Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2002, 18:31
Desp
Desp is offline
Mijn vriend en ik wonen sinds kort samen. We hebben een goede relatie, van ongeveer 4 jaar, als basis hiervoor. Voordat we samen gingen wonen, zagen we elkaar alleen in de vakanties en in de weekeinden.

Hij woonde al lekker in een appartementje, ik nog thuis, dus ben ik twee weken geleden officieel bij hem ingetrokken. Voor mij is dat een hele grote stap: ik ken hier nog helemaal niemand en laat een goed sociaal leven achter in mijn vorige woonplaats. Daarnaast is het nu vakantie, dus ga ik nog niet naar school.

Na twee weken valt me op dat mijn vriend eigenlijk niets anders doet dan werken. 's Ochtends vroeg staat hij om zes uur om, en om acht uur is hij weg. 's Avonds komt hij nooit op tijd voor het eten, meestal pas rond 21 uur. Dan wil hij om 23 uur alweer slapen en dus hebben we maar 2 uur per dag samen te besteden (ja, hij werkt ook in de weekeinden).

En wanneer hij overdag wél thuis is (die dagen zijn schijnbaar schaars) slaapt hij, zoals nu. Heeft geen reden, hij is niet moe, maar hij heeft niets anders te doen, dus dan maar slapen.

Ik merk dat onze relatie voor dit samenwonen veel beter was. Hij werd gedwongen minstens 2 dagen iets met mij te doen...

Ik heb hem al gezegd dat ik ermee zit, en ook graag een keer een dag voor ons samen wil hebben... (de dag die hij vrij neemt spendeert hij vrijwel altijd aan andere vrienden, door met hen een film te gaan kijken, uiteten te gaan etc etc)... Maar hij komt met een argument dat hij moet werken om geld te verdienen, zodat ik lekker eten op tafel kan zetten...

Ik voel me echt verrot hier... Wat kan ik doen om hem duidelijk te maken dat ik géén huisvrouwtje ben (hoewel dat blijkbaar wel zijn bedoeling is) en hem meer dan 2 uurtjes per dag (en dus 14 uur per week) te kunnen zien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2002, 18:37
Hermes
Hermes is offline
Meet reality.

Samenwonen is de grootste test in een relatie. Je leert elkaar beter kennen dan ooit tevoren en in de meeste gevallen gaat dit erg moeizaam, vaak zelfs fout.

Wat ik wel apart vind, werkte hij altijd al zoveel?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:41
Desp
Desp is offline
Citaat:
Hermes schreef:

Wat ik wel apart vind, werkte hij altijd al zoveel?
Nee dus, 'vroeger' kwam hij zonder moeite een weekeindje naar me toe... Nu kan zelfs dat weekeindje er niet meer vanaf...

Ik denk telkens dat hij er zelf mee zit nu niet meer een echt 'eigen plekje' te hebben, omdat ik hier constant zit...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:46
Hermes
Hermes is offline
Citaat:
Desp schreef:
Ik denk telkens dat hij er zelf mee zit nu niet meer een echt 'eigen plekje' te hebben, omdat ik hier constant zit...
Dat kan, dat je gewoon teveel op elkaars lip zit. Vroeger zag hij je niet altijd; dat maakt de momenten dat je wel bij elkaar bent specialer. Nu ben je er gewoon altijd als hij thuiskomt...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:52
Angeles
Angeles is offline
Misschien denkt hij: we wonen nu toch samen, dus we zien elkaar toch wel elke dag, het is nu niet meer nodig om tijd en energie in de relatie te stoppen. Maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal! Juist als je gaat samenwonen moet je tijd en energie in je relatie steken om te zorgen dat je elkaar niet als vanzelfsprekend gaat zien.

Ik vind dat jouw vriend ook wel heel weinig rekening houdt met het feit dat jij in je eentje in een nieuwe stad bent komen wonen en dat je dus de hele dag in je eentje zit.

Samenwonen is geen reden om geen energie meer te steken in de relatie, of om elkaar als vanzelfsprekend te zien. Bovendien draait het in een relatie ook om quality time: het samen gezellig hebben, samen leuke dingen doen.

Ik vraag me af of je vriend echt al toe is aan samenwonen. Het lijkt alsof hij alleen is gaan samenwonen voor het gemak, zodat hij voor zijn gevoel minder moeite voor je hoeft te doen. Wiens idee was het eigenlijk?

Praat er in elk geval over met hem. Geld verdienen kun je ook als je normale tijden werkt en sowieso moet hij rekening met jou houden, dat hoort erbij als je samenwoont.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 18:59
Desp
Desp is offline
Het was zijn idee om samen te gaan wonen, eigenlijk een jaar geleden al, maar toen zat ik nog vast aan mijn opleiding.

Hij probeert de relatie met geld te voeden, veel geld, zodat ik veel lekker eten kan maken voor hem. Maar het immateriële is er eigenlijk niet, of moet dat soms de 'Hoi!' zijn wanneer hij thuis komt?

Is het slim om er eventjes tussen uit te gaan, voor mij? Dat ik dus even naar mijn ouders ga, hem alleen laat, om de stap iets kleiner te maken?

Ik zal hem igg duidelijk vragen wat hij nu echt wil, of hij last van mijn aanwezigheid heeft oid...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:00
Verwijderd
Tjonge jonge, als hij een huisvrouwtje wil hebben huurt ie er maar een zeg. Ik zou eens een ernstig gesprek gaan voeren, want dit slaat eigenlijk helemaal nergens op....
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:02
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
nou, da's ook lekker zeg.....

ik zou gewoon bij hem dan in bed kruipen........hahaha
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:03
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
uhm...ik zou gewoon ff wat gaan praten met 'm, want het is nu volgens mij wel naar zun bol gestegen zeg!!!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef:
Tjonge jonge, als hij een huisvrouwtje wil hebben huurt ie er maar een zeg. Ik zou eens een ernstig gesprek gaan voeren, want dit slaat eigenlijk helemaal nergens op....
Amen.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 19:44
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:

Amen.
Halleluja!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 20:40
pluizeb33stje
pluizeb33stje is offline
Samenwonen is idd een test om te zien of je werkelijk dag in, dag uit met mekaar kan samenleven. Dit heb ik ook al met mijn vriend besproken.. Ik ga nu nog wel 5 jaar verder studeren, maar hij gaat binnen een jaar of 2 ook zijn eigen weg op en gaat voor een huisje zien. Hij is ook een harde werker en hierover hebben we al een serieus gesprek gehad.

Ik heb hem NU al gezegd, dat ik niet elke avond alleen wil zitten, en dat ik een man wil hebben die tijd voor me maakt en die me het gevoel geeft dat ik niet alleen ben.

Nou meid ik raad je aan om hierover eens een serieus gesprek te hebben met je vriend. Want zo gaat jullie relatie een sleur worden voor jou, en dan loopt ze op de klippen.

Dat jullie nu dagelijks bij elkaar zijn.. al is het maar 2 uur per dag, wil niet zeggen dat hij geen tijd meer moet vrijmaken voor jou. Hij moet laten merken dat hij nog altijd om je geeft ook al delen jullie nu samen een woning..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 12:20
Desp
Desp is offline
Gisteren heb ik hem verteld dat hij iets moet doen aan het feit dat hij vrijwel nooit thuis is. Ik heb gezegd dat ik er alles aan zou willen doen onze relatie weer 'on the rail' te krijgen, maar wanneer hij weigert op tijd thuis te zijn, ik weg ben.
Ik knipperde even, keek heel geschokt en zei toen: Ik vind het zo fijn dat je hier bent, ik wil niet dat je weg gaat.
En hij zal vanaf nu zorgen dat hij vrijwel nooit meer te laat thuis komt én in het weekend gaan we samen iets doen. Natuurlijk moet hij soms overwerken, om een dead-line te halen, maar niet elke avond...

Nu kijken of hij de veranderingen echt kan waarmaken!
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 17:19
~Roosje~
~Roosje~ is offline
nou suc6 meid! hoop voor je dat het allemaal weer goed komt!

liefs Roos
Oud 06-07-2002, 16:26
Desp
Desp is offline
Tjonge hij is veranderd

Hij is nu thuis, voor het eerst in een weekend, en wat hebben we het gezellig... Hij ligt, zoals te verwachten was, al vanaf 16 uur te slapen (om 13 uur stond hij op), dus echt een gezellig weekend samen is er niet bij... Ben echt pissed

Ik weet niet precies wat ik nu wil... of ik allereerst wel wil blijven, misschien gewoon even ergens opmezelf zijn.
Tot nu toe verwacht hij nog steeds dat ik alle rommel achter hem opruim, maar hij is geen kleuter meer, en ik ben zijn moeder niet...

Tips nodig:
wat zouden jullie doen: blijven, even er tussen uit, hem op z'n donder geven (voor de derde keer), lang er tussen uit?

Heb nu gewoon even wat tips nodig, want dit is geen relatie meer...
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:33
Angeles
Angeles is offline
Hem zeggen dat dít dus niet is wat je bedoelde met een gezellig weekend samen. Hij denkt er wel heel makkelijk over: als hij maar aanwezig is, dan is het goed. Heeft hij nooit van quality time gehoord, van dat je ook energie moet steken in je relatie en dat alleen aanwezigheid niet genoeg is? Kennelijk niet. Dus ik zou het hem nog maar even héél duidelijk maken en zeggen dat je zo net zo lief weer terug gaat naar je oude woonplaats. Jij bent er op deze manier alleen maar op achteruit gegaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik vind eerlijk gezegd dat hij volwassen genoeg zou moeten zijn om zelf te bedenken dat deze situatie voor jou niet leuk is. Eerlijk gezegd vind ik dat hij heel egoïstisch bezig is en geloof ik er niks van dat hij het zelf niet doorheeft, hij hoopt gewoon dat jij er niks van zegt, dat is wel makkelijk voor hem: een huissloofje en hij hoeft geen enkele moeite te doen. Maar je hebt gelijk, dát is geen relatie.

Dus JA, maak het hem nog maar een keer héél goed duidelijk en stel voor jezelf een duidelijke grens. Je hoeft niet alles van hem te pikken!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:36
Desp
Desp is offline
Ben ik dan niet de egoïst, die van hem verlangd te veranderen?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:41
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Desp schreef:
Ben ik dan niet de egoïst, die van hem verlangd te veranderen?
NEE! Als ik zo lees hoe weinig energie hij erin steekt, absoluut NIET. Ik bedoel, consider the facts:

1. Jij hebt je eigen vertrouwde omgeving opgegeven om bij hem te kunnen zijn en je zit in je eentje heel de dag te verpieteren. Hij zou je tenminste toch wel kunnen helpen om een beetje te acclimatiseren!

2. Als hij thuis is dan doet hij ook nog eens helemaal niks om het een beetje leuk te maken.

3. Hij verwacht van jou dat je zijn privé-huishoudster wordt. Denk ook eens aan hoe het gaat als je straks weer naar school gaat! Nu is het al asociaal dat hij je alles in je eentje laat doen, maar straks mag je het ook nog eens doen naast je school! Heb je daar zin in?

Nee meid, je bent géén egoïst. Een relatie hebben is ook grenzen stellen en óók aan jezelf denken, hij doet het niet voor je!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 16:43
Angeles
Angeles is offline
Ik zie dat je ook nog eens jarig bent vandaag. En zelfs dan kan hij het niet opbrengen? Tjeeee....

Wel gefeliciteerd trouwens, en eh.... laat je er niet onder kisten, hoor! Het moet wel leuk zijn in een relatie!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten