Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2006, 17:29
Magican
Magican is offline
Om met de deur in huis te vallen, een vriend van mij gebruikt sinds kort coce. Wat zouden jullie doen als vriend zijnde? Afzijdig houden, zeggen dat hij moet stoppen, gezellig meedoen?
Wat?
Oud 18-11-2006, 17:42
Lotte
Lotte is offline
Hem zijn keuzes laten maken en het zelf verder niet gebruiken. Tenzij je dat wel wilt natuurlijk, dat is jouw keuze.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 17:50
wann
wann is offline
Persoonlijk zou ik gezellig meedoen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat voor jou ligt, en hoe hij eronder blijft. Kijk, als hij een asociale klootzak met allemaal paranoïde ideëen en een ego van hier tot Tokio wordt sinds 'ie gebruikt, ligt het heel wat anders dan als 'ie gewoon relaxt blijft en min of meer dezelfde persoon als daarvoor. Als hij onder die eerste categorie zou vallen zou ik hem op subtiele manieren daarop wijzen (iemand echt zeggen dat 'ie moet stoppen heeft vaak weinig nut, kan ook vervreemdend werken... hangt er ook een beetje vanaf hoe hecht jullie met elkaar zijn).

Als hij daarentegen gewoon een relaxte gast blijft zou ik er niet zo'n groot probleem van maken - misschien af en toe zeggen dat 'ie niet al z'n geld er doorheen moet snuiven of dat 'ie toch wel heel erg mager aan het worden is en dat 'ie het misschien een beetje rustiger aan zou kunnen doen.

Al met al zijn er veel te veel mogelijkheden om hier echt een zinnig antwoord op te geven, dus heb ik maar 2 'uitersten' genomen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2006, 19:34
Wammus
Wammus is offline
Ik zou hem wijzen op de gevaren die er schuilen in het gebruik van cocaïne en de uiteindelijke keuze aan hemzelf laten.

Als ik tegen hem zou gaan roepen dat het o zo slecht is om te doen en er heel afwijzend tegenover zou staan dan zou ik waarschijnlijk alleen het averrechtse effect bereiken en uiteindelijk zou hij hoogstwaarschijnlijk minder met mij afspreken omdat hij denkt dat ik van de anti drugs mafia ben en hij daar niet op zit te wachten.
Oud 18-11-2006, 19:37
stickie
stickie is offline
Pak je kans,die vriend is een lopend goudmijntje binnenkort
Oud 18-11-2006, 19:50
Magican
Magican is offline
Is coce nou zo verslavend of is dat heroïne?
Oud 18-11-2006, 19:53
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Misschien vindt je t azijnlekken maar hoewel t voluit 'Cocaïne' is kort men het doorgaans af tot 'coke' of simpelweg 'sos'.

De mate van verslavendheid wordt grotendeels bepaald niet door de drug maar door de gebruiker ervan en zijn fysieke en geestelijke status.
Heroïne echter wordt gezien zijn karakter van lichamelijke afhankelijkheid meer gezien als gevaarlijke verslaver.
Het is echter nogal koffiedikkijken omdat je een appel met een kiwi probeert te vergelijken.
Oud 18-11-2006, 20:15
Magican
Magican is offline
Coke, natuurlijk stom. En bedankt voor je reactie (de rest ook).
Oud 18-11-2006, 21:29
Verwijderd
denk dat het er heel erg aan ligt hoeveel en waarom die dude gebruikt.. alsie z'n problemen probeert weg te snuiven zou k em aanraden te stoppen.. alsie het gewoon voor de lol doet en t niet uit de hand loopt hoeft het verder geen probleem te zijn..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 04:58
Verwijderd
die keus ligt volledig bij hem zelf. Buitenstaanders hebben daar vrijwel 0% invloed op. Het is heel makkelijk om gewoon te zeggen dat je het niet meer doet en dan toch gewoon doen.

Maar meestal blijft het gewoon bij recreatief gebruik, met hier en daarn een uitschieter. Vaak is na een tijdje de lol er wel vanaf en zie je dat je alleen jezelf voor de gek houdt. Ik denk dat het er van de buitenkant ook erger uitziet dan het is.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 07:43
wann
wann is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 19-11-2006 @ 05:58 :
Ik denk dat het er van de buitenkant ook erger uitziet dan het is.
Klopt, maar een vuistregeltje is denk ik ook wel dat wat jij zegt + dat het voor de gebruiker er vaak beter uitziet dan het is (erg afhankelijk van de persoon natuurlijk, maar toch).
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 13:29
Hulk
Hulk is offline
coke is helemaal niet zo heel verslavend. pas als je meer dan een 0,5 gram per week gebruikt loop je echt verslavingsgevaar.

af en toe coke gebruiken kan dan ook helemaal niet veel kwaad, maar sommigen laten het natuurlijk uit de hand lopen!
Oud 19-11-2006, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 19-11-2006 @ 14:29 :
coke is helemaal niet zo heel verslavend. pas als je meer dan een 0,5 gram per week gebruikt loop je echt verslavingsgevaar.
hoe kun je dat gewoon zomaar beweren?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 21:50
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 19-11-2006 @ 20:26 :
hoe kun je dat gewoon zomaar beweren?
Ja precies. Kom maar op met die bron want ik geloof er geen fuck van.
Oud 19-11-2006, 23:06
Verwijderd
mijn ervaringen met coke zijn dat als je het koopt, het ook op gaat. Dus zou je ieder weekend een gram gebruiken en door de weeks niet gebruikt en ook gewoon zonder problemen zo nu en dan een weekend overslaat. Dan ben je niet verslaafd.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2006, 23:46
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 20-11-2006 @ 00:06 :
zo nu en dan een weekend overslaat
dan gebruik je dus toch meer bij regel dan uitzondering
af en toe een weekend kunnen overslaan lijkt me ook niet de juiste vuistregel om te determineren hoe je evt verslaving ervoor staat.
Afgezien daarvan is er geen kalender of formule voor verslaving waar je de substantie, hoeveelheid, kwaliteit en tijd als variabelen kan invullen.

Als je best af en toe een weekend of een maand kan overslaan zonder problemen of het onaangeroerd thuis laten liggen maar dat niet kan op het onvoorziene moment dat je een winterdip, slecht rapport, ontslag of sterfgeval in je directe omgeving (ik noem maar wat extremen die ik ooit heb horen langswaaien) tegenkomt dat wil je daar niet achterkomen op het moment dat zo'n situatie zich voordoet.
Oud 20-11-2006, 08:48
Verwijderd
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 20-11-2006 @ 00:46 :
dan gebruik je dus toch meer bij regel dan uitzondering
af en toe een weekend kunnen overslaan lijkt me ook niet de juiste vuistregel om te determineren hoe je evt verslaving ervoor staat.
Afgezien daarvan is er geen kalender of formule voor verslaving waar je de substantie, hoeveelheid, kwaliteit en tijd als variabelen kan invullen.

Als je best af en toe een weekend of een maand kan overslaan zonder problemen of het onaangeroerd thuis laten liggen maar dat niet kan op het onvoorziene moment dat je een winterdip, slecht rapport, ontslag of sterfgeval in je directe omgeving (ik noem maar wat extremen die ik ooit heb horen langswaaien) tegenkomt dat wil je daar niet achterkomen op het moment dat zo'n situatie zich voordoet.
mja klopt,

wat ik eigenlijk ook bedoelde is dat je een verslaving niet (alleen) kan koppelen aan tijd * aantal gram ofzo.
Daarvoor nam ik even een simpel voorbeeld
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten