Advertentie | |
|
![]() |
|
Voor Conroe is er (nog) geen SLI; wel Crossfire, de ATI-variant daarop. SLI is van nVidia.
Maar qua prijs/kwaliteitverhouding ben je een stuk beter af als je gewoon één fatsoenlijke kaart koopt. De Geforce 7900 GTO schijnt momenteel een erg goeie koop te zijn, voor nog geen 250 euro: http://www.hardware.info/nl-NL/artic...2D512E_review/ Prestaties daarvan liggen heel dicht in de buurt van de 7900 GTX, hoewel die zo'n 150 euro duurder is. ![]() De Core 2 Duo is ook een prima keuze ja. Vele malen sneller dan de snelste CPU die AMD op dit moment te bieden heeft, en een fractie van de prijs daarvan. C2D E6600, 2GB DDR2-533 en een 7900 GTO, dan heb je voor niet al te veel geld een erg mooi gamesysteempje ![]()
Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 18:37. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is de kunst om de onderdelen een beetje in balans te houden en zo veel mogelijk waar voor je geld te krijgen, er is altijd een bepaald punt waar je, als je erboven gaat zitten, bijzonder weinig value for money krijgt.
Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 19:05. |
![]() |
||
Citaat:
Het eerste systeempje is al gezet. Wie kan er wat beters verzinnen ! :--) zelf had ik niet verwacht dat dit maar 1000 euro zou gaan kosten, mischien een betere processor ? E6800 ?
||
Citaat:
![]() En over het nut van RAID0 in games kunnen we natuurlijk ook kort zijn: dat heeft weinig nut. De laadtijd gaat misschien iets omlaag maar de framerate zal echt niet stijgen; dat weegt niet op tegen de aan RAID0 inherente onbetrouwbaarheid, lijkt me.
Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 19:58. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik zou deze twee dingen eerder overwegen dan een NOG snellere processor.
||
Citaat:
||
Citaat:
RAID0 wordt voornamelijk gebruikt wanneer snelheid belangrijk is. RAID0 is het snelste RAID-level en wordt daarom regelmatig in high-end workstations/PCs gebruikt. Maar ik raad sterk aan dat je een backup maakt van je belangrijkste bestanden, want mocht 1 van je 2 hardeschijven crashen dan ben je wel alles kwijt. Zolang je een backup onderhoud is dat verder geen probleem. Moderne schijven zijn relatief betrouwbaar. Ik raad als schijf aan: Seagate 7200.10 320GB Serial ATA 16MB cache en dan dus twee stuks. Je moederbord heeft functionaliteit voor SATA RAID.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Seeker 1...Seeker 2...Seeker 3...start 'em...done...done...done... -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- --Random-- -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- --Seeks--- Machine MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU /sec %CPU O4stripe 8480 121480 94.7 232634 59.1 44803 12.2 63760 61.8 113631 17.0 117.0 0.5 versus single: -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- --Random-- -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- --Seeks--- Machine MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU /sec %CPU 20480 56395 42.7 55904 12.8 21497 5.9 56846 54.3 58328 8.2 81.2 0.3 Dit is overigens 4 schijven @ RAID0 tegen 1, maar de score is dus 232MB/s write versus 56MB/s en 113MB/s read versus 58MB/s, 45MB/s rewrite versus 21MB/s en 117 Kseeks versus 81.2. Allen in voordeel van softwarematige RAID0. En hierbij staat Fast Mode nog uit. Random I/O performance (raidtest) is bij een single disk 106 - 156 IOps en bij 4xRAID0 (@gstripe - 64KB stripe - FM off) 190 - 731 IOps, met range 1 - 256 concurrency. Ook hier weer betreft het 4 schijven tegen 1, maar het effect van RAID0 is duidelijk. Met hardware RAID kun je nog veel sterkere effecten verwachten, maar zeker bij RAID0 levert software RAID prima performance. Ik ben er in elk geval enthousiast over. ![]()
||
![]() |
Citaat:
dual core is net als 2 processors, op dit moment zijn er nog geen tot weinig programma's die hiervan optimaal gebruik kunnen maken. wel is je computer sneller, doordat bijv 1 core word gebruikt voor de game, en de andere voor de processen die windows op de achtergrond heeft draaien. in de toekomst komen er wel programma's die dual core beter gaan ondersteunen, dus zeker voor de toekomst is dit handig. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als je geen backups wilt maken dan is RAID0 nogal onverstandig. En qua geheugen: OEM geheugen moet je nooit kopen, altijd gewoon Kingston of Corsair. Is niet superveel duurder en je hebt de zekerheid dat het gewoon goed is.
Laatst gewijzigd op 25-10-2006 om 13:11. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
oem geheugen bevat vaak nog fouten, en zeker qua geheugen kun je beter aan de veilige kant zitten, en die max. 10 euro meer betalen. |
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Maar je zou het relatief simpel kunnen doen: al je programmabestanden en games backup je niet, alleen je my documents map en email-map, bijvoorbeeld. Dus alleen je persoonlijke bestanden. Dan stel je in windows scheduler in dat hij elke week een kopie moet maken naar een netwerkstation (andere computer), dan gaat het dus automatisch. Ditzelfde zou je moeten doen als je maar 1 schijf hebt; en het belang van backups of RAID1+ merk je pas als je te maken hebt gehad met dataverlies, want dat is nooit leuk. Maar een game kun je opnieuw installeren, maar je foto's of emails verliezen is denk ik een stuk ernstiger. Mijn advies is dus: zorg sowieso voor die backups, en overweeg of die 92 euro extra het je waard is dat je 2x zoveel ruimte hebt en zeg 60% snellere hardeschijf hebt. Citaat:
||
Citaat:
En het nut van SLI ligt er natuurlijk helemaal aan op welke resoluties hij speelt. Bij een kaart als de 7900 GTO heb je gewoon geen profijt van SLI als je op resoluties onder de 1600x1200 speelt, dat is een feit. En aangezien een 19 inch LCD maximaal 1280x1024 aankan... Nou weet ik natuurlijk niet wat voor monitor de TS heeft, maar ik denk niet dat heel erg veel mensen op zulke hoge resoluties spelen. Mocht hij dat wel doen, dan kan het nut hebben, maar feit blijft wel dat je 100% meer betaalt voor iets dat je bij lange na geen 100% prestatiewinst oplevert. Vind ik persoonlijk niet erg logisch... Even een willekeurige review (wel van 7900 GTX, maar die is vergelijkbaar met de GTO): http://www.rojakpot.com/showarticle....tno=300&pgno=3 1600x1200, 16AF, 4AA Far Cry: 11% winst F.E.A.R.: 35% winst Half Life 2: 11% winst Doom 3: 40% winst Waarbij ik moet opmerken dat die games ook zonder SLI gewoon speelbaar zijn, allemaal > 40 fps. Het is dus niet een kwestie van onspeelbaar vs. speelbaar. Maar goed, TS heeft blijkbaar geld teveel, persoonlijk zou ik het er echt niet voor over hebben. Als je voor 1100 euro klaar kunt zijn is dat toch alleen maar mooi?
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
En vergeet ook niet dat een SLI moederbord duurder is. Waarom geen mooi AsRock bord met coole features als eSATA en mooie passief-gekoelde chipset?
Laatst gewijzigd op 25-10-2006 om 16:33. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.xbitlabs.com/articles/mem...y-guide_6.html Zoals je kunt zien is het verschil eigenlijk minimaal, maar goed, het scheelt wel iets. ![]() En ja, 4 schijven in RAID0 vs. 1 schijf is natuurlijk niet echt eerlijk. Daarbij komt ook dat je in de meeste applicaties niet superveel opschiet met een hogere STR, dat is voornamelijk leuk als je veel met grote bestanden werkt. Staar je niet blind op getalletjes en (synthetische) benchmarks, want die vertellen echt niet altijd de waarheid.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
En dit zijn geen cijfers uit een lullig reviewtje, maar eigen benchmarks op een tweetal speciaal ingerichte fileservers, waarin ik software RAID test tegenover hardware RAID met diverse accesspatterns. Daarnaast test ik ook experimentele modules als gcache, gjournal, graid5 en encryptiemodules geli en gbde. Dat alles komt in een mega review over GEOM layers in FreeBSD en RAID in het algemeen. Ik ben er al 4 maanden mee bezig; over anderhalve maand zal mijn review af zijn. Dan stuur ik je wel een linkje. ![]() Zoals je al begrijpt ben ik zelf zeer geinteresseerd in RAID, en ik gebruik het al een lange tijd. Ik ben nu bezig met mijn 4e fileserver en telkens wordt ik enthousiaster over de mogelijkheden van software RAID, ook RAID5. Ik zelf was altijd zeer geirriteerd over lange wachttijden in games; fps is hoog genoeg maar wachten heb ik een bloedhekel aan; ik verdoe gewoon mn tijd. Vooral games als Oblivion staan hierom bekend. En daar kan RAID zeker bij helpen. En in principe is het ook gratis; alleen heb je natuurlijk wel 2 of meer schijven nodig.
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Toch maakt ASrock prima bordjes, ze zijn bewezen stabiel, hebben goede performance en bieden gewoon veel waar voor je geld. Er is echt niks mis mee. Nu heb ik me niet verdiept in mobo's voor Intel-platform; maar bij AMD-platform is het zo dankzij de onboard geheugencontroller dat performance niet langer door de chipset bepaald wordt. Hooguit de HyperTransport bus-width en de prestaties van de I/O controller (die bij ULi overigens stukken hoger waren dan de concurrentie zoals nForce4). Als het zo is dat ASRock dezelfde features, dezelfde performance biedt als de concurrentie, maar wel 40% goedkoper is, zou ik dat geld gebruiken voor extra geheugen, of.... een extra hardeschijf tbv RAID. ![]()
|
Met twee schijven heb je twee opties: RAID 0 en RAID 1.
RAID 0 heet ook wel 'striping'; het houdt in dat je en bestand gaat verdelen over twee schijven. Bij het inlezen van dat bestand haalt hij het dus van twee schijven tegelijk, wat snelheidswinst op levert/kan leveren. In de praktijk is dat vooral nuttig wanneer je vaak grote bestanden gebruikt; veel mensen zijn het erover eens dat het bij gewone desktop PC's niet heel veel nut heeft (Enlightenment is het daar niet mee eens, maar dat had je al gemerkt ![]() http://www.overclockercafe.com/Articles/RAID/pg_2.htm http://www.devhardware.com/c/a/Stora...our-Home-PC/1/ http://www.storagereview.com/guide20...whyShould.html Het 'probleem' van RAID 0 is dat je één volume creëert uit twee schijven, en dat als één van die twee schijven een probleem heeft, je alle data kwijt bent. Of dat risico voor jou opweegt tegen een eventuele snelheidsverbetering (waar je dus aan kunt twijfelen) moet je natuurlijk zelf bepalen. Dan is er ook RAID 1; daarbij staat als het ware op allebei de schijven dezelfde data. Als er één schijf uitvalt, is er niet zoveel aan de hand want je hebt de andere nog. Nadeel ervan is dat 100% ruimteverlies hebt; bij 2 x 320GB heb je nog altijd maar 320GB aan ruimte. Het is verder bij mijn weten ook niet sneller dan gewoon losse schijven.
||||
Citaat:
Citaat:
1A 2B 3A 4B 5A 6B 7A 8B Elke 'block' is bijvoorbeeld 128KB groot. Dus 1A is 128KB en 2B is ook 128KB, maar de eerste staat op schijf a en de tweede staat op schijf B. Je bestand bestaat in dit geval uit 8 blokken. Maar je ziet dat 4 blokjes van 128KB op schijf B staan en de andere 4 blokjes op schijf A. Als je nou dat bestand inleest, kan hij van beide schijven tegelijk lezen. Dat betekent dus dat je de snelheid van beide schijven kunt gebruiken. Dus met RAID0 zorg je ervoor dat je de schijven tegelijk gebruikt voor extra snelheid. En je verliest geen ruimte: 2 schijven van 320GB wordt een grote schijf van 640GB. ![]() Citaat:
||||||
Citaat:
Het leuke van RAID0 is dat je zowel random I/O als sequential I/O omhoog helpt. Maar je moet je stripesize goed kiezen: een lagere stripesize kan sequential speeds helpen terwijl een grotere stripesize betekent dat een I/O request niet 'uitgesmeerd' wordt over meerdere schijven, waardoor een I/O request alsnog door twee of nog meer schijven verwerkt moet worden, en die 2e schijf dus niet voor een andere request gebruikt kan worden. Citaat:
![]() Maar ik ben ook van plan om windows-tests te gaan doen met o.a. Oblivion wachttijden. Dat je er qua fps niets mee opschiet is logisch; als je hardeschijf niet gebruikt wordt maakt het niet uit als hij 400% sneller zou zijn. Citaat:
![]() De tweede link is meer een herhaling hetgeen SR zegt, en SR is meer een opinionated artikel zonder hard bewijs. En dat bewijs gaat in tegen mijn bevindingen waar ik al maanden mee bezig ben, dus of dat zo betrouwbaar is? Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het nadeel is alleen dat windows niet tweakable is; FreeBSD daarintegen wel. En ook met single core kun je de voordelen van multi-concurrency en read-ahead goed merken. Het grote voordeel van dualcore is bij softwarematige RAID3/4/5: de XOR-berekeningen kun je uitsmeren over je cores, en juist deze berekeningen vormen de bottleneck voor schrijfacties. Alhoewel zelfs een lullig sempron 2600+ van 42 euro zo'n 140MB/s kan berekenen per seconde.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
En de helft van de scores die je opnoemt zijn geen (puur) sequentiele cijfers. RAID0 helpt, mits stripe size zorgvuldig gekozen, ook je random performance omhoog. Dit effect verdwijnt echter als je een verkeerde stripe size kiest (zoals 8KB).
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar dan nog? Betekent die verdubbeling opeens dat er een magische grens wordt overschreden? Kans op uitval van een schijf valt wel mee dus maak je geen backups, maar bij twee schijven nee dat kun je niet maken! Daar klopt toch iets niet? Er zijn zat mensen die 3 (losse) harddisks in hun PC hebben en nog een paar externe, totaal zonder enige redundantie, maar daar hoor je niemand over klagen (totdat idd een schijf crasht). Maar zodra het woordje "RAID0" om de hoek komt dan begint iedereen opeens over risico's te praten? Dat is waanzin?!
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Hoeveel schijven heb jij zelf eigenlijk? Welke vorm van redundantie gebruik je? Hoeveel procent van je (belangrijke) bestanden heb je een recente backup van?
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
2) als een schijf beschadigd is en nog softwarematig gerecovered kan worden naar een nieuwe schijf, kun je hem gewoon weer in je computer steken waar je een controller op hebt of je software-RAID gebruikt. Afhankelijk van de implementatie moet je mogelijk wel de array opnieuw maken. Daarbij gaan echter geen gegevens verloren. Sommige implementaties maken gebruik van de laatste sector van een consumer (een schijf) om meta-informatie op te slaan, ook wel On-Disk Metainformation genoemd. Bij een nieuwe schijf ontbreekt deze informatie en sommige implementaties struikelen hierover. Maar dan kun je simpelweg opnieuw de array aanmaken (wel zorgen voor de juiste stripesize!) en je array werkt weer. Als een schijf echt gecrashed is beyond repair wordt het anders, maar als je nog kunt recoveren zie ik geen tot weinig verschil met een single drive. Citaat:
![]() Dus het argument dat het gebruik van RAID0 onveilig zou zijn, doet wel de aanname dat het gebruik van een enkele schijf wel veilig zou zijn, en dat bestrijd ik. In feite maakt het niet uit hoeveel schijven je gebruikt; als je maar zorgt voor redundantie en/of backups. Ook al heb je maar 1 schijf, dus.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Games |
The Elder Scrolls 4... Not for Sale | 500 | 30-03-2006 11:29 |