Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2006, 12:38
mystery86
mystery86 is offline
Hoi mensen,

Ik heb een hele lieve vriend (al anderhalf jaar) en ik kan het ook heel goed vinden met zijn vrienden en we zijn ook vaak met z'n alle op pad maar nou is er 1 van die vrienden (tevens z'n beste) die ik dus niet mag. Hij mag mij volgens mij ook niet zo en hij laat dat ook de hele tijd merken. Wat mag ik niet aan hem:

- hij is heel kinderachtig
- hij heeft een slechte invloed op me vriend. (voorbeeld: mijn vriend is gestopt met roken en hij gaat hem uitdagen om hem weer aan het roken te krijgen... en ja dat is gelukt)
- hij zet mij constant voor lul en krijgt het zelfs voor elkaar dat mijn vriend mij voor lul zet (hoewel mijn vriend dat zelf niet echt doorheeft... beetje naief typje soms)
- en nog veel meer.

Nou zou het heel makkelijk zijn om dit uit te leggen aan mijn vriend, maar dat heb ik al eens heel voorzichtig geprobeerd maar dat werkt dus niet... mijn vriend ziet totaaaaal niet hoe die jongen is. (ik ben trouwens niet de enige die moeite met hem heeft, alleen is mijn vriend degene waar hij het meeste mee wil optrekken en heb ik er dus de meeste last van)

Vervolgens heb ik de tactiek bedacht: niet mee gaan als hij er is dan heb ik ook niks om me aan te ergeren... maar dat is dan wel erg vaak en ben niet van plan om alle leuke uitstapjes met z'n alle te missen alleen door hem.

Nou is eigenlijk mijn vraag: Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan? want me kiezen op elkaar houden en het negeren helpt niet meer.

En antwoorden als: Niet meegaan als hij er is en praten met je vriend hebben geen nut.... al geprobeerd.

Alvast heel erg bedankt!
Oud 27-10-2006, 12:56
Thee Muts
Thee Muts is offline
Jezelf niet laten kennen tegenover die vriend. Gewoon een gebekte opmerking teruggeven als hij je weer eens voor schut zet en hem eens goed (desnoods in bijzijn van de anderen) vertellen dat je zijn gedrag nogal kinderachtig en irritant vindt. En het daar dan bij laten. Gewoon een keer duidleijk laten merken dat jij boven zijn kinderachtige gedrag staat en er verder niet op in gaan.

Met jouw vriend erover praten zal idd niet veel helpen, aangezien hij het zelf dus blijbaar niet ziet. Misschien wel als hij merkt dat jouw houding tegenover die jongen verandert en hij je vraagt waardoor dat komt.
Oud 27-10-2006, 14:07
Verwijderd
Nou meis, dit is wel een lastige situatie... Vrienden zijn de zwakke punten van jongens. Als je tegen je vriend zegt dat je zijn vriend niet aardig vind, krijg je ruzie met je vriend en dat moeten we niet hebben. Maar je kan inderdaad niet zo doorgaan. Probeer een keer met die vriend te praten. Of (als dat niet lukt) word gewoon een keer heel erg boos als hij weer eens iets lulligs tegen jou doet. Roep gewoon een keer hard tegen hem uit dat hij er nou eens een keer mee moet kappen en dat je er totaal genoeg van hebt. Desnoods ga je erbij huilen, maakt niet uit, maar toon gewoon wat er in jou speelt. Dan ziet jouw vriend ook watvoor invloed het op jou heeft. Kijk natuurlijk kan het dan alsnog gebeuren dat je vriend iets zegt van: doe ff normaal hij helemaal niet vervelend. Maar dan weet je ook wel waar jij staat ten opzichte van je vriend... Tis lastig...
Wat ook nog wel eens wil helpen is het gewoon negeren. Hij blijft het leuk vinden als hij ziet dat jij erop reageert. Als jij niets doet en koel naar hem toe blijft wil het nog wel eens zijn dat hij de lol van zijn spelletjes niet meer inziet en jou met rust laat.. Maarja, dan zijn er dus twee uitersten mogelijk... Ik zou eerst met het 'koel'zijn beginnen en vervolgens als dat echt niet helpt maar de 'drama'kant doen...

Sterkte!!

Laatst gewijzigd op 27-10-2006 om 14:10.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 15:10
smvs
smvs is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 27-10-2006 @ 15:07 :
Nou meis, dit is wel een lastige situatie... Vrienden zijn de zwakke punten van jongens. Als je tegen je vriend zegt dat je zijn vriend niet aardig vind, krijg je ruzie met je vriend en dat moeten we niet hebben. Maar je kan inderdaad niet zo doorgaan. Probeer een keer met die vriend te praten. Of (als dat niet lukt) word gewoon een keer heel erg boos als hij weer eens iets lulligs tegen jou doet. Roep gewoon een keer hard tegen hem uit dat hij er nou eens een keer mee moet kappen en dat je er totaal genoeg van hebt. Desnoods ga je erbij huilen, maakt niet uit, maar toon gewoon wat er in jou speelt. Dan ziet jouw vriend ook watvoor invloed het op jou heeft. Kijk natuurlijk kan het dan alsnog gebeuren dat je vriend iets zegt van: doe ff normaal hij helemaal niet vervelend. Maar dan weet je ook wel waar jij staat ten opzichte van je vriend... Tis lastig...
Wat ook nog wel eens wil helpen is het gewoon negeren. Hij blijft het leuk vinden als hij ziet dat jij erop reageert. Als jij niets doet en koel naar hem toe blijft wil het nog wel eens zijn dat hij de lol van zijn spelletjes niet meer inziet en jou met rust laat.. Maarja, dan zijn er dus twee uitersten mogelijk... Ik zou eerst met het 'koel'zijn beginnen en vervolgens als dat echt niet helpt maar de 'drama'kant doen...

Sterkte!!
Als je iemand negeert waar je voorheen wel op gereageerd hebt is het voor diegene nogal doorzichtig dat het gewoon een tactiek van je is en denk ik niet dat het veel helpt.

Boos worden is ook totaal afhankelijk van hoe erg onder de indruk de ander is. Als ik zelf erg boos wordt, wat tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomt, is mijn doel die ander zijn gedrag te beïnvloeden door diegene emotioneel te overrompelen. Als je dan iemand treft die dat doorziet en gewoon geen spier vertrekt sta je nog machtelozer dan voor je boos geworden was. De kans is groot dat deze plaaggeest sociaal wel zo handig is dat hij dit inziet, dus ik zou boos worden koste wat het kost vermijden. Ik ben geen moraalridder en veroordeel boos worden dus niet, maar ik denk domweg dat het niet werkt.

Als je nou eens onder 4 ogen probeert te praten met die jongen en hem gewoon eens vraagt wat zijn probleem met jou is, gewoon op een neutrale toon. Dat lijkt mij het beste.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 15:10
mystery86
mystery86 is offline
Ik ben echt heel blij dat ik serieuse reacties krijg!! Thanks!!

Het hele probleem is dat die vriend dus bang is dat ik tussen hem en mijn vriend in kom te staan. Dit is echt nergens voor nodig want het gaat al anderhalf jaar zo en ze zien elkaar nog steeds regelmatig dus lijkt me dat ie wel moet doorhebben dat dat niet het geval is. Alleen andere vrienden van hun die hebben dus wel hun vriendin tussen de vriendschap in laten komen en die zien we dus maar heel af en toe nog... maar tegen die meiden doet hij wel normaal.. dat snap ik dus niet.

Negeren en koel blijven is een idee maar dat doe ik dus eigenlijk al vanaf het begin en dat wordt echt steeeeeds moeilijker.

Gister gingen we film kijken bij een andere vriend van ons met zijn vriendin erbij. dus ik dacht: Leuk lekker film kijken, 2 stelletjes, gezellig! Komen we binnen en zit HIJ ook weer op de bank de rest van de avond was dus weer verpest omdat ik niks anders doe dan me rustig houden en naar die tv blijven kijken. (heb de neiging steeds naar hem te kijken wat ie nu weer achter me rug om aan het doen is.)
Oud 27-10-2006, 15:17
mystery86
mystery86 is offline
Citaat:
smvs schreef op 27-10-2006 @ 16:10 :
Als je iemand negeert waar je voorheen wel op gereageerd hebt is het voor diegene nogal doorzichtig dat het gewoon een tactiek van je is en denk ik niet dat het veel helpt.

Boos worden is ook totaal afhankelijk van hoe erg onder de indruk de ander is. Als ik zelf erg boos wordt, wat tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomt, is mijn doel die ander zijn gedrag te beïnvloeden door diegene emotioneel te overrompelen. Als je dan iemand treft die dat doorziet en gewoon geen spier vertrekt sta je nog machtelozer dan voor je boos geworden was. De kans is groot dat deze plaaggeest sociaal wel zo handig is dat hij dit inziet, dus ik zou boos worden koste wat het kost vermijden. Ik ben geen moraalridder en veroordeel boos worden dus niet, maar ik denk domweg dat het niet werkt.

Als je nou eens onder 4 ogen probeert te praten met die jongen en hem gewoon eens vraagt wat zijn probleem met jou is, gewoon op een neutrale toon. Dat lijkt mij het beste.

Je hebt ten eerste al helemaal gelijk over zijn indruk van mij enz. Dat boos worden op hem heeft inderdaad alleen een tegenovergesteld effect waarschijnlijk. Hij is echt zo'n lullig typ wat dan juist gaat lachen en denkt zo die kan ik lekker op de kast jagen.

Het is gewoon een gigantische kleuter grrrr (Boos door alleen al aan hem te denken)

Met hem praten heb ik ook bedacht maar ik ben gewoon bang dat we dan op een punt komen waarop wordt gezegd: ja ik mag je niet en ik wil ook niet meer met jou erbij afspreken... nou dat zal lekker worden dan... want dat is zo'n 3x per week dat we met meerdere afspreken erbij. (gezamelijke vrienden)
Dat gaat gewoon nooit werken en dan zal me vriend straks moeten kiezen tussen hem en mij en dat wil ik me vriend niet aandoen.... ik wil hem niet vertellen wie hij wel en niet mag zien.
Oud 27-10-2006, 15:30
smvs
smvs is offline
Citaat:
mystery86 schreef op 27-10-2006 @ 16:17 :
Je hebt ten eerste al helemaal gelijk over zijn indruk van mij enz. Dat boos worden op hem heeft inderdaad alleen een tegenovergesteld effect waarschijnlijk. Hij is echt zo'n lullig typ wat dan juist gaat lachen en denkt zo die kan ik lekker op de kast jagen.

Het is gewoon een gigantische kleuter grrrr (Boos door alleen al aan hem te denken)

Met hem praten heb ik ook bedacht maar ik ben gewoon bang dat we dan op een punt komen waarop wordt gezegd: ja ik mag je niet en ik wil ook niet meer met jou erbij afspreken... nou dat zal lekker worden dan... want dat is zo'n 3x per week dat we met meerdere afspreken erbij. (gezamelijke vrienden)
Dat gaat gewoon nooit werken en dan zal me vriend straks moeten kiezen tussen hem en mij en dat wil ik me vriend niet aandoen.... ik wil hem niet vertellen wie hij wel en niet mag zien.
Ik vrees dat het ook niet zo makkelijk op te lossen is. Misschien moet je bedenken dat het normaal is dat je niet kunt opschieten met bepaalde personen en dat dit buiten je invloedssfeer ligt. Er zijn denk ik sowieso relatief weinig mensen die uitstapjes met hun vriendin en vrienden combineren. Ik bedoel, het is heus niet de standaard ofzo. Het zou helemaal niet erg zijn als dit twee gescheiden werelden zijn. Een goede vriend van mij heeft ook al eeuwen een vriendin waar ik helemaal niks mee heb, maar hij sleept haar dan ook niet overal mee naar toe en hij sleept ons (zijn vrienden) niet mee op zijn kleffe uitstapjes. Goddank, dat zou ik ook niet trekken namelijk. Misschien zie je het dus wat te zwart/wit, je hoeft je vriend niet voor een keuze te stellen (hij er uit of ik er uit), je kunt ook gewoon apart op stap gaan. Hij met zijn vrienden en jullie als stelletje.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 15:41
mystery86
mystery86 is offline
Citaat:
smvs schreef op 27-10-2006 @ 16:30 :
Ik vrees dat het ook niet zo makkelijk op te lossen is. Misschien moet je bedenken dat het normaal is dat je niet kunt opschieten met bepaalde personen en dat dit buiten je invloedssfeer ligt. Er zijn denk ik sowieso relatief weinig mensen die uitstapjes met hun vriendin en vrienden combineren. Ik bedoel, het is heus niet de standaard ofzo. Het zou helemaal niet erg zijn als dit twee gescheiden werelden zijn. Een goede vriend van mij heeft ook al eeuwen een vriendin waar ik helemaal niks mee heb, maar hij sleept haar dan ook niet overal mee naar toe en hij sleept ons (zijn vrienden) niet mee op zijn kleffe uitstapjes. Goddank, dat zou ik ook niet trekken namelijk. Misschien zie je het dus wat te zwart/wit, je hoeft je vriend niet voor een keuze te stellen (hij er uit of ik er uit), je kunt ook gewoon apart op stap gaan. Hij met zijn vrienden en jullie als stelletje.
Ja en dat gebeurt ook regelmatig wel alleen het is niet de bedoeling dat ik nu helemaal maar niet meer mee ga omdat hij mee gaat.... dan zie ik me vriend nog minder dan hij...
Plus dat we met nog meer mensen zijn dan en niet alleen hij... en die andere mensen zijn ook mijn vrienden.
Het probleem is ook dat hij zichzelf opdringt. Dan zit ik met me vriend op de bank en dan belt ie weer: Waar ben je? ja thuis, we gaan zo naar de bios. Ow oke , ik ga mee! en dan hangt ie op... en er wat van zeggen heeft geen nut meer. en me vriend zegt dan alleen: ja zo is ie nou eenmaal en agh is toch best gezellig.
Oud 27-10-2006, 17:09
madelief21
madelief21 is offline
Kijk maar uit, straks heeft die jongen nog een oogje op je en probeert hij eerst jouw vriend aan de kant te werken !!! haha nee even serieus.
Gewoon totaal negeren, zeker niet thuis blijven want daar is hij waarschijnlijk op uitgeweest. Je moet juist lef tonen en gewoon mee bljiven doen en misschien wel een mega scherpe opmerking terug maken.
Dat koel blijven werkt zeker dan krijgt hij alle uitspattingen naar zichzelf terug en raakt hij nog meer gefrustreerd.
Maar goed, om wat opmerkingen te bedenken.

Je kan toch die opmerking plaatsen over die vriendin waar hij wel normaal doet, doe het gewoon waar iedereen bij is.

daarnaast:
Wat insinuaties zoals;

- Je zegt tegen iemand anders in de groep ( liefst een meisje ) als hij ook in de buurt is. Ik hoorde laatst iemand op de radio een verhaal over jongens, ze zijn zo super beïnvloedbaar. De één jut de ander op en ze zijn zeker tot hun 25ste jaar ontzettend kinderachtig en dan kijk je een beetje naar die jongen, hopelijk is je vriend dan ook in de buurt en realiseert hij zich een beetje dat hij zich laat op jutten door die gozer.
- Ga kijken wat zijn zwakke plekken zijn en pak hem daar keihard op.

Maar doe dit niet te snel, als hij echt te ver gaat vind ik dat je dit gewoon mag doen. Wie goed doet goed ontmoet en anders maar niet.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 15:35
mystery86
mystery86 is offline
Ik heb nu meerdere dingen gehoord maar ben nog steeds radeloos Ik denk nu om gewoon ff aan te kijken hoe het gaat en dan als er weer iets gebeurd en ik er niet meer tegen kan dan met me vriend gaan praten dat ik er gewoon al heel lang heel erg mee zit. Maar jah... en dan... dan denkt ie straks nog dat ie moet kiezen en dat bedoel ik echt niet ermee.

*hele diepe zucht*
Oud 29-10-2006, 16:17
Azaelia
Azaelia is offline
Ik zou met je vriend eens gaan praten als ik jou was. Gewoon uitleggen, misschien opent dat zijn ogen. Mocht het gewoon in je vriends karakter zitten om makkelijk beïnvloedbaar te zijn, en jij je daaraan irriteerd zou ik toch maar eens een groot vraagteken bij je relatie zetten, want dan zal dat (onder voorbehoud) waarschijnlijk altijd zo blijven. Ook met andere mensen. Ik zou er in ieder geval niet voor weglopen maar de confrontatie aangaan. Zelf zoiets gehad met mijn vriend en daarvan weer een goede vriend die eigenlijk vond dat mijn vriend veel te hoog gegrepen was voor mij (hij is 2 jaar ouder blabla) maar veel mee gepraat en nu ben ik er zelfs mee bevriend geraakt. Dus misschien kan je ook eens met die vriend van je vriend gaan praten.
Oud 01-11-2006, 11:06
Alla Pugacheva
Alla Pugacheva is offline
jouw vriendje heeft niet echt een ruggengraat, als hij zich zo laten beïnvloeden door zijn best vriend. dumpen die jongen
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 11:18
Verwijderd
Jeetje wat klinkt dit bekend zeg! Mijn vriend heeft ook zo'n 'geweldige' vriend. Die jongen verziekt echt bijna alles, als we bijvoorbeeld samen gaan stappen, zegt hij de hele avond geen woord tegen me, maar loopt achteraf wel tegen mn vriend te zeuren dat ik onaardig tegen m deed. Ook erg kinderachtig dus. En zo zijn er meer van die dingetjes. Als alles maar om die vriend draait, dan is het goed, dat idee krijg ik een beetje.

Ik heb dus ook geen zin meer om iets met mijn vriend en zijn vrienden te gaan doen. Het resultaat is dat we nooit meer gaan stappen als we een weekend bij mijn vriend zijn. We zijn altijd met zn tweetjes, nooit eens met zijn vrienden erbij. Mja, dat is dus het gevolg. Snap dat jij het zover niet wil laten komen. Er over praten heeft inderdaad vaak geen zin, 'ze kennen elkaar al zo lang en zo bedoelt hij het nie't', is het antwoord wat ik altijd kreeg. We hebben er regelmatig ruzie over gehad, en tegenwoordig is het al zo erg, zodra de naam van die jongen valt, ben ik spontaan chagerijnig. Ik heb de moed opgegeven en probeer zijn vrienden (maar vooral die vriend) te ontlopen en dat lukt aardig

Heel veel succes, hoop dat het jou wel lukt, en dat met die vriend dus wel te praten valt, dat werkt bij mij ook niet... (eigenlijk heb je er dus niets aan, aan mn post, maar toch..)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 12:43
Verwijderd
Het is wel heel makkelijk om al het slechte gedrag van jouw vriend toe te schrijven aan zijn beste vriend.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 13:12
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-11-2006 @ 13:43 :
Het is wel heel makkelijk om al het slechte gedrag van jouw vriend toe te schrijven aan zijn beste vriend.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 13:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Alla Pugacheva schreef op 01-11-2006 @ 12:06 :
jouw vriendje heeft niet echt een ruggengraat, als hij zich zo laten beïnvloeden door zijn best vriend. dumpen die jongen
en bij hoge uitzondering ben ik het met Mephostophilis eens.
Oud 01-11-2006, 13:26
Zeldom
Zeldom is offline
Ik denk eigenlijk dat je de hele situatie veel moeilijker maakt dan nodig is.
Dat je vriend weer is gaan roken is zijn eigen schuld. Als hij zich door anderen laat verleiden om weer te beginnen zou het zonder die vriend van hem wel door iemand anders gebeurd zijn.
Ik denk dat je die 'vervelende' vriend het beste gewoon kunt laten zien dat je niet over je heen laat lopen. Als iemand mij voor lul zet zal ik aardig, maar toch heel duidelijk, laten merken dat ik dat niet kan waarderen. En als het dan vervolgens weer gebeurt doe ik dat wat minder aardig. Het kan ook dat de vriend zo respect voor je krijgt op de een of andere manier. Als je elke over je heen laat lopen zal iemand dat de volgende keer ook makkelijker weer doen.
Ik zou het in ieder geval aan die jongen zelf duidelijk maken dat je zijn opmerkingen niet waardeert en dat je het ook niet fijn vindt dat hij elke keer overal bij is. Als iemand tegen mij zegt 'ik wil je er niet bij hebben' dan ga ik niet. Zo leuk is het niet om ergens ongewenst te zitten.
Maarja.. Bespreek het gewoon met hem en niet met je vriend. En als hij dan net zo hard doorgaat laat je hem toch links liggen. Trek je niks van hem aan en ga gezellig met andere vrienden zitten die er ook zijn.
Reageren

Regels voor berichten