Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2006, 13:36
Jones
Alstublieft! Dubbelspel, Frank Martinus Arion z'n weergaloze roman. De openbare bibliotheek geeft deze speciale editie aan u cadeau ter gelegenheid van de actie: Nederland Leest. Tussen 20 oktober en 17 november 2006 zijn lezers in het gehele land met elkaar in discussie over Dubbelspel. Met z'n allen één en hetzelfde boek lezen en daarover praten schept een band en scherpt het oordeelsvermogen.

Voor meer informatie: www.nederlandleest.nl

Wat vinden we hiervan? Goed/Niet goed? Voor de duidelijkheid, alleen mensen die lid zijn van een openbare bibliotheek kunnen een gratis exemplaar ophalen bij de bibliotheek. En belangrijker! Ga jij het lezen?

TS begint: Ik ga het denk ik wel lezen, het ligt toch bij m'n ouders in huis, maar ik denk niet dat het werkt. Ga er zelf ook niet snel over discussieren in de trein en ik denk al helemaal niet dat je op deze manier meer mensen aan het lezen krijgt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2006, 13:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Daar wilde ik net ook een topic over openen, maar ik was te lui om de schrijver op te zoeken en ik vond dat dat toch wel essentieel was

Ehm, tsja... Eigenlijk ben ik er nog niet over uit. Aan de ene kant vind ik het heel leuk, aan de andere kant snap ik niet waarom het alleen is als je lid van de bieb bent. Tot slot snap ik niet waarom ze dit boek hebben gekozen, het trekt me totaal niet en daarom denk ik niet dat ik het ga lezen.
Oud 21-10-2006, 15:07
Verwijderd
Hartstikke leuk, weer een boek om te lezen hoef ik daar ook niet naar op zoek. Of het zijn gevolgen heeft voor een literairder nederland, zullen we wel zien.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 15:56
Broeder
Broeder is offline
Vrij naïef initiatief.

Lijkt me dan ook niks. Ik koop liever voor een (paar) euro een boek wat ik echt graag lees.
Oud 21-10-2006, 18:47
bbyn
bbyn is offline
tsja.. k ga het wel lezen (moet ik ook voor literatuur, over anderhalve week krijgen we er een lezing over van die schrijver geloof ik)
op zich wel goed idee, maar ik ga er echt niet met iemand midden op straat over praten
Oud 21-10-2006, 20:38
Verwijderd
Ik wil het graag nog op gaan halen, ook al is het maandag waarschijnlijk al allemaal verdwenen. Maar het zal geen dialoog opstarten denk ik
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 21:08
PV
PV is offline
M'n moeder heeft er eentje gehaald, ik ga het wel lezen denk ik. Maar wanneer weet ik nog niet, zoveel vrije tijd heb ik niet helaas
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 21-10-2006 @ 14:48 :
Tot slot snap ik niet waarom ze dit boek hebben gekozen
Daar ben ik idd ook erg benieuwd naar.

Ik was gister in de bieb en kreeg het mee, als ik een keer tijd heb ga ik het wel lezen; in de (zomer)vakantie oid.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 14:40
botervleug
botervleug is offline
Ik heb het boek gelezen, ik vond dat ik mijn goeie biebgeld maar eens moest cashen. Ik vond het boek, hoewel ingenieus, niet erg bijzonder. Weinig diepgaand en in feite een waste of time. Ik kon me er niet in vinden en het voerde me niet mee.

Maar er hoort wel een topic over te zijn. Hopen dat ze volgend jaar een beter boek kiezen. Iets van Brusselmans of jong-en-veelbelovend.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 18:22
Verwijderd
Ik vind het idee van een boek dat mensen tegelijkertijd lezen erg leuk. Maar het doel is mensen aan het lezen te krijgen, en volgens mij lukt dat écht niet wanneer je de boeken gratis weg gaat geven bij de bieb. Aan leden. Die mensen lezen al en de mensen die niet lid zijn voelen er denk ik niet ineens veel voor wél lid te gaan worden als je er een gratis boek bij krijgt.

Ik heb het boek niet en ik ga het ook niet lezen. Ik geloof niet dat het me aan zal spreken, er staan nog genoeg boeken op mijn lijstje die voor gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 19:03
Verwijderd
Ik vind het een goed idee en ik denk dat een hoop mensen hier te pessimistisch zijn. Er zijn veel mensen alleen maar lid van de bibliotheek om er eens in het jaar een reisgids te halen of iets in die geest en ik denk dat veel van hen de kans om iets gratis te krijgen niet voorbij laten gaan. Bij de bibliotheken hier is iedereen onder de achttien gratis lid, zelfs, geloof ik. Bovendien is het, door het gratis en landelijk te doen, een nogal massale actie waar iedereen van af weet. Je injecteert toch een paar honderdduizend van dezelfde boeken in een volk. Lijkt me sterk als dat geen effect heeft.

Bovendien is het volgens mij niet echt de bedoeling dat heel Nederland elkaar op straat aanspreekt en over het boek gaat praten, maar eerder dat deze actie aangegrepen wordt om er iets mee te doen. Bij bibliotheken bij mij in de regio zijn verschillende discussie-avonden georganiseerd om over dit boek te praten en ik denk dat er inderdaad ook een hoop scholen zijn die van de gelegenheid gebruik maken. Op die manier kun je ook mensen die normaal al boeken lezen iets nieuws brengen. Samen lezen en erover praten is toch iets anders dan alleen lezen en dan wegleggen.

Keuze van het boek lijkt me ook wel ok. Ik ken het niet en ik ken de schrijver ook niet, maar ik vind het fijn dat ze een boek hebben gevonden dat enerzijds niet zo suf Nederlands is als al die uitgekauwde auteurs wiens namen we in het donker kunnen schijten, maar die toch ook weer niet zo buitenlands is dat mensen erdoor afgeschrokken worden. Mooie balans, lijkt me. Bovendien is het fijn dat het al een wat ouder boek is.

Al met al; goeie actie, van Karwei!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 19:28
Verwijderd
Ik vind het een leuk idee, hoewel ik betwijfel of er veel animo voor is. Ik moet er echter wel een leeskring over begeleiden en ik geloof ook meehelpen bij de laatste avond van Nederland Leest in onze bibliotheek, dus ik lees het zelf wel. Kom vooral ook met goede analyses, heb ik nog wat aan

Ben ondertussen trouwens 50 pagina's op weg en vind het nog niet heel indrukwekkend, had gedacht dat ze een beter boek zouden kiezen voor Nederland Leest. Het is begrijpelijk dat ze een toegankelijk boek willen kiezen voor een dergelijke actie, maar ik vind het vooralsnog niet echt bijzonder goed geschreven en qua plot of diepgang kan ik ook nog niet veel vinden.

Laatst gewijzigd op 06-11-2006 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 19:40
Larry Flint
Larry Flint is offline
je twijfelt of er veel animo is? dr is een zwaar tekort aan die boeken als ik mijn bieb moet geloven. maar of mensen het nou voor de heb doen of om er echt over te discussieren oid weet ik niet.
Oud 06-11-2006, 19:57
Verwijderd
Oh, Morgan, ik heb jou wel eens eerder gevraagd over die leesgroep, maar heb je daar ooit antwoord op gegeven? Ik weet het niet meer...

Dus nog een keer: hoe gaat dat precies in zijn werk, hoe kom je aan een leesgroep, gaat het vanuit een stichting/instelling, krijg je ervoor betaald, wie zijn je medelezers en, vooral, is het leuk?

Trouwens, samen boeken lezen, dat kunnen we ook HIER doen!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 06-11-2006 @ 20:57 :
Oh, Morgan, ik heb jou wel eens eerder gevraagd over die leesgroep, maar heb je daar ooit antwoord op gegeven? Ik weet het niet meer...

Dus nog een keer: hoe gaat dat precies in zijn werk, hoe kom je aan een leesgroep, gaat het vanuit een stichting/instelling, krijg je ervoor betaald, wie zijn je medelezers en, vooral, is het leuk?

LUH-3417
Jawel hoor Het gaat uit van de openbare bibliotheek, die onze afdeling af en toe mailen voor studenten die het leuk lijken om een leeskring te begeleiden. Ik heb daarop gereageerd, ging een sollicitatie doen en ben aangenomen.

Het zijn 8 bijeenkomsten per jaar en daarnaast nog 1 gesprek met een schrijver. Ik krijg daar 200 euro voor; niet heel veel, gezien het aantal uren dat je aan het analyseren en lezen bent, maar toch een halve vakantie Mijn lezers zijn voornamelijk oudere dames; het is een 55+ groep en ik heb geen enkele man erbij. Er zijn ook wel groepen met mannen, geloof ik.

En ja, het is leuk. Ik heb het nog maar twee keer gedaan, moet volgende week weer. Het is leuk om weer een reden te hebben om literatuur te lezen en boeken te analyseren, want ik heb geen literatuurvakken meer bij Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 11:59
Welgemeend
Welgemeend is offline
Ik vond Dubbelspel een prachtig boek, vooral de metaforen tussen het spel en de liefde en de onderlinge relaties zijn erg knap gedaan, en geeft ook een mooi beeld van de curacao'se samenleving. Maar of deze actie nou in landelijke discussie zal resulteren vraag ik me af.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 12:05
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 06-11-2006 @ 20:57 :

LUH-3417
Studeer jij niet in Utrecht? Zo ja, lees eens de pagina's van Het leven van teksten van Ann Rigney en Kiene Brillenburg Wurth over leesgroepen. ^_^
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 15:33
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-11-2006 @ 13:05 :
Studeer jij niet in Utrecht? Zo ja, lees eens de pagina's van Het leven van teksten van Ann Rigney en Kiene Brillenburg Wurth over leesgroepen. ^_^

Ik ken die! *studeert Literatuurwetenschap* Ik heb vorig jaar met de eerste versie van dat boek gewerkt, toen stond het nog op cd en zo, was best irritant
Oud 07-11-2006, 16:49
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 07-11-2006 @ 13:05 :
Ik studeer eigenlijk niet eens meer. Moet mijn profiel nog aanpassen. Maar toen ik studeerde zat ik in Leiden. Maar dat boek/die tekst is toch elders ook wel ergens vandaan te halen?

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 07-11-2006 @ 16:33 :

Ik ken die! *studeert Literatuurwetenschap* Ik heb vorig jaar met de eerste versie van dat boek gewerkt, toen stond het nog op cd en zo, was best irritant
Het is nu verschenen bij Amsterdam University Press.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:55
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 07-11-2006 @ 17:49 :
Ik studeer eigenlijk niet eens meer. Moet mijn profiel nog aanpassen. Maar toen ik studeerde zat ik in Leiden. Maar dat boek/die tekst is toch elders ook wel ergens vandaan te halen?

LUH-3417
Mwah, ik denk dat het vooral bedoeld is om bepaalde onderzoekjes te financieren, dus ik betwijfel of er in Leiden aan te komen is.

Er staat in elk geval een sociologisch verhaaltje in over het feit dat het vooral vrouwen van boven de vijftig zijn die lid zijn van een leesclub.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten