Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2006, 01:10
ijscoman
ijscoman is offline
De Marokkaanse cartoonist Abdellah Derkaoi is 9.000 euro rijker geworden dankzij een door hem ingezonden tekening naar de Holocaust-karikaturen wedstrijd die een Iraanse krant eerder dit jaar had uitgeschreven. De krant hield de wedstrijd naar aanleiding van de publicatie van de omstreden Deense spotprenten van de islamitische profeet Mohammed. Die prenten leidden begin dit jaar in de islamitische wereld tot gewelddadige protesten.

Van de ongeveer 1.200 inzendingen, uit Iran zowel als andere landen, worden er sinds augustus 228 tentoongesteld in het Museum voor moderne kunst in de Iraanse hoofdstad Teheran. Iran ziet de tentoonstelling als een reactie op de spotprenten over de Mohammed. De Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad heeft zich dit jaar reeds meerdere keren afgevraagd of de Holocaust wel heeft plaatsgevonden.

Auschwitz
De winnende cartoon van Derkaoui is hieronder te zien. Het toont een kraan die blokken cement op de afscheidingsmuur zet die Israël bouwt op de Westoever. Op de muur verschijnt een afbeelding van het nazi-concentratiekamp Auschwitz. De Al-Aqsamoskee in Jeruzalem verdwijnt door de bouw langzaam in het donker. Een inzending uit Brazilië en een uit Frankrijk deelden de tweede prijs, de derde prijs was voor een Iraanse inzending.

Volgens de krant was de wedstrijd een tolerantie-test voor het Westen met betrekking tot de holocaust. De curator van het museum, Masoud Shojai, zei dat de wedstrijd voortaan elk jaar gehouden zal worden, ''net zolang tot Israël is vernietigd''. Overigens werd onlangs gemeld dat de expositie een grote flop was. De expositie trok in de eerste week na de opening niet meer dan 300 bezoekers per dag. Drie weken later waren dat er niet meer dan vijftig.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/69993
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2006, 01:11
ijscoman
ijscoman is offline
Tolerantie-test? WTF, eerst breek je half europa af en gooi je het halve dak er af waar mee je dus duidelijk laat zien dat je zelf niet tolerant bent en dan ga je een of ander tolerantie test doen waar het hele westen niet of nauwelijks op reageerd. Sla je dan een modderfiguur of niet?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 01:28
DMC
DMC is offline
niet slecht die cartoon...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 07:17
hookee
hookee is offline
Het staat me bij dat er een Israëliër was die een contra-wedstrijd had georganiseerd met het motto "dat kunnen wij veel beter". Uiteraard controversiëel maar het toont wel karakter.
Ik zou de eerste moslim nog willen zien die grapjes durft te maken over Mohammed.
Overigens merkte een Iraanse kunstacademie-student die de tentoonstelling bezocht op: "aangezien zoveel kunstenaars hebben besloten deel te nemen aan deze tentoonstelling, moet de holocaust wel gebeurd zijn."
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 07:18
Verwijderd
Die moslims blijven het westen wel aan de lopende band inkoppertjes voorgeven om te laten zien wie de verstandigste is. Hopen dat onze 'verstandige' leiders dat nu ook gewoon mooi afmaken.

Ik ben overigens benieuwd naar die winnende cartoon. Als ik het opzetje lees dan lijkt hij me niet zo grappig. Je kunt veel leukere grappen over de holocaust maken.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 08:26
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-11-2006 @ 08:18 :
Ik ben overigens benieuwd naar die winnende cartoon. Als ik het opzetje lees dan lijkt hij me niet zo grappig. Je kunt veel leukere grappen over de holocaust maken.
Via die link naar FOK kan je ze zien en daar staat weer een link naar alle cartoons.
Oud 03-11-2006, 09:50
lawallan
lawallan is offline
Dat werkte dus niet zoals ze het gepland hadden, misschien hadden ze beter jezus kunnen beledigen. Dat zou bij sommige Amerikanen in ieder geval nog een reactie uitlokken. Ik vraag me af hoe ze nu reageren als wij een nieuwe reeks spotprenten maken over Mohammed als een tolerantie test.
Oud 03-11-2006, 10:10
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
lawallan schreef op 03-11-2006 @ 10:50 :
Dat werkte dus niet zoals ze het gepland hadden, misschien hadden ze beter jezus kunnen beledigen. Dat zou bij sommige Amerikanen in ieder geval nog een reactie uitlokken. Ik vraag me af hoe ze nu reageren als wij een nieuwe reeks spotprenten maken over Mohammed als een tolerantie test.
Maarja, met Jezus beledigen lokken ze meer reacties uit in hun eigen land dan in het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 10:15
hookee
hookee is offline
Dat vraag ik me helemaal niet af, die reactie kennen we al.
Maar misschien na zo'n 100x en een aantal duizend vergeldingsacties met dodelijke afloop gaat het wennen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 10:37
Verwijderd
Gewoon provocatie natuurlijk. Maar ja, /care
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:03
T_ID
T_ID is offline
Ach, tja, ik vind het wel sympathiek van die Iraniërs. Is er hier in het westen nogal wat debat over of onze cultuur nu beter is of niet en of dat gezegd mag worden, en dan komen die vriendelijke Iranïers ter illustratie met een wedstrijd vol bewijs dat ze inderdaad nog flink retarded zijn.
Oud 03-11-2006, 12:07
juno
juno is offline
Als wij hier nu niet als door een horzel gebeten op reageren, bewijzen wij dat zij volkomen fout zaten tijdens de deense cartoonrellen.

Kortom: gewoon negeren.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:12
Verwijderd
De algehele verontwaardiging in het westen is toch ook aardig uitgebleven so far?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:22
Fides
Fides is offline
Haha, en niemand reageert. Dachten ze nou echt dat wij ook helemaal zouden flippen om een paar cartoons? Tolerantie-test :')

Eigenlijk vind ik het wel leuk cartoons, is soms goed over na gedacht.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:30
Verwijderd
Citaat:
G-Lo schreef op 03-11-2006 @ 13:12 :
De algehele verontwaardiging in het westen is toch ook aardig uitgebleven so far?
Komt omdat wij stiekem ook wel om die joden kunnen lachen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:34
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Het niveau is niet bijster hoog. Dat kunnen joden kennelijk toch beter.
Oud 03-11-2006, 12:35
ijscoman
ijscoman is offline
De joden kunnen er zelf ook gerust wel om lachen hoor. Niet alleen om die cartoons maar ook wel een beetje om het feit dat Iran een beetje ze eigen ramen aan het ingooien is. Ik vraag me af wat er nu gaat gebeuren als er weer een of andere krant met spotprenten over hun profeet komt. Laten ze zichzelf dan weer zo heel erg kennen of doen ze net als of ze een tolerant volk/cultuur zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 12:38
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 03-11-2006 @ 13:12 :
Iedereen heeft een reactie die als volgt te omschrijven is:

Oud 03-11-2006, 13:32
juno
juno is offline
Gaan wij nou nog een islam-cartoonwedstrijd doen?

Daar kunnen ze nou moeilijk nog wat gaan zeggen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 13:35
Gatara
Gatara is offline
1. het slaat als een lul op een drumstel als je deze wedstrijd gaat vergelijken met de deense cartoons
2. het is zooooo voorspelbaar *yawn*

Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 03-11-2006 @ 13:38 :
Iedereen heeft een reactie die als volgt te omschrijven is:

Oud 03-11-2006, 13:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 03-11-2006 @ 13:34 :
Het niveau is niet bijster hoog. Dat kunnen joden kennelijk toch beter.
er staan wel bijzonder mooie cartoons op irancartoon.com hoor. Alleen behoren die niet tot deze wedstrijd.
(de mooiste zijn meestal niet politiek getint, overigens)

Laatst gewijzigd op 03-11-2006 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 14:49
Guissie
Guissie is offline
Kinderachtig zeg...
Oud 03-11-2006, 15:42
REIE
REIE is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 03-11-2006 @ 02:10 :

Volgens de krant was de wedstrijd een tolerantie-test voor het Westen met betrekking tot de holocaust.
Ah, ik ben geslaagd voor de Iraanse tolerantietest. Ik heb namelijk geen auto's, ambassades en vlaggen in de fik gestoken, omdat ik Iran zo goed tolereer (lees: negeer).
Oud 04-11-2006, 00:27
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Oh nee! Bescherm de Iraanse ambassades! Berg de Iraanse vlaggen op! Verberg alle Korans!

Eh... of niet natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 10:44
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-11-2006 @ 13:03 :
Ach, tja, ik vind het wel sympathiek van die Iraniërs. Is er hier in het westen nogal wat debat over of onze cultuur nu beter is of niet en of dat gezegd mag worden, en dan komen die vriendelijke Iranïers ter illustratie met een wedstrijd vol bewijs dat ze inderdaad nog flink retarded zijn.
Het bewijs van onze fantastische cultuur weerspiegelt zich mooi in je post. Zoals gezegd kwam er geen kat kijken naar de tentoonstelling.
Oud 04-11-2006, 11:23
Verwijderd
Sowieso was die holocaust-spotprenten expositie nauwelijks een succes in Iran.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 11:29
Verwijderd

Ik vind deze wel goed eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 11:30
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 04-11-2006 @ 12:29 :
[afbeelding]

Ik vind deze wel goed eigenlijk
Maar dat is ook wat anders dan al dat flauwe gedoe over de holocaust, of prenten met Joden die baby's eten etc, wat je daar tevoorschijn haalde is subtiel, en het klopt zelfs voor een deel.
Oud 04-11-2006, 11:34
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2006 @ 12:30 :
Maar dat is ook wat anders dan al dat flauwe gedoe over de holocaust, of prenten met Joden die baby's eten etc, wat je daar tevoorschijn haalde is subtiel, en het klopt zelfs voor een deel.
Uiteraard, maar dat andere is nu ook al zo cliche geworden
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 11:49
hookee
hookee is offline
Ik mis alleen 2/3 deel Jordaanse vlag.. jammer...
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 12:04
Gatara
Gatara is offline
dit is dus de winnende:

eigenlijk klopt het wel een beetje. Die muur behoedt de joden van een mogelijke tweede holocaust.

dat heeft die marokkaan goed bezien!
Oud 04-11-2006, 12:11
Gatara
Gatara is offline
ik moet eigenlijk best lachen om die arabieren-verheerlijking in die cartoons op die pagina (over hypocrisie gesproken)

Deze is mooi trouwens:

en een grote schaterlach om deze (dit moet wel sarcastisch zijn... anders is er iets goed mis met die tekenaar) :

Laatst gewijzigd op 04-11-2006 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 12:29
Fides
Fides is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-11-2006 @ 13:04 :
dit is dus de winnende:

[afbeelding]

eigenlijk klopt het wel een beetje. Die muur behoedt de joden van een mogelijke tweede holocaust.

dat heeft die marokkaan goed bezien!
Wel grappig, ze ontkennen de Holocaust, maar door het tekenen van Auschwitz erken je eigenlijk dat er dus dat de Holocaust heeft plaatsgevonden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 12:42
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fides schreef op 04-11-2006 @ 13:29 :
Wel grappig, ze ontkennen de Holocaust, maar door het tekenen van Auschwitz erken je eigenlijk dat er dus dat de Holocaust heeft plaatsgevonden.
mwah - het tekenen van een draak betekent nog niet dat een draak bestaat
Vanuit die optiek zal het wel zijn
Oud 04-11-2006, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 04-11-2006 @ 13:42 :
mwah - het tekenen van een draak betekent nog niet dat een draak bestaat
Vanuit die optiek zal het wel zijn
Als jij die draak tekent om te bewijzen dat je moeder door een draak is opgegeten, ga je er dus wel vanuit dat die heeft plaatsgevonden.

Maarja, ach, consequentie was al niet het sterkste punt van figuren als Achmedinejad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten