagd om hulp, hier heeft TS toch niets aan?

@ TS: je zegt dat je je broertje er niet op aan wilt spreken omdat je toch wel weet dat hij het gaat ontkennen.
Maar nooit geschoten is altijd mis. Wie weet wat er gebeuren kan als je het om te beginnen eens probeert.
Dat het niet gaat over welke drugs 'erg' zijn, daar heb je gelijk in. Ik geef ook enkel mijn mening (uit eigen ervaring) dat je drugs niet per se slecht zijn, zolang het maar met mate gebeurt. En daar heeft de TS misschien wel iets aan.

Ik zeg dus ook dat ze er eens met haar broertje over kan spreken, maar dat lijkt me ook enkel logisch; ze voelt er zich duidelijk niet goed over; dan kan ze dat beter met haar broer uitpraten. Ik probeer ook enkel te zeggen dat dit allemaal niet zo erg is als op het eerste gezicht misschien lijkt. Ik weet natuurlijk niet in welke mate hij al dan niet gebruikt en de TS heeft daar ook niets van gezegd.

De link met koffie/alcohol/... is enkel om aan te geven dat er tegenover heel wat drugs vooroordelen zijn dat ze slecht zijn, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.

Citaat:
hij heeft al een paar verhalen
kan ie het toch wel mee doen. .

ikzou zelf met mn broertje gaan praten
en als ie niet zou stoppen zou er wat voor hem zwaaien

dat is niet gezond hoor..
De TS is een zij , maar verder, je bent 15, dus een broertje zal rond de 13 zijn (en we weten allemaal dat als we nog zo jong zijn, de meesten niet het verantwoordelijkheidsgevoel hebben om om te gaan met drugs). Maar volgens mij zal het broertje van de TS wel iets ouder zijn dan dat (maar dat is ook maar een gok, hoor).

Ik vind persoonlijk dat je moeilijk kan oordelen over drugs als je zelf nooit geprobeerd hebt, je mag je mening hebben over iets, maar die mening mag je niet doordrukken op iemand anders, je kan die ander enkel duidelijk maken wat je mening is en die persoon moet zelf kunnen beslissen wat hij verder doet. Er natuurlijk vanuitgaand dat die persoon al verantwoordelijk genoeg is om zelf een beslissing te maken.
Oud 17-10-2006, 09:33
wutang
wutang is offline
Praat in ieder geval met je broertje...

Zeg het tegen hem om hem te helpen en te zorgen dat ie niet zijn gezondheid en geld verpest.

Heb vrienden die ook deden blowen, nu gebruiken een aantal ook hard-drugs..

Zijn zus heeft hem zelfs proberen tegen te houden

Ik zal het in ieder geval proberen voordat ie aan de hard-drugs gaat.
Als je merkt dat ie nog niet ermee stopt, ga ermee naar je ouders. Het klinkt misschien als een verradelijke actie maar als je broertje er daardoor mee stopt is het wel goed.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 13:47
herby
herby is offline
Je meldt hier niet echt welke drugs hij gebruikt. Soft drugs of hard drugs?
Ik ga er in mijn reactie maar vanuit dat het hier gaat om soft drugs, hasj en wiet, gezien het gebruik hiervan het meeste voorkomt.

Probeer er over met m te praten, hij zal t waarschijnlijk niet toe geven, voornamelijk vanwege de angst dat je t gaat doorvertellen aan jullie ouders. Maar dr zijn zat symptomen waarmee je hem "op heterdaad" kan betrappen (de geur, de ogen, het gedrag), dit zal een gesprek starten, maak hem vooral meteen duidelijk dat hij je kan vertrouwen en dat je hem niet zal verklikken maar dat je wel vind dat hij het zelf aan jullie ouders moet vertellen, het is ZIJN taak om dat aan ze te vertellen. En als je er gewoon vertrouwelijk en rustig met m over kan praten versterkt dat waarschijnlijk alleen maar jullie band als broer en zus.

Onderwerpen waar je het met hem over kan hebben zijn:
-Wat hij gebruikt
-Hoe vaak hij gebruikt
-Waar hij het vandaan haalt (mits hij minderjarig is)
-Waarom hij het gebruikt
-Met wie het hij gebruikt
-Wat zijn plannen m.b.t. drugsgebruik voor de toekomst zijn (respectievelijk: Is hij gewoon aan het testen en wil hij stoppen of vind hij het echt relased om af en toe een jointje te roken tot vermindering van de stress)
Met die 5 onderwerpen kun je wel een hele middag vullen als zijn gebruik echt een probleem voor hem is/kan worden.
Besef wel dan voor sommige mensen een jointje op zijn tijd zeer ontspannend en motiverend (niet het geval bij dagelijks gebruik) kan werken.

suc6 dr mee

(eigenlijk meer een topic voor het D&A forum, maar gezien de aard van het probleem begrijp ik wel dat je liever hier post)
Oud 24-10-2006, 14:47
raycoo
raycoo is offline
ik heb gehoord dat als je een hele grote felle lamp snel aan en uit doet dat iemand die drugs gebruikt dan flauwvalt.(ofsow )
probeer dat eens. ik weet niet of het werkt. maar ik zou het proberen als je erachter wilt komen of je broertje aan de drugs is.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 16:04
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
raycoo schreef op 24-10-2006 @ 15:47 :
ik heb gehoord dat als je een hele grote felle lamp snel aan en uit doet dat iemand die drugs gebruikt dan flauwvalt.(ofsow )
probeer dat eens. ik weet niet of het werkt. maar ik zou het proberen als je erachter wilt komen of je broertje aan de drugs is.

Dat zijn enkel folterpraktijken hoor; het geeft zeker geen bevestiging of iemand drugs gebruikt (bijkomend gegeven: verschillende drugs hebben een verschillend effect: caffeïne neemt je moeheid weg, XTC/... geeft je veel energie, nicotine stelt je wat gerust, wiet kan een beetje vanalles met je doen (vreselijk moe laten worden, heel actief laten worden, hallucinaties geven, ...)). Misschien dat je onder invloed van bepaalde soorten drugs sneller geprikkeld raakt door zoiets, maar ik zou er eigenlijk niet zo direct op hopen: XTC wordt bijvoorbeeld ook in discotheken gebruikt en een stroboscoop geeft van die flashes die je dan zouden laten flauwvallen, maar dat gebeurt in de meeste gevallen toch niet hoor (in de disco is het trouwens meestal de warmte en een gebrek aan water dat mensen laat flauwvallen, niet zo speciaal het licht).

In de films gebruiken ze fel licht (al dan niet in flashes) wel bij folterpraktijken zoals ik zei, omdat je niet kan zien wie er achter de lamp staat en ook de omgeving niet goed in je kan opnemen; daardoor geraak je redelijk gedesoriënteerd; waardoor je dus opnieuw mogelijk informatie gaat lekken (komt ook door vermoeidheid die je daardoor krijgt: als je geen uitweg ziet en zelfs maar amper ziet waar je bent, ga je maar dingen doen om daaruit te kunnen ontsnappen: praten). Tenzij het dus echt een kruisverhoor moet worden, zou ik dergelijke techniek niet op een gezinslid toepassen. Daarenboven, als het al zou werken, dan mag je niet vergeten dat haar broertje (hopelijk) niet contstant onder invloed is.
Oud 24-10-2006, 19:25
herby
herby is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 24-10-2006 @ 17:04 :

wiet kan een beetje vanalles met je doen (vreselijk moe laten worden, heel actief laten worden, hallucinaties geven, ...))
Hallucinaties van wiet? dan moet je of echt gruwelijk fucking veel blowen, volgens mij ga je eerder dood dat je er van hallucineert. Of het is gewoon een placebo-effect....

Van alle mensen die ik ken die veel blowen of wel eens een jointje roken (mezelf inc.) is er NIEMAND die ook van wiet heeft lopen hallucineren, in combinaties met andere drugs misschien.....maar verder niet.
Maar het zou kunnen dat 1 op de miljoen mensen die blowt er lichte hallucinaties van kan krijgen...dat weet ik niet, maar het is niet iets algemeens of normaals
Oud 25-10-2006, 00:14
Al Murphy
Al Murphy is offline
Als je de kans , is het zeker een goed idee om met hem erover te babbelen, maar dan moeten jullie elkaar wel kunnen vertrouwen. Als hij niet wil dat je ouders het te weten komen, dan hou je je lippen ook op elkaar. Als hij niet wil toegeven, zal je hem de kans moeten geven om ook te "bewijzen" dat hij niks gebruikt, als hij dat wil. Of dan zal je eventueel ook moeten aanvaarden dat hij er niet met jou over wil praten.

Geef hem wel duidelijk aan waarom je denkt dat hij drugs gebruikt. Omdat je weet dat zijn vrienden drugs gebruiken? Omdat je pillen met frivole symbooltjes hebt gevonden op zijn kamer? Omdat hij tegenwoordig wazig doet, maar niet naar alcohol ruikt?

Trouwens, ik wil drugs op geen enkele manier goedpraten, maar ik denk dat je sowieso best vooral energie steekt in een betere band met hem te krijgen, dan om hem van de drugs af te praten.
Reageren

Regels voor berichten